تی آر ایکس بهتر است یا بدنسازی ؟

آموزش-ورزش-تی-آر-ایکس-مزایا-و-معایب-تی-آر-ایکس

همه‌ی ما برای تناسب اندام خود و داشتن عمر طولانی‌تر به ورزش‌های قدرتی نیاز داریم. در دنیای مدرن امروز ابزارهایی وجود دارند که ما را از رفتن به باشگاه‌های شلوغ بی‌نیاز می‌کنند. یکی از این ابزارها ورزش تی آر ایکس است. در این مقاله پس از معرفی و بررسی فواید و مضرات ورزش تی آر ایکس، به این پرسش پاسخ می‌دهیم که ورزش تی آر ایکس بهتر است یا بدنسازی ؟

چرا به تمرینات قدرتی نیاز داریم؟

بدن ما از عضله ساخته شده است. آنها در همه‌ی فعالیت‌های بدنی مانند راه‌رفتن، دویدن، برداشتن، پریدن و غیره به ما کمک می‌کنند. با بالا رفتن سن، این عضله‌ها تضعیف شده و به همین دلیل درصد چربی بدن افزایش می‌یابد. دانشمندان می‌گویند: “افرادی که ورزش نمی‌کنند، از سن 30 سالگی به بعد در هر دهه از زندگی‌شان به اندازه‌ی 3 تا 5% حجم عضلات خود را از دست می‌دهند.” اینجا جایی است که ورزش‌های قدرتی به کمک شما می‌آیند. آنها جلوی از دست رفتن ماهیچه‌ها را گرفته و سرعت این اتفاق را به مراتب کمتر می‌کنند. به علاوه، تمرینات قدرتی به سوزاندن کالری و تناسب اندام شما نیز کمک می‌کنند.

برای آشنایی با بهترین ورزش برای چربی سوزی شکم و پهلو این مقاله را از دست ندهید.

در ادامه به بررسی و مقایسه دو مورد از ورزش‌های قدرتی، یعنی تی آر ایکس و بدنسازی می‌پردازیم.

تی آر ایکس چیست؟

تی آر ایکس یا همان تمرینات تعلیقی در بین بهترین ورزش‌های قدرتی جای دارد. در ورزش تی آر ایکس، شما با استفاده از طناب‌های مخصوص، به کمک وزن بدن خود حرکاتی را انجام می‌دهید که به تقویت عضلات‌تان منجر می‌شوند.

مزایا ی تی آر ایکس

از فواید ورزش تی آر ایکس می‌توان به افزایش قدرت، انعطاف‌پذیری و تعادل بدن به صورت همزمان اشاره کرد. همچنین به دلیل سوزاندن زیاد کالری نمی‌توان تاثیر تی آر ایکس بر لاغری را نادیده گرفت.

مضرات تی آر ایکس

اگر از آسیب‌ به ستون فقرات خود رنج می‌برید یا مفاصلتان آسیب دیده‌اند، ممکن است ورزش تی آر ایکس برای شما ایده‌ال نباشد. بنابراین قبل از تصمیم به انجام آن حتما با یک پزشک مشورت کنید.

برای آشنایی با بهترین ورزش‌های دیسک کمر و سیاتیک که می‌توانید در خانه انجام دهید کلیک کنید.

بدنسازی چیست؟

در ورزش بدنسازی شما از وزنه‌های آهنی برای افزایش قدرت، استقامت و حجم ماهیچه‌های خود استفاده می‌کنید. هرچه از وزن بیشتری استفاده کنید، انجام حرکات سخت‌تر می‌شود! از بین ابزارهای مختلفی که در بدنسازی استفاده می‌شوند می‌توان به دمبل‌، هالتر و ماشین‌هایی که با وزنه کار می‌کنند اشاره کرد. برخلاف ورزش تی آر ایکس که از وزن شما به عنوان مقاومت استفاده می‌کند، در بدنسازی از وزنه‌هایی با اندازه‌های مختلف به عنوان مقاومت استفاده می‌شود.

تی آر ایکس بهتر است یا بدنسازی ؟

نظرات درباره ورزش تی آر ایکس و بدنسازی متفاوت هستند و به نظر می‌رسد برای هر کس یکی از این دو ورزش مناسب‌تر می‌باشد. اما تحقیقات در مورد هر یک چه می‌گویند؟

در زمینه‌ی قدرت بدنی کلی: هر دو تاثیرگذار هستند

با توجه به مطالعه‌ای که در سال 2013 توسط ژورنال علم ورزش‌ها و پزشکی انجام شد، زمانی که بحث افزایش قدرت و استقامت ماهیچه‌ها به میان می‌آید، تمرینات تی آر ایکس و بدنسازی به یک اندازه تاثیرگذار هستند. در تحقیق دیگری که در سال 2013 توسط ژورنال تحقیقات تناسب اندام روی جوانان و میانسالان انجام شد، نتایج مختلفی با توجه به سن شرکت کننده‌ها و قسمت‌های مورد بررسی بدن آنها بدست آمد. ورزش تی آر ایکس روی برخی نتایج بهتری داشت در حالی که برخی از بدنسازی تاثیرات بیشتری گرفتند. 

در زمینه‌ی قدرت عضلات مرکزی: تی آر ایکس برنده شد

در یک مطالعه که در سال 2014 توسط ژورنال علم و پزشکی در ورزش انجام شد، مشخص شد که تمریناتی تعلیقی تاثیر بهتری روی عضلات شکم، کمر و آنهایی که ستون فقرات شما را حمایت کرده و تعادل‌تان را حقظ می‌کنند داشته و شما را متناسب نگه می‌دارند. محققان دریافتند که به نسبت تمرینات سنتی بدنسازی، در ورزش تی آر ایکس فعالیت بیشتری توسط عضلات مرکزی انجام می‌گیرد.

در زمینه‌ی لاغری: تی آر ایکس برتر است

از آنجایی که تی آر ایکس به صورت همزمان بسیاری از عضلات را درگیر کرده و از این رو کالری زیادی می‌سوزاند، تمرینات تی آر ایکس برای لاغری و سوزاندن چربی‌های شکم و پهلو گزینه‌ی بهتری هستند.

بهترین ورزش‌ها برای لاغری شکم و پهلو را در اینجا مطالعه کنید.

از لحاظ هزینه: تی آر ایکس بسیار بهتر است

اگر بحث هزینه را در نظر بگیریم، تی آر ایکس به مراتب بهترین انتخاب از نظر اقتصادی است. از آنجایی که در ورزش تی آر ایکس تنها از طناب‌ها و وزن بدن خود کمک می‌گیرید، برای انجام تمرینات تنها به فضایی کوچک احتیاج دارید و از این رو هزینه‌ی کمی را برای تناسب اندام خود پرداخت می‌کنید.

تی آر ایکس بهتر است یا فیتنس ؟

می‌توان گفت بهترین مجموعه تمرینی ترکیب بدنسازی و تی ار ایکس است. اما اگر می‌خواهید یکی از این دو ورزش را انتخاب کنید، ما به شما کمک می‌کنیم.

از آنجایی که ورزش تی آر ایکس به صورت همزمان روی عضلات مختلف اثر می‌گذارد، گزینه‌ی بهتری برای ساخت قدرت بدنی کلی است و این امر به شما کمک می‌کند در زندگی روزمره‌ی خود نیز عملکرد بهتری داشته باشید. همچنین ورزش تی آر ایکس برای همه‌ی سنین (حتی افراد مسن) مناسب بوده و به تقویت همه‌ی عضلات بدن می‌پردازد. اگر به دنبال حجم عضلانی و تمرکز روی نقاط خاصی از بدن خود هستید، می‌توانید از تمرینات بدنسازی استفاده کنید. اما اگر به دنبال تناسب اندام، چربی سوزی و تقویت همه‌ی عضلات خود بوده و می‌خواهید از فواید ورزش در زندگی روزمره‌ی خود استفاده کنید، ما تی آر ایکس را به شما پیشنهاد می‌کنیم.

دیدگاهتان را بنویسید