روش های درمان تنبلی تخمدان

سندرم تخمدان پلی کیستیک و یا تنبلی تخمدان با تغییر سطح هورمون ها در خانم ها اتفاق می افتد. پلی کیستیک یک «سندروم» است، یعنی گروهی از علائم که روی تخمدان‌ ها و چرخه ‌ی قاعدگی تأثیر می‌ گذارند. خانم هایی که مشکل تخمدان پلی کیستیک دارند سطح هورمون مردانه در آنها بیشتر از حد عادی است. این تغییرات در هورمون ها باعث مشکلاتی همچون قاعدگی نامنظم و مشکل در بارداری می شود. این افراد برای باردار شدن باید ابتدا بیماری خود را درمان کنند. در این مقاله از ورزش بلاگ می خواهیم راجع به درمان تنبلی تخمدان با ورزش و انواع تنبلی تخمدان بیشتر بخوانیم.

در مقاله روبرو ورزش هایی برای افزایش قدرت باروری برای شما آماده کرده ایم: بهترین حرکات یوگا برای افزایش قدرت باروری

روش های درمان تنبلی تخمدان

فولیکول ها بسته های کوچکی در تخمدان هستند که ماهانه یکی از آنها رشد کرده و تخمک گذاری را انجام می دهد. در افراد مبتلا به تنبلی تخمدان، این فولیکول ها بزرگ می شوند ولی تخمک رها نمی کنند و تبدیل به کیست می شوند. در نتیجه سطح تخمدان آنها پر از فولیکول های ریز می شود که هورمون مردانه به خون آزاد می کنند. برخی از بانوان به بیماری تنبلی تخمدان دچار هستند اما هنوز از آن مطلع نیستند.

دلایل تنبلی تخمدان

PCOS روی تخمدان‌ های زنان تأثیر می‌ گذارد. تخمدان ‌ها اندام‌ های تولید مثلی هستند که استروژن و پروژسترون تولید می ‌کنند. این دو هورمون چرخه‌ های قاعدگی را تنظیم می‌ کنند. تخمدان‌ ها همچنین مقدار کمی هورمون مردانه به ‌نام اندروژن تولید می ‌کنند. هورمون محرکه ‌ی فولیکولی (FSH) و هورمون لوتینیزه‌ کننده (LH) تخمک ‌گذاری را کنترل می ‌کنند. FSH تخمدان را تحریک می ‌کند که فولیکول تولید کند. فولیکول یک کیسه‌ ی حاوی یک تخم است و بعد LH باعث می ‌شود تخمدان یک تخم بالغ آزاد کند.

اگر می خواهید از بهترین هرچه سریعتر باردار شوید به مقاله روبرو مراجعه کنید: بهترین داروی گیاهی برای زود باردار شدن

دلایل ایجاد تنبلی تخمدان

علایم و عوارض بیماری تخمدان پلی کیستیک:

عوارض این بیماری در افراد مختلف متفاوت است اما شامل موارد زیر ممکن است باشد:

  • بی‌ نظمی در دوره ‌های قاعدگی یا پریود نشدن
  • خونریزی شدید
  • هورمون‌ های مردانه باعث می ‌شوند پوست از همیشه چرب‌ تر شود. این عامل باعث می ‌شود فرد دچار جوش‌ صورت و نیز جوش‌ هایی در ناحیه‌ هایی مانند سینه و پشت شود.
  • کیست ‌های تخمدان
  • نازک شدن تار‌های مو
  • افزایش وزن
  • ناباروری
  • در طولانی مدت ممکن است باعث بیماری های قلب و دیابت نیز شود.
  • رشد موهای زائد روی صورت و بدن و کمترشدن موهای سر که به آن هیرسوتیسم می گویند.
  • ریزش مو با الگوی مردانه و بیشتر در قسمت راست سر
  • تیرگی پوست
  • سردرد
  • سرطان دهانه رحم
  • وقفه ‌ی تنفسی در خواب یا آپنه‌ ی خواب
  • افسردگی و اضطراب
  • افرادی که به تنبلی تخمدان مبتلا هستند، دوبرابر بیشتر در معرض خطر زایمان زودرس هستند. آنها حتی بیشتر در معرض سقط جنین، فشار خون بالا در بارداری و دیابت بارداری هستند. کاهش وزن و سایر درمان‌ ها می ‌توانند شانس افراد دارای تنبلی تخمدان و بارداری سریع آنها را افزایش دهند.
عوارض بیماری سندرم پلی کیستیک

در مقاله ی ارائه شده روبرو از عوارض برداشتن رحم برای شما اطلاعاتی را آماده کرده ایم: عوارض و خطرات برداشتن رحم

نبود قاعدگی سطح هورمون ‌های استروژن، پروژسترون ، FSH و LH را تغییر می‌ دهد. سطح‌ های استروژن و پروژسترون کمتر از همیشه هستند. درحالی‌ که سطح آندروژن از همیشه بالاتر است. افزایش هورمون مردانه چرخه‌ ی قاعدگی را بهم می‌ زند. بنابراین زنانی که تنبلی تخمدان دارند، کمتر از بقیه پریود می‌ شوند. تنبلی تخمدان بیماری جدیدی نیست. دلایل تنبلی تخمدان عواملی مانند : سطح بالای هورمون مردانه، ژنتیک، دیابت والتهابات هستند. پزشکان دلایل دقیق ابتلا به پلی کیستیک را نمی‌ دانند. پزشکان معتقد‌ند عواملی مانند ژنتیک، مقاومت نسبت ‌به انسولین و التهاب در بدن منجر به این بیماری می‌ شوند.

برای تنبلی تخمدان چه بخوریم؟

درمان تنبلی تخمدان معمولا با تغییر رژیم غذایی و سبک زندگی آغاز می‌ شود. این تغییرات شامل کاهش وزن، رژیم‌ گرفتن و ورزش‌ کردن است. کاهش وزن همچنین می ‌تواند در کاهش سطح کلسترول خون و انسولین و نیز کاهش خطر ابتلا به بیماری های قلبی و دیابت مؤثر باشد. هر رژیمی که باعث کاهش وزن شود، می‌تواند در درمان این بیماری به شما کمک کند. اما برخی رژیم‌ ها فواید بیشتری نسبت‌ به رژیم‌ های دیگر دارند. مثل رژیم کتوژنیک، رژیم اتکینز و رژیم های حاوی کربوهیدرات کم هم برای کاهش وزن و هم برای کاهش سطح انسولین مناسب هستند.

برای تنبلی تخمدان چه بخوریم؟

1. کاهش وزن

همان طور که می دانید اضافه وزن می تواند عامل بسیاری از بیماری ها باشد بنابراین در نظر داشته باشید که یکی از راه های مهم درمان تنبلی تخمدان کنترل وزن در سطح سالم است. کاهش پنج درصدی وزن بدن تأثیر زیادی در درمان تنبلی تخمدان دارد.

2. حذف کربوهیدارت و قند از رژیم غذایی

افرادی که به بیماری تنبلی تخمدان دچار هستند عموماً امکان دارد سطح انسولین بالایی داشته باشند در نتیجه سطح انسولین بالا امکان دارد سطح قند را نیز بالا ببرد.

این مقاومت انسولین در افرادی که به کیست تخمدان یا تنبلی تخمدان دچار هستند رایج است. باید توجه کنید افزایش قند بعد از مصرف کربوهیدارت ها، قند یا هردوی آن ایجاد می شود. در نظر داشته باشید منظور کربوهیدارت های ساده است.

3. درمان تنبلی تخمدان با ورزش

۳۰ دقیقه ورزش متوسط حداقل سه بار در هفته به زنان مبتلا به تنبلی تخمدان کمک می‌کند تا لاغر شوند. کاهش وزن با رژیم، همچنین تخمک‌ گذاری و سطح انسولین را بهبود می‌بخشد.

عامل سلامتی و درمان بسیاری از بیماری ها ورزش است و یک کمک کننده نیز برای درمان تنبلی تخمدان نیز محسوب می شود. در واقع با ورزش قند و انسولین خود را پایین نگه می دارید و سلامت خود را تضمین می کنید. هر گونه فعالیت بدنی که شما مشغول کند ورزش محسوب خواهد شد.

انواع حرکات ورزشی برای درمان تنبلی تخمدان

4. مصرف مکمل های غذایی همچون امگا 3 و اینوزیتول

قبل از مصرف این مکمل ها حتماً با پزشک خود مشورت کنید تا از عدم تداخل با داروهای مصرفی مطمئن شوید. در تحقیقات صورت گرفته در سال 2017 نشان می دهد که دو مکمل امگا 3 و اینوزیتول می توانند در درمان کیست تخمدان کمک ‌کننده باشند.

5. داروی گیاهی برای تنبلی تخمدان مثل پنج انگشت

در سال 2014 در طی تحقیقاتی مشخص شد عصاره گیاه پنج انگشت می تواند در درمان این بیماری و منظم کردن تخمک ‌گذاری ها و ناباروری موثر باشند. همان‌طور که قبلاً گفته شد قبل از مصرف این مکمل ها با پزشک خود مشورت کنید

6. مصرف پروبیوتیک

طبق تحقیقات صورت گرفته در سال 2016 مکمل های پروبیوتیک در درمان علائم تنبلی تخمدان موش ها موثر بوده است؛ بنابراین مصرف این مکمل ها احتمالا برای درمان این بیماری موثر است

7. ریشه گیاه ماکا

این گیاه سنتی از قدیم برای درمان ناباروری و افزایش میل جنسی استفاده می شده است. این گیاه امکان دارد با متعادل کردن هورمون ها موجب درمان این بیماری شود

8. شیرین بیان

مصرف شیرین بیان موجب تعادل هورمون ها و قند خون می شود

9. زردچوبه

این گیاه مقاومت انسولین را می کاهد در نتیجه می تواند در پیشگیری و درمان بیماری تنبلی تخمدان موثر است.

10. درمان های دارویی مثل قرص ضدبارداری

استفاده‌ ی روزانه از استروژن و پروژسترون می ‌تواند به شما کمک کند تعادل هورمونی طبیعی داشته باشید. این هورمون‌ها به شکل‌های قرص، برچسب و حلقه ‌ی واژنی عرضه می ‌شوند. لازم به ذکر است که می توان از این روش برای درمان تنبلی تخمدان در دختر مجرد نیز زیر نظر پزشک استفاده کرد.

درمان های دارویی تخمدان پلی کیستیک با قرص ضدبارداری

11. متفورمین

متفورمین (گلوكوفاژ، فورتامت) دارویی است که برای درمان دیابت نوع دوم استفاده می ‌شود. این دارو همچنین با بهبود بخشیدن سطح انسولین پلی کیستیک را درمان می ‌کند. طبق تحقیقات استفاده از متفورمین به‌ همراه تغییر رژیم و ورزش می‌ تواند کاهش وزن را بیشتر کند و چرخه‌ ی قاعدگی را دوباره به حالت طبیعی بازگرداند.

12. کلومیفن
کلومیفن (کلومید) یک داروی باروری است که به زنان مبتلا به پلی کیستیک کمک می ‌کند تا باردار شوند. اما، این دارو احتمال به ‌دنیا آوردن نوزادان دوقلو یا چندقلو را افزایش می ‌دهد.

13. درمان قطعی تنبلی تخمدان با جراحی

اگر سایر درمان‌ها موفق نبودند، می‌ توانید برای بهبود باروری از گزینه‌ ی جراحی استفاده کنید. حفاری تخمدان نوعی جراحی است که در آن جراح با لیزر یا با سوزن‌ های باریک و داغ سوراخ‌ های کوچکی را در تخمدان ‌ها به‌ وجود می ‌آورد. این کار باعث می‌ شود عملکرد تخمدان به حالت عادی بازگردد.

تغییر در سبک زندگی اولین درمانی است که پزشک برای تنبلی تخمدان پیشنهاد می ‌کند. این درمان معمولا موفق است. کاهش وزن می ‌تواند علائم پلی کیستیک را درمان کند و احتمال بارداری را افزایش دهد. رژیم و ورزش دو راه مؤثر برای کاهش وزن هستند.

درمان طعی تنبلی تخمدان با جراحی
1. درمان تنبلی تخمدان چقدر طول میکشد؟

درمان تنبلی تخمدان بستگی به شدت بیماری در افراد مختلف متفاوت است. اما معمولا زیر نظر پزشک در طول یک تا دو سال قابل درمان است.

منابع : سایت هلث لاین

دیدگاهتان را بنویسید