آموزش پینت بال، خطرات بازی پینت بال

در 15 سال اخیر بازی پینت بال به عنوان یک بازی تیمی هیجان انگیز شناخته شده است. بازی پینت بال در بیش از 40 کشور و در بین مردان و زنان با سبک زندگی های مختلف انجام می شود. پینت بال را به عنوان بازی‌ گروهی که در آن دو تیم با تفنگ‌هایی مخصوص به یکدیگر شلیک می ‌کنند، می ‌شناسیم. همچنین قیمت پینت بال نسبت به سایر ورزش ها مناسب تراست. در این مقاله ورزش بلاگ می خواهیم راجع به آموزش پینت بال و خطرات بازی پینت بال بیشتر بخوانیم.

در اکثر باشگاه های پینت بال تهران و ایران، تجهیزات مورد نیاز برای بازی از قبل تهیه شده است و در اختیار بازیکنان قرار می‌گیرد.

تجهیزات پینت بال شامل موارد زیر است:

  1. تفنگ پینت بال
  2. توپ رنگی
  3. هاپر
  4. مخفظه هوای فشرده
  5. ماسک یا محافظ صورت
  6. پوشش و لباس پینت بال ( لباس پینت بال زنان با لباس مردان نقاوت چندانی ندارد.)
  7. دستکش
وسایل مورد نیاز بازی پینت بال

خطرات بازی پینت بال

پینت بال عموما ورزش کم خطر و ایمنی است. تحقیقاتی که در زمینه آسیب های ورزشی انجام شده نشان می دهد که پینت بال از ورزش هایی مانند دویدن و بولینگ نیز کم خطر تر است. بیشتر آسیب های وارد شده در بازی پینت بال بر اثر برخورد توپ های رنگی نیست. بلکه بر اثر زمین خوردن یا برخورد با موانع می باشد. که البته این نوع آسیب ها و خطرات در ورزش های دیگر نیز وجود دارند.

اما پر خطرترین و جدی ترین آسیب بازی پینت بال، که البته خیلی به ندرت اتفاق می افتد، هنگامی است که بازیکن ماسک صورت خود را برمی دارد و توپ های رنگی به چشم یا صورت برخورد می کنند. اما این نوع از جراحات زمانی اتفاق می افتد که که بازیکن محافظ صورت خود را بردارد.

برخورد توپ های رنگی به قسمت های مختلف بدن نیز باعث ایجاد درد در آن ناحیه می شود . شدت این درد بستگی به این دارد که توپ های رنگی از چه فاصله و با چه شدتی به شما برخورد می کنند. تقریبا بیشتر کسانی که پینت بال بازی می کنند این درد را حس کرده اند. اما مقدار این درد بسیار جزئی است و بعد از مدتی چیزی حس نمی کنید. البته برخورد توپ به قسمت هایی از بدن که دارای پوشش نیست ممکن است باعث کبودی و یا قرمز شدن پوست بشود. راهکاری که میتواند به کاهش درد و جراحت پوستی در حین بازی پینت بال کمک کند پوشیدن لباس و شلوارهای بلند و پوشیدن دستکش است که تا حد بسیار زیادی از ایجاد این آسیب ها جلوگیری می کند.

نکات مهم برای بازی پینت بال

یکی از نکاتی که باید در هنگام پینت بال به یاد داشته باشید این است که از فاصله ی بسیار نزدیک به حریفتان شلیک نکنید. قانونی که در بازی پینت بال وجود دارد این است که نباید از فاصله ی کمتر از 3 متر به حریف شلیک شود. زیرا وقتی توپ رنگی از فاصله ی نزدیک شلیک شود، شدت برخورد توپ بیشتر .می شود و این موضوع باعث ایجاد درد و کبودی بیشتری خواهد شد

قوانین ایمنی پینت بال

نحوه بازی پینت بال که باعث کاهش آسیب های وارده در حین بازی پینت بال می شود شامل موارد زیر است:

  1. همواره ماسک ایمنی خود را روی صورت نگه دارید.
  2. تا زمانی که قصد شلیک ندارید، مسدود کننده لوله مارکر را از سر جایش خارج نکنید
  3. فقط زمانی که می خواهید شلیک کنید، دست خود را بر روی ماشه بگذارید.
  4. از فاصله کمتر از 3 متر به حریف شلیک نکنید.
  5. تنها یک بار برخورد توپ به حریف کافی است تا او را از بازی حذف کنید.
  6. بدون دید شلیک نکنید.
نحوه بازی پینت بال

قوانین در حین اجرای بازی پینت بال

  1. رنگ پاشیده شده به لباستان را نباید پاک کنید
  2. پس از اینکه با توپ مورد اصابت قرار گرفتید، خودتان اعلام کنید.
  3. از محیط تعیین شده برای بازی و زمین بازی خارج نشوید.
  4. به نظر داور بازی پینت بال احترام بگذارید.
  5. اگر می خواهید ادامه بازی را از دست ندهید و داور شما را از بازی بیرون نکند هرگز جرزنی نکنید.
  6. توقف طولانی مدت و سنگر گرفتن در پشت موانعی که دسترسی بسیار سختی دارند غیرمجاز و ناعادلانه می باشد.

کارهایی که باید قبل از بازی پینت بال انجام دهیم:

  1. نرمش کنید تا بدنتان قبل از بازی گرم بشود. اگر قبل از بازی پینت بال بدنتان را گرم نکنید به دلیل ماهیت ورزشی بازی پینت بال ممکن است در حین بازی دچار آسیب دیدگی جدی بشوید. و یا اینکه بعد از بازی دچار درد در ماهیچه ها و عضلات شوید. می توانید بعد از انجام بازی پینت بال حرکات سرد کردن .بدن را هم انجام دهید تا دچار گرفتگی عضلات نشوید
  2. اگر قصد دارید که بازی پینت بال را در فضای باز انجام دهید پس قبل از آن حتما آب و هوا را پیش بینی کنید.

برای گرم کردن بدن می توانید ورزش های موجود در این مقاله را انجام دهید: گرم کردن بدن قبل از ورزش های مختلف

نکاتی برای بهتر بازی کردن در پینت بال و ترفند های پینت بال:

بازی  paintball
  • وقتی که شلیک می کنید یک جا متوقف نشوید و هر لحظه تحرک داشته باشید. اگر این کار را نکنید حریفتان به سرعت شما را احاطه کرده و مورد اصابت قرار می دهد.
  • علاوه بر نگاه کردن به اطراف و استفاده از تمام حواس خود به صداهای محیط هم توجه کنید. تا شانس خود را برای برنده شدن در بازی افزایش دهید.
  • باید در بازی سریع و با دقت عمل کنید تا کمتر در تیررس بازیکن حریف قرار بگیرید.
  • از حرکات اضافی مانند غلت زدن و پریدن و کارهای بدلکاری پرهیز کنید.
  • قبل از انجام هر حرکتی برای آن برنامه ریزی کنید و سنگر خود را مشخص کنید .
  • قبل از شروع بازی با اعضای هم گروهی خود صحبت کرده و به هرکس نقش و نحوه ی جای گیری خود را بگویید. همچنین برای بازی خود استراتژی خاصی تعیین کنید.

آموزش کار با اسلحه پینت بال

نحوه شلیک با تفنگ پینت بال

از نکات مهم در بازی پینت بال هدف گیری با تفنگ پینت بال است. برای آماده کردن تفنگ برای بازی، ابتدا باید هایپر را نصب کنید. در مرحله بعد محفظه هوای تفنگ را ببندید. بعد از این کار تفنگ را به حالت افقی دربیاورید. تفنگ پینت بال تفاوت زیادی با تفنگ های معمولی ندارد و تنها تفاوت آن، وجود یک محفظه کپسولی بر روی آن است که توپ های رنگی در آن ذخیره می شود. برای دقیق تر شدن هدف، یک خط فرضی در کنار تفنگ در نظر بگیرید. نشانه گرفتن این خط می تواند به یک نشانه گیری درست کمک کند. برای ملموس بودن بیشتر خط فرضی می توانید به جای قراردادن انگشت اشاره از انگشت میانی استفاده کنید.

در آخر می توان گفت که اگر بازیکنان به قوانین پینت بال عمل کنند و رفتار عجیبی از خود نشان دهند، پینت بال یکی از ایمن ترین و مهیج ترین بازی ها خواهد شد. قبل از اقدام به بازی پینت بال پیشنهاد می شود که چند فیلم بازی پینت بال را مشاهده کنید تا بیشتر با قوانین و حرکات این بازی آشنا شوید.

1. بازی پینت بال چند نفرست؟

در مسابقات رسمی تیم ها با تعداد نفرات ۳، ۵، ۷ یا ۱۵ نفره شرکت می‌نمایند.

منبع: سایت وارپیگ

1 دیدگاه دربارهٔ «آموزش پینت بال، خطرات بازی پینت بال»

دیدگاهتان را بنویسید