راه های تثبیت وزن بعد از رژیم لاغری

اغلب افراد بعد از کلی تلاش و به سختی با گرفتن رژیم های سخت به وزن ایده آل خود می رسند. حال سوال اینجاست که چه کاری انجام بدهیم تا وزن ما پس از کاهش وزن ثابت بماند؟ در حقییقت نگه داشتن وزن ایده آل از خود وزن کم کردن سخت تر است. برخی افراد بعد از مدتی از گذشت رژیم دوباره چاق می شوند. در این مقاله از ورزش بلاگ سعی داریم تا از روش ها و راه های تثبیت وزن بعد از رژیم لاغری با شما صحبت کنیم. پس با ما همراه باشد.

رژیم های لاغری فراوانی وجود دارند که ما یک نمونه از آن ها را برای شما در مقاله روبرو آماده کرده ایم : رژیم لاغری اتکینز

ممکن است فرد پس از مدتی شور و شوق کاهش وزن و رسیدن به وزن ایده آل را از دست بدهید و به عادت های غذایی گذشته خود بازگردید. در واقع ثابت نگه داشتن وزن اصلا کار ساده ای نیست. اگر نکاتی که در ادامه برای شما آماده کرده ایم را به درستی رعایت کنید، به احتمال زیاد به راحتی می توانید وزن خود را ثابت نگه دارید.

دلایل بازگشت وزن بعد از رژیم

دلایل بازگشت وزن

1. استفاده از رژیم های افراطی و سخت

یکی از عواملی که باعث می شود تا پس از رژیم دوباره اضافه وزن پیدا کنیم، رعایت رژیم سفت و سخت و افراطی است. درست است که رژیم های سخت در ابتدا باعث می شود تا وزن زیادی کم کنید اما در واقع با این نوع از رژیم خود را بیشتر مستعد اضافه وزن کرده اید. رژیم اصولی و موفق تنها با کاهش کالری موثر است نه رژیم های مشکل. در واقع نباید خودتان را از غذاهایی که دوست دارید محروم کنید. ی توانید گاهی اوقات فست فود بخورید. بهتر است برنامه غذاییتان انعطاف پذیر و واقع بینانه باشد. در غیر این صورت وزن از دست رفته خیلی سریع برمی گردد. از رژیم مدیترانه ای و تغییر سبک زندگی خود غافل نشوید.

2. نامنظم بودن برنامه غذایی

در برنامه غذایی خود منظم نبوده اید. باید به مرور کالری مصرفی در هر وعده غذایی خود را کاهش بدهید تا بدن به آرامی به شرایط جدید عادت کند. درنتیجه بعد از رژیم نیز ثابت نگه داشتن وزن کار دشواری نخواهد بود. بهتر است از غذاهای کم کالری و با حجم بالا استفاده کنید تا حجم معده سریع تر پر شود و احساس گرسنگی نکنید.

روش های تثبیت وزن

یکی دیگر از انواع رژیم برای کاهش وزن سریع در مقاله روبرو آورده شده است : ۱۶/۸ رژیم فستینگ

3. ناخشنودی و نارضایتی از خود

سعی کنید در طول رژیم خود احساس رضایت و خشنودی داشته باشید تا سریع تر به وزن ایده آل خود رسیده و بعد از رژیم نیز آسان تر وزن خود را ثابت نگه دارید.

4. کاهش یا ترک فعالیت های بدنی شدید

ممکن است دلیل کم کردن وزنتان ورزش و فعالیت های شدید بدنی باشد. اگر در این صورت بعد از رژیم غذایی آن فعالیت ورزشی را رها کنید و یا کمتر از قبل به آن بپردازید وزنتان دوباره برگردد. زیرا اگر بافت های عضلانی بدن شما کم شود سوخت و ساز بدنتان کم می شود و در نتیجه دوباره افزایش وزن پیدا می کنید.

اگر کنجکاوید که چه ورزش هایی برای تثبیت و کاهش وزن به شما کمک می کنند، پس خواندن مقاله روبرو را از دست ندهید : چه ورزشی سریعتر لاغر میکند ؟

روش های تثبیت وزن

1. تغییر سبک زندگی

در ابتدا سعی کنید تا ذهنیت خود را نسبت به کاهش وزن تغییر بدهید. برای این کار کاهش وزن را به عنوان هدف خود در نظر نگیرید. بلکه آن را روشی برای تغییر سبک زندگی خود و چیزی که همین الان نیز در حال رعایتش هستید در نظر بگیرید. در واقع خود را در کالبد شخصی که می خواهید از نظر ظاهری به آن برسید ببینید. هرروز وزن خود را چک نکنید. چون ممکن است در صورت روند تغییرات کند ناامید بشید. به تثبیت وزن خود به عنوان یک کار بسیار ساده نگاه کنید. پس از تغییر سبک زندگی و ذهنیت خود متوجه خواهید شد ک کاهش وزن و ثابت نگه داشتن آن واقعا کار ساده ای بوده است. رژیم لاغری 13 روزه کانادایی که در مقاله ی دیگری از سایت برای شما آماده کرده ایم، پیشنهاد خوبی برای کاهش وزن خواهد بود.

روش های سریع کاهش وزن

2. کنترل تغذیه در تعطیلات و مسافرت

بهتر است بین رژیم های خود استراحتی به خودتان ندهید. چون ممکن است انگیزه شما را کم کند. برخی در مسافرت ها و یا مهمانی ها از رعایت رژیم خود دست می کشند و در واقع چشمشان را بر روی هدف خود می بندند و درگیر عادت های غذایی بد می شوند. در نتیجه دوباره افزایش وزن پیدا می کنند. به جای این ها در مسافرت یا مهمانی می توانید از شدت ورزش و یا کالری دریافتی خود کم کنید. تا به یک تعادل برسید. درست است که در تعطیلات نمی توانید کاهش وزن داشته باشید اما رها کردن رژیمتان کار درستی نیست. و در حد تعادل آن را نگه دارید.

3. تعیین هدف

قبل از اینکه بخواهید وزن خود را تثبیت کنید بهتر است وزن ایده آل یا هدفی که می خواهید در آن وزن بمانید، را معین کنید. مشخص کردن وزن هدف خیلی اهمیت دارد. زیرا، کیفیت رژیم شما را مشخص می کند. به همین علت بهترین کار در این مرحله مشورت کردن با یک متخصص تغذیه برای چک کردن سابقه شما، BMI، بافت عضلانی و غیره است.

4. انجام فعالیت های ورزشی

از قبل برنامه ریزی کنید و هر روز تا حدودی به خود اجازه غذا خوردن بدین. مهم، ایجاد یک تعادل در سبک زندگی است. کاری انجام بدید که از نظر فیزیکی مشغولتون کنه برای مثال پیاده روی، دوچرخه سواری و یا شنا کردن.

برنامه تثبیت وزن بعد از کاهش وزن

آیا می دانید که با یک ساعت پیاده روی چه مقدار کالری می سوزانید؟ جواب این سوال را در مقاله روبرو بخوانید: یک ساعت پیاده روی در خانه چند کالری میسوزاند ؟

راهکارهای ثابت نگه داشتن وزن

پس از مشخص کردن هدف و رسیدن به وزن ایده آل، کار تثبیت وزن شروع می شود. فرمول تثبیت وزن بسیار ساده است که برای این مرحله باید کارهای زیر را انجام دهید :

  1. پیروی از رژیم غذایی سالم وپرهیز از پرخوری.
  2. شروع هر چه سریع تر رعایت پرهیزات غذایی و دوری از اهمال کاری و وقت کشی
  3. وزن کردن خود به صورت منظم و حداقل دو هفته یک بار. با اینکار در صورت افزایش وزن به سرعت جلوی آن را می گیرید.
  4. شدت روتین ورزشی خود را حفظ کنید. اما نگذارید که به سیستم عصبی مرکزی بدنتان بیش از حد فشار وراد شود. چون باعث خستگی و نتایج عکس می شود.
  5. در سبد خرید مواد غذایی برای خانه، از خرید کردن چیزهایی که شما وسوسه می کنند مثل چیپس، شکلات و آب نبات بپرهیزید. از قبل لیستی از مواد غذایی سالم را برای خرید تهیه کنید و مطابق با آن خرید خود را انجام دهید.
  6. صبحانه کافی بخورید. صبحانه مهمترین به پرخوریی و کم تحرکی می کند.غذایی در طول روز برای شما است.
  7. تماشای کمتر تلویزیون. زیرا شما را بیشتر تشویق به پرخوری و کم تحرکی می کند.
  8. خوردن میان وعده های سالم مثل پنیر کم کالری، ماست، میوه وسبزیجات
  9. هر زمانی که سیر شدید دست از غذا خوردن بکشید، مم نیست چه مقدار غذا در ظرفتان باقی مانده باشد.
  10. استفاده از دفترچه یادداشت مواد غذایی. با این روش می توانید مقدار کالری مصرفی در طول روز خود را راحت تر حساب کنید و برنامه منظمی به وعده های غذایی خود بدهید
راهکارهای ثابت نگه داشتن وزن

برای تشخیص مقدار کالری مصرفی روزانه، پیشنهاد می کنیم تا مقاله روبرو را مطالعه کنید: جدول کالری مواد غذایی برای رژیم لاغری

سخن آخر

در آخر اگر به هر دلیلی دچار شکست در مسیر ثابت نگه داشتن وزن بعد از چاقی خود شدید، خودتان را سرزنش نکنید. دلایل این شکست را پیدا کرده و سعی کنید آن را اصلاح کنید. شانس دوباره ای به خود بدهید. و هرگز یرای رسیدن به هدف وزن ایده آل نامید نشوید. شما به چیزی که می خواهید خواهید رسید در صورتی که تلاش و امید و پشت کار کافی را برای آن داشته باشید.

ورزش صبحگاهی به شدت کالری بدن را می سوزاند. در مقاله روبرو بیشتر در مورد آن بخوانید : ورزش صبحگاهی در خانه

منبع : سایت هلث لاین

دیدگاهتان را بنویسید