عوارض و خطرات برداشتن رحم

مانند هر جراحی دیگری، هیسترکتومی نیز ممکن است همراه با عوارضی باشد. اغلب عوارض و خطرات پیش­ آمده در عمل برداشتن رحم، نادر هستند، اما عوارض جدی است. در این مقاله حقایقی در مورد برداشتن رحم و تخمدان را به شما خواهیم گفت که برخی عوارض برداشتن رحم به تنهایی، عفونت و خونریزی است. با دانستن این عوارض می توان مراقبت های بعد از برداشتن رحم را بهتر انجام داد.

اگر می خواهید تغذیه مناسب برای تقویت رحم را بدانید به لینک مقابل مراجعه کنید: تغذیه مناسب برای تقویت رحم

برداشتن رحم

برخی از عوارض برداشتن رحم:

1.عوارض بیهوشی عمومی

به ندرت اتفاق می­ افتد که عوارض جدی یا خطرناکی از بیهوشی عمومی پیش بیاید (1 در 10000).از عوارض جدی بیهوشی آسیب به عصب­ ها، واکنش­ های آلرژیک و مرگ است.

سرحال و سالم بودن قبل از عمل جراحی می ­تواند ریسک عوارض و خطرات بعد از عمل برداشتن رحم را کاهش دهد.

2.خونریزی

مانند سایر عمل ­های جراحی، ریسک خونریزی شدید در هیسترکتومی خیلی پایین است. میانگین خونریزی در یک جراحی هیسترکتومی در حدود خونریزی در 3 چرخه قاعدگی است. برای هیسترکتومی شکمی این مقدار دوبرابر می­شود. باید بدانید که گاهی تزریق خون در این شرایط ضروری است.

3.آسیب به میزنای

میزنای (لوله­ ای که ادرار از آن عبور می­کند) ممکن است در طول جراحی آسیب ببیند. احتمال این اتفاق 1 در 100 است.

4.آسیب به شکم یا مثانه

در موارد نادری، ارگان­ های پایینی مثل شکم یا مثانه دچار آسیب می­شوند.

این اتفاق ممکن است مشکلاتی بوجود آورد از قبیل:

  • عفونت
  • بی ­اختیاری ادرار یا مدفوع
  • القا حس ادرار

در طول جراحی برداشتن رحم می ­توان هرگونه آسیبی را ترمیم کرد. ممکن است احتیاج به یک سوند موقت داشته باشید.

5.عفونت

همواره بعد از عمل­ های جراحی احتمال عفونت وجود دارد. حدود 30 درصد احتمال عفونت وجود دارد، ممکن است عفونت زخمی یا ادراری باشد. معمولا عفونت­ ها در قسمت بالای واژن اتفاق می­ افتند.

این عفونت­ ها معمولا جدی نیستند و می ­توان با یک آنتی­ بیوتیک آن را حل کرد. گاهی نیز عفونت­ ها نیاز به جراحی دیگری دارند تا رفع شوند.

6.لخته­ شدن خون

به لخته شدن خون، ترمبوز هم می­ گویند که در سیاهرگ ایجاد شده و گردش خون و اکسیژن رسانی به بدن را مختل می­ کند. ریسک لختگی خون بعد از جراحی و بی­ تحرکی افزایش می­ یابد. به همین علت پیشنهاد می ­شود که بعد از جراحی تحرکات لازم را داشته باشید. همچنین می ­توان از رقیق کننده­ های خون برای کاهش ریسک ایجاد لختگی استفاده کرد.

7.مشکلات واژن

اگر هیسترکتومی واژن انجام داده ­اید، احتمال ایجاد مشکلات واژنی در شما بالاست. که می ­تواند ازکند شدن ترمیم زخم  باشد تا افتادگی نواحی شکم در طول سال­ های بعد از عمل.

8.نارسایی تخمدان

حتی اگر یک یا هردو تخمدان شما، سالم باقی­ مانده باشد، ممکن است بعد از گذشت حدود 5 سال از عمل هیسترکتومی یا برداشتن رحم از کار بیوفتند. این اتفاق بخاطر این است که، تخمدان­ ها مقداری از خون را از رحم تغذیه می­ کنند، که در طول جراحی برداشته شده است.

9.یائسگی پیش از موعد

سوالی که در مورد این جراحی پیش می آید این است که آیا بعد از برداشتن رحم پریود میشویم؟ که در جواب این سوال باید گفت خیر.اگر تخمدان­ های خود را برداشته اید، به زودی با مشکل سندرم یائسگی مواجه خواهید شد، مانند:

  • گر گرفتگی
  • عرق کردن
  • خشکی واژن
  • اختلال خواب

اگر زیر 40 سال سن دارید، و قصد انجام جراحی برداشتن رحم را دارید باید بدانید که، یائسگی پیش از موعد باعث پوکی استخوان نیز می ­شود. زیرا، سطح استروژن در طول یائسگی کاهش می­ یابد. مطابق با سن و شرایط شما داروهایی برای جلوگبری از پوکی استخوان تجویز می­شود.

برای جلوگیری از ظهور علایم یائسگی می توانید به لینک مقابل مراجعه کنید: آموزش یوگا و مدیتیشن

10. درد

حدود 85 درصد از خانم ­هایی که هیسترکتومی انجام می­ دهند درد متعادل تا شدیدی را تجربه می­ کنند که با مصرف برخی مسکن­ ها رفع می ­شود. در موارد شدیدتر، احتیاج به تزریق مورفین یا فنتانیل دارند.

درد عمل برداشتن رحم

11.عوارض روحی

ممکن است بعد از هیسترکتومی فرد دچار برخی از مشکلات روحی شود. طبق برخی مطالعات، بانوان اغلب دچار افسردگی، عصبانیت و کاهش تمایلات جنسی، بعد از عمل می­ شوند. برخی دیگر از بانوان باید برای کنترل این سندرم، دارو مصرف کنند.

برای کاهش عوارض روحی ناشی از عمل برداشتن رحم مقاله روبرو را مطالعه کنید: حرکات یوگا برای کاهش استرس و اضطراب

عوارض روخی عمل برداشتن رحم

12.افزایش احتمال حمله­ ی قلبی یا تپش قلب

اگر خانمی قبل از سن 50 سالگی جراحی برداشتن رحم را انجام دهد، در معرض بیشتر احتمال حمله قلبی یا تپش قلب خواهد بود.

13. افتادگی اندام لگن

بدون وجود رحم و تخمدان، اندام لگن ممکن است پایین کشیده شوند، که نیاز به جراحی­ های دیگری برای آن است. برخی از خانم­ ها ممکن است کاشت مش ترانس واژینال انجام دهند تا از افتادگی اندام لگن جلوگیری کند. اما این کاشت­ ها نیز عوارض و خطراتی، مانند احتمال آسیب به اندام­ ها و فعالیت جنسی دردناک را به همراه دارند.

14. افزایش احتمال ابتلا به سرطان

برخی مطالعات جراحی هیسترکتومی یا یکی ازعوارض برداشتن فقط رحم را به بعضی از انواع سرطان­ ها مرتبط می ­دانند، مثل سرطان تیروئید، سرطان مثانه و سرطان کلیه.

15. احتمال پخش سرطان رحم

برخی از روش­ های خاص جراحی، ممکن است احتمال پخش سرطان رحم را افزایش دهند. سلول­ های سرطانی ممکن است در فیبروم یا دیگر بافت­ ها مخفی شوند. بدون انجام آزمایشات فیبروم قبل از جراحی، تشخیص وجود سلول­های سرطانی غیر­ممکن است. در برخی از جراحی­ ها از دستگاهی به نام مورسلاتور، که شبیه به دریل است، برای جدا­کردن فیبروم و بافت ­های رحمی و آسان تر بیرون آوردن آن­ ها استفاده می­ کنند. که احتمال پخش سلول­ های سرطانی را افزایش می ­دهد. برخی خانم ­ها برای انجام یک جراحی روتین و معمولی وارد اتاق عمل می­ شوند. و با سرطان رحمی درجه 3 یا 4 بازمی­گردند.

این عوارض تنها بخشی از عوارض جراحی برداشتن رحم بود، که ممکن است اتفاق بیوفتند. تمام این عوارض بستگی به وضع سلامت جسمی و روحی فرد بیمار دارد و ممکن است در فردی بیشتر و در فرد دیگری کمتر بروز دهد.

برداشتن رحم|هیسترکتومی

عوارض و خطرات برداشتن رحم|هیسترکتومی

هیسترکتومی یا برداشتن رحم، عمل جراحی است که در طی آن رحم بانوان خارج می ­شود. بر طبق آمار بدست­ آمده، هیسترکتومی دومین جراحی معمول در بین خانم ­ها است. این عمل به پیشنهاد دکتر معالج برای درمان برخی از بیماری­ ها مانند فیبروم رحم، سرطان و افتادگی رحم انجام می ­شود. برداشتن رحم همراه با احتمال برخی از عوارض و خطرات بعد از عمل است، اما اکثر بانوان دچار عوارض خاصی نمی­ شوند. این عمل موجب قطع چرخه قاعدگی در خانم ­ها شده و توانایی بارداری را از آن­ ها می­ گیرد. بر طبق آمار مرکز کنترل بیماری­ ها، 600 هزار خانم هر ساله در دنیا این جراحی را انجام می­ دهند.

در برخی موارد، انجام این جراحی ضروری و موجب نجات زندگی شخص است. به همین علت خانم­ هایی که سرطان رحم یا فیبروم دردناک رحمی دارند، ممکن است احتیاج به جراحی هیسترکتومی داشته باشند.

اما برخی که دارای میله IUD در رحم خود هستند، حتما باید جراحی هیسترکتومی را انجام دهند. زیرا فلزات موجود در دستگاه موجب آسیب­های جدی می­شود.

اگرچه، گاهی اوقات جراحی برداشتن رحم و تخمدان برای بانوان الزامی ندارد چون ممکن است باعث مشکلات دیگری از قبیل، نامتعادلی هورمون­ ها و افتادگی ناحیه لگن شود. بنابراین، لازم است که همه­ ی بانوان از عوارض احتمالی هیسترکتومی قبل از عمل، آگاهی داشته باشند.

مرجع:

سایت دراگ واچ

دیدگاهتان را بنویسید