ورزش مناسب برای تقویت ریه

ریه یکی از اعضای مهم برای تنفس و مرتبط با عملکرد قلب و مغز می باشد که برای تقویت این عضو می توان یک سری ورزش ها و تمرینات ورزشی را انجام داد. این ورزش ها باعث بهبود بافت های اطراف ریه ها خواهد شد و این می تواند مانع از تنگی نفس و درمان کم اوردن نفس در ورزش شود. در این مقاله از ورزش بلاگ می خواهیم در مورد ورزش مناسب برای تقویت ریه بیشتر توضیح بدهیم.

طبق تحقیقات، اگر بی تحرک هستید، تنها بخش کوچکی از ظرفیت ریه ها را استفاده می کنید، بنابراین فقط هوا را به بخش کوچکی از ریه ها وارد می کنید. و از کل ظرفیت ریه هایتان استفاده نخواهید کرد. پس بهتر است تنبلی را کنار گذاشته و شروع به ورزش مناسب برای سلامت و تقویت ریه ها و بدن بکنیم.

اگر از اهمیت ورزش صبگاهی آگاه نیستید، پس حتما مقاله روبرو را مطالعه کنید : ورزش صبحگاهی در خانه

ورزش ها و تمرینات مناسب برای تقویت ریه و سیستم ایمنی

تمرین های ورزشی تقویت ریه

1. پیاده روی و ورزش های هوازی

این ورزش ساده یا ورزش ایروبیک، باعث کارکرد بهتر قلب و عضله سازی بدن می شود. در نتیجه ورزش مناسب برای تقویت ریه است. اغلب بیماران ریوی باید حتما برنامه پیاده روی منظمی داشته باشند. در نتیجه بافت ریه ها تقویت شده و عملکرد بهتری خواهند داشت. در پیاده روی باید حتما صاف بایستید، سرتان را بالا بگیرید و روی نوک پا بایستید. با انجام این نکات می توانید بیشتر بدون خستگی پیاده روی کنید و ریه ها کاملا منبسط می شوند. در هنگام پیاده روی با تنفس عمیق باعث بالا رفتن گردش خون و افزایش ضربان قلب خواهید شد.

در مقاله روبرو در مورد انواع ورزش های هوازی به طور کامل توضیح داده ایم : تمرینات هوازی بدنسازی

تقویت ریه با ورزش

2. تمرینات تنفسی عمیق برای کارکرد بهتر ریه

در این تمرینات باید تنفس عمیق دم را از راه بینی انجام دهید و بازدم خود را از راه دهان بیرون بدهید. تمرینات تنفسی عمیق باعث می شود که ریه حجم اکسیژن بیشتری به بقیه اعضای بدن برساند و دی اکسید کربن کمتری در بدن باقی بماند. می توانید در طول روز یا صبح ها بعد از بیدار شدن از خواب و شب ها قبل از خواب این حرکات تنفسی را انجام دهید.

برای انجام مدیتیشن و حرکات تنفسی بیشتر قبل از خواب، خواندن مقاله روبرو را پیشنهاد می کنیم : آموزش مدیتیشن قبل از خواب

تمرین های ورزشی کارآمد برای تقویت ریه

3. حرکت شنا روی زمین

این حرکت با بهبود بخشیدن به حالات بدنی، باعث بالا رفتن ظرفیت ریه ها می شود. برای انجام این ورزش تقویت ریه روی شکم بخوابید دست ها را در کنار بدن روی زمین قرار دهید. آرنج ها را با زاویه 90 درجه خم کنید گردن خود را صاف رو به زمین نگه دارید. سپس با نفسی عمیق و به کمک دست ها سر و گردن و شانه های خود را بلند کنید. وقتی کمی بدن خود را از روی زمین جدا کردید با انجام بازدم دوباره پایین بیایید. این حرکت را حداقل 10 بار تکرار کنید. با هر بار انجام این حرکت به همراه تنفس عمیق ظرفیت ریه ها بیشتر می شود.

در مقاله روبرو ورزش های مناسب برای درمان و پیشگیری از پوکی استخوان را برای شما آماده کرده ایم : بهترین ورزش ها برای درمان پوکی استخوان

ورزش مناسب برای تقویت ریه ها

4. تنفس شکمی یا ورزش تقویت دیافراگم

به علت قرار گرفتن دیافراگم دقیقا بالای شکم، این حرکت ورزش تنفسی از راه شکم باعث بهبود و تقویت ریه ها می شود. برای انجام این حرکت به پشت بخوابید و پاها را دراز کنید. سپس یک دست خود را روی شکم و دست دیگر را روی سینه قرار دهید. با باد کردن شکم عمل دم را انجام دهید و از راه دهان، بازدم بکنید. سعی کنید برای چند ثانیه نفس خود را حبس کنید. از انجام این حرکات ساده و کاربردی غافل نشوید.

اگر در ورزش نفس کم می آورید خواندن مقاله روبرو گزینه خوبی برای شما است : چکار کنیم تا در فوتبال نفس کم نیاوریم ؟

تقویت ریه با ورزش و مواد غذایی مفید

5. پیلاتس

ورزش پیلاتس باعث تقویت دیافراگم و در نتیجه بهبود کارکرد ریه ها می شود. برای انجام این حرکت، به پشت دراز بکشید و دست ها را کنار بدن خود قرار بدهید. به آرامی سر، گردن و شانه ها را از روی زمین بلند کنید. در حالی که تا نیمه بلند شده اید، پاها را تا زاویه 45 درجه با زمین بلند کنید و نگه دارید. تا 10 نفس کوتاه در این حالت بمانید، سپس شروع به بالا و پایین کردن بازوها کنید.

ورزش های مناسب برای سالمندان در مقاله روبرو برای شما شرح داده شده است : ورزش برای سالمندان در خانه

6. دویدن موثرترین ورزش برای تقویت ریه ها

ورزش های استقامتی مثل دویدن یا فوتبال برای تقویت ریه ها بهتر عمل می کنند. با دویدن باعث تقویت عضلات و ماهیچه های پا و دست می شوید که این ها خود کارآیی ریه را بهبود می بخشند. به طور کل ورزش های هوازی به علت بالا بردن تپش قلب و افزایش حجم ریه ها بسیار توصیه می شوند.

برای خرید کفش ورزشی مناسب دویدن و پیاده روی حتما مقاله روبرو را مطالعه کنید : راهنمای خرید کفش ورزشی

ورزش مناسب برای تقویت ریه ها

7. تخلیه ریه ها با حرکات یوگا

برای انجام این تمرین یوگا، باید ابتدا صاف بایستید و سپس از کمر به سمت جلو و پایین خم شوید. می توانید دست ها را روی زمین قرار دهید و یا پشت پاها را بگیرید. تا جایی که می توانید کمر را خم کنید و سر خود را به زانوها برسانید در همین حین چند بار دم و بازدم انجام بدهید و با یک دم به آرامی به حالت اول برگردید.

تمرین ورزشی مناسب برای تقویت ریه

8. ورزش شنا برای تقویت ریه ها

تمرینات شنا در استخر همگی برای باز شدن ریه ها و عملکرد آن ها مناسب هستند. تنفس از طریق بینی و خروج آن از طریق دهان به بدن کمک می کند تا به درستی کربن دی اکسید را دفع کرده و از خستگی اجتناب کند.

در این مقاله از ورزش بلاگ می توانید چند حرکت شنا را یاد بگیرید. پس حتما آن را مطالعه کنید : آموزش شنا کرال، پروانه و قورباغه

9. حرکت پلانک

این تمرین با اصلاح حالت بدنی و تقویت ماهیچه های بدن به طور کلی به باز کردن قفسه سینه کمک می کند. برای انجام این حرکت باید روی شکم دراز بکشید سپس با کمک آرنج های خم شده و پاها خود را بالا بکشید. باید بدن را به صورت صاف مثل یک خط کش موازی با زمین نگه دارید. وزن را روی بازوها بیندازید. عضلات بدن را محکم کنید و مطمئن شوید که پشت تان صاف است ( نباید قوز کنید و یا کمر خود را گود کنید.) به مدت 30 ثانیه سر را بالا نگه دارید. بهتر است کف دست ها روی زمین وبازوها عمود بر هم قرار گیرند.

برای افزایش ظرفیت ریه ها، می توانید در چالش 30 روزه پلانک از طریق مقاله روبرو، شرکت کنید: چالش 30 روزه پلانک

تقویت و افزایش حجم ریه با تمرین تنفس و ورزش

نکاتی برای حفظ سلامتی ریه ها

  1. از مصرف سیگار و دخانیات بپرهیزید.
  2. کمتر در معرض دود سیگار فرد دیگر، مواد شیمیایی در خانه و محل کار قرار بگیرید.
  3. از ورزش کردن در هوای بد بپرهیزید.
  4. از بودن در انبوه جمعیت در طول فصل سرما خودداری کنید. تا کمتر سرما بخورید.
  5. به طور منظم آزمایش و چک آپ بدهید و برنامه سلامتی خود را حفظ کنید.
  6. مراقب حالات بدنی خود باشید. طرز غلط نشستن و خوابیدن باعث فشار به ریه ها می شود.
  7. هیدراته بمانید. به اندازه کافی در روز آب مصرف کنید. هیدراته ماندن با خوردن زیاد مایعات در طول روز به حفظ مخاط در شش ها کمک می کند.
  8. تا می توانید بخندید. خندیدن یک ورزش عالی برای کار کردن ماهیچه های شکمی و افزایش ظرفیت ریه است و همچنین باعث می شود که ریه های شما به اندازه کافی مجبور شوند تا هوای تازه وارد شده را به قسمت های بیشتر وارد کنند.
  9. فعالیت نسبتاً شدید منظم برای شش ها عالی است و هنگامی که فعالیت روزانه خود را افزایش می دهید، سه کار در یک زمان انجام می شود: ریه های سالم، قلب سالم تر و حالت روحی بهتر.

ورزش در محل کار نیز یکی از روش های خوب برای تقویت ریه ها است. مطالعه مقاله روبرو در این زمینه به شما کمک می کند : ورزش در محل کار

ورزش تقویت دیافراگم

راهکارهای تقویت ریه در خانه

در آخر باید گفت که ریه یک عضو مهم تنفسی است که اهمیت ندادن به آن باعث بروز بیماری های جدی مثل آسم می شود. با سالم نگه داشتن ریه به حفظ سلامت کلی بدنتان کمک کنید. سعی کنید حداقل 20 دقیقه در روز فعالیت داشته باشید. مثلا پیاده روی سریع و یا دوچرخه سواری از بهترین گزینه ها می باشند. ورزشی می تواند به ارتقاء سیستم ایمنی بدن کمک کند که مستمر و هفتگی باشد نه اینکه یک هفته یا 10 روز؛ کسی که فقط دو ساعت در هفته فوتبال بازی می کند نه تنها برایش خوب نیست بلکه احتمال بیماری هایی از جمله سکته قلبی را افزایش می دهد. توصیه می شود ورزش مستمر و کم شدت باشد مثل پیاده روی که روزانه ادامه داشته باشد و اکنون که شیوع کرونا هست، در منزل اگر ابزاری مانند تردمیل، دوچرخه و … داشته باشند، استفاده کنید خیلی بهتر است.

1. برای تقویت شش ها چه باید کرد ؟

هیدراته بمانید. یعنی به اندازه کافی در روز آب مصرف کنید. هیدراته ماندن با خوردن زیاد مایعات در طول روز به حفظ مخاط در شش ها کمک می کند.

2. ایا ورزش برای عفونت ریه خوب است؟

ورزش منظم می تواند به ارتقاء سیستم ایمنی بدن کمک کند. در نتیجه بافت های ریه را بهبود می بخشد و از عفونت ریه جلوگیری می کند.

کلید واژه های مرتبط : دستگاه تقویت ریه و داروی گیاهی افزایش حجم ریه و قرص افزایش حجم ریه و افزایش نفس در کشتی

دیدگاهتان را بنویسید