روش های درمان سرطان سینه

در حال حاضر روش های درمان سرطان پستان بسیار پیشرفته و بهتر شده است. بنابراین افراد برای درمان سرطان سینه راه های زیادی دارند. بنابراین در بخش سلامت زنان در ورزش بلاگ می خواهیم اطلاعات جامعی از روش های درمان سرطان سینه در اختیار شما بگذاریم.

در ابتدا باید گفت که همه روش های درمانی دو هدف اصلی دارند که عبارتند از :

  • خارج کردن سرطان از بدن
  • جلوگیری از بازگشت سرطان

در مقاله روبرو رژیم غذایی مناسب برای افزایش سایز سینه را معرفی کرده ایم : برای افزایش سایز سینه چه بخوریم؟

مراحل درمان سرطان پستان

علائم سرطان سینه

علاوه بر لمس توده در سینه، ترشح خون از نوک سینه ، تغییر رنگ پوست سینه و یا قرمز شدن پوست سینه، حالت پوست پرتغالی پیدا کردن، تغییر سایز یکی از سینه ها به صورت ناگهانی از جمله علایم سرطان سینه هستند. اگر زنان به صورت مرتب معاینه سینه را انجام دهند، می توان زودتر متوجه این علایم شد و این اهمیت خود آزمایی را می رساند.

برای درمان تنبلی تخمدان مقاله روبرو را مطالعه کنید : روش های درمان تنبلی تخمدان

انواع راه های درمان سرطان سینه

بیشتر روش های درمانی به منظور برداشتن یا تخریب بافت های سرطان و اطراف آن مانند غدد لنفاوی انجام می شود. درمان سرطان سینه به عوامل مختلفی مثل مرحله سرطان سینه، متاستاز (درگیری نواحی و اعضای دیگر بدن بر اثر سرطان) و اندازه و میزان رشد تومور بستگی دارد. بنابراین، هر کدام از این عوامل نقش مهمی در تعیین نوع درمان ایفا می‌ کنند.

انواع روش‌های درمان سرطان سینه

پزشک پس از تعیین شرایط شما روش هایی را برای درمان انتخاب می کند. جراحی شایع‌ ترین درمان برای سرطان سینه است. ممکن است علاوه بر جراحی، نیاز به درمان‌ های دیگری مانند شیمی درمانی، رادیوتراپی، هورمون درمانی و … نیز باشد.

در مقاله روبرو یکی از راه های درمان افتادگی رحم را به شما معرفی کرده ایم. حتما آن را مطالعه کنید : ورزش هایی برای جلوگیری از افتادگی رحم

درمان سرطان سینه با عمل جراحی


برای درمان سرطان سینه چندین نوع جراحی وجود دارد. از جمله:

  • لامپکتومی: در این روش جراح تومور و قسمتی از بافت‌ های اطراف را بر می‌ دارد و بقیه سینه را باقی می‌ گذارد. این جراحی برای حفظ سینه می باشد. روش لامپکتومی، اغلب برای سلامت خانم هایی با تومور های کوچک و در مراحل اولیه انجام می شود. پس از این عمل، اغلب برای خانم ها انجام پرتو درمانی یا برخی درمان های دیگر مانند هورمون درمانی یا شیمی درمانی را توصیه شود.
  روش‌های تشخیص سرطان پستان
  • ماستکتومی: این روش جراحی برای درمان سرطان سينه بدخيم انجام می شود. جراح کل سینه را بر می‌ دارد. در ماستکتومی دو طرفه، هر دو سینه برداشته می‌ شود. این روش جراحی سرطان سینه، کمترین میزان برش، کاهش ناراحتی و زمان بهبودی را دارد. همچنین به علت کم تهاجمی بودن این روش، به بیمار این امکان را می دهد که زودتر تحت درمان های بعد از جراحی مانند پرتو درمانی و درمان دارویی قرار گیرد.

در مورد ماساژ شکم و فواید آن در مقاله روبرو بیشتر بخوانید : فواید ماساژ شکم و تکنیک های آن

  • بیوپسی غده لنفاوی Sentinel : در این روش بعد از شناسایی غده لنفاوی نگهبان، برداشتن این غده لنفاوی انجام می‌ شود. سپس به آزمایشگاه فرستاده می‌ شود تا بررسی های لازم انجام شود؛ اگر این غده لنفاوی درگیر سرطان نشده باشد، به جراحی برای برداشتن غدد لنفاوی ناحیه آگزیلاری (زیر بغل) نیاز نیست.
  • ماستکتومی پیشگیرانه: در برخی از زنان که در یک سینه دچار سرطان سینه هستند برای کاهش خطر بروز سرطان سینه در سینه سالم، تمایل به برداشتن سینه سالم دارند.

روش‌ های درمان سرطان سینه بدون جراحی

هنگامی که جراحی برای از بین بردن سرطان ممکن نباشد، درمان سرطان سینه بدون جراحی انجام می شود.این روش ها می تواند تومور سرطانی را کوچک کند. برای شروع بهترین روش درمان باید عوامل زیادی را بررسی کرد. در زیر به برخی از این روش ها اشاره کرده ایم :

درمان سرطان پستان با طب سنتی

شیمی درمانی سرطان سینه

درمان سرطان با شیمی درمانی یک درمان دارویی است. برخی افراد برای از بین بردن سلول‌ های سرطانی ممکن است فقط تحت شیمی درمانی قرار بگیرند. اما در بیشتر موارد، شیمی درمانی همراه با درمان‌ های دیگر و به ویژه جراحی، مورد استفاده قرار می‌ گیرد.

گاهی اوقات، پزشک ترجیح می دهد که قبل از انجام عمل جراحی، چند سری شیمی درمانی انجام شود. زیرا ممکن است تومور با آن برطرف شود و نیاز به انجام عمل جراحی نباشد. البته، شیمی درمانی، عوارض جانبی بسیاری مانند حالت تهوع ، ریزش مو ، یائسگی زودرس ، گرگرفتگی و خستگی دارد. بنابراین قبل از شروع درمان، حتما در مورد آن با پزشک صحبت کنید.

استفاده از پرتو درمانی در درمان سرطان سینه

در این روش درمانی، با استفاده از دستگاهی پرتو های پر قدرت، سلول‌ های سرطانی را مورد هدف قرار داده و آن ها را از بین می‌ برند. در سال های اخیر، پزشکان برای درمان سرطان از تکنیکی به نام brachytherapy استفاده می کنند. روش انجام براکیتراپی، به این صورت است که جراح ماده ای رادیواکتیو را داخل بدن در نزدیکی محل تومور قرار می‌ دهد. سپس این مواد برای مدت کوتاهی در بدن می‌ مانند، تا به از بین بردن سلول‌های سرطانی کمک کنند.

برای تقویت و رشد مو حتما مقاله روبرو ر مطالعه کنید : ویتامین های مورد نیاز رشد مو

جدیدترین روش های درمان سرطان سینه

هورمون درمانی سلول‌ های سرطانی

اگر در مواردی سرطان سینه به دلیل حساسیت به هورمون باشد. بنابراین، پزشک برای بیمار درمان هورمونی شروع می کند. استروژن و پروژسترون، دو هورمون زنانه‌ ای هستند که برای تحریک رشد تومورهای سرطان سینه استفاده می شوند. در روش هورمون درمانی از تولید این هورمون‌ ها در بدن جلوگیری شده یا گیرنده‌ های هورمون در سلول‌های سرطانی رشد سرطان را متوقف می‌ کنند. در ترکیب این دارو ها حتما از استروژن استفاده می شود که باعث سوختن سلول های سرطانی می شود این دارو ها ممکن است شامل داروهایی مانند تاموکسیفن (Nolvadex ، Soltamox) است که برای خانم ها قبل و بعد از یائسگی و مهار کننده های آروماتاز شامل anastrozole (Arimidex), exemestane (Aromasin) letrozole (Femara) برای یائسگی تجویز می شود. بیشتر تاثیرات هورمون تراپی می تواند شامل گر گرفتگی و خشکی واژن باشد.

برای درمان و جلوگیری از گر کرفتگی، خواندن مقاله روبرو را به شما پیشنهاد می کنیم : روش های درمان گرمازدگی

رادیو تراپی برای درمان سرطان سینه

روش رادیوتراپی حین عمل جراحی یک روش بسیار جدید است که توسط فوق تخصص جراحی سینه هنگام جراحی و زیر بیهوشی به کمک متخصص رادیوتراپی برای بیمار انجام می شود. اگر بیمار بالای 50 سال باشد و در مراحل ابتدایی سرطان مراجعه کرده باشد به طوری که تومور کمتر از سه سانتی متر و عدم درگیری غدد زیربغل داشته باشد، بیمار کل رادیوتراپی را هنگام بیهوشی دریافت می کند و نیاز به یک ماه و نیم، پرتو درمانی نخواهد داشت.

در مقاله روبرو از عوارض جراحی رحم صحبت کرده یم : عوارض و خطرات برداشتن رحم

انواع جراحی در سرطان پستان

داروهای درمان سرطان سینه

برای جلوگیری از جهش در سلول‌ های سرطانی یک سری درمان‌ های قطعی طراحی شده‌ اند. این داروها تولید پروتئین را در بدن متوقف کرده و به جلوگیری از رشد سلول‌ های سرطانی کمک می‌ کند. بنابراین مصرف دارو با کاهش تولید این پروتئین، باعث کاهش رشد سرطان می شود.

مراقبت از سرطان سینه

اگر یک توده غیر معمول را در سینه خود لمس می‌ کنید یا فکر می‌ کنید علائمی از سرطان سینه دارید، حتما به پزشک مراجعه کنید. ممکن است اصلا سرطان نداشته باشید و وجود توده در سینه شما دلایل دیگری دارد.

  • اما اگر سرطان داشته باشید، باید درمان را سریعا و بدون اتلاف وقت انجام دهید. سرطان سینه با تشخیص سریع و در مراحل اولیه به راحتی درمان می شود. اما با گذشت زمان طولانی تر از سرطان سینه، تومور رشد کرده، بزرگ‌ تر شده و درمان به مراتب سخت‌ تر می‌ شود. پس سریعا درمان خود را شروع کنید و مثبت اندیش باشید.
روش های درمان سرطان سینه
  • اغلب موارد تومورها کوچک هستند اما به سرعت رشد می کنند. و در حالات دیگر تومورها بزرگ تر هستند و آهسته رشد می کنند. روش های درمان و توصیه ها بسیار شخصی هستند و به عوامل مختلفی بستگی دارد. در سرطان های با تومور بزرگ تر، یا آن هایی که سریع تر رشد می کنند، پزشک قبل از جراحی ممکن است درمان را با شیمی درمانی یا درمان هورمونی انجام دهد.

برای افزایش قدرت باروری می توانید یک سری تمرینات ورزشی انجام دهید. که در مقاله روبرو معرفی شده اند : بهترین حرکات یوگا برای افزایش قدرت باروری

  • ممکن است با برداشتن همه سلول های سرطانی، سلول های میکروسکوپی نیز در سینه یا در جاهای دیگر بدن رها شوند. در این شرایط، جراحی دیگری می تواند برای از بین بردن سلول های سرطانی باقی مانده مورد نیاز باشد.
  • در مواردی، با کاهش تومور قبل از انجام عمل جراحی سرطان سینه، می توان عمل لامپکتومی را انجام داد. این جراحی ممکن است آسان تر باشد چون تومور کوچک تر است.

مراقبت های بعد از جراحی سرطان سینه

بعد از جراحی، به منظور کاهش خطر عود و خلاص شدن از هر گونه سلول های سرطانی مراقبت های خاصی لازم است که انجام شود. درمان بعد از جراحی ادجوانت درمانی نامیده می شود. درمان های پزشکی ممکن است شامل پرتو درمانی ، شیمی درمانی، درمان هدفمند، و یا درمان هورمونی باشد .

درمان سرطان پستان و راه های درمان آن

اینکه چه نوع درمانی بعد از جراحی مورد نیاز باشد، به عوامل مختلفی بستگی دارد. مثلا اینکه آیا سلول سرطانی در سینه یا بدن باقی مانده است یا خیر. اگر چه ادجوانت درمانی خطر بروز مجدد سرطان را کاهش می دهد، اما به طور کامل خطر آن را از بین نمی برد. در این مرحله، برخی از تست ها مثل Oncotype Dx و Mamma Print با تست کردن بافت تومور به پزشکتان برای پیش بینی ریسک بازگشت سرطان کمک می کند. این تست ها همچنین برای شناخت بیشتر نوع تومور و انتخاب بهترین روش درمان سرطان سینه مفید هستند.

انتخاب بهترین روش درمان سرطان سینه

جراح سینه باید قبل از آن که روش جراحی و درمان سرطان سینه را مشخص کند، باید موارد زیر را حتما بررسی کند :

  • تشخیص نوع سرطان سینه
  • اندازه تومور و بررسی میزان گسترش آن
  • آیا تومور دارای پروتئین، استروژن و پروژسترون یا سایر ویژگی های خاص است یا خیر.
  • شرایط یائسگی و سن شخص

در مورد درمان پوکی استخوان در مقاله روبرو بیشتر بخوانید : بهترین ورزش ها برای درمان پوکی استخوان

درمان سرطان سینه

ماستکتومی یا جراحی سرطان سینه با حفظ نوک سینه

در روش جراحی ماستکتومی با حفظ نوک سینه (یا ماستکتومی زیرجلدی)، بافت سرطانی پستان برداشته می شود، اما پوست و نوک سینه در جای خود باقی می ماند. گاهی اوقات در طول یا بعد از جراحی به بافت نوک پستان اشعه هایی تابیده می شود تا خطر بازگشت سرطان کاهش یابد. برای اقدامات بعدی، جراح سینه با تیم جراحی پلاستیک همکاری کرده. تا به حفظ پوست و نوک پستان طی یک جراحی با حفظ یه بازسازی ظاهر سینه بدون به خطر انداختن سلامتی بیمار کمک کند.

گذاشتن پروتز سینه در حین عمل ماستکتومی

برای بیمارانی که پس از جراحی ماستکتومی پوست پستان آنها باقی مانده است، می توان جهت انجام پروتز سینه اقدام کرد. جراح سینه این اجازه را می دهد تا بلافاصله پس از عمل فرآیند کاشت پروتز سینه انجام شود. در بیمارانی که احتمال بالایی از ابتلا به سرطان پستان را دارند، روش های حفظ ظاهر یا عمل های زیبایی ممکن است پس از جراحی های کاهش خطر استفاده شوند.

شیمی درمانی سرطان پستان

مراحل درمان سرطان پستان

ترکیب تمام این روش های گفته شده در از بین بردن کامل سلول های سرطانی موثر است. اگرچه برای درمان سرطان پستان روش های مختلفی پیشنهاد می شود. اما خانم ها حق انتخاب هر یک از روش ها را دارند. با جراح سینه در مورد همه ی خطرات و عوارض هر کدام از روش های درمانی و همچنین مزایای آن ها صحبت کنید. همچنین در خصوص این که کدام روش می تواند بیشتر موثر باشد، بحث کنید. به افرادی که شرایط جسمی شما را دارند ملاقات کنید. تا در رسیدن به نتیجه ی بهتر و افزایش شانس درمان سرطان سينه کمک کننده باشد. همچنین ممکن است این افراد درمان های بهتری را به شما پیشنهاد دهند.

1. احتمال مرگ در سرطان سينه چقدر است ؟

در گذشته آمار مرگ و میر ناشی از سرطان سینه بسیار بالا بود اما در سال های اخیر با پیشرفت علم و ارائه راه کار های پزشکی کارآمد و تلاش های صورت گرفته، امکان زنده ماندن افرادی که مبتلا به سرطان سینه هستند بسیار افزایش یافته است.

2. مدت زمان درمان سرطان سينه چقدر است ؟

اینکه بیمار در چه مرحله ای برای درمان مراجعه کند بسیار اهمیت دارد. ولی از زمانی که بیماری در فرد تشخیص داده می شود معمولا در اسرع وقت باید درمان شروع شود.

3. طول عمر مبتلايان به سرطان سينه چقدر است ؟

میزان بقای 5 ساله برای مبتلایان به سرطان سینه بدون درمان و جراحی است. به این معنی است که 91٪ از بیماران حداقل 5 سال پس از تشخیص سرطان زنده می مانند.

منبع : سایت کنسر

کلید واژه های مرتبط : درمان سرطان سينه با طب سنتي و درمان سرطان سينه گريد 3 و عکس سرطان سينه

دیدگاهتان را بنویسید