تغذیه مناسب برای پیشگیری از آلزایمر

آیا تغذیه مناسب می ­تواند از بیماری آلزایمرپیشگیری کند یا آن را به تاخیر بیندازد؟ برای جلوگیری از آلزایمر و تقویت حافظه چه بخوریم؟آیا داروی جلوگیری از آلزایمر یا بازی جلوگیری از آلزایمر وجود دارد؟ بیشتر مطالعات انجام شده نشان می­ دهد که، تغذیه مناسب برای پیشگیری از آلزایمر موثر است.چیزی که ما میخوریم بر پیری یا توانایی ذهنی ما برای فکر­کردن و به یادآوردن اتفاقات اثر می­ گذارد. این تحقیقات ما را به سمت پیدا کردن الگوی تغذیه ­ای مناسب می­ کشانند.

خواص غذاهای مدیترانه­ ای، که به تغذیه مغز نیز مربوط می ­شوند، و دیگر الگوهای سالم تغذیه­ ای نیز در این تحقیقات مورد مطالعه قرار گرفتند. اگرچه، این تحقیقات بر روی انسان­ هایی عادی از نظر فعالیت فیزیکی، فشار خون و با دانش معمولی انجام شده است. در حال حاضر، با سعی و تلاش زیاد، تحقیقات زیادی روی تاثیر تغذیه بر جلوگیری از آلزایمر و تقویت حافظه یا مسائل مربوط یه دوران پیری انجام شده است.

تغذیه مناسب برای پیشگیری از آلزایمر

اگر به انواع رژیم ها علاقه مند هستید، پیشنهاد می کنیم از لینک های مقابل دیدن کنید: رژیم وگان ، رژیم کتوژنیک

تغذیه برای درمان فراموشی

تغییرات در مغز، از سال­ها قبل از پدیدار شدن علایم اولیه آلزایمر اتفاق می­ افتند. این تغییرات اولیه­ ی مغزبه ما در پیدا کردن روشی برای جلوگیری و تاخیر در ابتلا به آلزایمر کمک می­ کنند. دانشمندان به دنبال روش­ های متعددی از جمله دارو، تغییرات سبک زندگی و یا ترکیب هر دو روش برای درمان آلزایمر هستند. متاسفانه، فاکتورهای دیگری از جمله سن و ژنتیک در ابتلا به آلزایمر نقش دارند. که ما نمی­ توانیم برای آن کاری انجام دهیم. اما مردم می ­توانند با تغییر سبک زندگی خود مثل تغییر در تغذیه، ورزش و بازی­ های ذهنی را برای جلوگیری از آلزایمر و تقویت حافظه انجام دهند.

برای درمان و جلوگیری از آلزایمر چه بخوریم؟

ممکن است که خوردن غذای خاصی اثراتی بر مکانیزم بیولوژیکی بدن ما بگذارد. مانند استرس و آماس که به علت آلزایمر اتفاق می­ افتند. یا شاید تغذیه، اثری غیر­مستقیم روی دیگر فاکتور­های ایجاد آلزایمر مثل، دیابت، چاقی مفرط و بیماری­ های قلبی دارد. تحقیقات اخیر، وجود میکروبی را در سیستم گوارش ما کشف کرده است. این میکروب به فرآیند پیری و ایجاد آلزایمر مرتبط می­ شود.

غذای مدیترانه­ ای و ارتباط آن با آلزایمر

یکی از انواع تغذیه­ هایی که شواهد خوبی برای جلوگیری و پیشگیری از آلزایمر دارد، غذاهای مدیترانه­ای است. که شامل میوه­ ها، سبزیجات، انواع حبوبات، لپه، ماهی و دیگر غذاهای دریایی، روغن­ های غیراشباع مثل روغن زیتون، و مقدار کمی گوشت قرمز، تخم­ مرغ و شیرینی است. به انواع مختلفی از این نوع غذاها، تغذیه مدیترانه­ ای برای تاخیر در زوال عصب­ ها یا به صورت مخفف MIND، گویند. که علاوه بر این­ ها فشار خون بالا و فاکتورهای ابتلا به بیماری آلزایمر را نیز کاهش می­ دهد.

لیستی از اجزای غذاهای مدیترانه ­ای

تغذیه  برای جلوگیری از آلزایمر

غذاهای MIND بیشتر بر پایه گیاهی بوده و از زوال عقل و آلزایمر پیشگیری می­ کنند.

  • سبزیجات سبز برگ­دار، حداقل 6 وعده در هفته

سبزیجاتی مانند اسفناج، کلم بروکلی و دیگر سبزیجاتی که شامل ویتامین آ و سی و دیگر مواد مغذی هستند، بر سلامت مغز اثرگذارند. و ریسک ابتلا به آلزایمر را کاهش می­ دهند.

  • دیگر سبزیجات، حداقل 2 وعده در هفته

مانند بقیه مواد مغذی، سبزیجات علاوه بر کمک به کاهش وزن و سلامت قلبی به سلامت مغز هم کمک می­ کنند. خوردن حداقل یک وعده سالاد در هر روز از ابتلا به آلزایمر جلوگیری می­ کند.

نقش تغذیه در پیشگیری از آلزایمر
  • غلات سبوس دار، حداقل 3 وعده در روز

نقش اصلی در کاهش ریسک ابتلا به آلزایمر را غلات انجام می­ دهند. بنابراین پیشنهاد خوبی برای گنجاندن آن­ها در وعده غذایی شما خواهند بود.

  • ماهی، 1 بار در هفته

غذای MIND خوردن ماهی را حداقل 1 بار در هفته برای سلامت مغز پیشنهاد می ­کند. اگرچه، خوردن ماهی در تغذیه­ ی مدیترانه­ ای، هرروزه پیشنهاد می­ شود اما 1 بار در هفته نیز کافی است.

  • مرغ، 2 بار در هفته

یکی دیگر از بخش­ های تغذیه­ ی مدیترانه­ ای، مرغ و گوشت سفید است. که خوردن آن 2 بار یا بیشتر در هفته توصیه شده است.

ماهی و آلزایمر
  • حبوبات، 3 بار در هفته

حبوبات باید به صورت منظم در وعده­ های غذایی شما وجود داشته باشند. زیرا، حاوی مقادیر زیادی فیبر و پروتئین هستند و کالری و چربی پایینی دارند. پس به سلامت مغز و اعصاب کمک خواهند کرد.

  • آجیل، 5 بار در هفته

آجیل­ ها میان­ وعده­ های خوبی برای سلامت ذهن هستند. که حاوی چربی­ های مفید، فیبر و آنتی اکسیدان­ اند.

آجیل­ ها سطح کلسترول بد بدن و در نتیجه ریسک ابتلا به بیماری­ های قلبی را کاهش می­ دهند.

آجیل ها برای پیشگیری از آلزایمر
  • روغن زیتون و روغن های گیاهی

طبق تحقیقات کسانی­ که از روغن زیتون در پخت غذا­ها و به صورت منظم در خانه استفاده می­ کنند، روند پیر شدن سلول­ های مغزی و آلزایمر در آن­ها کندتر است. همچنین رابطه ای بین روغن نارگیل و درمان آلزایمر نیز پیدا شده است.

  • توت­ ها، حداقل 2 بار در هفته

تنها نوع میوه­­ هایی که برای سلامت ذهن پیشنهاد شده­ اند، توت­ ها یا همان بری­ ها هستند. مثل بلوبری یا توت­ فرنگی.

نوع تغذیه­ ی MIND، مصرف گوشت قرمز، شیرینی­ ها، پنیر، کره و غذاهای آماده و سرخ­ شده را محدود کرده است.درحالی که دانشمندان هنوز مطمئن نیستند که چرا تغذیه مناسب برای پیشگیری از آلزایمر کمک می­ کند. اثر آن روی قلب و اعصاب ثابت شده است، بنابراین از زوال عقل می­ کاهد. برعکس غذاهای غربی خطر ابتلا به بیماری­ های قلبی و اعصاب را افزایش داده و موجب زوال عقل می­ شوند.

به علاوه، غذاهای مدیترانه­ ای باعث افزایش مواد مغذی در مغز مثل آنتی اکسیدان­ ها شده و از آماس مغزی جلوگیری می­ کنند. همچنین، مانع از ذخیره ماده ­ای به نام بتا آمیلوئید، که در سلول­ های مغزی افراد دارای آلزایمر وجود دارد، می شوند. یا متابولیسم سلولی را در جهت محافظت در برابر بیماری­ ها تقویت می­ کند.

نقش تغذیه در جلوگیری از فراموشی

بسیاری از خوراکی­ ها، مثل بلوبری، سبزیجات برگدار و کورکومین، که در زردچوبه وجود دارد، از نظر خواص مورد مطالعه قرار گرفتند. این خوراکی­ ها خواص ضد ورم، آنتی اکسیدان و خواص محافظت از مغز را دارند. طی یک تحقیق روی عادات غذایی افراد مسن، مشاهده شد که تغذیه مناسب برای پیشگیری از آلزایمر از جمله خوردن روزی 1 وعده از سبزیجات برگ­دار مثل اسفناج و کلم باعث کاهش روند پیری افراد می­ شود.

شاید به علت اثر محافظتی از اعصاب در برخی از مواد غذایی این اتفاق می­ افتد. همچنین خوردن ماهی به صورت منظم و 1 بار درهفته به روند کاهشی پیری مغز کمک می­کند. و برعکس استفاده­ ی زیاد از نمک، سطح پروتئین تائو را، که در سلول­ های مغزی افراد دارای آلزایمر وجود دارد، بالا می ­برد.

مطالعات زیادی نیز روی ویتامین­ ها و مکمل­ های غذایی مثل ویتامینB,E انجام شده است که در جلوگیری از آلزایمر کمک­ کننده هستند. مطالعات روی اسید چرب امگا 3، که در ماهی سالمون، اکثر ماهی­ ها و تخم مرغ وجود دارد، رشد پلاک­ های بتا آمیلوئید را، که نشانه­ ای از بیماری آلزایمر است،کاهش می­ دهد.

تخم مرغ حاوی امگا 3 برای جلوگیری از آلزایمر

ارتباط سیستم گوارش و مغز

دانشمندان کشف کردند که، تجمع برخی میکروب­ ها، ویروس­ ها و باکتری­ ها درون سیستم گوارش ما می­تواند

علت آلزایمر باشد. همانطور که سن ما بالاتر می ­رود، تغییراتی در میکروب­ های درون سیستم گوارش رخ می­ دهد. این تغییرات سیستم ایمنی بدن را ضعیف می­کند که خود عاملی برای آلزایمر است.

چرا آلزایمر میگیریم؟

ممکن است که خوردن غذای خاصی اثراتی بر مکانیزم بیولوژیکی بدن ما بگذارد. مانند استرس و آماس که به علت آلزایمر اتفاق می­ افتند. یا شاید تغذیه، اثری غیر­مستقیم روی دیگر فاکتور­های ایجاد آلزایمر مثل، دیابت، چاقی مفرط و بیماری­ های قلبی دارد. تحقیقات اخیر، وجود میکروبی را در سیستم گوارش ما کشف کرده است که به فرآیند پیری و ایجاد آلزایمر مرتبط می­ شود.

برای جلوگیری از آلزایمر و تقویت حافظه چه بخوریم؟

یکی از انواع تغذیه­ هایی که شواهد خوبی برای جلوگیری و پیشگیری از آلزایمر دارد، غذاهای مدیترانه­ای است. که شامل میوه­ ها، سبزیجات، انواع حبوبات، لپه، ماهی و دیگر غذاهای دریایی، روغن­ های غیراشباع مثل روغن زیتون، و مقدار کمی گوشت قرمز، تخم­ مرغ و شیرینی است. به انواع مختلفی از این نوع غذاها، تغذیه مدیترانه­ ای برای تاخیر در زوال عصب­ ها یا به صورت مخفف MIND،گویند. که علاوه بر این­ ها فشار خون بالا و فاکتورهای ابتلا به بیماری آلزایمر را نیز کاهش می­ دهد.

منبع:

سایت سی بی اس نیوز

دیدگاهتان را بنویسید