مواد غذایی مفید برای تقویت سیستم ایمنی بدن

برای مبارزه با بیماری‌ها، تقویت سیستم ایمنی بدن بسیار مهم است. اگر سیستم ایمنی بدن ضعیف باشد، میکروب ها به بدن نفوذ کرده و بدن نمی‌ تواند با آن مقابله کند. در نتیجه به راحتی بیمار ‌می‌ شوید. سیستم ایمنی بدن برای عملکرد صحیح به چند دسته از مواد مغذی نیاز دارد که بهتر است از طریق رژیم‌ غذایی روزانه‌ دریافت کنید. در این مقاله از ورزش بلاگ می خواهیم در مورد مواد غذایی مفید برای تقویت سیستم ایمنی بدن و بیشتر توضیح بدهیم.

برای تقویت سیستم ایمنی بدن چندین فاکتور لازم است. تغذیه، اصلاح عادت های غلط، سبک زندگی سالم و ورزش از بهترین راه های مقابله با ویروس ها است.

در مقاله روبرو می توانید ورزش های تقویت ریه را بخوانید : ورزش مناسب برای تقویت ریه

تغذیه و سیستم ایمنی

علائم سیستم ایمنی ضعیف

سیستم ایمنی بدن در صورت ضعیف شدن علائمی را نشان می دهد. که در زیر به آن اشاره کرده ایم :

  • سردی دست‌ ها، انگشت‌ ها، گوش‌ ها و پاها
  • اسهال بیش از یک هفته
  • یبوست
  • خستگی
  • تب خفیف
  • حساسیت به نور خورشید
  • ریزش مو
  • خشکی چشم
  • زرد شدن پوست
  • تغییر وزن
  • دردهای مفصلی
راه های تقویت سیستم ایمنی بدن برای مبارزه با ویروس کرونا

البته این علائم می‌ توانند نشانه ای از بیماری‌ های دیگر نیز باشند. بنابراین با مشاهده‌ هر یک از آن ها در بدن نمی‌ توان گفت از ضعف سیستم ایمنی است. فقط پزشک می‌ تواند ضعف سیستم ایمنی بدن را تشخیص دهد.

برای درمان گرفتگی عضلات مقاله روبرو را مطالعه کنید : درمان گرفتگی عضلات بعد از ورزش

بهترین غذاها برای تقویت سیستم ایمنی

مواد غذایی برای تقویت سیستم ایمنی بدن در زیر آورده ایم:

1. پروبیوتیک ها

یکی از مواد غذایی مفید برای تقویت سیستم ایمنی بدن، مصرف پروبیوتیک ها و پِربیوتیک هاست. پروبیوتیک ها یا همان باکتری های خوب روده به عملکرد بهتر دستگاه گوارش ما کمک می کنند. با تقویت دستگاه گوارش، فرآیند هضم غذاها بهتر می شود که برای سلامتی بسیار مهم است.

2. قارچ

از جمله مواد مغذی مفید و دارای مینرال، سلنیوم و آنتی اکسیدان، قارچ است. کمبود سلنیوم در بدن باعث بروز سرما خوردگی های شدید می شود. همچنین در قارچ ریبوفلاوین، ویتامین B و نیاسین نیز وجود دارد که نقشی مهمی در تقویت سیستم ایمنی بدن دارند. در تحقیقات مشخص شد که قارچ ها ضد باکتری، ضد ویروس و ضد تومور نیز هستند.

در مورد انواع ویتامین ها در مقاله روبرو بیشتر بخوانید : ویتامین های مورد نیاز رشد مو

روش‌های مفید برای تقویت سیستم ایمنی بدن

3. تقویت سیستم ایمنی بدن با کفیر

کفیر نوعی نوشیدنی تخمیری، که حاوی باکتری‌ های زنده مفید است. تحقیقات نشان می دهد که نوشیدن کفیر، مقاومت سیستم ایمنی را افزایش می دهد. این ماده غذایی می‌ تواند برای مبارزه با باکتری‌ ها، کاهش التهاب و افزایش فعالیت آنتی اکسیدانی مفید باشد.

4. هویج

اگر در برنامه‌ی غذایی خود، از هویج استفاده می کنید، پس به ندرت دچار سرما خوردگی خواهید شد. هویج میزان زیادی بتاکاروتین دارد که برای سیستم دفاعی بدن مفید است. همچنین، به بدن برای مقابله و کشتن میکروب‌ ها نیز کمک می‌ کند.

5. هندوانه برای تقویت سیستم ایمنی بدن

این میوه سرشار از آنتی اکسیدان های بسیار قوی و گلوتاتیون است، که به تقویت سیستم ایمنی بدن و مبارزه با عفونت ها کمک می کند. گلوتاتیون در قسمت قرمز هندوانه و نزدیک به پوست آن قرار دارد. یکی از مصارف هندوانه نیز درمان گرمازدگی است.

بهترین غذاها برای تقویت سیستم ایمنی

6. مصرف میگو

از جمله غذاهای دریایی که حاوی مقدار زیادی زینک (روی) است. برای تقویت سیستم ایمنی بدن به زینک احتیاج داریم. البته به یاد داشته باشید که آقایان و خانم‌ های بالغ به ترتیب 11 و 8 میلی‌گرم زینک در روز می توانند استفاده کنند. مصرف بیش از حد زینک باعث مختل شدن سیستم ایمنی بدن می‌ شود.

7. ماهی

ماهی آزاد (سالمون)، ماهی تن و ماهی خال‌ خالی دارای چربی خاصی در بافت‌ های خود هستند که برای سلامت بدن مفیدند. چربی این ماهی‌ ها منبع خوبی از ویتامین E و D و همین‌ طور اسید های چرب امگا3 است. که اسیدهای چرب اشباع نشده‌، برای تنظیم فعالیت‌ های بدن انسان ضروری هستند. این چربی‌ ها برای سلامت قلب و عروق مفیدند و عملکرد دستگاه ایمنی را بهبود می‌ بخشند. مصرف مداوم این ماهی‌ ها، التهاب مفاصل را کاهش می دهد.

روش‌های مفید برای تقویت سیستم ایمنی بدن

8. صدف خوراکی

این غذای دریایی علاوه بر افزایش میل جنسی، حاوی میزان زیادی فلز روی است که یکی از بهترین مواد برای تقویت سیستم ایمنی بدن به شمار می رود. این ماده کمک می‌ کند تا سلول‌ های سفید و سایر پادتن‌ ها سریع تر تولید شوند و باعث تقویت آنها نیز می‌ شوند تا بهتر دربرابر بیماری‌ ها مقابله کنند.

9. کلم

از دیگر منابع تقویت کننده سیستم ایمنی بدن کلم بروکلی است. این خوراکی حاوی گلوتامین است. البته نوع کلم مهم نیست، می توانید هر کدام که بیشتر دوست دارید را مصرف کنید. می توانید با ترکیب کلم بروکلی با انواع غذاها، از خواص آن بهره مند بشید. کلم بروکلی دارای ویتامین A ویتامین C و گلوتاتیون است و باعث تقویت سیستم ایمنی بدن می شود. مصرف کلم بروکلی از ابتلا به بیماری‌ های قلبی، دیابت و برخی سرطان‌ ها جلوگیری می‌ کند.

برای تقویت سیستم ایمنی بدن چی بخوریم؟

10. آووکادو

این میوه مانند روغن زیتون سرشار از اسیدهای چرب غیراشباع و منبع بسیار خوبی از ویتامین E، ویتامین سی، آهن و روی است.

11. بادام و تقویت سیستم ایمنی بدن

یک مشت بادام به تقویت سیستم ایمنی بدن کمک کرده و از آسیب های استرس محفوظ نگه می دارد. بادام نیمی از نیاز بدن به ویتامین E .را تامین می کند همچنین بادام دارای ریبوفلاوین، نیاسین و ویتامین B نیز است که خاصیت ضد استرس دارد. یکی از منابع عالی ویتامین E بادام است. این دانه گیاهی همچنین حاوی منگنز، منیزیم و فیبر است. مصرف روزانه بادام به عنوان میان وعده به افزایش سیستم ایمنی بدن در مقابل بیماری‌ ها کمک می کند.

12. مرکبات

گریپ فروت مقدار زیادی ویتامین C دارد. میوه های حاوی ویتامین C می‌ تواند علائم سرما خوردگی را کاهش داده و مقاومت سیستم ایمنی بدن را زیاد کنند. در ادامه می‌توانید فهرستی از پرطرفدارترین مرکبات را مشاهده کنید:

  • گریپ‌ فروت
  • پرتقال
  • نارنگی
  • لیمو شیرین
  • لیمو ترش
  • کیوی
خوراکی های مفید و سالم در فصل پاییز برای تقویت سیستم ایمنی

13. تقویم سیستم ایمنی بدن با مصرف جوانه‌ ها

این جوانه سرشار از مواد مغذی همچون روی، آنتی اکسیدان، ویتامین B، و دیگر ویتامین و املاح معدنی است. جوانه ها، مثل جوانه گندم ترکیبی از فیبر، پروتئین و چربی های مفید است که میتوان آرد آن را جایگزین بخشی از آرد در پخت غذا نمود.

14. ماست کم چرب

استفاده روزانه از ماست کم چرب، به تقویت سیستم ایمنی بدن کمک کند. ماست کم چرب، کلسیم بیشتری نیز به بدن می رساند.

به منظور تقویت استخوان ها مقاله روبرو را حتما مطالعه کنید : بهترین ورزش ها برای درمان پوکی استخوان

15. تقویت سیستم ایمنی با سیر

این ماده ی تند دارای خواص ضد سرطانی است. برای استفاده از سیر در غذاها 15 الی 20 دقیقه قبل از پخت سیر را پوست بکنید و خرد کنید تا زمان پخت، آنزیم های کمک کننده به ایمنی بدن آن فعال شود.

16. اسفناج

این ماده یک سوپر غذا است و در زیبایی پوست و مو نیز نقش به سزایی دارد. اسفناج سرشار از مواد مغذی مثل فولات است که به بدن کمک می کند تا سلول های جدید بسازد. و را ترمیم کند. همچنین به افزایش فیبر و آنتی اکسیدان ها، ویتامین C و ترمیم DNA کمک می کند. برای اینکه بیشتر از مزایای اسفناج برخوردار شوید آن را خام یا نیمه پخته مصرف کنید.

غذاهای تقویت کننده سیستم دفاعی

17. چای سبز

فرقی نمی کند از کدام نوع چای استفاده می کنید زیرا هر دو چای سبز و سیاه سرشار از پلی فنول و فلاونوئید و بهترین نوشیدنی برای تقویت سیستم ایمنی بدن هستند. که سلول های آسیب زننده به بدن را شناسایی و نابود می کنند. چای کافئین دار و بدون کافئین هر دو در این خاصیت یکسان هستند.

راه های درمان سرطان سینه در مقاله روبرو موجود است : روش های درمان سرطان سینه

18. کمک به سیستم ایمنی بدن با زنجبیل

زنجبیل دارای اثرات تسکین بخش بر روی دستگاه گوارش است. طبق تحقیقات، زنجبیل دارای خواص ضدالتهابی و ضدعفونی‌ کننده نیز است. اضافه بر این، زنجبیل یک آنتی اکسیدان طبیعی است و می‌ تواند برای بهبود دستگاه ایمنی بدن مفید باشد.

19. زردچوبه

یک ادویه مرسوم که ماده ای به نام کورکومین دارد و برای افزایش مقاومت سیستم ایمنی مفید است. کورکومین یک ماده ضدالتهابی و آنتی‌ اکسیدان قوی است. ضدالتهاب به ترکیبات یا دارو هایی گفته می‌ شود که می‌ توانند التهاب ناشی از آسیب‌ های بیرونی یا درونی را کاهش دهند و درد را کم کنند. همچنین کورکومین در درمان سندرم متابولیک، التهاب مفاصل، اضطراب و چربی خون بالا نیز نقش موثری ایفا می کند.

20. تخمه آفتابگردان

این دانه سرشار از مواد مغذی از جمله فسفر، منیزیم و ویتامین B6 است. به علاوه، آفتابگردان ویتامین E نیز دارد که یک آنتی‌ اکسیدان قدرتمند است. ویتامین E در تنظیم و حفظ سلامت عملکرد سیستم ایمنی بدن مهم است. البته آووکادو و سایر سبزیجات برگ تیره هم این ویتامین را به اندازه کافی دارند.

مواد غذایی مفید برای تقویت سیستم ایمنی بدن

21. تقویت سیستم ایمنی بدن با مصرف سیر

سیر از سرما خوردگی و عفونت‌ های دستگاه تنفسی پیشگیری می کند. این ماده غذایی حاوی آلیسین است که بخشی از سیستم دفاعی برای درمان باکتری‌ های مقاوم به آنتی‌ بیوتیک‌ ها را شامل می شود.

22. سیب زمینی شیرین

این نوع از سیب زمینی مثل هویج دارای آنتی اکسیدان و بتا کاروتن است، که با رادیکال های آزاد آسیب زننده به بدن مبارزه می کند. سیب زمینی شیرین دارای ویتامین A نیز هست که باعث تاخیر در پیری و جلوگیری از انواع سرطان می شود. بتاکاروتن یک رنگدانه گیاهی زرد و نارنجی است که در گیاهان و میوه‌ هایی چون سیب‌زمینی شیرین، هویج و کدو تنبل یافت می‌ شود. این ترکیب پیش ساز ویتامین A است و به پوست کمک می‌ کند سالم بماند. همچنین می‌ تواند پوست را در برابر آسیب‌ های اشعه ماوراء بنفش ساطع شده از نور خورشید محافظت کند.

23. سرکه سیب و تقویت سیستم ایمنی بدن

این سرکه، سرشار از مواد ضد میکروبی است. بنابراین مصرف آن همراه با کاهش سموم بدن و تقویت سیستم ایمنی همراه است.

24. بلوبری

این میوه‌ ی کوچک و ترش مزه از خانواده توت‌ هاست. بلوبری دارای آنتی‌ اکسیدان است که در تقویت سیستم ایمنی نقش مهمی دارد. همچنین حاوی یک فلانوئید به نام آنتوسیانین است که وجود این ماده در مقابله با عفونت‌ های دستگاه تنفسی و افزایش کارکرد سیستم ایمنی موثر است.

برای تقویت سیستم ایمنی چی بخوریم؟

25. انبه و تقویت سیستم ایمنی بدن

این میوه سرشار از ویتامین‌ هایی مانند A و C است و به میزان قابل‌ توجهی ویتامین E دارد.

26. سوپ مرغ

هنگام پختن مرغ، ماده ای به نام سیستئین آمینو اسید از آن ساطع می‌ شود و شباهت شیمیایی با استیل سیستئین (که دارویی برای دوای بیماری برونشیت است) دارد. سیستئین این گونه عمل می‌ کند که: مانع از تجمع سلول‌ های سفید التهابی در نای می‌ شود و آب گوشت مخاط‌ ها را نازک نگه می‌ دارد. برای بالا بردن قدرت ایمن‌ سازی آن بهتر است به آن سیر و قارچ نیز اضافه شود.

مواد غذایی شگفت انگیز برای تقویت سیستم ایمنی بدن

27. روغن زیتون

برای تقویت سیستم ایمنی خود، می‌ توانید از روغن زیتون به جای سایر روغن‌ ها برای پخت و پز استفاده کنید. روغن زیتون دارای آنتی اکسیدان است و از بدن در برابر آسیب‌ های اکسیداتیو محافظت کرده و همچنین سموم را حذف می کند.

روش های درمان کبد را در مقاله روبرو بخوانید : بهترین رژیم غذایی درمان کبد چرب و بهترین ورزش برای درمان کبد چرب

28. تقویت سیستم ایمنی بدن با تخم کتان

تخم کتان دارای فیبر بالا، اسید آلفا لینولنیک و اسیدهای چرب امگا 3 است. همچنین تخم کتان حاوی فیتواستروژن است که به منظور مبارزه با عفونت‌ ها و بیماری‌ های خود ایمنی، به عملکرد بهتر و موثر سیستم ایمنی بدن کمک می‌ کند.

29. مصرف بلغور جوی دوسر

جوی دوسر حاوی مواد مغذی از جمله ویتامین B، آهن، روی، مس، منیزیم، منگنز، فسفر، سلنیوم و فیبر که بهترین ویتامین برای تقویت سیستم ایمنی بدن است. فیبر به حرکات درست روده کمک می کند.، روندی که برای تقویت سیستم ایمنی بدن ضرورت دارد.

جهت درمان نفخ مقاله روبرو را مطالعه کنید : ورزش برای درمان نفخ

30. شکلات تلخ

این خوراکی حاوی آنتی‌ اکسیدانی به نام تئوبرومین است که می‌ تواند به تقویت سیستم ایمنی کمک کند. اما توجه کنید که شکلات دارای کالری زیاد و چربی‌ های اشباع است و به همین علت باید به مقدار متعادل مصرف کنید.

تقویت سیستم ایمنی کودکان با تغذیه سالم

31. تقویت دستگاه ایمنی بدن با جینسینگ

جینسینگ در افزایش قوای جنسی و جسمی بدن مفید است. همچنین این گیاه از طریق افزایش مقاومت بدن در برابر میکروب‌ ها موجب تقویت سیستم ایمنی بدن می شود.

32. فلفل دلمه قرمز

فلفل تند ماده‌ ای به نام کپسایسین دارد که خاصیت آنتی‌ اکسیدانی و ضدباکتریایی دارد و در تقویت و بهبود سیستم ایمنی بدن نقش موثری ایفا می‌ کند. این گیاه حاوی ویتامین C است. فلفل دلمه‌ ای جایگزین خوب غذایی برای افراد دیابتی است. آب پز کردن یا بخار پز کردن فلفل دلمه ای بهتر از دیگر روش‌ های پخت آن در جهت حفظ ویتامین سی موجود در آن است.

تقویت سیستم ایمنی بدن در برابر کرونا

خوراکی های مضر برای سیستم ایمنی

مواد غذایی که موجب ضعیف شدن سیستم ایمنی بدن می شوند را در زیر شرح داده ایم :

1. کربوهیدرات های ساده

غلات و نان سفید، کربوهیدرات‌های ساده موجود در رژیم غذایی روزانه هستند. این غلات فرآوری‌ شده در نان‌ ها به سرعت به گلوکز تبدیل می‌ شوند. گلوکز فاقد مواد مغذی و سرشار از کالری است که موجب افزایش وزن نیز خواهد شد.

برای حساب کردن کالری مقاله روبرو به شما کمک می کند : جدول کالری مواد غذایی برای رژیم لاغری

2. قند ها

ماده‌ ای که ارزش غذایی آن صفر است و باعث پوسیدگی دندان و ایجاد مشکل در مغز می شود. قند موجب تضعیف سیستم ایمنی بدن خواهد شد. بهتر است از غذاهای فرآوری‌ شده، به دلیل میزان قند بالای آنها، استفاده نکنید. آبنبات، شیرینی‌ها، نوشابه و بیشتر غذاهای بسته‌ بندی شده نیز جزو این غذاها هستند. مواد غذایی حاوی فیبر بالا مثل برنج قهوه‌ ای، عدس و نخود به تنظیم قند خون کمک می کنند.

خوراکی‌های واجب برای تقویت سیستم ایمنی بدن در مقابل کرونا

3. غذاهای چرب

دلایل زیادی برای حذف غذاهای سرخ‌ شده از رژیم غذایی وجود دارد. یکی از این دلایل ایجاد ضعف در سیستم ایمنی است. چاقی و رژیم غذایی پر از چربی، مقاومت بدن را نسبت به بیماری‌ ها کم کرده و احتمال ابتلا به انواع سرطان را نیز بالا می‌ برد

برای تقویت سیستم ایمنی بدن چه کنیم ؟

راه‌ های دیگر برای بهبود و تقویت سیستم ایمنی بدن، تغییر در شیوه زندگی است. ترک سیگار، ورزش منظم، وزن متعادل، اجتناب از نوشیدن الکل یا مصرف کم آن، خوابیدن کافی، کاهش اضطراب و استرس و رعایت بهداشت از دیگر عواملی هستند که سیستم ایمنی بدن را تقویت کرده و آن را در مبارزه با عوامل بیماری‌ زا مقاوم می‌ کنند.

مبارزه بدن برای ایمنی از دهان شروع می شود. یعنی بزاق دهان حاوی آنتی بیوتیک های قدرتمند مانند لیزوزیم، آلفا-آمیلاز و لاکتوفرین است. هرگونه میکروبی که از اولین مانع عبور کند با اسید هیدروکلریک معده روبرو خواهد شد. اگر باز هم جان سالم بدر ببرد، آنگاه با پروتئین و ترکیبات شیمیایی مواجه خواهد شد که در سیستم گوارش باکتری های بد را متلاشی می کند. در آخر، جمعیت باکتری های خوب بدن شروع به کار می کنند. آنها از ورود باکتری های بد به جریان خون یا روده کوچک و بزرگ جلوگیری می کنند.

روش‌های مفید برای تقویت سیستم ایمنی بدن و مقابله با بیماری

به علاوه، برای درمان ویروس کرونا، راهی جز تقویت سیستم ایمنی بدن در برابر ویروس وجود ندارد. احساس درد در سینوس ها، خارش در گلو و سنگینی بدن، از علائم اغلب ویروس ها هستند. باید برای بهبود سیستم ایمنی خود، برای مقابله با بیماری ها به خصوص کرونا، پیشگیری های لازم را انجام دهیم.

منبع : سایت وب ام دی

کلید واژه های مرتبط : معجون تقویت سیستم ایمنی بدن و آمپول تقویت سیستم ایمنی بدن و برای تقویت سیستم ایمنی بدن چه بخوریم

دیدگاهتان را بنویسید