انواع ورزش تیراندازی با تفنگ و با کمان

تیراندازی یکی از ورزش های رقابتی و هیجان انگیز است. در ورزش تیراندازی مهارت های ورزشکاران از جمله سرعت و دقت آنان با استفاده از انواع وسایل تیراندازی مورد آزمون قرار می گیرد. در این مقاله از ورزش بلاگ می خواهیم به ورزش تیراندازی بپردازیم . انواع ورزش تیراندازی با تفنگ و با کمان هیجان انگیز و مهیج از زمان های بسیار دور وجود داشته و امروزه حتی به یک ورزش جهانی تبدیل شده که در سراسر دنیا طرفداران مخصوص به خود را دارا می باشد.

طبقه بندی ورزش تیراندازی بر حسب نوع اسلحه گرم، اهداف و فاصله ای که به اهداف شلیک می گردد، انجام می شود. به علاوه تیراندازی با کمان یا تیر و کمان ورزشی است که برای شکار یا جنگ استفاده می شده. ابزار تیراندازی از یک کمان منحنی شکل و یک تیر که سرش یک سنگ یا فلز نوک تیز بود تشکیل می شد و فرد تیرانداز با گذاشتن تیر درکمان وکشیدن آن تیر را پرتاب می ‌کرد.

محل استقرار تیراندازان به همراه محل هدف ‌ها و تجهیزات مربوط به آن (میز و سیبلکش و …) خط تیراندازی نامیده می ‌شود. البته گاهی برای محل کار یک تیرانداز هم اصطلاح خط به کار می ‌رود مثلاً می‌ گوییم که این سالن تیراندازی 30 خط دارد. یعنی 30 تیرانداز می‌ توانند همزمان کنار هم بایستند و تیراندازی کنند

همه چیز درباره تیراندازی با تفنگ

با داشتن چند وسیله ورزشی در خانه به راحتی می توانید ورزش کنید. مقاله روبرو در خرید وسایل ورزشی به شما کمک می کند : وسایل بدنسازی خانگی و باشگاهی

تاریخچه ورزش تیراندازی

یکی از قدیمی ترین ورزش ها که به زمان پیدایش بشر بر می گردد، ورزش تیراندازی است. تاریخچه ورزش تیراندازی را به عصر سنگ نسبت داده اند. حدود 20000 سال قبل از میلاد مسیح افراد بسیار زیادی برای شکار و جنگ از تیر و کمان های سبک برای تیراندازی استفاده می کردند.

تاریخچه ورزش تیراندازی با استفاده از تیر و کمان به زمانی حدود 5 هزار سال پیش از شروع اولین نشانه های جنگاوری روی کره زمین بر می گردد. با گذشت زمان وقتی چینی ها، ژاپنی ها را با ورزش تیراندازی آشنا کردند تاثیر بسیار زیادی روی مردم آسیای شرقی گذاشت. استفاده از تیر و کمان برای ورزش در تاریخچه تیر اندازی در ایران به زمان پیامبر اسلام و شکل گیری دین اسلام بر می گردد. با سپری شدن سال ها تاریخچه تیراندازی در ایران به زمان سلسله ی صفویان برگشت. و در زمان این سلسله تیراندازی در ایران به طور رسمی گسترش پیدا کرد. و افراد زیادی از این ورزش استقبال کردند.

اما تاریخچه تیراندازی با تفنگ به اوایل قرن بیستم بر می گردد. تیراندازی با تفنگ بادی یکی از جدید ترین رشته های تیراندازی می باشد. وزن کلی تفنگ بادی ۵ کیلوگرم می باشد که در آن از ساچمه 4.5 نیز استفاده می شود.

انواع تیراندازی با تیر و کمان

در صورت علاقه به بازی دارت می توانید اطلاعات بیشتری از این بازی در مقاله روبرو بدست بیاورید : قوانین بازی دارت

ورزش تیراندازی با تفنگ

برای رشته تیراندازی 4 رشته در فدراسیون بین المللی ورزش های تیراندازی ثبت شده است که به شرح زیر است :

1- تفنگ: یک اسلحه گرم و یا سلاح بادی است که یک لوله خاندار دارد. اما معمولا به سلاح های بلندی گفته می ‌شود که برای نگهداری به دو دست نیاز داشته و می ‌توانند به صورت پیوسته شلیک کنند و دقت آنها بیشتر از تپانچه است.

2- تپانچه: از تفنگ کوچک ‌تر بوده و به طور کلی حمل ‌ونقل آن‌ها بسیار راحت ‌تر است. در مقایسه با تفنگ‌ ها، آن‌ ها دارای برد و دقت کمتری هستند.

3- اهداف متحرک: تیرانداز در حالت ایستاده و بدون پشتیبانی کار تیراندازی خود را انجام می‌ دهد. در ابتدا تفنگ در سطح کمر ورزشکار قرار دارد. فقط زمانی که هدف دیده شد تفنگ بالا آورده می ‌شود و استفاده از دوربين های بصری مجاز نیست.

4- تفنگ ساچمه زنی: وزن کل ساچمه ها نباید از 24 گرم بیشتر باشد و هر ساچمه نباید قطری بیشتر از 2.6 میلی متر داشته باشد.

ورزش تیراندازی با تفنگ

انواع تیراندازی با کمان

ورزش تیراندازی با تیر و کمان شامل 3 رشته می باشد که به شرح زیر است :

کمان ریکرو: این کمان شامل قسمت‌ های قبضه، بازو، سایت، پیپ سایت، استاب لایزر و زه است. کمان ریکرو به کمان ‌های قدیمی مشابه است و با کمی تغییردقت و قدرت آن افزایش یافته است. مسابقات آن در مسافت های 18 و 30 و 70 متر برگزار می شود. مسافت 70 متر در المپیک برگزار می شود و در بخش‌ های مردان، زنان، تیمی مردان، تیمی زنان، میکس مردان و زنان می‌ باشد. این کمان بعد از استفاده برای سالم ماندن اجزایش را جدا می‌ کنند.

کمان کامپوند: این کمان شامل قسمت‌ های بازو، قبضه قرقره، سایت، پیپ سایت، استاب لایزر، شوکرو… است. این کمان بسیار پیشرفته‌ است و از لحاظ قدرت و دقت بسیار بهتر از کمان سنتی و ریکرو می باشد. مسابقه این رشته در مسافت های 18 و30 و 50 متر برگزار می گردد. این رشته المپیکی نیست. این کمان نیازی به جداسازی قطعات ندارد.

کمان سنتی: این کمان بسیار ساده است و مانند کمان‌ های اولیه است. یکی از ویژگی‌ های جالب این رشته ورزشی آن است که هرفرد با لباس محلی و خاص منطقهٔ خود در مسابقه شرکت می‌ کند.

انواع رشته تیراندازی با تیر و کمان

تجهیزات ورزش تیراندازی

به ‌جز سلاح و مهمات مهم‌ ترین تجهیزات تیراندازی لباس آن است. که برای تپانچه زن‌ ها یا کسی که با تپانچه تیر می ‌زند، فقط شامل کفش است و برای تیراندازان تفنگی شامل کفش تیراندازی و شلوار .تیراندازی و کت تیراندازی و دستکش تیراندازی است. کلاه یا نقاب تیراندازی، عینک تیراندازی، سه ‌پایه (برای رشته تفنگ)، جا ساچمه ‌ای و … هم اگر باشند بسیار کمک می‌ کنند

اگر انتخاب کفش ورزشی برای شما مشکل است. خواندن مقاله روبرو به شما کمک زیادی می کند: راهنمای خرید کفش ورزشی

فواید ورزش تیراندازی با تفنگ

تیراندازی علاوه بر کمان، با تفنگ نیز یک ورزش مهم و مفید بوده که برای آموزش آن باید تحت نظر مربی های متخصص قرار بگیرید. در این بخش قصد داریم کمی در مورد فواید ورزش تیراندازی با تفنگ صحبت کنیم. مهم ترین فایده ورزش تیراندازی با تفنگ افزایش تمرکز و مهارت تعیین هدف می باشد. در زیر برخی دیگر از فواید ورزش تیراندازی با تفنگ را شرح داده ایم :

  • رفع خستگی و نشاط
  • ترکیب منابع فیزیکی و روانی هنگام تمرکز روی هدف
  • حس اعتماد به نفس و درمان افسردگی
  • افزایش قدرت بدنی و گردش خون منظم
  • تقویت عضلات بدن
  • کاهش استرس با تیر و کمان
فواید رشته تیراندازی با تفنگ

به منطور کاهش استرس و اضطراب خود، پیشنهاد می کنیم نگاهی به ورزش های یوگا، که در این مقاله برایتان آماده کرده ایم، بیاندازید: حرکات یوگا برای کاهش استرس و اضطراب

وضعیت قرار گیری در ورزش تیراندازی

تیراندازی در رشته ‌های مختلف و در سه وضعیت خوابیده، زانو زده و ایستاده برگزار می ‌شود.

  • خوابیده : در این وضعیت تیرانداز اسلحه خود را نباید روی هیچ چیزی قرار دهد. در این وضعیت قسمت ساعد راست یک تیرانداز باید یک زاویه 30 درجه ای با افق ایجاد کند.
  • زانو زده : در این وضعیت تیرانداز اگر راست دست باشد می تواند انگشت ها، زانوی پای راست و کف پای چپ خود را روی زمین قرار دهد و تیرانداز اگر چپ دست بود این حالت را برعکس باید اجرا کند.
  • ایستاده : در این وضعیت تیرانداز باید در حالت ایستاده تفنگ را در هر دو دست خود نگه داشته و انتهای تفنگ روی شانه قرار بگیرد. همچنین دست چپ تیرانداز ممکن است توسط سینه یا لگن حمایت شود.
تحقیق درباره ورزش تیراندازی

عوامل موثر روی تیراندازی

داشتن روحیه بالا، به دور از استرس و فکرهای منفی و همراه با آرامش به برنده شدن شما در مسابقات کمک زیادی می کند. برخی دیگر از عوامل موثر در کیفیت تیراندازی شما شامل موارد زیر است :

  • چک کردن سلاح و لوازم تیراندازی
  • رعایت قوانین تیراندازی با تفنگ بادی
  • حالت درست و صحیح بدن
  • تنفس عمیق
  • نشانه گیری درست
  • کشیدن ماشه
  • دید تکمیلی

ورزش تیراندازی هم برای زنان و هم برای مردان چه با تفنگ یا تپانچه بادی در فاصله ده متری انجام می شود. اما تیراندازی در مسابقه برای مردان شامل 60 تیر و برای زنان شامل 40 تیر می باشد. زمان 60 تیری که مردان باید بزنند 105 دقیقه است. همچنین تیر های قلق نیز در این زمان زده می شوند و اما زمان 40 تیری که خانم ها باید بزنند ۷۵ دقیقه می باشد.

مزایای ورزش تیراندازی

یکی از مزایای ورزش تیراندازی با کمان این است که محدودیت سنی، جنسی و جسمی ندارد. در یک خانواده تمامی افراد آن می توانند تفریح تیراندازی با کمان را انجام دهند از کودک تا پیر فقط باید از کمان هایی با پنداژ (قدرت کمان) مختلف استفاده کنند. برخلاف باور عموم تیر و کمان ورزشی گران نیست. مانند سایر ورزش ها اگر بخواهید به صورت حرفه ای آن را دنبال کنید کمی پرهزینه است. اما اگر به صورت بازی و تفریح و سرگرمی به آن نگاه کنید، اصلا پر هزینه نیست و برای سلامتی نیز بسیار مفید است.

بازی پینت بال یکی از مفرح ترین بازی های دسته جمعی است. برای اطلاع از قوانین این بازی مقاله روبرو را مطالعه کنید : آموزش پینت بال

کلید واژه های مرتبط : تحقیق درباره ی ورزش تیراندازی و تیراندازی با تفنگ بادی و ثبت نام مسابقات تیراندازی با تفنگ بادی

دیدگاهتان را بنویسید