ورزش صورت برای جلوگیری و رفع افتادگی پلک

به ورزش صورت برای جلوگیری و رفع افتادگی پلک، یوگا صورت نیز می­ گویند. که روشی طبیعی برای رفع افتادگی پلک بالا با ورزش است. پلک شما یکی از ماهیچه ­های اطراف چشم است که به شما در باز و بسته کردن چشم کمک می ­کند. پلک شما به علت­های مختلفی مثل افزایش سن، سبک زندگی غلط و عوامل موروثی، ممکن است دچار افتادگی بشود.

عوامل موثر در افتادگی پلک

افتادگی پلک هنگامی است که پلک شما به سمت پایین می­ افتد. عوامل موثر در افتادگی پلک، سن، ضعف در عضلات چشم یا استفاده از برخی داروها است. همچنین افتادگی پلک از عوارض جانبی بیماری­ هایی مثل دیابت، آب­ آوردن چشم، ناراحتی­ های عصبی، بیماری­ های خودایمنی، بیماری­ های عصبی و فشار خون بالا است.

افتادگی پلک بر اثر افزایش وزن روی هردو چشم اثر می­ گذارد. اما، در حالت ­های عصبی می تواند روی هر دو چشم یا یک چشم اثر کند. این حالت­ های عصبی عموما شاخصه­ های دیگری مثل دوبینی، تار­دیدن، ضعف در دست و پا و مشکل در صحبت کردن را هم دارند. اگر این علائم را دارید حتما به پزشک مراجعه کنید.

برای کاهش استرس و اضطراب توسط حرکات یوگا می توانید به لینک مقابل مراجعه کنید:حرکات یوگا برای کاهش استرس و اضطراب

ورزش صورت برای جلوگیری و رفع افتادگی پلک

تمرین یوگا برای رفع افتادگی پلک

انجام تمرینات یوگا برای جلوگیری از افتادگی پلک کمک می کند و ورزش برای درشت شدن چشم ها محسوب می­شود.

پلک­ ها از 2 لایه نازک خم­ شده ­ی پوست درست شده ­اند. و وظایفی را به عهده دارند. مثل: حفاظت از چشم ­ها در برابر خشکی، جسم خارجی و از کشش اضافی حفاظت می­ کنند. همچنین در طول خواب پلک­ ها باعث هیدراته نگه داشتن چشم­ ها، مانع از ورود نور، گردو غبار و اجسام خارجی می­ شوند.

پلک بالایی به ماهیچه ای متصل است که آن را سرجای خود محکم نگه داشته و چشم را باز یا بسته می­کند. یک ماهیچه­ ی کوچکتر به اسم ماهیچه کمک کننده هم وجود دارد که به انجام این حرکات کمک می­ کند.

ماهیچه­ دیگری نیز زیر ابرو قرار دارد که پلک را بالا و پایین می­ کشد. ضعیف شدن هر یک از این 3 ماهیچه و تاندون­ ها باعث افتادگی در پلک خواهند شد. به ­وسیله ­ی چند روش ساده که باعث کشش و تقویت عضلات چشم میشوند، می­ توانید افتادگی پلک را کاهش دهید. و جوانتر به نظر برسید.

رفع افتادگی پلک با ورزش

برای رفع افتادگی پلک این تمرینات حداقل باید 3 تا 5 بار در هفته انجام شوند تا نتایج مورد نظر مشاهده شود. انجام این تمرینات علاوه بر رفع افتادگی چشم به کاهش تیرگی و پف چشم هم کمک می­کند. این حرکات را نشسته یا خوابیده می ­توانید انجام دهید.

بهتر است قبل از انجام تمرینات یوگا با انجام ماساژ ماهیچه ­های اطراف چشم را گرم کنیم. تا گردش خون در این ناحیه بالاتر برود و نتایج بهتری حاصل گردد. همچنین در طول روز با حرکت­ دادن ابروهای خود، ماهیچه پلک را مجبور به تحرک کنید. تا از افتادگی پیشگیری شود.

اگر فقط یک پلک شما دچار افتادگی شده است. پس ممکن است از ماهیچه ­های پلک سالم خود بیشتر استفاده کرده باشید. مثل زمانی­ که یکی از دست­ ها یا پاهای شما آسیب دیده است. و از دست و پای سالم خود بیشتر استفاده می­ کنید. پس بهتر است روی پلک سالم را بپوشانید و تمرینات را فقط برای یک پلک خود انجام دهید. .بهتر است هنگام تمرینات از روغن­ برای رفع افتادگی پلک مثل روغن هسته انگور استفاده کنید

رفع افتادگی پلک
رفع افتادگی پلک

برای مطالعه بیشتر در مورد افتادگی شانه می توانید به لینک مقابل مراجعه کنید :انواع افتادگی شانه | حرکات اصلاحی برای درمان افتادگی شانه

تمرین ورزشی برای درمان افتادگی پلک

فشار پلک­ ها به هم و چشمک زدن

یکی از این تمرین­ ها برای رفع افتادگی چشم فشاردادن پلک ­ها به یکدیگر و چشمک زدن است. این حرکت مدل­ های مختلفی دارد. که یکی از آن­ ها، استفاده از انگشت ­ها است. به این صورت که انگشتان شما مثل یک نیروی متقابل عمل می­ کنند. و ماهیچه­ های دور چشم را فعال می­ کنند.

  1. طول انگشت خود را روی ناحیه­ ی پایین استخوان ابرو بگذارید.
  2. چشمان خود را باز و بسته کنید و سپس محکم تا جایی که می­ توانید روی هم فشار دهید.
  3. چشمان خود را باز کنید و این حرکت را تکرار کنید.

می ­توانید برای تنوع در این حرکت انگشتان خود را زیر پلک پایین خود قرار دهید. یا انگشتان را روی قسمت خارجی گوشه­ ی چشم بگذارید. و فشار وارد کنید، تا عضلات دور چشم فعال شوند. این حرکت را می­ توان 10 تا 20 بار تکرار کرد.

فشار دادن پلک ساده

یکی از ساده­ ترین حرکات برای رفع افتادگی پلک بستن چشم و فشار­دادن آن­ها به همدیگر است. تا جایی که می ­توانید فشار دهید. این حرکت اثرات حرکت قبل را ندارد اما عضلات دور چشم را تحریک می­ کند. 5 تا 10 بار این حرکت را تکرار کنید.

قرارگیری انگشتان به حالت C

رفع افتادگی پلک با قرارگیری انگشتان به حالت c
قرارگیری انگشتان به حالت c

این حالت برای جلوگیری از چروک روی پیشانی هم استفاده می­ شود.

  1. انگشتان خود را به حالت حرف C دور چشم خود قرار دهید.
  2.  هرکدام از از دستان خود را مثل یک دوربین دوچشمی دور چشم بگذارید. در حالی که انگشتان روی ابرو قرار بگیرد و انگشت شصت روی استخوان گونه باشد.
  3.  مقداری فشار با دستانتان به صورت خود وارد کنید. و انگشت های بالا را از به طرف بالا بکشید تا دور چشم و پلک­ ها کشیده شوند.
  4. چشمان خود را تا جای ممکن باز کنید. برای 4 تا 5 ثانیه در این حالت بمانید.

برای پهن کردن چشمان خود می ­توان از تمرینات پلک استفاده کرد. مثلا با بالابردن ابروها و باز کردن چشم­ ها به مدت 5 تا 10 ثانیه و سپس رها کردن عضلات و تکرار کردن این حرکت برای 3 تا 4 بار.

درمان افتادگی چشم با عضلات پیشانی

  1. سرانگشت 4 انگشت خود را زیر  خط ابرو قرار دهید و چشمان خود را باز نگه­دارید.
  2. با سرانگشتان خود فشاری به سمت بالا اعمال کنید. و در همان حال پیشانی خود را به سمت پایین هل بدهید.
  3. برای 5 تا 7 ثانیه در این حرکت بمانید و سپس رها کنید.

بالا بردن ابروها

بالا بردن ابروها
کشیدن پلک ها

همانطور که خندیدن باعث بالا­رفتن ماهیچه ­های دور لب می ­شود. به همین دلیل، بالابردن ابروها هم باعث بالا رفتن، لیفت پلک ­ها و رفع افتادگی پلک می­ شود. .برای این تمرین 2روش وجود دارد که در زیر توضیح می دهیم­

روش اول: در این روش انگشت سبابه را روی قسمت خارجی چشم می گذاریم. سپس به­ آرامی پلک پایین را به سمت بالا فشار بدهید. با این­ کار پلک به سمت بالا کشیده می ­شود. این تمرین را برای 6 ثانیه انجام دهید. و سپس آن را رها کنید.

روش دوم:

  1. چشمان خود را ببندید.
  2. ابروها را تا جایی که می­توانید به سمت بالا بکشید.
  3. در این تمرین می­توانید کامل یا نصفه چشمان خود را ببندید.

انجام تمرین ورزشی برای افتادگی پلک به طور منظم به کاهش روند پیر شدن صورت و بنابراین، به تقویت ماهیچه­ های دور چشم کمک می­ کند. در نتیجه، شما را جوان­تر نشان می دهد. همچنین، چروک­ ها را کم کرده و به صورت حالت قرینگی می ­دهد.

داشتن یک روتین برای یوگای صورت حداقل به مدت 3 بار در هفته باعث می ­شود. که شما زودتر به نتیجه­ ی دلخواه خود برسید.

در آخر فیلم ورزش صورت برای جلوگیری از افتادگی برای شما قرار داده ایم.

منابع:

سایت هلث لاین

دیدگاهتان را بنویسید