رژیم غذایی مناسب برای درمان پروستات

پروستات غده‌ای است که در زیر مثانه قرار داشته و مجرای دفع ادرار را در بر گرفته است. بیماری های پروستات بسیار شایع هستند. نیمی ‌از مردانی که بالای 50 سال دارند علائمی ‌از بزرگی پروستات را نشان می‌ دهند. اما 10 درصد آنان به دارو و جراحی نیاز پیدا می‌ کنند. بزرگی پروستات با معاینه ی پزشک، تشخیص داده می‌ شود. تشخیص و درمان سرطان پروستات در ابتدای ابتلا بسیار آسان است. اما وقتی این سرطان پیشرفته شود می ‌تواند دیگر بافت های بدن را آلوده کند و درمان را سخت تر کند. در این مقاله از ورزش بلاگ می خواهیم در مورد رژیم غذایی مناسب برای درمان پروستات صحبت کنیم.

علائم بیماری پروستات

  • مشکل در ادرار کردن، احساس فوریت و یا تکرر ادرار
  • خون در ادرار و یا مایعات دستگاه تناسلی
  • سوزش ادرار یا ادرار دردناک
  • مشکل در فعالیت جنسی طبیعی
  • سفتی و درد متناوب در پایین کمر، لگن یا بالای ران ها
  • بند آمدن ادرار یا قطره قطره آمدن ادرار
رژیم غذایی مناسب برای محافظت از سلامت پروستات

اگر دچار کاهش میل جنسی شده اید. خواندن مقاله روبرو به شما کمک می کند : بهترین داروی گیاهی افزایش میل جنسی

عوامل تشدید کننده پروستات

  • سن، بیش از 70% مردان مبتلا، بالای 65 سال دارند.
  • رژیم غذایی
  • عوامل ژنتیکی، در واقع اگر اقوام نزدیک فرد مبتلا باشند خطر ابتلا افزایش می‌ یابد.

در مقاله روبرو ورزش هایی برای رفع کمر درد و سیاتیک برای شما آماده کرده ایم : ورزش های سیاتیک و دیسک کمر

نسخه خوراکی برای کاهش اندازه پروستات

انواع بیماری های پروستات

بیماری های پروستات به 3 دسته تقسیم می شوند :

بزرگ شدن خوش خیم پروستات

در مردان جوان، پروستات تقریبا به اندازه‌ی یک گردو است. با افزایش سن اندازه ‌ی این غده نیز افزایش می ‌یابد. به این افزایش اندازه، بزرگ شدن خوش خیم پروستات گفته می‌ شود. این فرآیند از 30 سالگی شروع می ‌شود و اغلب موارد بعد از 50 سالگی علائم آشکار می ‌شوند. بزرگ شدن پروستات که بیشتر در افراد مسن دیده می ‌شود و مشکلاتی ‌ایجاد می‌ کند.

التهاب پروستات یا پروستاتیت

این بیماری بیشتر در مردان جوان تا میانسال اتفاق می افتد. همراه با درد متناوب است و تشخیص آن به دلیل اینکه علائم، در افراد مختلف متفاوت است، مشکل است. ممکن است در هنگام ادرار کردن سوزش یا درد ایجاد شود و مثانه کاملاً خالی نشود. این علائم در بیماری های دیگر نیز دیده می‌ شود. 10تا 12 درصد از مردان این علائم را تجربه می‌ کنند.

ورزش های مناسب سالمندان در خانه در مقاله روبرو آورده شده است. خواندن آن را به شما پیشنهاد می کنیم : ورزش برای سالمندان در خانه

نقش شگفت انگیز تغذیه بر سرطان پروستات
  • سرطان پروستات

سرطان پروستات، رشد بدخیم سلول های پروستات است. که معمولا آهسته و در درون پروستات در طی سال ها رشد می‌ کند و در این مدت علائم کمی ‌ایجاد می‌کند. اما به مرور زمان به بیرون از پروستات گسترش می‌ یابد. ممکن است به بافت های دورتر مانند استخوان ها، ریه‌ ها و کبد نیز گسترش پیدا می کند. علائم و نشانه‌ ها به میزان پیشرفت بیماری بستگی دارد. این بیماری شایع ترین سرطان‌ منجر به مرگ، بعد از سرطان ریه است.

برای تقویت ریه های خود می توانید ورزش های موجود در مقاله روبرو را انجام دهید : ورزش مناسب برای تقویت ریه

غذاهای مضر برای پروستات

  1. رژیم‌ های حاوی غذاهای چرب (اسیدهای چرب اشباع شده) و گوشت‌ ها به خصوص در افراد چاق.
  2. مصرف گوشت ‌های خام.
  3. استفاده زیاد از گوشت قرمز و سفید
  4. مصرف تخم مرغ
  5. استفاده زیاد از لبنیات و ماست
  6. شکر از مواد غذایی مضر برای پروستات است. مصرف شکر باعث بالا رفتن سطح انسولین و موجب رشد سلول‌ های سرطانی و خطر ابتلا به بیماری‌ های جدی دیگر می‌ شود. شکر همچنین باعث چاقی و اضافه‌ وزن می‌ شود و در نتیجه خطر ابتلا به بیماری ‌های قلبی، دیابت و سرطان را نیز افزایش می دهد.
  7. مواد غذایی کنسرو شده، حاوی سمی هستند که موجب سرطان پروستات می‌شود.
  8. سویا از مواد غذایی مضر برای پروستات است. به دلایل متعددی باید از مصرف سویا و محصولات آن اجتناب کرد.
  9. از خوردن غذاهای چرب اجتناب کنید و تا حد امکان از برنامه رژیم غذایی خود حذف کنید.
  10. روغن های گیاهی نظیر کانولا، ذرت و سویا، زمانی برای قلب مفید هستند که پخته نشده باشند. اما زمانی که شما آن ها را در دمای بالا داغ می کنید، این روغن ها تبدیل به یکی از بدترین مواد برای عضله قلب و در مجموع بدن شما می شوند.
رژیم غذایی برای کوچک شدن پروستات

در مقاله روبرو، تغذیه مناسب بیماران قلبی را برای شما توضیح داده ایم : تغذیه مناسب بیماران قلبی

مواد غذایی مناسب برای التهاب پروستات

علاوه بر کنترل ژنتیکی اختلالات پروستات، رژیم غذایی و تغذیه نیز نقش قابل توجهی‌ در بروز این بیماری دارد. در زیر برخی از نکات مهم، که در رژیم غذایی افراد دارای التهابات پروستات باید رعایت شوند، را برای شما ذکر کرده ایم :

  • مصرف سبزیجاتی مثل کلم مثل بروکلی، کلم و گل‌ کلم حاوی آنتی ‌اکسیدان مورد نیاز بدن هستند. و برای سلامت بدن بسیار مفیدند.
  • مصرف ماهی و روغن‌ های گیاهی به دلیل آنکه حاوی امگا 3 هستند احتمال ابتلا به انواع سرطان از جمله سرطان پروستات را پایین می‌ آورند.
  • مصرف مواد غذایی حاوی ویتامین E سبب کاهش التهاب پروستات شده و از غدد در برابر سرطان محافظت می ‌کنند. مارگارین، روغن ‌های گیاهی، گردو، گندم و غلات کامل از جمله منابع غنی ویتامین E هستند.
  • آب انار و خود انار به دلیل وجود آنتی ‌اکسیدان و خواص ضد التهابی در پیشگیری از بزرگ ‌شدن پروستات ناشی از فعالیت تستوسترون تاثیرگذار است.
  • مصرف غلات سبب افزایش میزان فیبر، سلنیوم و ویتامین E در بدن شده که در پیشگیری از سرطان مفید است.
  • مصرف گوجه فرنگی چون حاوی لیکوپن است می ‌تواند خطر ابتلا به سرطان پروستات را کاهش دهد. گوجه به ویژه وقتی می ‌پزد لیکوپن بیشتری آزاد می ‌کند. به همین دلیل املت گوجه و سوپ آن از بروز سرطان هم جلوگیری می‌ کند.
حفظ سلامت پروستات با رژیم غذایی مناسب
  • سلنیوم نوعی نمک معدنی است که در گردو، میوه‌ های دریایی، برخی گوشت‌ ها، ماهی، گل گندم، دانه گندم و برنج قهوه ‌ای موجود است و از بروز سرطان پیشگیری می‌ کند.
  • گوشت‌ های قرمز چون حاوی چربی حیوانی هستند می ‌توانند احتمال ابتلا به سرطان پروستات را افزایش دهند.
  • مصرف زیاد آب و مایعات غیرالکلی چون سبب شستشوی کلیه و مثانه می ‌شود برای مبتلایان به التهاب پروستات مفید است. برعکس، مصرف قهوه و آب جو به این افراد توصیه نمی ‌شود.
  • مصرف ویتامین D و عنصر روی.
  • مصرف الکل، مایعات دارای کافئین و ترکیباتی که مجاری ادرار را ملتهب می ‌کنند برای مبتلایان به پروستات مضر است.

رژیم های غذایی و گیاهی موجود در سایت برای انتخاب مناسب تر به شما کمک می کنند. پس حتما آن ها را مطالعه کنید : رژیم مدیترانه‌ای و رژیم وگان

روش های درمان پروستات

دو وان حمام آب سرد و گرم آماده کنید. چند قطره روغن اسطوخودوس در آب سرد و مقداری نمک اپسوم در آب گرم بریزید. ابتدا ۳ دقیقه درون آب گرم بشینید، سپس به مدت ۱ دقیقه درون آب سرد بنشینید. این کار باید به مدت ۳ بار دیگر تکرار شود. این روش، به درمان پروستات کمک خواهد کرد.

در کنار مصرف مواد غذایی مناسب برای پیشگیری از ابتلا به التهاب پروستات، اگر بیماری حاد باشد، می ‌توان از گیاهان دارویی مفید برای درمان اختلالات پروستات بهره مند شد. از جمله این گیاهان دارویی می ‌توان به عصاره نخل اره‌ای، گزنه، کدوی پوست کاغذی، کتان روغنی، شیرین بیان، جینسینگ، دم‌اسب، ذرت، شبدر قرمز، چای سبز، انگور، ملون تلخ (خربزه وحشی)، بارهنگ (اسفرزه) و خربزه درختی اشاره کرد.

توصیه‌ی غذایی برای محافظت از پروستات

انجام یوگا برای درمان تورم پروستات بسیار توصیه می‌ شود. یوگا یک روش پیشگیری و درمانی موثر برای آقایان مبتلا به تورم پروستات به حساب می‌ آید. استفاده از روغن‌ های گیاهی و ماساژ پروستات با روغن‌ هایی مثل رزماری باعث بهبود و درمان پروستات خواهد شد.

برای آشنایی بیشتر با نحوه ماساژ صحیح، مقاله روبرو را مطالعه کنید : فواید ماساژ شکم و تکنیک های آن

علت التهاب پروستات، عوامل باکتریایی شناخته شده است. بنابراین مصرف آنتی بیوتیک‌ زیر نظر پزشک متخصص انجام می‌ گیرد. مصرف داروهای آنتی بیوتیک در درمان این عارضه می توانند مفید باشند. همچنین انجام ورزش‌ های متناسب تأثیرگذاری دارو ها را افزایش می دهد.

1. کدام میوه برای پروستات مفید است ؟

مصرف میوه‌ها و سبزی‌های سبز، زرد، نارنجی و قرمز رنگ مانند گوجه فرنگی، سس گوجه فرنگی، توت فرنگی، هلو و زردآلو برای کاهش التهابات پروستات مفید است.

2. مضرات پیاز برای پروستات چیست ؟

.مصرف پیاز نه تنها برای پروستات بد نیست بلکه پیاز می‌تواند خطر سرطان پروستات در مردان را تا ۵۰ درصد کاهش دهد

3. ادویه جات مضر برای پروستات کدامند ؟

فلفل قرمز خاصیت های بسیاری دارد مانند باز کردن رگ ها و کمک به رابطه جنسی خوب. اما برای کسانی که سرطان پروستات دارند مصرف این ادویه ممکن است مضر باشد.

منبع : سایت هلت لاین

کلیدواژه های مرتبط : درمان قطعی پروستات و زنجبیل و پروستات و بادمجان برای پروستات

دیدگاهتان را بنویسید