انواع سردرد و راه های درمان آن

تقریبا تمام انسان ها تا به حال با مشکل سردرد مواجه شده اند. سردرد به صورت وجود درد در سر و یا بخش فوقانی گردن تعریف می شود. در این حالت درد از بافت ها و ساختارهای احاطه کننده جمجمه یا مغز نشات می گیرد. چرا که خود مغز فاقد رشته های عصبی درد می باشد. سردردها بیشتر مواقع دلیل بیماری خطرناکی نبوده و موقتی هستند. در این مقاله از ورزش بلاگ می خواهیم از انواع سردرد و راه های درمان آن بیشتر مطالعه کنیم.

انواع سردرد با تصویر

شناخت انواع سردرد

9 نوع سردرد مختلف داریم که به ترتیب توضیح خواهیم داد:

سردردها کلا به 2 نوع تقسیم می شوند:

  • سردردهای اولیه :

سردرد اصلی ناشی از فعالیت بیش از حد یا مشکل در ساختار‌های حساس به درد، در سر است. سردرد اولیه علامت بیماری زمینه ‌ای نیست. برخی از افراد ممکن است حامل ژن ‌هایی باشند که احتمال ابتلا به چنین سردرد‌هایی را بیشتر می ‌کند. که سردردهای میگرنی، سردرد تنشی و سردرد خوشه ای متداول ترین انواع سردرد از این دسته هستند.

  • ثانویه

سردرد ثانویه نشانه ‌ای از یک بیماری است که می ‌تواند اعصاب حساس به درد سر را فعال کند.

دسته بندی سردردهای مختلف

1.سردرد تنشی

این نوع از سردرد، دور سرتان می چرخد. برای درمان سردرد تنشی باید تغییراتی در عادت های روزانه خود انجام دهید. دردهای تنشی ممکن است بیشتر در اثر خستگی، مشکلات عاطفی، مشکل در عضلات گردن و فک به وجود بیایند. و معمولا حدود نیم ساعت تا 2 ساعت طول می کشند. سردردهای تنشی عامل ایجاد انواع سردرد در پشت سر می باشد.

سردرد تنشی

2. سردرد خوشه ای

این نوع سردرد معمولا بین ۱۵ دقیقه تا ۳ ساعت طول می کشد. ممکن است سر درد خوشه ‌ای حدود هشت بار در طول روز نیز تکرار شود. این نوع از سردرد حدود ۵ برابر در مردان بیشتر از زنان است. سردردی بسیار دردناک و تیز که می تواند چندین بار در روز و به مدت چند ماه شکل گرفته و از بین برود. درد در اطراف یک چشم، اشک یا قرمزی چشم، افتادگی پلک، گرفتگی بینی یا آبریزش بینی، کوچک شدن یکی از مردمک‌ های چشم و تعریق در صورت، از عوامل بروز این نوع سردرد هستند.

سردرد خوشه ای

3. میگرن

اگر درد فقط در یک طرف سر شما (چپ یا راست) باشد و در آن حالتی شبیه تپش سر و ضربان دار بودن احساس کنید به احتمال زیاد این نوع سردرد میگرن است. این درد معمولاً شدید است و عملکرد شما را تحت تأثیر قرار می‌ دهد. همچنین ممکن است با علائمی مانند حساسیت به نور و صدا همراه باشد. در مورد درمان این نوع سردردها، بهترین گزینه‌ ای که به شما توصیه می‌ شود این است که کارهایی که انجام می‌ دهید را متوقف کرده و فقط استراحت کنید. میگرن معمولا بین 4 تا 24 ساعت ادامه پیدا می کند که در مقایسه با بقیه سردردها طولانی تر است. پس اگر مداوم تکرار می شوند باید حتما به پزشک مراجعه کنید. و هرگز از مسکن ها به صورت مداوم برای درمان آن استفاده نکنید.

سردرد میگرنی

4. سردردهای سینوسی

اگر در اطراف چشمتان و گونه ها احساس درد می کنید، پس به احتمال زیاد دچار سردرد سینوسی شده اید. سینوزیت دلیل شایع سردردهای مزمن یا مکرر نیست و این موارد بسیار نادر هستند و اغلب همان سردردهای میگرنی باعث ایجاد درد در صورت می‌ شوند. علت سردرد پیشانی و درمان آن را در ادامه خواهیم گفت. در سردردهای سینوسی معمولاً خم شدن به جلو باعث افزایش درد می‌ شود. اگر عفونت باکتریایی یا ویروسی داشته باشید، برای درمان سردرد پیشانی و چشم پزشک برای شما آنتی بیوتیک تجویز می کند. این سردردها به ندرت خودشان از بین می روند. اگر آلرژی دارید، آنتی هیستامین می تواند به کاهش درد کمک کند.

سردرد سینوسی

5. سردرد هورمونی

هورمون هایی مانند استروژن می ‌توانند باعث بدتر شدن سردرد شوند. از آن جایی که خانم ها طی عادت ماهیانه متحمل نوسانات هورمونی در بدن می ‌شوند، احتمال بروز سردرد متوسط تا شدید در خانم ها دو برابر آقایان است. همچنین خانم ها بیشتر از آقایان به انواع خاص سردرد مانند میگرن و انواع سردردهای عصبی دچار می‌ شوند. برای کاهش این نوع از سردردها می توانید تمرینات مدیتیشن و یوگا را در برنامه خود قرار دهید.

سردرد هورمونی

میتوانید در مقاله روبرو در مورد تغییرات هورمونی در بانوان بیشتر بخوانید: روش های درمان تنبلی تخمدان

6. حساسیت به کافئین

خیلی از ما در روز از محصولات حاوی کافئین مانند قهوه، نسکافه، نوشابه های انرژی زا، چای و کاکائو استفاده می کنیم. معمولا پس از 7 روز مصرف مداوم محصولات حاوی کافئین وابستگی به آن ایجاد می شود (حتی در حد نوشیدن یک فنجان قهوه در روز) در این حالت بدن منتظر دریافت مقدار بیشتر کافئین است و اگر شما میزان دریافت روزانه خود را افزایش ندهید بدن از خود واکنش نشان می دهد و این واکنش با سردرد همراه است، به همین دلیل است که گفته می شود کافئین نیز از عوامل ایجاد کننده سردرد است. یکی از کارآمدترین روش ها برای درمان سریع سردرد گذاشتن پاها و دست ها در آب گرم و گذاشتن یک پک یخ در پشت گردن به صورت همزمان مانند تصویر زیر است.

درمان سریع انواع سردرد

7. سردرد ناگهانی

این سردرد مثل یک صاعقه در درون سر شما احساس می ‌شود. و مدت زمان خیلی کمی حدود 5 تا 10 دقیقه به طول می انجامد. این مورد سیگنال‌ های هشداردهنده‌ ای را ارسال می ‌کند که باید حواسمان را بیشتر جمع کنیم. اگر این مورد را تجربه کردید حتماً به پزشک یا یک مرکز درمانی مراجعه کنید. این نوع سردردهای تهدید کننده می‌ توانند به دلایل خطرناکی چون آنوریسم مغزی، سکته‌ ی مغزی و یا خونریزی مغزی ایجاد شوند.

در مقاله ی روبرو روش های پیشگیری از آلزایمر را برای شما آورده ایم: تغذیه مناسب برای پیشگیری از آلزایمر

8. سردردهای حساسیتی

این افراد باید موادغذایی که با مصرف آنها دچار حساسیت می شوند را شناسایی کنند و جایگزینی برای آنها پیدا کنند . آلرژی و حساسیت‌ های فصلی نیز می‌ تواند باعث سنگینی و فشار در ناحیه سر شود و خود آنها عاملی برای بیشتر شدن درد در ناحیه سر و گیجگاه است. برای درمان سردرد حساسیتی می توانید برگ نعناع تازه را توی قابلمه آب جوش ریخته و بخار آن را استشمام کنید؛ حتی استنشاق بوی چای نعناع نیز برای درمان سردرد موثر است.

9. سردرد فعالیتی

انجام دادن ورزش ‌های ناگهانی و سنگین موجب سردرد می ‌شود. استخوان ها و عضلات گردن به نگه داشتن سر کمک می نمایند. زمانی که سر شما به طور ناگهانی به سمت جلو حرکت نماید، این امر موجب روی هم قرار گرفتن استخوان های گردن و باعث ایجاد فشار بر روی عضلات و عصب های سر و گردن می گردد.

سردرد با ورزش سنگین

در برخی موارد اگر سردرد همراه با حالت تهوع، گردن درد، تب بالای 38 درجه، هذیان گویی باشد و در کل بدترین نوع سردردی باشد که تا به حال تجربه کرده اید، ممکن است این نوع درد از انواع سردرد خطرناک باشد و باید حتما به پزشک مراجعه کنید. اما اگر سردردتان کمتر از این موارد است میتوانید با روش های ذکر شده در این مقاله آن را درمان کنید.

درمان خانگی انواع سردرد

  • استفاده از کمپرس یخ یا آب گرم
  • مصرف منیزیم

مطالعات به خوبی نشان داده است افرادی که منیزم مصرف می کنند تعداد حملات میگرنی کمتری را تجربه می کنند. بیشتر افرادی که به سردردهای میگرنی دچار هستند، اغلب کمبود منیزم یکی از کمبود های بسیار مهم در آن ها می باشد.

درمان سردرد با منیزیم
  • دوری از مسائل استرس زا
  • مصرف آب کافی

آب یکی از بزرگترین نیاز های بدن است. با مصرف آب کافی در واقع بدن برای عملکرد هماهنگ و متعادل آماده و پذیرا می شود. کسانی که در طول روز آب کافی مصرف نمی کنند در معرض ابتلا به سردرد و دیگر علائم مربوطه به آن هستند. همچنین میتوانید از سبزیجات و میوه های آبدار نیز در طول روز به میزان کافی استفاده کنید.

اگر می خواهید بدانید که مصرف چه مقدار آب در روز برای شما مناسب است شما را به خواندن مقاله روبرو دعوت می کنیم: میزان مصرف آب در روز بر اساس وزن

  • داشتن وعده غذایی مفید و مناسب
  • خواب به اندازه و کافی
  • ورزش کردن به طور مداوم

ورزش ایروبیک (هوازی ) تنش شما را کم می کند. اگر پزشک متخصص مغز و اعصاب شما موافق است ورزش های هوازی را که از آن لذت می برید مثل پیاده روی و شنا و دوچرخه سواری را دربرنامه روزانه خود بگنجانید.ابتدا خود را به آهستگی گرم کنید و سپس ورزش را شروع کنید. ورزش شدید و ناگهانی بدون آمادگی خود می تواند سردرد ایجاد کند. ورزش منظم همچنان می تواند به کاهش وزن شما کمک کند. چاقی یکی از عواملی مستعد کننده حمله های میگرن است. در زیر برخی از تمرینات یوگا را که به درمان میگرن کمک می کنند به صورت تصویر آورده ایم.

درمان میگرن با ورزش

در سردردهای تنشی ، فرد به علت اینکه در یک وضعیت ثابت و عموما تحت فشار مدت زمان زیادی را می نشیند و یا بی حرکت می ماند به مرور تنش های زیادی را وارد بدن خود می کند و پس از آن این تنش ها به شکل سردرد خود را نشان می دهند. برای کاهش این سردردها باید هر یک ساعتی که نشسته ایم یا بی حرکت هستیم پس از آن کمی حرکات مخصوص شانه ها و عضلات گردن را انجام دهیم تا از بروز تنش های طولانی مدت در این ناحیه جلوگیری شود.

  • استراحت به اندازه و کشش بدن خود بعد از انجام کار‌هایی خسته کننده

برای سرد کردن بدن و آشنایی حرکات کششی مقاله موجود در لینک مقابل را مطالعه کنید: سرد کردن بدن بعد از ورزش

منبع : سایت هلت لاین

دیدگاهتان را بنویسید