قوانین بازی دارت، محاسبه امتیازات بازی دارت

دارت بازی خانگی است که با پرتاب تعدادی دارت به تخته دارت انجام می شود. این بازی در قرن 19 ام معروف شد و در قرن 20 ام در سراسر دنیا افراد زیادی به این بازی مشغول شدند. با وجود اینکه که در مورد پیشینه بازی دارت اطلاعات زیادی موجود نیست. بییشتر افراد می دانند که این بازی از سال های بسیار دور مورد توجه افراد بوده است و در طول زمان با تغییرات زیادی همراه بوده است. دارت از یک نشانه گیری به یک بازی هیجان انگیز تبدیل شده است که برای پیروزی در آن باید تمرکز بالایی وجود داشته باشد. هم اکنون این بازی در شکل های مختلفی انجام می شود. و قوانین بازی نیز بر طبق آن ها متفاوت است. در این مقاله از ورزش بلاگ در مورد قوانین بازی دارت، محاسبه امتیازات بازی دارت و فواید آن صحبت می کنیم. پس با ما همراه باشید.

تیرها و استاندارد این بازی از 4 قسمت با نام های پوینت، برل، شفت و فلایت تشکیل شده است. فلایت و شفل قسمت های انتهایی تیر هستند که می توانند بر حسب نیاز کوتاه یا بلند شوند. شناخت هر یک از اجزای تشکیل دهنده دارت و نحوه گرفتن و پرتاب آن می تواند سطح مهارت ما را افزایش دهد. اندازه های این دو قسمت که در پرتاب بسیار مهم است، قابل تعویض است.

ورزش دارت به دلیل ایجاد حس رقابت زیاد و همچنین هیجان و جذابیت بسیار بالایی که دارد در محافل و میهمانی های خانوادگی، دوستانه و صمیمی بسیار مورد استقبال افراد قرار می گیرد. همچنین بازی دارت برای کودکان نیز امکان پذیر است.

در مقاله روبرو ورزش های مناسب برای کودکان را برای مطالعه بیشتر آورده ایم: بهترین ورزش ها برای کودکان


در بیشتر ورزش ها علاوه بر فضای زیاد، به امکانات گران و یا در ورزش های دسته جمعی، به جمع آوری نفرات نیاز است. ولی تمرین دارت را می توان در فضای بسیار کم و با سه عدد دارت و یک تخته دارت و با حداقل یک نفر یا حد اکثر نفرات، انجام داد.

امتیاز دارت

تخته دارت از 82 قسمت تشکیل شده است که 62 قسمت در آن امتیاز مخصوصی دارد. روی این تخته اعداد 1 تا 20 قرار دارد و هر ناحیه امتیاز مشخصی دارد. قسمت های دابل و تریپل مهم ترین بخش های تخته هستند. در مرکز تخته خال و در میان خال بول و اینبول قرار گرفته اند. مهم ترین قسمت دارت برل است که این بخش قابل تعویض نیست. وزن برل 18 تا 45 گرم است و طبق سلیقه افراد انتخاب می شود.

امتیازات بازی دارت

قوانین بازی دارت

تخته نشانه گیری باید به شکلی بر روی دیوار نصب شود که نقطه دایره وسط، 173 سانتی متر با زمین فاصله داشته باشد. خط پرتاپ باید، حداقل فاصله 237 سانتی متر با تخته داشته باشد. در واقع نحوه قراردادن تخته دارت بر روی دیوار باید به صورتی باشد که دقیقا در مرکز دید یک انسان 182 سانتی متری قرار بگیرد. به بیان ساده تر فاصله دارت پس از نصب تخته از مرکز تخته دارت تا مکان استقرار بازیکنان برای پرتاب بایستی ۲۹۳ CM باشد. برای افراد معلول و آن دسته افرادی که این بازی را بر روی ویلچیر انجام می دهند تخته دارت به مقدار ۴۰ CM متر پائین تر یعنی در فاصله ۱۳۳ CM از سطح زمین نصب می شود.

شانه در هنگام پرتاب تنها نقطه ای از بدن است که هیچ حرکتی نباید داشته باشد و تنها عمل پرتاب بایستی از طریق بازو انجام گیرد.
آرنج دست در زمان عقب بردن دارت بایستی در جای خود قرار داشته باشد. اما در هنگام سرعت دادن برای پرتاب یه سمت بالا حرکت کند. زیرا اگر آرنج در هنگام پرتاب ثابت باشد شما مجبور می شوید که دارت را زودتر رها کنید که این عمل موجب می شود که شما پرتاب دقیقی انجام ندهید. اما اگر آرنج در هنگام سرعت دادن برای پرتاب به سمت بالا حرکت کند موجب می شود تا دارت در مسیر صحیح قرار گیرد و همچنین دست را نیز در سیر صحیح قرار خواهد داد و عمل رها کردن دارت را بسیار آسانتر و با دقت پرتابی بهتری به سمت تخته پرواز خواهد داد.

دارت بازان حرفه ای از حرکت سریع مچ در جهت شتاب دادن بیشتر به دارت استفاده می کنند. اگر حرکت سریع مچ در جهت نوک دارت باشد سبب می شود تا دارت با سرعت بیشتری به سمت تخته حرکت کند که این عمل باعث می شود که دارت با نیروی پرتابی کمتر و با دقت بیشتر به هدف برخورد کند. اکثریت دارت بازان حرفه ای پرتاب های خود را با حرکت سریع مچ انجام می دهند اما این حرکت به افراد مبتدی توصیه نمی شود.

در صورت تمایل می توانید در مورد نحوه بازی پینت بال و آشنایی با پینت بال در مقاله روبرو مطالعه کنید: آموزش پینت بال

نحوه پرتاب دارت

قلق پرتاب دارت

هر بازیکن در هر ست از بازی باید 3 پرتاپ انجام دهد. فرد شروع کننده بازی با پرتاپ یک دارت از طرف هر دو بازیکن مشخص می شود. بدین صورت که بازیکنی که تیر خود را نزدیک تر به مرز سیبل بزند قطعا شروع کننده بازی است. اگر تیر در قسمت خال یا میان خال قرار گیرد، پرتاب به حساب نمی آید. تیر نشان باید بر روی تخته قرار بگیرد و فاصله تیر تا مرکز هم مشخص شود. دارت به شکل های گوناگونی انجام می شود. بازی ها 501 یا 301 معروف ترین این بازی ها است. اما نکته قابل توجه اینجا است که شیوه پرتاب و قوانین آن و نحوه امتیاز گیری در تمامی این موارد یکسان است.

حرکت دست در هنگام پرتاب دارت عملی است که بسیاری از افراد مبتدی از انجام آن به دلیل بر هم خوردن تمرکزشان واهمه دارند که با تمرین می توان بر این ترس پیروز شد. این که چه مقدار برای پرتاب دست خود را به سمت عقب حرکت دهید یک انتخاب شخصی است. اما پیشنهاد می کنیم که دست را تا جایی عقب ببرید که برایتان پرتاب راحت باشد. برای پیشگیری از برخورد دست با بینی در همگام پرتاب، دست خود از کنار گونه و یا چانه به حرکت درآورید که این عمل بستگی به مهارت شخص شما دارد. اما اگر دست را به میزان کافی به سمت عقب به حرکت در نیاوریم پرتاب ما با شتاب و ضریب دقت کمتری انجام خواهد شد بهتر است که تمرین حرکت دست مهارت خود را در پرتاب بهبود دهید.

بازی دارت اعداد

نحوه محاسبه امتیازات در بازی دارت

روی تخته دارت اعداد از 1 تا 20 قرار گرفته اند و همانطور که قبلاً هم گفته شد فقط 62 قسمت امتیاز ویژه دارند. دو رینگ با رنگ های قرمز و سبز در قسمت های بیرونی و درونی تخته در زیر اعداد قرار گرفته اند و با نام های رینگ دابل و رینگ تریپل شناخته می شوند. اگر دارت بر روی خانه های دابل قرار بگیرد امتیاز حاصل شده دو برابر عدد قرار گرفته در بالای آن می شود. و اگر تیر بر روی یکی از خانه های تریپل قرار بگیرد عدد آن در 3 ضرب می شود.

مثلا اگر در قسمت مشخص شده عدد 12، دارت بر روی رینگ بیرونی قرار بگیرد، امتیاز حاصل شده با توجه به توضیحات، عدد 24 است و اگر در رینگ درونی عدد 12 باشد، امتیاز حاصل شده عدد 36 است. اگر تیر پرتابی در هیچ کدام از رینگ ها قرار نگیرد، امتیاز بدست آمده مساوی با همان عدد مشخص شده می شود.

مرکز دارت نیز دارای دو بخش است و دارای امتیاز 50 برای خال درونی و امتیاز 25 برای خال بیرونی است. برخلاف تصور مردم و ورزش هایی مانند تیراندازی و تیر و کمان، خانه مرکزی دارت در بازی بیشترین امتیاز را ندارد و در رتبه 5 قرار می گیرد. بیشترین امتیاز را در این بازی به ترتیب خانه های تریپل 20 با امتیاز 60، خانه تریپل 19 با امتیاز 57، خانه تریپل 18 با امتیاز 54، خانه تریپل 17 با امتیاز 51 و بعد از آن هم خال با امتیاز 50 دارند.

آموزش بازی دارت

انواع بازی دارت‎

بازی دارت اعداد، انواع مختلفی دارد که هریک از جذابیت خاصی بر خوردار است.
1- هر بازیکن در یک نوبت گردشی با انداختن سه دارت در هر نوبت (راند) بازی می کند.
2- هر بازیکن یک دارت را در شروع بازی برای مشخص شدن نفر آغاز کننده بازی، پرتاب می کند.
3- امتیازات به دست آمده بر مبنای امتیازی است که برای هر ناحیه در نظر گرفته شده است، نه بر مبنای رنگ آن.
4- در صورت افتادن دارت از تخته دارت (اگرچه به عدد یا منطقه مربوطه خورده باشد) امتیازی برای آن پرتاب در نظر گرفته نمی شود.

فواید بازی دارت

شاید این ورزش تحرک جسمانی چندانی نداشته باشد، اما با این حال به مواردی مانند بالا بردن قدرت محاسبه، بالا بردن اعتماد به نفس، بالا بردن تمرکز و جلوگیری از بیماری های روحی، کمک بسیاری می‌ کند. امروزه دارت، فراتر از یک بازی سرگرم کننده و تفریحی است. و مسابقات مختلفی در سطح جهانی برای آن برگزار می‌ شود که بینندگان زیادی را هم به خود جذب می‌ کند.

قوانین بازی دارت pdf ،کلید واژه های مرتبط: دانلود بازی دارت

منابع: سایت بریتان نیکا

دیدگاهتان را بنویسید