راهنمای خرید کفش ورزشی

خرید بهترین کفش ورزشی دغدغه ‌‌ی همیشگی افرادی است که به ورزش و دویدن علاقه‌ مند هستند. این روزها با وجود تنوع محصولات، پیدا کردن کفش ورزشی مناسب خیلی مشکل است. به‌ همین‌ علت نمی ‌توانیم فهرستی تهیه کنیم که برای همه مناسب باشد. تحقیقات نشان داده است که راحتی و اندازه ‌ی کفش از جمله مهم‌ ترین عوامل خرید و انتخاب کفش ورزشی خوب است. درادامه ورزش بلاگ راهنمای خرید کفش ورزشی و راهنمای خرید کتونی را برای شما آماده کرده است، تا بتوانید مناسب ‌ترین کفش‌‌ را با توجه به نیاز خود بخرید .

پیاده روی نه تنها یک فعالیت روزانه ضروری است بلکه فعالیت ورزشی و متناسب کننده اندام بدن هم به حساب می آید. اگرچه پیاده روی فشار زیادی به مفاصل وارد نمی کند، انجام آن به صورت دائمی در کفش های نامناسب باعث ناراحتی و آسیب دیدگی می شود. انتخاب کردن کفش ورزشی مناسب و خوب زیاد هم کار مشکلی نیست، کافی است با اشتباهاتی که ممکن است هنگام خرید مرتکب آن شوید آشنا شوید.

اگر دوست دارید در محل کارتان هم ورزش کنید پیشنهاد می کنیم مقاله روبرو را مطالعه کنید : ورزش در محل کار

راهنمای خرید کفش ورزشی

انواع کفش های ورزشی

1. کفش های ورزشی منعطف و کفش های محکم

این تقسیم بندی برای این است که ارتفاع و قوس کف پای افراد با هم متفاوت است. ورزشکاران و دونده هایی که قوس کف پای بیشتری دارند، ضربه‌ هایی که بر اثر دویدن به کف پا وارد می ‌شود را به ‌آسانی جذب نمی ‌کنند؛ به‌ همین علت بهترین کفش ورزشی برای این افراد آن است که از راحتی و انعطاف‌ پذیری بیشتری برخوردار باشد. دونده ‌هایی که قوس کف پای کوتاه و کمی دارند برای جلوگیری از آسیب‌ دیدگی و مصدومیت در حین دویدن، نیاز به کفش هایی دارند که کف آنها محکم تر باشد و استحکام بیشتری داشته باشد.

کفش های ورزشی منعطف

اگر به دنبال تقویت عضلات پا خود هستید، مقاله روبرو را مطالعه کنید : تمرین با کش بدنسازی برای تقویت عضلات پا ، ورزش برای تقویت عضلات پا در خانه

2. کفش های پاشنه کوتاه و کفش های پاشنه بلند

ارتفاع پاشنه یعنی، تفاوت بین ارتفاع پاشنه پا و ارتفاع قسمت انگشتان پا در کفش است. این ارتفاع در کفش دونده‌ ها ۱۲ میلی‌ متر است. کفش ‌های پاشنه ‌کوتاه، ارتفاع پاشنه بین صفر و ۴ میلی‌ متر دارند. کفش ‌های پاشنه‌ بلند معمولا هنگام دویدن و فعالیت های ورزشی روی پاشنه‌ ی پا فشار وارد می ‌کنند، اما کفش ‌های با پاشنه‌ ی کوتاه یا صفر، بیشتر روی قسمت میانی پا یا انگشتان پا فشار وارد می‌ کنند. همه ‌این موارد بستگی به انتخاب شما و نوع فعالیت ورزشی شما دارد، اما دویدن روی انگشتان پا باعث فعال شدن و تقویت تعدادی از عضلات بدن می ‌شود و تغییر پاشنه کفش‌ ها بدون توجه به این موضوع باعث آسیب‌ دیدگی می شود.

کتونی لژدار

می خواهید بدانید که در پیاده روی کدام قسمت از بدنتان لاغر می شود، پس مقاله روبرو را بخوانید : پیاده روی کدام قسمت بدن را لاغر میکند ؟

3. کفش های ارزان قیمت ورزشی، کفش های گران قیمت و برند

خرید کفش با قیمت بالاتر حتما نشان دهنده آن نیست که کفش ورزشی شما دارای کیفیت خوبی نیز باشد. هرچند در بیشتر موارد توصیه شده است که کفش ورزشی دارای حداقل استانداردهای لازم باشد تا سلامت شما به خطر نیفتد. باید بخاطر داشته باشید که اگر دچار مصدومیت و آسیبی در حین فعالیت ورزشی بشوید؛ هزینه های درمان آن به مراتب خیلی بیشتر از خرید یک کفش مناسب و معتبر خواهد شد. بنابراین توصیه ورزش بلاگ به شما این است که موارد لازم و نکات مهم در تهیه و خرید کفش ورزشی مناسب را نادیده نگیرید و از یک برند معتبر کفش خود را خریداری کنید. به غیر از برند کفش ، موارد دیگری همچون مواد اولیه ساخت کفش و فرآیندهای انجام شده روی آن باعث ارزان یا گران تر شدن کفش ورزشی می شود.

تجربه نشان داده است که مدل های جدید کفش، که گران تر از مدل های قدیم هستند، تفاوت چندانی با مدل های قدیمی ندارند و بیشتر فرق آنها در ظاهر کفش است. پس اگر بودجه کافی ندارید از مدل های قدیمی تر کفش های ورزشی و کتونی ها تهیه کنید. مواد با کیفیت به کار رفته در کفش ها باعث افزایش طول عمر کفش می شود. در صورت استفاده از زیره کفش فشار وارد شده به پا حین ورزش و پیاده روی کم می شود. همچنین کفی باکیفیت باعث ثابت ماندن پاشنه پا درون کفش خواهد شد. پس همه ی این عوامل باعث گران تر شدن کفش ورزشی است.

معیارهای انتخاب کفش ورزشی مناسب

4. کفش های ساق دار

کفش ساق دار محدوده بیشتری از مچ پا را حمایت می کند. کفشی که برای دویدن استفاده می کنید فقط ثبات و استحکامی که شما در حال دویدن نیاز دارید را به شما می دهد. اما کفش های بسکتبال یا تنیس نیاز دارند تا از طرفین و ناحیه مچ پا محکم شوند چون شما هنگام ورزش در این رشته ها پاهایتان را خیلی زیاد به اطراف حرکت می دهید. حتی کفش های پیاده روی با کفش های دویدن متفاوت است.

حتما از فواید ورزش در درمان دیابت آگاه هستید پس سری به مقاله روبرو بزنید: فواید ورزش در درمان دیابت

نکاتی در خرید کفش ورزشی

  • آخر شب کفش بخرید.

پاهای شما در طول روز به علت راه رفتن یا فعالیت های مختلف متورم می شوند. پس بهتر است آخر شب کفش خود را بخرید تا بعدا با سایز آن دچار مشکل نشوید.

  • به شست پا توجه کنید.

همیشه باید حدود 2 تا 3 سانتی متر بین شست پای خودتان و جلوی کفش فاصله باشد. تا در سرازیری ها باعث صدمه به استخوان پا نشود. به همین علت کفشی نخرید که پنجه پا را محکم بگیرد.

  • حتما از جوراب استفاده کنید.

هنگام دویدن و یا راه رفتن، حتما از جوراب استفاده کنید. تا پاهای شما کاملا با کفش فیت و محکم شود و سلامت پاهای شما تضمین شود.

معرفی بهترین کفش های ورزشی دنیا

از خرید کفش های چند کاره بپرهیزید.

کفش های پیاده روی عموما سفت تر و غیر قابل انعطاف هستند، در حالی که کفش های مناسب دویدن راخت تر خم شده و انعطاف بیشتری دارند. اگر قصد انجام هر دو فعالیت ورزشی را دارید بهتر است دو کفش جدا خریداری کنید. کفش هایی که عموما آن ها را به نام کفش های کتانی میشناسیم شاید برای اکثر مردم که فعالیت ورزشی تخصصی ندارند مناسب باشد. این کفش ها معمولا از کناره های خود محکم شده اند ولی ویژه یک نوع فعالیت خاص ساخته نشده اند. با این کفش میتوانید با دوستانتان والیبال بازی کنید یا پیاده روی کنید و یا حتی فوتبال بازی کنید. افرادی که زیاد اهل دویدن و یا ورزش خاصی نیستند می توانند این کفش را به عنوان بهترین انتخاب یرای خرید داشته باشند.

در مقاله روبرو درباره ی حرکات اصلاحی رفع گودی کمر بیشتر توضیح داده ایم : درمان سریع گودی کمر

میزان راحتی کفش را تشخیص بدهید.

برخی از کفش های ورزشی و کتونی ها بسیار سبک هستند و برای اهداف خاصی طراحی شده اند. اگر به راحتی مچ پای شما پیچ می خورد بهتر است که از این نوع کفش ها استفاده نکنید. اما اگر در پاشنه پا احساس درد دارید این نوع از کفش ها مناسب شما هستند. اگر از عارضه کف پای صاف رنج میبرید باید از کفه های طبی مخصوص برای حفظ قوس پا استفاده کنید.

  • زمان تعویض کفش های خود را تشخیص بدهید.

نباید از کفش های ورزشی برای مدت طولانی استفاده نکنید. اگر فکر میکیند زمانی که کفشتان پاره شد و دیگر ظاهر مناسبی نداشت باید آن را عوض کنید در اشتباه هستید.
مهمترین فاکتور برای یک کفش ورزشی مناسب این است که در ابتدا باید بتواند از پای شما محافظت کند. کفش های کهنه توانایی انجام این محافظت را ندارند. اگر به طور حرفه ای میدوید هر 500 تا 800 کیلومتر باید کفش خود را عوض کنید. می توانید مسافت طی شده را محاسبه کنید تا در زمان معین کفش خود را سالانه عوض کنید. اگر طبق برنامه منظم ورزش می کنید سعی کنید هر 6 ماه یک بار کفش خود را عوض کنید.

کفش های اسپورت

میزان جریان هوا در کفش ورزشی

پای شما باید در کفش به راحتی حرکت کند و در واقع احساس آزادی داشته باشد. تا از تعرق پا و مشکلات بعد از آن مانند قارچ پوستی جلوگیری شود

کفش های مخصوص پیاده روی

این نوع از کفش ها باید سبک باشند و از موادی ساخته شوند که هنگام راه رفتن فشاری به پاشنه پا وارد نکنند. و بتواند فشار های وارد شده را دفع کند.

خرید کفش پیاده روی استوک

اگر کنجکاو هستید که یک ساعت پیاده روی چند کالری می سوزاند. پس مقاله روبرو را از دست ندهید : یک ساعت پیاده روی در خانه چند کالری میسوزاند ؟

کفش تنیس

دارای گردش هوای خوب باشد. سبک و بادوام، کفی لاستیکی مقاوم و فاصله ی نسبتا کم بدنه از قوس کفش نیز از ویژگی های دیگر آن است.

کتونی مناسب ورزش تنیس

اهمیت سرد کردن بعد از ورزش بسیار زیاد است. پس مقاله روبرو را حتما مطالعه کنید: سرد کردن بدن بعد از ورزش

کفش والیبال

کاهش فشار بر روی پا، سبکی و دوام از ویژگی های خاص کفش های والیبال است.

کفش مناسب والیبال

کفش بسکتبال

به علت جابه جایی و تحرک بالا در این ورزش کفی آن نباید طوری باشد که سر بخورد. همچنین برای اقزایش سرعت در حین بازی بهتر است سبک و بادوام باشند.

کفش مناسب بسکتبال

کفش فوتبال

ورزش فوتبال فشار زیادی روی پاها اعمال می کند مخصوصا اگر روی زمین چمن مصنوعی باشد. به همین دلیل فوتبالیست ها باید کفش هایی بپوشند که حداقل فشار را به پا وارد می کند. کفش های فوتبال باید سبک، منعطف و راحت باشند. رویه ی کفش فوتبال باید ضد آب، سازگار با انواع شرایط آب و هوا و از جنس چرم باشد تا هوا به راحتی در جریان باشد.

کفش مخصوص ورزش فوتبال

مقاله روبرو راهکارهایی برای نفس کم نیاوردن در فوتبال به شما عزیزان پیشنهاد می کند. : چکار کنیم تا در فوتبال نفس کم نیاوریم ؟

کفش دویدن ( خرید کفش رانینگ )

به یاد داشته باشید که کفش های مخصوص دویدن یا کفش دو استقامت با کفش های پیاده روی در فرم ارگونومیک خود تفاوت دارند. اصلی ترین تفاوت این دو کفش در مقدار فشاری است که به پا وارد می شود. هنگام دویدن بیشترین فشار به پنجه پا اعمال می شود. در حالی که در پیاده روی این فشار به پاشنه پا وارد می شود. پس بهترین کفش رانینگ دنیا باید سرپنجه های آزادی داشته باشد و همچنین کفش از انعطاف خوبی برخوردار باشد.

کفش دویدن مردانه ایرانی

جهت آشنایی بیشتر با وسایل بدنسازی پیشنهاد ما به شما مطالعه مقاله روبرو است :وسایل بدنسازی خانگی و باشگاهی

منبع : سایت رانینگ ورهوس

کفش رانینگ چیست؟

به طور خلاصه کتانی که برای دویدن طراحی شده است کتانی رانینگ گفته می شود. کفش های مخصوص دویدن با کفش های پیاده روی در فرم ارگونومیک خود تفاوت دارند.

کلید واژه های مرتبط : خرید کفش پیاده روی استوک و کفش دویدن مردانه ایرانی

دیدگاهتان را بنویسید