راههای کاهش کلسترول | برای کاهش چربی خون چه بخوریم

کلسترول چیست؟

بدن شما برای کار مناسب به مقداری کلسترول نیاز دارد. اما اگر میزان آن در خون زیاد شود، می تواند به دیواره رگ‌های شما بچسبد و مسیر آنها را تنگ یا حتی مسدود کند. این امر شما را در معرض خطر بیماری عروق کرونر و سایر بیماری های قلبی قرار می‌دهد. کلسترول از طریق خون بر روی پروتئین‌هایی به نام لیپوپروتئین‌ها حرکت می‌کند. LDL ، گاهی کلسترول “بد” نامیده می‌شود. سطح بالای LDL منجر به تجمع کلسترول در عروق شما می شود. نوع دیگر،HDL ، که کلسترول “خوب” نامیده می‌شود. کلسترول را از قسمت های دیگر بدن به کبد منتقل می کند. سپس کبد شما کلسترول را از بدن شما دفع می کند.

درمان کلسترول بالا چیست؟

روش های درمانی برای کلسترول بالا تغییراتی در سبک زندگی و داروهای مفید برای قلب است. تغییر در سبک زندگی شامل تغذیه سالم ، مدیریت وزن و فعالیت بدنی منظم است.

چگونه می توانم کلسترول را با رژیم غذایی کاهش دهم؟

تغییر در سبک زندگی سالم برای قلب شامل رژیم غذایی برای کاهش کلسترول می شود.

چربی های سالم تری را انتخاب کنید. شما باید هم چربی کل و هم چربی اشباع را محدود کنید. بیش از 25 تا 35 درصد کالری روزانه شما نباید از چربی های رژیم غذایی تأمین شود و کمتر از 7 درصد کالری روزانه شما باید از چربی های اشباع تامین شود. بسته به میزان کالری دریافتی در روز ، حداکثر چربی هایی که باید بخورید در اینجا آمده است:
چربی اشباع یک چربی بد است زیرا سطح LDL (کلسترول بد) شما را بیش از هر چیز دیگری در رژیم غذایی افزایش می دهد. این ماده در برخی گوشت ها ، لبنیات ، شکلات ، کالاهای پخته شده و غذاهای سرخ شده و فرآوری شده وجود دارد. چربی ترانس یکی دیگر از چربی های بد است. می تواند LDL شما را بالا ببرد و HDL (کلسترول خوب) را کاهش دهد. چربی ترانس بیشتر در غذاهایی است که با روغنها و چربیهای هیدروژنه تهیه می شوند ، مانند مارگارین استیک ، کراکر و سیب زمینی سرخ کرده.به جای این چربی های بد ، چربی های سالم تری مانند گوشت بدون چربی ، آجیل و روغن های اشباع نشده مانند کانولا ، زیتون و روغن گلرنگ را امتحان کنید.

غذاهای دارای کلسترول را محدود کنید. اگر می خواهید کلسترول خود را کاهش دهید ، باید روزانه کمتر از 200 میلی گرم کلسترول داشته باشید. کلسترول در غذاهایی با منشا حیوانی ، مانند جگر و سایر گوشت های اندام ، زرده تخم مرغ ، میگو و محصولات لبنی شیر کامل وجود دارد.

مقدار زیادی فیبر محلول بخورید. غذاهای سرشار از فیبر محلول از جذب کلسترول در دستگاه گوارش جلوگیری می کنند. این غذاها شامل می شود
غلات سبوس دار مانند بلغور جو دوسر و سبوس جو دوسر
میوه هایی مانند سیب ، موز ، پرتقال ، گلابی و آلو خشک
حبوبات مانند لوبیای کلیه ، عدس ، نخود مرغ ، نخود چشم سیاه و لوبیای لیما

کاهش-کلسترول-خون

میوه و سبزیجات زیاد بخورید. یک رژیم غذایی غنی از میوه ها و سبزیجات می تواند ترکیبات مهم کاهش دهنده کلسترول را در رژیم شما افزایش دهد. این ترکیبات که استنول های گیاهی یا استرول ها نامیده می شوند مانند فیبرهای محلول عمل می کنند. برای مثال سیب گزینه بسیار مناسبی است. خوردن روزانه یک عدد سیب می‌تواند ما را از مراجعه به پزشک (قلب) دور نگه دارد. سیب یکی از بهترین منابع پکتین ، نوعی فیبر است که نشان می‌دهد که سطح کلسترول LDL پایین‌تر است. همچنین این میوه پر از آنتی‌اکسیدان‌هایی مثل پلی فنول‌ها هستند که می‌تواند به جلوگیری از اکسید شدن کلسترول که باعث ملتهب شدن و مسدود شدن عروق خونی می‌شود، کمک کند

ماهی هایی بخورید که سرشار از اسیدهای چرب امگا 3 هستند. این اسیدها سطح LDL شما را پایین نمی آورند ، اما ممکن است به بالا رفتن سطح HDL کمک کنند. همچنین ممکن است از قلب شما در برابر لخته شدن خون و التهاب محافظت کرده و خطر حمله قلبی را کاهش دهند. ماهی هایی که منبع خوبی از اسیدهای چرب امگا 3 هستند شامل ماهی آزاد ، ماهی تن (کنسرو شده یا تازه) و ماهی خال مخالی است. سعی کنید این ماهی ها را دو بار در هفته بخورید.

نمک را محدود کنید. باید سعی کنید میزان سدیم (نمک) که می خورید را بیش از 2300 میلی گرم (حدود 1 قاشق چای خوری نمک) در روز محدود کنید. این شامل تمام سدیمی است که می خورید ، چه در پخت و پز یا در میز اضافه شده باشد یا از قبل در محصولات غذایی وجود داشته باشد. محدود کردن نمک کلسترول شما را کاهش نمی دهد ، اما با کمک به کاهش فشار خون می تواند خطر ابتلا به بیماری های قلبی را کاهش دهد. می توانید سدیم خود را با انتخاب غذاهای کم نمک و “بدون نمک اضافه شده” در کنار میز یا هنگام پخت و پز ، کاهش دهید.


ورزش منظم و فعالیت بدنی را فراموش نکنید
ورزش منجر به افزایش کلسترول خوب (HDL) می‌شود. متخصصان حداقل پنج بار ورزش سبک به مدت ۳۰ دقیقه در هفته را ضروری می‌دانند. پیاده‌روی، دوچرخه سواری، شنا، یوگا و ایروبیک از جمله ورزش های توصیه‌شده هستند.

سیگار را ترک کنید
ترک سیگار یک عامل مهم در کاهش کلسترول خون است. ترک سیگار فشار خون و ضربان قلب، عملکرد ریه و گردش خون را بهبود می‌بخشد و خطر بیماری‌های قلبی را کاهش می‌دهد.

الکل را محدود کنید. الکل کالری اضافی اضافه می کند ، که می تواند منجر به افزایش وزن شود. اضافه وزن می تواند سطح LDL شما را افزایش داده و سطح HDL را کاهش دهد. مصرف زیاد الکل همچنین می تواند خطر ابتلا به بیماری های قلبی را افزایش دهد زیرا باعث افزایش فشار خون و سطح تری گلیسیرید می شود. یک نوشیدنی یک لیوان شراب ، آبجو یا مقدار کمی مشروبات الکلی است .و توصیه این است: مردان نباید بیش از دو نوشیدنی حاوی الکل در روز داشته باشند، زنان نباید بیش از یک نوشیدنی حاوی الکل در روز داشته باشند

.برچسب های تغذیه‌ای به شما کمک می کند دریابید که چربی ، چربی اشباع شده ، کلسترول ، فیبر و سدیم در غذاهایی که می خرید به چه میزان وجود دارد.

دیدگاهتان را بنویسید