خطرات ورزش یوگا | مضرات یوگا | عوارض یوگا

اگر شما به یوگا علاقه‌مند هستید، باید از خطرات ورزش یوگا هم آگاه باشید. چراکه این ورزش شامل وضعیت و ژست‌هایی است که پیچیدگی خاص خود را دارد. در صورت نا آشنا بودن با نحوه درست انجام حرکات احتمال آسیب دیدگی و سایر عوارض یوگا برای شما پیش می‌آید. البته ورزش یوگا فواید بسیاری از جمله افزایش انعطاف‌پذیری، تقویت عضلات، آرامش ذهن، بهبود وضعیت بدن، افزایش کیفیت خواب و… دارد. اما به دلیل برخی از مضرات یوگا ، این ورزش به برخی از افراد توضیه نمی‌شود. در این مورد در ادامه بیشتر توضیح داده شده است.

مضرات و عوارض یوگا چیست؟

انجام حرکات یوگا تاثیر زیادی بر درمان افسردگی ، کاهش استرس و اضطراب و افزایش قد دارد. اما علاوه بر فواید یوگا ، اثرات منفی یوگا و عوارض آن باعث شده است که این ورزش با دقت بیشتری انجام شود. در ادامه خطراتی که منجر به آسیب دیدگی می‌شود توضیح داده شده است.

خطرات ورزش یوگا و آسیب دیدگی

عوارض یوگا

اگر کسی که به تازگی ورزش یوگا را شروع کرده است، دارای عضلات ضعیفی باشد، ممکن است در اثر حرکات فیزیکی دچار آسیب‌های جدی شود. برای مثال چرخش بیش از حد سر و گردن باعث آسیب دیدگی مهره‌ها و در نتیجه باد کردن آن و ایجاد لخته می‌شود. که این اتفاق خطر ابتلا به سکته را افزایش می‌دهد. بنابراین این حرکات فقط برای کسانی توصیه می‌شود که شرایط فیزیکی مناسب و سالمی دارند. اگر این حرکات به طور جدی و شدید انجام شود، منجر به آسیب‌های همیشگی می‌گردد.

عوارض یوگا برای افراد مبتلا پوکی استخوان

بعضی از حرکات یوگا ممکن است بیشتر از فایده، منجر به ضرر افراد مبتلا به پوکی استخوان شود. برخی از حکاتی که در ورزش یوگا انجام می‌شود با کشیدگی عضلات همراه است. برای مثال حرکات پل و وضعیت سگ رو به پایین باعث کشیدگی ستون فقرات می‌شود که برای افرادی که پوکی استخوان دارند، انجام آن توصیه نمی‌شود. همچنین کسانی که کمردرد ، زانودرد و گردن درد دارند نیز در خطر بسیار جدی هستند.

( اگر برای زانودرد خود قصد خرید یک زانوبند دارید، این مقاله اطلاعات کافی برای خرید زانوبند را به شما می‌دهد: راهنمای کامل برای انتخاب و خرید زانوبند

این ژست‌های یوگا، با بیش از 20 نوع آسیب‌دیدگی استخوانی مرتبط هستند.اما این به این معناست که افراد مبتلا به پوکی استخوان باید از یوگا پرهیز کنند؟ البته که نه. با اصلاح هر کدام از حرکات یوگا متناسب با شرایط فیزیکی، می‌توان از میزان خطرات ورزش یوگا بر سلامتی کاست.

در این مقالات درباره تاثیر یوگا روی افزایش قد و کاهش استرس با حرکات یوگا بیشتر بخوانید.

آیا انجام زیاد حرکات یوگا مضر است؟

مضرات یوگا

قطعا. احتمال آسیب دیدن شما در هر ورزش یا تمرینی وجود دارد. اما اگر شما یک ورزشی را بیش از حد ممکن انجام دهید، به همان میزان احتمال آسیب دیدگی شما نیز افزایش می‌یابد. برای مثال اگر شما وزن خود را روی دستان‌تان بیندازید، منجر به آسیب‌دیدگی مفاصل می‌شود. همچنین کسانی که به تازگی عمل کردند یا تحت درمان بودند، با انجام حرکات یوگا ممکن است وضیعت‌شان وخیم‌تر شود. به این دلیل که بعضی از حرکات یوگا باعث آسیب شده و روند بهبودی را کند‌تر می‌کند.

مقاله پیشنهادی: چگونه با انجام یوگا افسردگی را درمان کنیم؟

عوارض یوگا برای مبتدیان بیشتر است

خطرات ورزش یوگا

اینکه عوارض یوگا روی شما اثر داشته باشد یا نه، به میزان تجربه شما وابسته است. در واقع شروع حرکت یوگا فقط با دانلود یک ویدئو یا خریدن یک مت برای کلاس یوگا نیست. بلکه شما باید بدانید کدام یک از حرکات یوگا برای شما مناسب است و کمتر سلامتی شما را تهدید می‌کند. از آن گذشته اگر شما مبتدی هم باشید، به احتمال زیاد ندانید که روش انجام صحیح یک حرکت یوگا به چه صورت است. پس بهتر است که برای انجام حرکات یوگا با یک مربی که تجربه خوبی دارد، مشورت کنید تا نحوه انجام حرکات را به درستی به شما آموزش دهد تا از فواید یوگا بر سلامتی خود استفاده کنید.

مضرات یوگا و مدیتیشن

مدیتیشن یک نوع ورزش از نوع ذهنی است و برای کسانی که به دنبال زندگی بدون استرس هستند، بسیار مفید است. ورزش یوگا برا ی مغز و سایر حرکات یوگا باعث آرامش ذهن شده و افکار مخرب و منفی را از ذهن دور می‌کند. این ورزش می‌تواند در هر زمان و مکانی انجام شود. اما اگر مدیتیشن به روشی صحیح انجام نشود، بیشتر از فایده، منجر به آسیب می‌شود. این آسیب‌ها شامل مواردی مثل؛ افکار منفی، استرس و هیجانات، افسردگی و ترس می‌شود.

خطرات ورزش یوگا در هنگام بارداری

مضرات یوگا

معمولا خانم‌های باردار از ورزش یوگا برای آرامش بیشتر، ریلکسیشن، تناسب اندام و تمرین تنفس استفاده می‌کنند. از دیگر فواید یوگا در دروان بارداری، داشتن خواب بهتر، کاهش درد کمر و تقویت عضلاتی است که هنگام به دنیا آوردن نوزاد نقش دارد.

با وجود فوایدی که ورزش یوگا بر سلامتی خانم‌های باردار می‌گذارد، اما از خطرات ورزش یوگا نیز نباید غافل شد. خانم‌های باردار باید از وضعیت‌های نامناسبی که شامل انقباض شکم،حرکات سریع، حبس نفس، پیچ خوردگی و وارونگی می‌شود، به شدت خودداری کنند.

بنابراین بهتر است به جای انجام تمریناتی که به انعطاف پذیری بیشتر کمک‌ می‌کنند، تمریناتی انجام شود که به تقویت عضلات کمک کند. علاوه بر آن یوگای داغ یا Hot yoga احتمال آسیب رساندن به کودک و مادر را افزایش می‌دهد. پس بهتر است مادران در دوره بارداری خود از این تمرین خودداری کنند.

ورزش‌های ماه آخر بارداری برای زایمان طبیعی را با کلیک بر روی این لینک ببینید.

عوارض یوگا برای کدام یک از حرکات وجود دارد؟

همانطور که گفته شد، ورزش یوگا ممکن است برای مبتدیان خطرناک باشد. دلیل آن هم آشنا نبودن با نحوه درست انجام تمارین آن است. بنابراین حرکتی از یوگا می‌تواند خطرناک باشد که منجر به آسیب دیدن و کشش در قسمت خاصی از بدن شده باشد.

برای مثال، وضیت قورباغه باعث می شود بافت نرم و رباط‌های موجود در مچ پا و زانوها در معرض خطر پیچ خوردگی خطرناک قرار گیرد.  علاوه بر آن افراد مبتدی همیشه در موقعیتی نیستند که بتوانند دقیقاً تشخیص دهند، کدام حالت از خطرناک‌ترین حالت‌ها است. فقط یک فرد با تجربه می‌تواند این کار را انجام دهد. در کل می‌توان گفت که هیچ کسی مطلقا از مضرات یوگا در امان نیست. هر فرد با انجام نادرست یک وضعیت در یوگا می‌تواند به خود آسیب زند. دلیل آن هم به عدم آگاهی از میزان کشش بدن، قدرت عضلات و میزان انعطاف‌پذیری مربوط است.

در این لینک از منبع انگلیسی وضعیت قورباغه را مشاهده کنید.

چه کسانی نباید یوگا انجام دهند؟

حرکات یوگا برای کسانی که اخیرا مشکلات فیزیکی یا عمل جراحی داشتند مضر است. همچنین به خانم‌های باردار نیز توصیه می‌شود از انجام آن خودداری کنند. البته در صورت تمایل به انجام حرکات، می‌توانند از یک شخص با تجربه کمک گیرند تا آسیبی به خود و کودک‌شان وارد نشود. علاوه برآن، کسانی که زندگی پشت میزنشینی دارند نیز باید از انجام حرکات پیچیده و سخت یوگا خودداری کنند تا آسیب نبینند. کسانی که به انجام یک نوع حرکت علاقه نداشته یا به فواید یوگا ایمان ندارند، بهتر است این ورزش را کنار بگذارند.

از آن جایی که ورزش یوگا فوایدی زیادی از جمله کاهش استرس و اضطراب دارد. اما نباید به عنوان یک راه حل اصلی برای مواجه با مشکلات زندگی در نظر گرفته شود. اگر شما مشکلات خانوادگی، یا مشکلات اقتصادی یا هر نوع مشکل و چالش روزانه‌ای داشته باشید، بدانید که یوگا یک راه حل سریع نیست.

مقاله پیشنهادی: حرکات کششی برای افزایش قد سریع 

کسانی که تصویر می‌کنند یوگا یک روش درمان و یک پاسخ سریع برای تمام مشکلات آن‌هاست، باید بدانند این تصور غلط است. درست است که یوگا به آرامش ذهن و اعصاب کمک ‌می‌کند اما نمی‌تواند مشکلات روزانه و شخصی هر کسی را رفع کند. بلکه هر شخصی باید برای رفع مشکلات خود برنامه ریزی و تصمیم‌گیری کند.

سخن پایانی

همانطور که در این مقاله درباره مضرات یوگا گفته شد، باید بدانید که هیچ ورزش و تمرینی بدون خطر و احتمال آسیب دیدن نیست. بنابراین خیلی اهمیت دارد که قبل از شروع این ورزش آموزش‌های لازم درباره آن را کسب کرده باشید. اگر فکر می‌کنید که ورزش یوگا برای شما مناسب نیست، مطالب مربوط به سایر ورزش‌ها را که در لینک زیر آمده است، در خانه انجام دهید:

دیدگاهتان را بنویسید