بهترین زانوبند برای رباط صلیبی، پای پرانتزی و ضربدری

چگونه بهترین زانوبند برای رباط صلیبی، پای پرانتزی و ضربدری را بخریم؟ شکی نیست که خرید زانوبند طبی برای جلوگیری از جراحت وارده یا حفاظت از بافت آسیب دیده زانو وسیله ­ای ضروری است. مفاصل زانو یکی از مهمترین و بزرگترین مفاصل در بدن ماست که وزن بدن را به هنگام راه­ رفتن، دویدن یا پرش تحمل می­ کند. همانطور که زانوی شما وزن کل بدن را تحمل می­ کند، چاقی مفرط می ­تواند عامل ایجاد درد در زانو شود. اما، انتخاب بهترین زانوبند کمی گیج­ کننده است. زانوبندها در سایزها و مدل­ های مختلفی وجود دارند. که با استفاده از توضیحاتی که در ادامه برای شما آورده­ ایم، شناخت شما از  انواع زانوبند طبی خوب بیشتر شده و انتخاب بهترین زانوبند برای رباط صلیبی، پای پرانتزی و ضربدری ، برایتان آسان­ تر می­ شود.

زانوبند طبی

زانوی ضربدری

زانوی ضربدری،به بیماری ای گفته میشود که درآن زاویه بالای ساق پا به طرف داخل میباشد. و زانوها درتماس با یکدیگر قرارمیگیرند و مچ ها ازهم دور میشوند. به آن همچنین بدشکل بودن زانو و پای ضربدری هم گفته میشود. درحالیکه بسیاری از افراد سالم مشکل زانوی ضربدری رابه عنوان یک خصلت باخود دارند. علت بدشکل بودن زانوی بعضی از افرادعوامل ارثی، مشکلات ژنتیکی ، بیماری های متابولیکی استخوان میباشد. الگوی راه رفتن در این افراد به صورت دورانی میباشد. و هرساق پا برای قدم برداشتن احتیاج به چرخ خاص به طرف بیرون دارد. و فرد بدون اینکه به صورت صاف و مستقیم قدم بردارد ویا روی زمین ضربه بزند راه میرود. نه تنها نحوه راه رفتن افراد با زانوهای ضربدری متفاوت از افراد دیگر است بلکه بدشکل زانوها و درد زانو هم رایج میباشد. این نشانه ها نشان دهنده فشارهای پاتولوژی روی زانو و کشکک زانو میباشد.

افرادی که دچار زانوی ضربدری هستند می توانند با مراجعه به متخصصین ارتوپدی و جراحان ارتوپد، و انجام تست های تشخیصی، از بیماری خود اطمینان حاصل کنند. و نسبت به درمان بیماری خود اقدام کنند. بهترین روش های درمانی که برای این بیماری بیماری وجود دارند درمانهای جراحی و همچنین درمانهای بدون جراحی مانند حرکات و نرمش های اصلاحی، حرکات ورزشی، فیزیوتراپی، لیزر درمانی و استفاده از زانوبند می باشند. که پزشک با توجه به نوع علائم و نشانه های بیماران مناسب ترین و جدیدترین راه را برای معالجه پا (زانوی) ضربدری انتخاب می کند.

کاربرد زانوبند طبی

عموما، آتل­ ها یا زانوبند­های طبی زمانی­ که احساس درد در زانو دارید کاربرد دارند. بستن زانوبند در ورزش نیز در برابر ضربه یا صدمات حین ورزش از زانو محافظت می­ کند. زانوبندها برای اهداف توان بخشی، مثل، درمان جراحت­ های وارده به زانو استفاده می­ شوند. زانوبندها باعث حرکات آرام و محدود شدن حرکات شده و به بیمار کمک می ­کنند تا سلامتی خود را بازیابد. از زانوبندها برای درمان آرتروز نیز استفاده می­ کنند، آن­ها درد را کاهش داده و ورم را کم می­کند. بستن زانوبند در شب هم می تواند از آسیب به زانو هنگام حرکت در خواب جلوگیری کند. دکتر در صورت نیاز حتما یک زانوبند برای شما تجویز خواهد کرد!

درجه ­ی محافظتی انواع زانوبندها

وقتی که یک زانوبند را انتخاب می­کنید، به درجه­ ی حفاظتی آن، که از 1 تا 3+ هست، دقت کنید. درجه­ ی 1 زانوبند، حداقل حفاظت را انجام می­ دهد، اما از همه منعطف­ تر است. مثل، کش ­­بند زانو (knee sleeve). این مدل زانوبند برای رهایی از درد بهترین است و اثر حفاظتی کم تا متوسطی را دارد.

انواع زانوبندها

زانوبندهای درجه 2، اثر حفاظتی بیشتر از درجه 1 دارند. آن­ها به اندازه­ی درجه­ ی 1 انعطاف­پذیر نیستند، اما مانع انجام حرکت نمی­شوند. کمربندها (wraparound brace) و نوع خاصی از زانوبندها (knee straps) مثال خوبی از زانوبندهای درجه 2 هستند. اثر حفاظتی این نوع از زانوبندها در بازه­ ی کم تا متوسط است و برای رهایی از درد، دررفتگی رباط­ ها و تاندون­ ها کاربرد دارد.

زانوبند درجه 3، مثل زانوبندهای لولادار، به شما بیشترین اثر حفاظت را می­دهند اما حرکت شما را محدود می­کنند. این مدل از زانوبندها عموما وزن سنگینی دارند.. و برای بعد از عمل، هنگامی­که باید زانو حرکت کمتری داشته باشد تا دوباره صدمه نبیند، استفاده می­شوند. درجه 3+ زانوبندها بیشترین محافظت را دارد. برای رهایی از درد نیز مناسب است و اثر حفاظتی آن در بازه­ ی متوسط تا شدید است.

دسته ­بندی جامع انواع زانوبندها:

  • درجه 1

مناسب برای درهای خفیف و پیچ­ خوردگی، آرتروز، ورم مفاصل و تاندون­ها

  • درجه 2

مناسب برای در رفتگی خفیف تا متوسط رباط­ها، تورم، پیچ­ خوردگی و کاهش دردهای مزمن

  • درجه 3

مناسب برای پیچ­ خوردگی­ های متوسط تا شدید، بازداری از آسیب­ های بعد از عمل و حفاظت از مفاصل بعد از جراحی

  • درجه 3+ (زانوبند حرفه ­ای)

مناسب برای پیچ­ خوردگی ­های شدید و حفاظت از مفاصل بعد از عمل

زانوبند جلوگیری کننده:

بهترین موارد استفاده این زانوبند ها در آسیب‌های ورزشی، محافظت از رباط جانبی داخلی، کاهش سفتی و خشکی زانو و حمایت از رباط‌های متقاطع جلویی (رباط صلیبی قدامی)، متقاطع پشتی (رباط صلیبی خلفی) و جانبی خارجی است. پس استفاده از این زانوبند برای پارگی رباط صلیبی پیشنهاد می شود.

زانوبند‌های جلوگیری کننده از میله، لولا و بند چسبی ساخته و به منظور محافظت از زانو در برابر صدمه‌های احتمالی در زمان انجام ورزش‌های برخوردی مانند فوتبال، بسکتبال و هاکی طراحی می‌شوند. به بیان دقیق‌تر هدف از استفاده این نوع زانوبند یا زانوبند طبی پیشگیری از آسیب دیدن رباط جانبی داخلی است. پس بهترین زانوبند برای فوتبال این نوع زانوبند است. مطالعات انجام شده بیانگر این نکته است که زانوبند جلوگیری کننده فشار و کشش روی این رباط و سفتی زانو را به میزان ۲۰ تا ۳۰ درصد کاهش می‌دهد. به علاوه این نوع زانوبند مانع آسیب دیدن مجدد رباط جانبی داخلی می‌شود. و از رباط‌های صلیبی در زمان وارد شدن فشارهای چرخشی حمایت می‌کند.

مطالعات گسترده ای به ارزیابی میزان آسیب در بین استفاده کنندگان از زانوبند جلوگیری کننده زانو پرداخته‌اند. پژوهشگران دریافتند که بازیکنانی، مانند بازیکنان خط دفاع و مهاجم‌های گوش مأمور سد کردن و دریافت توپ، که بیشتر در معرض آسیب دیدن رباط جانبی داخلی هستند. که می‌توانند با استفاده از زانوبند جلوگیری کننده با ایمنی بیشتری بازی کنند. ما در این مقاله بهترین زانوبند برای رباط صلیبی، پای پرانتزی و ضربدری را معرفی خواهیم کرد.

زانوبند زانوی عملکردی

بهترین موارد استفاده از این زانوبندها آسیب‌های ورزشی، توانبخشی پس از جراحی زانو و یا پس از جراحی رباط صلیبی قدامی است.

از ‌زانوبند زانو عملکردی پس از آسیب دیدن زانو و همچنین برای حمایت از زانوی در حال التیام استفاده می‌شود. نوع زانوبندعملکردی مورد نیاز به نوع آسیب بستگی دارد. ‌زانوبندهای عملکردی مختلفی برای درمان پارگی رباط‌ صلیبی قدامی، صلیبی خلفی، جانبی داخلی و جانبی خارجی و آسیب‌های ترکیبی وجود دارد. برای هر مورد زانوبندعملکردی خاصی طراحی شده است که نیروهای مناسبی را برای حمایت از رباط آسیب دیده به آن وارد می‌کند. گاهی ممکن است به این نوع زانوبند، زانوبند طبی نیز بگویند.

پزشک پس از صدمه دیدن، زانوبند را به عنوان بخشی از برنامه توان‌بخشی تجویز می‌کند. زانوبند عملکردی زانو گونه‌های متعدد دارد و پزشک گونه‌ای مناسب با شدت صدمه را توصیه می‌کند. رایج‌ترین گونه برای آسیب‌های ملایم تا متوسط رباط جانبی از نئوپرن کشی ساخته می‌شود. و در هر یک از دو سمت زانو دارای لولای فلزی است. برای آسیب‌های شدیدتر باید از زانوبند با چارچوب محکم و لولا استفاده کرد. در بسیاری از موارد می‌توان تا زمان انجام اقدام‌های درمانی مناسب از زانوبند‌های موجود استفاده کرد. مگر آن که پزشک مدل مناسب سفارشی را پپیشنهاد دهد.

کاربرد زانوبند زانوی عملکردی

زانوبند عملکردی زانو برای کاهش ناپایداری زانو پس از صدمه دیدن طراحی می‌شوند. و معمولاً برای بیمارانی مناسب هستند که در فعالیت‌های دربرگیرنده پرش، چرخش یا ضربه کات زدن شرکت می‌کنند. این نوع زانوبندعلاوه بر پایدار ساختن زانو خطر آسیب دیدن دیگر بخش‌های این مفصل را نیز کاهش می‌دهد. پس از بازسازی و درمان پارگی رباط صلیبی قدامی به مدت ۶ تا ۱۲ ماه از زانوبند عملکردی زانو برای کاهش فشار و کشش روی گرافت (پیوند) این رباط استفاده می‌شود.

برخی بیماران، با توجه به نوع زانوبند عملکردی، در زانو احساس ناراحتی و گرما می‌کنند. و می‌گویند که ماده نئوپرن به کار برده شده پوستشان را تحریک می‌کند. (البته مواد جایگزینی برای نئوپرن وجود دارد.) این زانوبند‌ها احتمالاً برای بیمارانی با زانوی بسیار ناپایدار یا دچار آسیب قابل توجه رباط مفید نخواهد بود. زانوبندعملکردی زانو پایداری طبیعی را به زانو برنمی‌گرداند، بنابراین زانو همچنان در زمان قرار گرفتن در معرض نیروی شدید ناپایدار خواهد بود. بااین حال اگر زانوبند عملکردی کاملاً اندازه باشد و در قالب برنامه توان‌بخشی عمومی زانو استفاده شود، برای بیمارانی که دوره بهبود پس از صدمه دیدن یا جراحی زانو را سپری می‌کنند مفید خواهد بود.

زانوبند بازسازی کننده:

بهترین موارد استفاده برای این نوع زانوبند زانو، آسیب‌های ورزشی، توانبخشی، پس از جراحی و کنترل حرکت است.

زانوبندبازسازی کننده زانو برای محدودیت حرکت زانو در دوره التیام پس از جراحی یا صدمه دیدن طراحی می‌شوند. این زانوبنداز رباط‌های آسیب دیده محافظت می‌کند و حرکت زانو را هنگام توان‌بخشی رباط‌های صلیبی قدامی، صلیبی خلفی، جانبی داخلی و جانبی خارجی یا مینیسک آسیب دیده کنترل می‌کند. این زانوبند معمولاً تنها دو تا هشت هفته و همزمان با چوب زیر بغل بلافاصله پس از صدمه دیدن یا جراحی بسته استفاده می‌شود.

زانوبند بازسازی کننده معمولاً از لاینرهای فومی احاطه کننده عضله ساق پا، ران و زانو و همچنین میله‌های محکم واقع در هر دو طرف با ارتفاعی به بلندی زانوبند تشکیل می‌شود که دارای لولا و قابل تنظیم است. مجموع ۶ تا ۸ بند زانوبند را در جای خود نگه می‌دارد. و معمولاً می‌توان به صورت غیرسفارشی در اندازه قابل تنظیم آنها را تهیه کرد.

زانوبند زانوی تخلیه کننده وزن

بهترین موارد استفاده این زانوبند: درمان آرتروز زانو ، زانو درد

از عوارض آرتروز زانو می‌توان به درد یا ناراحتی در زانو اشاره کرد بصورتی که نتوان فعالیت های روزمره خود را انجام داد. به همین دلیل زانوبند تخلیه کننده وزن معمولاً برای بیماران مبتلا به آرتروز زانوی جزیی میانی (بخش داخلی زانو) تجویز می‌شوند. این‌ زانوبندها فشار را از روی مفصل آسیب دیده به استخوان ران منتقل می‌کنند. زانوبند تخلیه کننده زانو را وادار می‌کند تا با فاصله از ناحیه دردناک خم شود. این زانوبند‌ها به صورت سفارشی و از فوم، استیل و پلاستیک قالب گیری شده به منظور محدودیت حرکت افقی ساخته می‌شوند. و برای بیماران در انتظار جراحی تعویض مفصل کاربرد دارند.

انواع زانوبندهای معمولی

انواع مختلفی از زانوبندها وجود دارند که در ادامه هرکدام را به اختصار توضیح می­دهیم.

زانوبندهای کشی

در سایزهای مختلف موجود هستند، و شما می­توانید آن­ها مثل جوراب روی زانوی خود بکشید. این مدل باعث فشار به زانو شده و از تورم و درد در آن قسمت جلوگیری می­کند. زانوبندهای کشی عموما در درمان دردهای خفیف زانو خوب عمل کرده و به کم­شدن آرتروز کمک می­کنند. این زانوبندها راحت هستند و شما می­توانید از آن­ها در زیر لباس خود نیز استفاده کنید.

زانوبند طبی

زانوبندهای پیچشی یا دولایه

برای ورزشکاران و قهرمانانی که درد زانوی خفیف تا متوسطی را تجربه کرده ­اند، اثر محافظتی بیشتری نسبت زانوبندهای کششی دارد. این زانوبندها به­ راحتی قابل پوشیدن و درآوردن هستند. و در طول تمرین مشکل از نظر انعطاف­ پذیری و سنگینی وزن برای شما درست نمی­کنند.

زانوبندهای لولادار

از این مدل زانوبند اغلب بعد از جراحی­ ها برای کسانی­که احتیاج به درجه ­ی حفاظتی بیشتری دارند، استفاده می­شود. این مدل از زانوبندها، زانو را هنگام خم­کردن در راستای مناسبی نگه می­ دارند تا آسیب بیشتری به زانو وارد نشود. دکتر ممکن است این نوع زانوبند را برای بعد از عمل تجویز کند. اما شما می ­توانید بعد از بهبود نسبی از مدل­های ساده­ تر هم استفاده کنید. زانوبندهای لولادار یا سفت هستند و یا نرم. اما مدل نرم آن اثر حفاظتی کمتری به نسبت مدل سفت دارد.

زانوبند طبی

زانوبند نواری

استفاده از این مدل زانوبند راه حل مناسبی برای کاهش درد زانو به علت دویدن، پرش یا بیماری کاسه زانو است. از این مدل به راحتی می­توان زیر لباس استفاده کرد و پوشیدن و درآوردن آن آسان است. پوشیدن این نوع  زانوبند از صدمه به کاسه ­ی زانو جلوگیری می­کند و با فشار به تاندون ­ها منجر به کاهش درد زانو می ­شود.طریقه بستن زانو بند طبی آسان است.

زانوبند طبی

زانوبندهای باز یا بسته برای کاسه زانو

ممکن است گیج شده باشید که چرا برخی زانوبندها سوراخی روی قسمت زانو دارند و برخی دیگر ندارند. زاوبندهای سوراخ­دار به زانو فشار کمتری وارد کرده و حرکات زانو را تنظیم می­کنند. اما زانوبندهای بدون سوراخ باعث اعمال فشار به زانو و دیگر قسمت­های زانو شده و محافظت بیشتری از خود نشان می­دهند. برای اطمینان از اینکه کدام مدل برای شما مناسب­تر است می­توانید از دکتر خود سوال کنید.

عوارض بستن زانوبند

شما احتیاج به اعمال فشار و احساس محکم بودن زانوبند روی زانوی خود دارید. اما باید در عین حال احساس راحتی کنید. و همینطور زانوبند دارای اثر حفاظتی مناسب با فعالیت­ های شما باشد. اگر زانوبند همراه با احساس درد و سفتی زیاد باشد و انجام حرکات را برای شما مشکل کند، باید یک سایز بزرگتر از آن را استفاده کنید. زانوبندهای سفت محافظت بیشتری دارند و بنابراین شما احساس سفت­بودن می­ کنید اما زانوبندهای کشی حفاظت کمتری از زانوهای شما می­ کنند و شما در حرکت­ کردن راحت تر خواهید بود. برای انتخاب راحت ­تر می­ توانید از جدول سایزهای هر محصول راهنمایی بگیرید. زانوبندها وسیله ­ی موقتی برای بهبود و حفاظت زانو هستند و نباید از آن­ها در کل مدت روز استفاده کنید زیرا باعث ضعیف­ شدن عضلات آن ناحیه می­شود.

انتخاب زانوبند مناسب زانوبند مناسب برای شما به میزان محافظتی که شما احتیاج دارید یا دکترتان پیشنهاد می­دهد، بستگی دارد. این تصمیم به میزان بهبودی شما بعد از جراحی ، نوع جراحی که انجام دادید و توانایی زانوی­شما برای حرکات بستگی دارد.

منبع:

سایت مک دیوید

دیدگاهتان را بنویسید