رژیم خام گیاه خواری برای پاکسازی بدن

رژیم خام گیاه خواری برای پاکسازی بدن فواید زیادی دارد زیرا شامل چربی اشباع کم و مواد مغذی فراوانی است. انواع گوناگونی از رژیم خام گیاه خواری وجود دارد. اعتقاد افراد خام گیاه خوار این است که وقتی بشر شروع به پخت غذا می کند آنزیم های مفید درون غذا و مواد مغذی آن با حرارت دیدن از بین می روند. غذاهای پخته در مقایسه با غذاهای خام معمولا ویتامین ها، مواد معدنی، آب و سایر مواد مغذی کمتری دارند. رژیم خام گیاه خواری خطر ابتلا به انواع بیماری‌های قلبی، سرطان، چاقی و دیابت نوع ۲ را به طرز چشم‌ گیری کاهش می‌ دهد. برخی از رژیم‌ های مختص پاکسازی و سم‌ زدایی بدن، تنها به خوردن میوه‌ ها و سبزی‌ ها طی یک مدت زمان خاص توصیه می‌ کنند. تا از این طریق بدن را از سموم پاک کنند و دستگاه گوارش را تقویت کنند.

خام گیاه خواری زیر مجموعه ای از رژیم گیاهخواری و وگان است و همانند گیاه خواری، دوری کردن از انواع غذاهای گوشتی و خوردن غذاهای کاملا خام یا غذاهایی که با درجه حرارت خیلی کم یعنی پایین تر از 40 الی 48 درجه سانتی گراد حرارت دیده باشند.

در این مقاله از ورزش بلاگ می خواهیم همه چیز درباره خام گیاه خواری و چند نوع رژیم خام گیاه خواری برای پاکسازی بدن را برای شما آماده کرده ایم. پس با ما همراه باشید.

رژیم خام گیاه خواری 21 روزه

فواید رژیم خام گیاه خواری

رژیم خام گیاه خواری به افرادی که اضافه وزن دارند کمک می کند تا وزن خود را کاهش دهند. البته در چند روز اول رژیم چون بدن در حال دفع سموم می باشد ممکن است دچار برون ریزی در خام گیاه خواری و علایمی مانند سردرد بشوید که طبیعی است و بعد از چند روز به حالت عادی برمی گردد. و احساس بهتری پیدا خواهید کرد. البته می توانید مقدار زیادی آب بنوشید تا بهتر بشوید. بعد از پاکسازی، معجزه خام گیاه خواری انرژی شما را بالا می برد و وزنتان را کاهش می دهد. همچنین این نوع رژیم به سلامت پوست و مو هم کمک می کند. و سبب بالا بردن کیفیت خواب می شود.

برای کاهش وزن رژیم های دیگری نیز در سایت قرار داده ایم که می توانید از طریق لینک روبرو آن ها را مطالعه کنید: رژیم لاغری اتکینز ، ۱۶/۸ رژیم فستینگ

به طور کلی پس از یک روز رژیم خام گیاه خواری ممکن است برخی از موارد زیر را داشته باشید:

  1. احساس آرامش در بدن و خلق و خوی بهتر
  2. افکار مثبت بیشتر
  3. کاهش پف صورت و بدن
  4. پوست شفاف تر
  5. چشمان روشن تر
  6. شاید حدود نیم کیلو تا 2 کیلو از وزن خود را نیز از دست بدهید. رژیم خام گیاهخواری به افراد دیابتی و چاق بسیار توصیه می شود. چون در این رژیم فرصت زیادی برای از دست دادن وزن وجود دارد. ضمن اینکه می تواند به طور طبیعی حساسیت به انسولین رو بالا ببرد.
  7. یکی از تغییرات محسوسی که چند ماه پس از گیاهخوار شدن شاهد آن خواهید بود، کاهش جوش و آکنه‌ های پوستی است. یعنی به خاطر مصرف میوه و سبزجیات پوستی صاف و شفاف پیدا خواهید کرد.
رژیم خام خواری 15 روزه

معجزه رژیم خام گیاه خواری

سیستم گوارش بعد از 48 ساعت ورود میوه جات، سبزیجات تازه و فیبر به مقدار کافی و ورود نکردن هیچ گونه غذای پخته مانند برنج و گوشت دو فعالیت اصلی را در بدن انجام می دهد. در اولین اقدام از فعالیت هایش به سرعت مشغول تخلیه روده بزرگ می شود. دفع و پاکسازی روده بزرگ یکی از اولویت هایی است که برای روند پاکسازی و همچنین ترمیم سال ها آسیبی که به بدن رسیده است یکی از واجبات است. پس بدن شروع به دفع و تخلیه آنچه از پخته خواری در بدن باقی مانده می نماید و در بخش دوم سیستم گوارش با تمام توان سعی می نماید که به سیستم معده، روده ها، کبد و غدد درون ریز مانند صفرا و لوزالمعده، آرامش دهد تا بتواند سم زدایی مناسبی را آغاز نماید.

در برخی از رژیم های خام گیاه خواری خوردن برخی غذاهای پخته امکان پذیر است. مثل پختن تخم مرغ، مرغ و ماهی. اما در اغلب آن ها حدود 75 درصد تغذیه شامل میوه، سبزیجات و مواد خام ارگانیک می باشد. در زیر رژیمی برای شما آورده ایم که اجازه می دهد 25 درصد غذای شما پخته باشد.

  • صبحانه : میوه تازه، نان سبوس دار، برشی از آووکادو، و کمی کرفس
  • نهار: سالاد سبزیجات خام، با مقداری سیب زمینی شیرین
  • میان وعده: سبزیجات خام، کشمش و آجیل
  • شام: سالاد سبزیجات خام، مرغ کبابی و سبزیجات بخار پز
عوارض اوایل خام گیاه خواری

مضرات رژیم خام گیاه خواری

رژیم خام گیاه خواری تغذیه مناسبی برای بدن است اما برای خیلی از مردم عادت به این نوع از تغذیه مشکل است. در زیر برخی از مضرات رژیم خام گیاه خواری را برای شما آورده ایم:

  • در روزهای ابتدایی این رژیم ممکن است احساس سردرد، حالت تهوع و افسردگی داشته باشید. استفاده از مقدار زیادی سبزیجات ممکن است باعث نفخ و دل پیچه شود.
  • فیبر زیاد موجود در این رژیم باعث تداخل در جذب مواد معدنی مهمی مانند آهن، زینک و منیزیم می شود.
  • اگر در رژیم خود از مقدار کافی حبوبات، آجیل ها و دانه ها استفاده نکنید حتما دچار کمبود پروتئین در بدن می شوید. پروتئين ها براي ترميم، رشد سلولي و ساخت هورمون هاي بدن نياز است. وقتي كسي اين رژيم را مي گيرد خود را در برابر فقر پروتئين سلولي قرار مي دهد و ممكن است مشكلات هورموني پيدا كند و رفتارهاي عادي او دچار اختلال شود.
  • رژیم خام گیاه خواری ممکن است در مقایسه با بقیه رژیم ها هزینه بیشتری داشته باشد. چون لازم است که شما همیشه سبزیجات و میوه های تازه و ارگانیک تهیه کنید و همچنین یک میکسر و آب میوه گیری نیز داشته باشید.
پاکسازی بدن با گیاه خواری

چه افرادی نمیتوانند خام گیاه خوار شوند؟

  • افرادی که دارای مشکلات هضم کربوهیدرات ها هستند، نمی توانند رژیم خام گیاه خواری داشته باشند. همچنین این رژیم برای زنان باردار، کودکان، افراد مسنی که پوکی استخوان دارند و کسانی که دچار کم خونی هستند باید حتما از قبل با پزشک خود مشورت کنند.
  • خام گیاه خواری مطلق و طولانی مدت هرگز توصیه نمی شود. آن نوع رژيم گياه خواري كه سخت نباشد و شير و لبنيات داشته باشد، براي مدت محدود مشكلي ندارد و مفيد است و موجب پاكسازي بدن از سموم مي شود. اما خام گياه خواري مطلق كه سخت تر از گياه خواري است حتما عوارض دارد و هرگز توصيه نمي شود.
  • روش های جایگزین برای پختن در این رژیم توصیه می شود. مثلا باید حبوبات به جای پخته شدن، خیس بشوند و جوانه بزنند. این کار برای نرم شدن حبوبات و امکان خوردن آنها انجام می شود. این در حالی که بسیاری از حبوبات وقتی که جوانه می زنند سمی می شوند.
  • در این زمان، میزان ویتامین D موجود در بدن به شدت کاهش می‌ یابد و خطرات زیادی را برای فرد به دنبال خواهد داشت. به این دلیل که منابع اصلی ویتامین D انواع گوشت قرمز، ماهی و لبنیات است؛ یعنی تمامی موادی که در رژیم غذایی گیاهخواری حذف می ‌شوند.
  • یک سال پس از روی آوردن به رژیم گیاهخواری، ذخیره ویتامین B12 بدن پایان خواهد یافت. نشانه‌ های کمبود این ویتامین شامل خستگی، حافظه ضعیف و آلزایمر، گرفتگی عضلات بدن و پا و تنفس ضعیف می ‌توان اشاره کرد.

اگر دچار گرفتگی عضلات پا هستید خواندن مقاله روبرو را به شما پیشنهاد می کنیم: تمرین با کش بدنسازی برای تقویت عضلات پا

رژیم پاکسازی جسم

چالش هفت روزه خام گیاه خواری

اگر شما هم می خواهید به مدت کوتاهی این نوع رژیم خام گیاه خواری را تجربه کنید پس ما شما را دعوت به انجام این چالش 7 روزه می کنیم. کارهایی که باید در این چالش انجام دهید شامل موارد زیر است:

در مقاله ی دیگری از این سایت رژیم 7 روزه پاکسازی را به طور کامل برای شما شرح داده ایم: رژیم ۷ روزه دیتوکس

  • از خوردن گوشت، لبنیات، گندم، تخم مرغ، غذاهای فرآوری شده، شکر، ماکارونی و الکل پرهیز کنید.
  • مقدار زیادی میوه، سبزیجات خام و آبمیوه تازه و اسموتی مصرف کنید.
  • مقدار زیادی آب بنوشید.
  • می توانید از چای گرم و یا آب گرم همراه با لیمو استفاده کنید.
  • با خودتان مهربان باشید!
  • در تمام وعده های غذایی خود غذا را به خوبی بجوید.
  • اگر رژیم خام گیاه خواری برای لاغری سریع را انجام می دهید پس تا جای ممکن از خوردن نان پرهیز کنید.
رژیم 40 روزه خام گیاه خواری

دستورات غذایی برای چالش 7 روز گیاه خواری:

  • آبمیوه های تازه
  1. آب سیب، لیمو و هویج
  2. آبمیوه موز و آناناس
  3. ترکیبات آنتی اکسیدان دار مثل توت فرنگی، بلوبری
  4. آب طالبی
  5. لیموناد
  6. آب کرفس
  7. اسموتی های مختلف به همراه دانه چیا
  8. شیرهای بدست آمده از آجیل ها

برای تهیه شیر از آجیل ها 50 گرم مغز بادام خام شیرین و یا هر آجیل دیگری را پوست کنده، همراه با 3 قاشق عسل محلی به اضافه ی 4 لیوان آب در مخلوط کن بریزید. و به مدت 5 دقیقه هم بزنید. از آن 4 لیوان شیر بادام به دست می آید، صبح یک لیوان و عصر نیز یک لیوان دیگر بنوشید. این نوشیدنی باید آرام آرام در مدت 5 دقیقه میل شود.

9. شیر نارگیل

راه های سم زدایی بدن
  • غذای اصلی
  1. دلمه، فلفل سبز به همراه گوجه فرنگی یا یک عدد میوه
  2. یک عدد میوه یا اسموتی سبزیجات
  3. سالاد مخصوص (هویج، کاهو، خیار، انواع کلم، لیموترش، روغن زیتون، سبزیجات معطر مثل نعنا، جوانه گندم، مغز بادام یا گردو چند عدد کشمش یا کنجد)
  4. 50 گرم نارگیل و یا چند عدد خرما
  5. سالاد لبو
  6. خوراکی هایی که با روش تخمیر درست شده اند زیرا منابع خوبی برای تامین پروبیوتیک هستند. مثل کیمچی
  7. پودر جلبک
  8. سالاد سیب
درمان با خام گیاه خواری

میان وعده در خام گیاه خواری

  1. آجیل و خرما
  2. جوانه گندم و جوانه ماش
  3. عسل
  4. یک عدد میوه
  5. انجیر خشک و میوه های خشک
  6. شیره انگور یا خرما
  7. زیره سیاه
  8. کنجد
  9. مویز
  10. کره گردو
  11. کوکی چیپس شکلات :

این کوکی ها به جای پخت و پز از طریق فریز کردن آماده می شوند. برای به دست آوردن خمیر این کوکی،اول باید پنیر و جوی دو سر را آسیاب کرد. و بعد روغن نارگیل و پودر کاکائو را به آن اضافه کرد. و سپس به مدت 30 دقیقه در فریزر قرار داد.

12. مربای هویج ، مربای سیب و مربای شاه توت

برای تهیه مربای خام می توانید میوه ی فصل مثل شاه توت یا موز یا سیب را همراه با یک قاشق مرباخوری عسل، یک قاشق غذاخوری پودر بادام خام و نصف لیموترش تازه مخلوط کنید.

عوارض پاکسازی و سم زدایی در رژیم خام گیاهخواری

نکات خام گیاهخواری

تهیه این وعده های غذایی بسیار آسان است. و نیازی ندارد که وقت زیادی رو صرف درست کردن وعده های غذایی کنید. بهتر است ۸۰ درصد میوه فصل، ۱۰ درصد از سبزیجات و دانه‌ها و جوانه و ۱۰ درصد از مغزها استفاده شود. سعی شود در برنامه تغذیه طبیعی خصوصا در شروع از موز، کیوی، پسته، بادام هندی، قارچ، زیتون، بادام زمینی، و لوبیا سویا استفاده نشود تا دچار عوارض اوایل خام گیاه خواری نشوید. اگر می خواهید برای مثال از عدس استفاده کنید، این عدس باید به شکل جوانه زده استفاده شود. چون فیبر زیادی دارد و می تواند نپخته بودن خودش را جبران کند. البته این رو در نظر داشته باشید که هیچ کس نمی تواند به مدت بسیار طولانی از این رژیم پیروی کند. چون براساس تحقیقات انجام شده، داشتن این رژیم در طولانی مدت باعث صدمات جدی و عوارض خطرناک خواهد شد.

همیشه این نکته رو به یاد داشته باشید که اگر از رژیم غیر اصولی پیروی کنید، درگیر سوء تغذیه خواهید شد و بدن دچار کمبود تمام ویتامین ها می شود. که همه ی این ها تاثیر منفی و جبران ناپذیری روی ماهیچه ها، استخوان ها و دندان های شما می گذارد. پس هیچ گاه مصرف مکمل های غذایی رو در کنار رژیم فراموش نکنید.

پاکسازی بدن توسط شیوه تغذیه خام گیاهخواری
کوکی چیپس شکلات

کلید واژه های مرتبط: رژیم خام خواری چهل روزه و رژیم خام خواری 15 روزه و رژیم خام گیاه خواری 21 روزه

منبع: سایت اوری دی هلث

1 دیدگاه دربارهٔ «رژیم خام گیاه خواری برای پاکسازی بدن»

دیدگاهتان را بنویسید