درمان کم کاری تیروئید با ورزش

تیروئید غده ‌ای پروانه‌ ای شکل است که در مجاورت حنجره قرار دارد. این غده مسئول ایجاد تعادل در سوخت و ساز بدن است. هر چه مقدار هورمون تیروئید در بدن بیشتر شود، سوخت و ساز بدن نیز بیشتر می ‌شود. همچنین هر چه مقدار هورمون تیروئید کمتر شود، بدن انرژی کمتری مصرف می‌ کند. به همین علت هورمون تیروئید در حفظ وزن یا کاهش وزن تاثیر زیادی دارد. اگر غده ی تیروئید کم کار داشته باشید، سوخت و ساز بدن شما آهسته می‌ شود. همواره احساس خستگی می کنید و وزن ‌تان اضافه می ‌شود. کم‌ کاری تیروئید بیشتر بین خانم ‌ها در دوران یائسگی، رواج دارد. در این مقاله از ورزش بلاگ می خواهیم از درمان کم کاری تیروئید با ورزش برای شما توضیح بدهیم.

ورزش منظم باعث افزایش سوخت و ساز بدن خواهد شد. بنابراین، وقتی فعالیت ورزشی انجام می ‌دهید، بدن کالری بیشتری می‌ سوزاند تا انرژی مورد نیاز عضلات بدن را برای ورزش تأمین کند. ورزش در طولانی مدت سبب افزایش حجم عضلات و سوزاندن چربی بیشتر جهت تولید انرژی هنگام ورزش می شود. بنابراین، ورزش در کنار دارو درمانی نقش مؤثری در بهبود سوخت و ساز بدن دارد.

درمان کم کاری تیروئید

علت بوجود آمدن کم کاری تیروئید

هر یک از عوامل زیر می توانند در ابتلا فرد به کم کاری تیروئید دخیل باشند. از جمله این عوامل :

  • کمبود ید در رژیم غذایی
  • جراحی برای درمان پرکاری تیروئید
  • پرتودرمانی برای سرطان
  • هورمون TSH
  • اضطراب و استرس
  • بیماری مادرزادی
  • اختلال یا آسیب غده هیپوفیز
  • بارداری

برای کاهش اضطراب می توانید ورزش های موجود در مقاله روبرو را انجام بدهید : حرکات یوگا برای کاهش استرس و اضطراب

نخستین قدم در درمان کم‌کاری تیروئید، درمان دارویی است. زیرا بدون کنترل بیماری و افزایش سطح هورمون های تیروئید فرد، ورزش می ‌تواند به قلب فشار بیاورد. کم‌ کاری تیروئید ضربان قلب را کند می‌ کند و در طولانی مدت هم فشار خون را افزایش می‌ دهد. هنگام ورزش، ضربان قلب افزایش پیدا می‌ کند، ولی در این بیماری هورمون‌ ها قادر به ایجاد پاسخ قلبی‌ عروقی متناسب با ورزش نیستند. پس قبل از هر چیز به پزشک متخصص غدد مراجعه کرده و مشاوره بگیرید.

به منظور حفظ سلامت قلب خود رژیم غذایی موجود در مقاله روبرو را دنبال کنید : تغذیه مناسب بیماران قلبی

عوارض کم کاری تیروئید

علائم کم کاری تیروئید

خستگی، یبوست، صورت پف آلود، افزایش وزن، افزایش حساسیت نسبت به سرما، خشونت صدا، ضعف عضلانی، سطح کلسترول خون بالا، دوره های نامنظم قاعدگی، اسپاسم عضلانی، تغییرات در رشد مو، احساس سوزش در انگشتان پا یا انگشتان، درد عضلانی، سفتی و تورم در مفاصل، ریزش مو، ورم پا، کاهش ضربان قلب، افسردگی و اختلال حافظه از عمده ترین علائم کم کاری تیروئید هستند.

اگر مشکل ریزش مو دارید، پیشنهاد می کنیم مقاله روبرو را مطالعه کنید : برای جلوگیری از ریزش مو چه غذاهایی بخوریم؟

از دیگر عوارض کم کاری تیروئید این است که باعث کم شدن حساسیت بدن نسبت به انسولین می شود. در نتیجه مواد غذایی شیرین و حاوی کربوهیدرات ها مثل سیب زمینی، برنج، نان و ماکارونی سخت تر هضم می شوند. این عوامل باعث بوجود آمدن علائمی مثل افزایش وزن، خستگی، افسردگی و درد مفاصل خواهد شد. به همین علت داشتن یک برنامه ورزشی منظم با افزایش سوخت و ساز بدن باعث کاهش روند افزایش وزن و در طولانی مدت باعث کاهش وزن فرد می شود.

انواع کم کاری تیروئید

تاثیر ورزش در درمان کم کاری تیروئید

رژیم و ورزش کم کاری تیروئید در کوتاه مدت باعث تحریک غده تیروئید می شود. همچنین بافت های بدن را نسبت به هورمون های تیروئید حساس تر می کند. ورزش باعث افزایش حساسیت بدن نسبت به انسولین نیز می شود، که این اتفاق برای افراد مبتلا به کم کاری تیروئید خیلی خوب است.

اگر تیروئید کم‌ کار دارید، می ‌توانید همانند یک شخص سالم ورزش کند. البته اگر به بیماری های دیگری مثل دیابت یا فشار خون مبتلا نیستید. بهتر است در ابتدای ورزش از فعالیت های سبک ورزشی مثل پیاده روی، دوچرخه سواری، یوگا، تائی چی و شنا شروع کنید. تا دچار بدن درد نشوید. به بدن فرصت بدهید تا به شرایط ورزشی عادت کند، سپس می توانید بر شدت یا سرعت تمرینات ورزشی بیفزایید.

درمان قطعی کم کاری تیروئید

با ورزش کردن کم‌ کاری تیروئید را درمان کنید

انجام تمرینات هوازی ورزشی سبب اکسیژن ‌رسانی بیشتر به مغز و سوخت ‌و ساز گلوکز بیشتر می شود. درنتیجه فرد پرانرژی می ‌شود و خلق ‌و خوی بهتری پیدا می ‌کند. که این برای ادامه روند درمان کم کاری تیروئید و کاهش استرس و افسردگی بسیار عالی است. به علاوه، ورزش کردن احتمال ابتلا به پوکی استخوان، که در بین مبتلایان با سطح بالای کم کاری تیرئید شایع است، را کاهش می دهد.

در مقاله روبرو انواع تمرینات هوازی را معرفی کرده ایم، پیشنهاد می کنیم آن را مطالعه کنید : تمرینات هوازی بدنسازی

از جمله نکاتی که باید برای درمان تیروئید کم کار با ورزش در نظر داشته باشید این است که اگر برای مثال 10 دقیقه ورزش می کنید، 10 دقیقه هم استراحت کنید. این .کار باعث می شود تا سوخت و ساز گلوکز در بدن بالا برود. چون گلوکز، سریع به انرژی تبدیل می ‌شود، منبع انرژی خوبی برای کسانی است که انرژی کافی برای ورزش کردن ندارند.

بالا رفتن ضربان قلب به میزان 40 تا 75 درصد در این تمرینات توصیه می‌شود. قبل از انجام هر نوع فعالیت ورزشی، باید به پزشک مراجعه کرده و با توجه به توصیه های پزشک مرتبط، تمرینات ورزشی را ادامه بدهیم. فعالیت های ورزشی به مدت 30 تا 60 دقیقه در هر جلسه، مناسب است و در صورت عدم تحمل بیمار می ‌توان به او استراحت داد.

حرکات یوگا برای کم کاری تیروئید

برنامه ورزشی برای کم کاری تیروئید

  • بهتر است در ابتدا ورزش های سبک تر مانند ورزش های هوازی، پیاده روی یا دوچرخه سواری را انتخاب کنید. یا حتی با تردمیل شروع کنید. تا انرژی خود را در ابتدا بالا ببرید.
  • سپس باید قبل از انجام تمرینات شدید، برای حداقل 5 دقیقه بدن خود را گرم کنید.
  • سپس می توانید برای چند دقیقه فعالیت های خود را با شدت و سرعت بیشتری انجام بدهید.
  • در این مرحله میتوانید 2 تا 3 دقیقه به صورت آهسته دوباره بدن خود را گرم کنید.
  • هر روز می توانید تعداد فعالیت های ورزشی خود را کمی بیشتر کنید تا بدن به آن عادت کند و انرژی بیشتری بسوزاند.
  • در آخر حتما باید با انجام حرکات کششی برای حداقل 5 دقیقه به سرد کردن بدن بعد از ورزش مشغول شوید.
  • تمرینات با وزنه نیز برای درمان کم کاری تیروئید مناسب هستند. زیرا، سوخت و ساز بدن را بالا می برند . البته باید توجه داشت که در ابتدای کار با وزنه زیاد به خود فشار وارد نکنید تا دچار آسیب نشوید.

برای گرم کردن بدن می توانید از مقاله روبرو استفاده کنید : گرم کردن بدن قبل از ورزش های مختلف

با ورزش کردن کم‌ کاری تیروئید را درمان کنید

ورزش‌ های مفید برای درمان بیماری ‌های تیروئید

مشکلات بیماری تیروئید باعث ابتلا به بیماری هایی مثل دیابت، فشار خون بالا و چربی خون می شود. معمولا انجام تمرینات ورزشی زیر برای مبتلایان به بیماری‌ های تیروئید و درمان بیماری‌ های تیروئید توصیه می‌ شود :

  • تمرینات مقاومتی با وزنه، طناب‌ های کششی و دستگاه
  • پیاده ‌روی روزانه
  • کوهنوردی
  • دوچرخه‌ سواری
  • شنا
  • یوگا

در مقاله روبرو چند تمرین با کش ورزشی را برای شما قرار داده ایم : تمرین با کش بدنسازی

کم کاری تیروئید و ورزش

تاثیر حرکات یوگا برای کم کاری تیروئید

  • در اثر کشش‌ ها و فشاری که در انجام حرکات یوگا به سر و گردن وارد می ‌شود. غده تیروئید و هیپوفیز را تحریک شده و فعالیت آن ‌ها طبیعی و متعادل خواهد شد.
  • کمک به کاهش اضطراب در فرد و در نتیجه پیشگیری از ابتلا به تیروئید
  • موجب آرامش مخصوص در بیماران مبتلا به پرکاری تیروئید و کمک به روند بهتر درمان

در انجام تمرینات ورزشی زیاد به خودتان فشار وارد نکنید. اگر از یک تمرین خسته شدید، می توانید آن را با فعالیتی دیگر جایگزین کنید. با این‌ که تمرینات ورزشی معمولا کوتاه هستند، اما ممکن است در ابتدا برای شما مشکل باشند. ابتدا باید نسبت به حد انرژی و توان خودتان شناخت پیدا کنید. تا بتوانید بهترین تمرینات ورزشی را با بالاترین بازده انجام دهید. ممکن است چند ماهی طول بکشد تا بتوانید تعداد فعالیت های ورزشی خود را بیشتر یا کامل کنید.

برای شناخت بهترین زمان ورزش در طول روز، حتما مقاله روبرو را مطالعه کنید : بهترین زمان ورزش

تأثیر ورزش بر درمان بیماری‌های تیروئید

روش‌های افزایش انرژی در مبتلایان به کم‌ کاری تیروئید

برای ایجاد انگیزه بیشتر و غلبه بر خستگی ناشی از کم کاری تیروئید، می توانید گروهی با دوستانتان ورزش کنید. یا همراه با ورزش به موسیقی گوش بدهید. همچنین با ایجاد یک هدف مشخص در ورزش به خودتان انگیزه ادامه و انجام منظم آن را بدهید.

برای درمان قطعی کم کاری تیروئید باید به پزشک متخصص غدد مراجعه کنید. این بیماری با یک آزمایش خون ساده مشخص می‌ شود البته در صورت داشتن علائم آن، متخصص غدد از شما می خواهد این آزمایش را انجام دهید. اگر کم ‌کاری تیروئید با روش‌ هایی مثل ورزش کردن بهتر نشود، متخصص غدد، دارو تجویز خواهد کرد.

کم کاری تیروئید، علت ها و روش های درمان آن
1. آیا درمان کم کاری تیروئید با گردو ممکن است؟

گردو یک ماده غذایی ضروری در کنترل بیماری کم کاری تیروئید است. گردو حاوی مقادیر زیادی از اسیدهای چرب امگا-۳ می‌باشد.
وجود این اسیدهای چرب عامل موثری در افزایش جذب هورمون‌ های ترشح شده از غده تیروئید هستند. مصرف گردو برای مبتلان به کم کاری تیروئید به شدت توصیه شده است.

2. ارتباط سیر و کم کاری تیروئید چیست ؟

مصرف سیر خام به تنظیم عملکرد غده تیروئید کمک می کند. در واقع، این خوراکی برای مقابله با کم کاری تیروئید مفید است زیرا ید دارد.

منبع : سایت وب ام دی

کلید واژه های مرتبط : لاغری سریع برای کم کاری تیروئید و درمان کم کاری تیروئید در طب سنتی

دیدگاهتان را بنویسید