برای جلوگیری از ریزش مو چه غذاهایی بخوریم؟

ریزش مو مشکلی شایع بین اکثر افراد است و باعث نگرانی و مضطرب شدن فرد می‌شود.  بهترین کار برای کسی که ریزش مو را تجربه کرده این است که دلیل اصلی را شناسایی و درمان کند. بسیاری از اوقات ریزش مو به دلیل کمبود برخی مواد مغذی در بدن می‌باشد که شما می‌توانید با مصرف موارد زیر جلوی ریزش را بگیرید. از نظر علمی ثابت شده است که با خوردن غذاهای سرشار از مواد مغذی که به موهای شما کمک می کنند – و اجتناب از مواردی که فقط به آنها آسیب می رساند – می‌توانید بر ضخامت مو، رشد یا ریختن آن تاثیر بگذارید.

ریز-مو

مواد مغذی که موثر در رشد مو هستند:

  • بیوتین ویتامین B که ممکن است به رشد و تقویت مو کمک کند.
  • ویتامین D این می تواند به تحریک فولیکول های مو که خفته شده اند کمک کند.
  • ویتامین E این فعالیت آنتی اکسیدانی قوی به کاهش استرس اکسیداتیو در پوست سر کمک می کند ، که به عنوان شناخته شده مرتبط با آلوپسی است.
  • آهن کمبود آهن با ریزش مو ارتباط دارد.
  • ویتامین C جذب بدن آهن بدن را آسانتر می کند.
  • اسیدهای چرب امگا 3 اثرات ضد التهابی آنها می تواند با هر التهابی که باعث ریزش مو شود ، مقابله کند.

برای تقویت و رشد مو چه مواد غذایی مصرف کنیم؟

۱. کره بادام

کره بادام حاوی طیف گسترده ای از مواد مغذی از جمله پروتئین ، چربی‌های سالم و ویتامین‌های خاصی است که همگی با سلامت مو ارتباط دارند. ویتامین E موجود در آ موجب ضخیم و درخشنده ‌شدن مو می‌شود. تحقیقات نشان داده است که مصرف روزانه ۱۰۰ میلی‌گرم ویتامین E ، ۳۴ درصد رشد مو را افزایش می‌دهد.

کره-بادام

فقط یک قاشق غذاخوری کره بادام تقریباً ۳.۸۷ میلی گرم ویتامین E را تأمین می‌کند. میزان توصیه شده روزانه ویتامین E 15میلی گرم است ، بنابراین کره بادام منبع بسیار خوبی برای ویتامین E می‌باشد.

۲. نارنگی

وجود ویتامین C در نارنگی جذب آهن را برای بدن شما آسانتر می‌کند ، که در غذاهایی مانند گوشت قرمز و اسفناج یافت می‌شود. طبق مطالعه ای که در مجله علمی پزشکی کره‌ای منتشر شده است ، کمبود آهن به ریزش مو مرتبط بوده است‌، بنابراین بسیار مهم است که به مقدار کافی از آن استفاده کنید و ویتامین C فقط به بدن شما کمک می کند که آهن بیشتری را جذب کند.

نارنگی

۳. ماهی سالمون

تنها یک چهارم سالمون می تواند ۱۳ گرم پروتئین به شما بدهد. آمینو اسیدها به پروتئین ها می چسبند بنابراین مهم است که آمینو اسیدهای ضروری را در مقادیر مورد نیاز دریافت کنید. سالمون منبع بزرگی از آمینو اسیدهای ضروری و پروتئین کم چرب است. اینها کمک خواهند کرد تا توده عضلانی بهتری برای افزایش قدرت ماهیچه ها، جلوگیری از ریزش مو ، سرکوب اشتها و بهبود پوست، مو و سلامتی ناخن ایجاد کنید.

ماهی-سالمون

امگا ۳ حاصیت ضد التهابی دارد. برخی منابع عالی دیگر امگا ۳ شامل گردو ، دانه چیا و دانه کتان است. امگا ۳ علاوه بر کمک به شما در سالم ماندن و مصون ماندن از بیماری‌ها ، شما را قادر به رشد مو و حفظ آن براق و پر رنگ می‌کند. به گفته متخصص تغذیه ، دکتر جوزف دب ، سی دی ، CDN ، هر دو آرایش مردانه و ریزش موی خانمها اغلب با مقاومت به انسولین همراه است. ماهی قزل آلا یکی از مواد غذایی است که به بدن کمک می کند تا انسولین را به طور مؤثر پردازش کند.

به علاوه ، ماهی قزل آلا و ماهی های چربی دیگر با ویتامین D. تحریک کننده فولیکول در حال مطالعه هستند. براساس مطالعه ای که در ژورنال استروئید بیوشیمی و بیولوژی مولکولی انجام شده است ، ویتامین D همچنین ممکن است به تحریک فولیکول های مو که خفته نیستند کمک کند. به عبارت دیگر شواهدی وجود دارد که نشان می دهد این ماده مغذی ممکن است به جلوگیری از ریزش مو و حتی لکه های طاس کمک کند.

۴. اسفناج

اسفناج حاوی انواع مواد مغذی و مواد معدنی است که می‌تواند به موهای شما و همچنین سلامتی شما کمک کند. علاوه بر داشتن آهن و منیزیم زیاد ، اسفناج می‌تواند به موهای شما نیز کمک کند که سبوم تولید کنند.

اسفناج

یکی از فواید شگفت انگیز اسفناج این است که به رشد مو کمک می‌‌کند. پروتئین بالا، ویتامین A و مقدار ویتامین C موجود در اسفناج به بدن اجازه می‌دهد تا به درستی چربی پوست سر را تنظیم کند و کمک به جلوگیری از ریزش مو می‌کند. این عوامل همچنین به مو کمک می‌کنند تا سریع‌تر رشد کند. این می‌تواند خبر خوبی برای افرادی که سابقه ریزش مو در خانواده‌شان دارند، باشد، آنها می‌توانند با خوردن اسفناج از ریزش مو جلوگیری کنند یا آن را کاهش دهند.

۵. تخم مرغ

تخم مرغ ها حاوی ۱۰ میلی گرم ویتامین B به نام بیوتین هستند که ممکن است به رشد و تقویت موها کمک کند. منابع خوب دیگر بیوتین شامل بادام ، آووکادو و ماهی سالمون است.
خواص تخم مرغ بسیار زیاد است. درنتیجه، تخم مرغ غذای کاملی به‌حساب می‌آید و تقریبا مقدار کمی از همه‌ی مواد مغذی موردنیاز بدن را در خود دارد. تخم‌ مرغ‌ های محلی یا غنی‌شده با امگا ۳ از خواص بیشتری برخوردار هستند. اسید چرب امگا ۳ و ویتامین A و E در این تخم مرغ‌ها بیشتر است.
تخم مرغ کامل یکی از غذاهای بسیار مغذی است که تقریبا همه‌ی عناصر موردنیاز بدن را در خود دارد. تخم مرغ های محلی یا نوع غنی‌شده با امگا ۳ مواد مغذی بیشتری دارند.

تخم-مرغ

۶. ماست یونانی

تا به حال توجه کرده‌اید که تقریباً همه‌ی مجسمه‌های یونان باستان موهای ضخیم و پری دارند؟ شاید به دلیل ماست غلیظ و سرشار از پروتئین باشد که یونانی‌ها و سایر فرهنگ‌ها سال‌ها است که می‌خورند. ماست یونانی حاوی ویتامین B۵ معروف به اسید پانتوتنیک است و ویتامین‌های گروه B می‌توانند به شما در حفظ سلامت پوست و مو کمک کنند.

ماست-یونانی

۷.جو دوسر

جو غنی از آهن ، فیبر ، روی ، اسیدهای چرب امگا ۳ و اسیدهای چرب اشباع نشده (PUFAs) هستند که باعث تحریک رشد مو می‌شوند و باعث ضخیم و سالم شدن آن می شوند.

جو-دوسر

۸. عدس

عدس سرشار از اسید فولیک است ، که می‌تواند به بدن شما در ساخت گلبول‌های قرمز کمک کند. آن گلبول‌های قرمز خون اکسیژن را به اندام های شما از جمله پوست و پوست سر شما می‌رساند.

عدس

۹. جگر

همانطور که اشاره کردیم، کمبود آهن می‌تواند به ریزش مو، به خصوص در خانم‌ها منجر شود. آهن در اسفناج (و سایر سبزیجات به رنگ سبز تیره) ، سویا ، عدس ، غلات غنی شده به وفور یافت می‌شود. جگر نیز جزو مواد غذایی است که سرشار از آهن می‌باشد.

جگر

۱۰. جو

مانند کره بادام ، جو سرشار از ویتامین E است. این می‌تواند به رشد مو کمک کند ، بنابراین اگر می‌خواهید مواد غذایی بیشتری برای رشد مو به رژیم غذایی خود اضافه کنید ، خوردن غذاهای سرشار از این ماده مغذی همیشه ایده خوبی است.

جو

۱۱. گردو

کمبود اسیدهای چرب ضروری اشباع نشده (اسید چرب امگا ۶) و آلفا لینولنیک اسید (اسید چرب امگا ۳) می‌تواند باعث تغییرات مو از جمله ریزش شود و همچنین موجب سفید شدن موها شود. برای جلوگیری از اتفاق افتادن هر یک از این مشکلات از غذاهایی همراه با اسیدهای لینولنیک و آلفا لینولنیک مانند گردو استفاده کنید. ویتامین E موجود در گردو به حفظ و مراقبت از پوست در برابر رادیکال های آزاد مضری که در طبیعت وجود دارند، کمک می‌کند. همچنین گردو از بروز لکه‌های پوستی و خشکی پوست جلوگیری می‌کند. مصرف منظم گردو موجب شفافیت پوست و ازبین‌رفتن لکه‌های سیاه می‌شود. همچنین گردو مانند یک لایه بردار طبیعی پوست عمل می‌کند و پوست را جوان و شاداب نگه می‌دارد.

گردو

۱۲. هویج

ویتامین A و بتاکاروتن موجود در هویج از موهای خشک و کدر محافظت می‌کند و غدد پوست سر شما را تحریک می‌کند. میوه ها و سبزیجات به رنگ نارنجی بهترین انتخاب هستند مانند: سیب زمینی شیرین ، کدو تنبل ، طالبی و انبه.

هویج

۱۳. نخود

نخود سرشار از فولات است که به عملکرد سلولهای قرمز خون بدن کمک می‌کند ، همانطور که در مورد عدس ذکر کردیم.نخود جزو سبزیجاتی است که دررژیم غذایی سالم‌ به وفور دیده می‌شود. دارای بسیاری از آنتی‌اکسیدان‌ها، مواد معدنی، مواد مغذی و ویتامین ب۶ (از جمله منیزیم، اسید فولیک، ویتامین ث، کلسیم، روی، فسفر و پتاسیم) است که مزایای متعددی برای سلامتی دارد.

نخود

۱۴. کره بادام زمینی

مانند کره بادام ، کره بادام زمینی سرشار از ویتامین E است. اگر دوست دارید کره‌ی مغزهای مختلف را به رژیم غذایی خود اضافه کنید بدانید که به رشد موهای شما بسیار کمک می‌کند.

کره-بادام-زمینی

۱۵. کیوی

کیوی غنی از ویتامین C است. این ماده می‌تواند به بدن شما کمک کند آهن را جذب کند و همانطور که گفته شد رشد مو را به خودی خود تقویت می‌کند. بنابراین مرکبات مورد علاقه خود را مانند کیوی بیشتر مصرف کنید.

کیوی

۱۶. فلفل قرمز

فقط نیم فنجان فلفل قرمز حاوی مقدار زیادی ویتامین C است. آنتی اکسیدانی است که برای رشد و نمو موها و فراتر از آن لازم است. از آنجا که بدن نمی‌تواند به تنهایی ویتامین تولید کند ، خوردن غذاهای مغذی یک راه برای رفع و تقویت موهای شما است. وقتی ویتامین C فلفل قرمز با آهن موجود در رژیم غذایی چیزی مانند اسفناج همگام شود ، نتیجه این می‌شود که بدن شما می‌تواند آهن را با سهولت بیشتری جذب کند، که باعث محکم شدن ریشه‌ی موها می‌شود.

فلفل-قرمز

۱۷. میگو

در حالی که این روزها از گوشت قرمز به میزان زیادی اجتناب می‌شود ، پیدا کردن یک جایگزین مناسب برای تامین پروتئین ممکن است برای کسانی که به دنبال ساخت ماهیچه هستند اندکی مشکل باشد. میگو نه تنها جایگزین بسیار مناسبی می‌باشد بلکه سرشار از B۱۲ ، آهن و روی است که تمامی مواد مغذی لازم برای جلوگیری از ریزش مو را دارا می‌باشد.

میگو

دیدگاهتان را بنویسید