بهترین ورزش برای دفع سنگ کلیه

سنگ کلیه بیماری است که در اثر رسوب مواد معدنی و سدیم در کلیه ایجاد می شود. کلیه ها خون در حال گردش را فیلتر می کنند. در واقع، نمک، مواد معدنی، اوره و کلسیم بیش از حد موجود در خون در کلیه رسوب کرده و تشکیل سنگ سختی را می دهند. برای بالا نرفتن غلظت خون باید به میزان کافی آب مصرف کنید و از استفاده زیاد از نمک بپرهیزید. در این مقاله از ورزش بلاگ قصد داریم که در مورد بهترین ورزش برای دفع سنگ کلیه بیشتر توضیح بدهیم.

سنگ کلیه می تواند به اندازه یک دانه شن یا یک توپ پینگ پونگ باشد. هرچقدر اندازه سنگ کلیه بزرگتر باشد، درد در ناحیه کلیه نیز بیشتر می شود. داشتن سبک غلط زندگی، رژیم غذایی نامناسب و تحرک نداشتن باعث تشکیل سنگ کلیه و یا بزرگ تر شدن آن می شود.

بهترین ورزش برای کلیه

علائم بیماری سنگ کلیه

این بیماری، علائم خاصی ندارد. فقط در صورتی که در مجرای ادرار حرکت کند و ایجاد درد کند، بیمار متوجه آن می شود. اما گاهی نیز سنگ کلیه آنقدر کوچک است که در صورت حرکت هم قابل احساس نیست و دردی ایجاد نمی کند. علائم شایع این بیماری به صورت زیر است :

  • درد در هنگام ادرار
  • درد در ناحیه شکم تا کشاله ران
  • ادرار کدر
  • تهوع و استفراغ
  • درد شدید در زیر دنده ها
  • ادرار قرمز یا قهوه ای
  • احساس درد در پهلو که گاهی شدت می گیرد.
  • تب و لرز
  • خون در ادرار
  • درد شدید در ناحیه مثانه
  • عدم توانایی ادرار

برای تقویت ریه می توانید ورزش های موجود در مقاله روبرو را انجام بدهید : ورزش مناسب برای تقویت ریه

سنگ کلیه ، پیشگیری و درمان در طب سنتی

دلایل ایجاد سنگ کلیه

ابتلا به سنگ کلیه در هر سنی و جنسیتی ممکن است. اما بیشتر در سنین 20 تا 50 سال و مردان اتفاق می افتد. عوامل ابتلا به بیماری سنگ کلیه در زیر شرح داده شده است :

  • عدم نوشیدن آب کافی
  • استفاده بیش از حد نمک، شکر و مواد پروتئینی
  • ژنتیکی
  • بیماری های گوارشی
  • چاقی و داشتن چربی در ناحیه شکم و پهلو
  • اگر شخص به بیماری های دیگری از جمله دیابت، فشار خون، چاقی، عفونت مجاری ادراری و تیروئید مبتلا باشد. احتمال ابتلا به سنگ کلیه و شدت علائم بیشتر می شود.

برای اینکه بدانید چقدر روز آب مصرف کنید، پیشنهاد می کنیم مقاله روبرو را مطالعه کنید : میزان مصرف آب در روز بر اساس وزن

تاثیر ورزش بر سنگ کلیه چگونه است؟

تاثیر ورزش در دفع سنگ کلیه

همانطور که در بالا اشاره کردیم، چاقی از عواملی است که به افزایش ریسک ابتلا به سنگ کلیه کمک می کند. در واقع، انجام فعالیت بدنی مهم تر از شدت انجام آن است. با انجام فعالیت های بدنی، باعث کاهش چربی و کاهش وزن می شوید. همچنین با فعالیت ورزشی مناسب در طول روز گردش خون را بالا می برید و مانع از رسوب مواد معدنی در کلیه خواهد شد. تنها با انجام 30 دقیقه پیاده روی در طول روز و رعایت سبک رژیمی مناسب می توانید سبک زندگی سالمی داشته باشید. در نتیجه، انجام فعالیت بدنی یکی از مهم ترین عوامل پیشگیری و درمان غیر تهاجمی برای بیماری سنگ کلیه است.

در مقاله روبرو، بهترین زمان برای انجام فعالیت های بدنی را توضیح داده ایم : بهترین زمان ورزش

بهترین ورزش برای دفع سنگ کلیه

ورزش های بسیاری وجود دارند که بدون آسیب به بدن باعث بهبود و دفع سنگ کلیه می شوند. در زیر به برخی از آن ها اشاره کرده ایم :

این نوع از ورزش ها باعث بالا رفتن تپش قلب و سرعت تنفس و افزایش گردش خون در بدن می شود. با افزایش سرعت گردش خون در بدن، خون با شدت بیشتری از کلیه ها گذر می کند و باعث تصفیه و دفع مواد زائد می شود. همچنین، بعد از تمرینات هوازی، به علت تشنگی مقدار آب بیشتری استفاده می شود که خود برای دفع سنگ کلیه موثر است. انجام تمرینات هوازی باعث بهبود شرایط انواع بیماری ها می شود. انواع ورزش های هوازی شامل : دوچرخه سواری، رقص، دویدن، شنا، پیاده روی، ایروبیک، طناب زدن و زومبا است.

برای حفظ سلامت قلب پیشنهاد می کنیم، رژیم غذایی موجد در مقاله روبرو را دنبال کنید : تغذیه مناسب بیماران قلبی

چند راهکار ساده برای دفع سریع  سنگ کلیه

طناب زدن در دفع سنگ کلیه

در این بین طناب زنی به عنوان بهترین ورزش برای کلیه و دفع سنگ کلیه می باشد. البته افراد مبتلا به چاقی بهتر است این ورزش را انجام ندهند زیرا باعث فشار زیادی به پاها می شود. در این صورت می توانند انواع دیگر فعالیت های هوازی را دنبال کنند. طناب زدن کمتر از دویدن به پاشنه‌ ها آسیب می‌ رساند. مزیت طناب زنی در این است که اندام‌ های داخلی به جای باقی‌ ماندن در حالت افقی که در حین دویدن رخ می‌ دهد، به سمت بالا و پایین حرکت می کنند.

براب اطلاعات بیشتر در مورد ورش طناب زدن به مقاله روبرو مراجعه کنید : هر هزار تا طناب زدن چقدر کالری میسوزونه ؟

حرکات یوگا برای دفع سنگ کلیه

انجام حرکات یوگا با کشش موثر راه خانگی دفع سنگ کلیه است و برای دفع سنگ کلیه موثر می باشد. یوگا به شما کمک می کند تا این بیماری را به طور طبیعی درمان کنید. با تمرین منظم یوگا می توان هرگونه سنگ کلیه کوچک را به طور موثری از بین برد. در زیر برخی از حرکات موثر یوگا برای دفع سنگ کلیه را شرح می دهیم :

حرکت شتر

این تمرین یوگا به کاهش درد، بهبود جریان خون و در نتیجه دفع راحت هرگونه سنگ کلیه کمک می کند. برای انجام این حرکت، به صورت ایستاده زانو بزنید و دستان خود را به عقب ببرید. سپس همزمان باسن و ران خود را به جلو هل بدهید. حال به عقب خم شده و پاشنه پاها را با دستان خود بگیرید. چند ثانیه در این حالت بمانید و دم و بازدم انجام دهید. در صورت مشکل در ناحیه کمر یا سابقه جراحی در ناحیه کمر از انجام این حرکت خودداری کنید.

در مورد درمان تنگی کانال نخاعی کمر در مقاله روبرو بیشتر بخوانید : درمان تنگی کانال نخاعی کمر با ورزش

دفع سنگ کلیه با ورزش

حرکت چرخشی

در این تمرین یوگا کل عضلات بدن مخصوصا در ناحیه کمر و کلیه کشیده می شوند. برای انجام این حرکت، به پشت دراز بکشید و پاهای خودتان را جمع کرده و درون شکم بکشید. در این حالت باید زانوها را با سر لمس کنید و نفس عمیقی بکشید. سپس به آرامی به حالت اول برگردید و دوباره این تمرین را تکرار کنید. در صورت وجود مشکل در ستون فقرات از انجام این ورزش خودداری کنید.

چه کارهایی در دفع سنگ کلیه موثر است ؟

ورزش بلند کردن پا برای دفع سنگ کلیه

این حالت یوگا، باعث رها شدن عضلات کمر، شکم، پاها و لگن می شود. در این صورت عملکرد کلیه ها و کبد بهتر می شود. و به کاهش درد سنگ کلیه کمک می کند. برای انجام این حرکت، روی زمین دراز بکشید دستانتان را در امتداد شانه بکشید به طوریکه کف دست ها روی زمین باشد. دم بگیرید و تا جایی که می توانید هر دو پا را با هم بالا بیاورید. چند ثانیه در این حالت بمانید و نفس عمیق بکشید. سپس به حالت اولیه خود برگردید و دوباره این تمرین را تکرار کنید.

ورزش های مناسب برای درد کمر را در مقاله روبرو مشاهده کنید : ورزش های سیاتیک و دیسک کمر

دفع سنگ کلیه به روشهای خانگی

حرکت کبری

این حرکت به بهبود گردش خون، تحریک عضلات ناحیه شکم و کاهش درد و پاکسازی کلیه ها بسیار کمک می کند. برای انجام ان تمرین، روی شکم دراز بکشید. دست ها را به صورت خم کنار پهلو های خود قرار دهید به طوریکه کف دست ها روی زمین باشد. سپس با فشار به عضلات بازو، سر و سینه خود را به سمت بالا بکشید. تا جایی که احساس کشیدگی کنی. در این حالت چند ثانیه بمانید و نفس عمیق بکشید. دوباره به حالت اول برگردید و این تمرین را چند بار تکرار کنید.

برای تقویت عضلات شکم می توانید تمرینات ورزشی موجود در مقاله روبرو را انجام بدهید : تمرین برای تقویت عضلات بازو ، شکم و سرشانه

ورزش مناسب برای دفع سنگ کلیه

حرکت کمان

این تمرین تاثیر فوق العاده ای بر دفع سنگ کلیه و کاهش درد ناحیه لگن دارد. به علاوه بر روی سیستم گوارش و بهبود عملکرد هضم غذا نیز موثر است. برای انجام این حرکت روی شکم دراز بکشید و پاها را کمی از هم فاصله بدهید. سپس زانوها را از پشت جمع کرده و با دستان خود مچ پاها را بگیرید. در این حالت قفسه سینه از روی زمین بلند می شود. سر را صاف و مستقیم نگه دارید. هر دو پا را همزمان به مدت 30 ثانیه بکشید. تنفس را فراموش نکنید. سپس به آرامی به حالت اول برگردید. برای افرادی که کمردرد یا فتق دارند، انجام این حرکت مناسب نیست.

دفع راحت سنگ کلیه با حرکات یوگایی

حرکت چرخش میان تنه

این حرکت برای بهبود عملکرد کلیه ها، کاهش درد و گردش جریان خون به سمت کبد مفید است. هر مشکلی در کبد و شکم خود دارید با این حرکت یوگا برطرف خواهد شد. برای انجام این تمرین، ابتدا روی زمین بنشینید. پای چپ خود را خم کرده از روی پای راست خود عبور داده و در کنار لگن سمت راست قرار دهید. سپس پای راست را نیز در زیر زانو پای چپ خم کنید. دست چپ تان را روی زانوی راست قرار دهید. حال دست راستتان را پشت بگذارید. کمر را به آرامی به سمت راست بچرخانید. به شانه راست خود نگاه کنید. در طول حرکت پشت خود را صاف نگه دارید. به آرامی به موقعیت اولیه خود برگردید و دوباره این حرکت را تکرار کنید. انجام این حرکت، در دوران بارداری ممنوع است.

درمان کبد چرب با ورزش ممکن است. پس برای اطلاعات بیشتر، حتما مقاله روبرو را مطالعه کنید : بهترین ورزش برای درمان کبد چرب

تأثیر تمرین ورزشی هوازی بر دفع سنگ های ادراری

حرکت بچه برای دفع سنگ کلیه

.این حرکت به تسکین درد و پیشگیری از بزرگ شدن سنگ کلیه کمک می کند. کسانی که در هضم غذا مشکل دارند، می توانند این حرکت را مرتب انجام دهند. برای انجام این حرکت، باید زانو بزنید و بنشینید به طوریکه پاشنه پاها به سمت بیرون باشد. دستان خود را روی زمین به سمت جلو بکشید. چند ثانیه در این حالت بمانید و تا جاییکه می توانید بازوهای خود را به جلو بکشید. دوباره به حالت اول برگشته و این حرکت را تکرار کنید. اگر باردار هستید یا زانو درد دارید این تمرین را انجام ندهید.

ورزش های مناسب دوران بارداری در مقاله روبرو موجود است : ورزش‌های ماه آخر بارداری

دفع سنگ کلیه بدون دارو با نوشیدنی‌ های خانگی

حرکت عقاب

این تمرین یوگا، برای درمان مشکلات کلیوی موثر است. باعث بهبود تعادل بدن شده و به تقویت عضلات اطراف ناحیه شکم کمک می کند. برای انجام این حرکت، صاف بایستید. پای راست را بلند کرده و از روی پای چپ رد کنید. سعی کنید تعادل خودتان را روی پای چپ حفظ کنید. سپس دست ها را از آرنج خم کرده و جلوی صورت خود نگه دارید. در همین حال، آرنج راست را بر روی آرنج چپ صاف کنید. مطمئن شوید که کف دست ها به یکدیگر نزدیک است. چند ثانیه در همین حالت تعادل خود را حفظ کنید.

در مقاله روبرو، راه های درمان یبوست را معرفی کرده ایم : بهترین ورزش های مناسب برای درمان یبوست

تمرین منظم این حرکات، می تواند به درمان موثر بیماری های کلیوی، سنگ کلیه و مثانه کمک کند و علاوه بر این به تسکین درد نیز کمک خواهند کرد.

موثرترین راه‌ های دفع سنگ کلیه کدامند؟

روش های دفع سنگ کلیه

به یاد داشته باشید هنگام انجام هر یک از حرکات یوگا یا ورزش برای تقویت کلیه، تمرینات تنفسی را فراموش نکنید. زیرا تنفس درست و دم و بازدم صحیح، باعث گردش خون و اکسیژن بهتر در بافت های بدن و در نتیجه پاکسازی و دفع راحت مواد زائد می شود.

بیماری کلیه در طول زمان پیشرفت می کند و تا حاد نشدن بیماری، علائم خاصی از خود نشان نمی دهد. پس پیشگیری از ایجاد سنگ کلیه بهتر از درمان آن است. اگر اندازه سنگ کلیه بزرگتر از حد معمول باشد و با دارو و فعالیت های ورزشی دفع نشود باید عمل جراحی انجام داد. هیچوقت از یاد نبرید، به عنوان یک ورزشکار که سنگ کلیه دارد، آب دوست اول شماست.

1. برای دفع سنگ کلیه چه بخوریم؟

مواد مغذی، الکترولیت‌ ها، آنتی‌ اکسیدان‌ ها، کربوهیدرات‌ های متنوع، چربی‌ های سالم و پروتئین به پیشگیری و دفع سنگ کلیه کمک می کنند. باید از مصرف مکمل‌ های کلسیم و داروهای ضداسید هم خودداری کنید.

2. علائم دفع سنگ کلیه چیست ؟

زمانی که سنگ می‌ خواهد دفع شود، علائمی از خود بروز می‌ دهد. وقتی سنگ در بالای کلیه قرار دارد، درد در ناحیه پشت است. هنگامی‌ که سنگ پایین‌ تر می‌ آید، درد در اطراف پهلو و شکم بیشتر می‌ شود. و هنگامیکه سنگ در قسمت پایین میزنای می آید، درد در جلو شکم به وجود می آید.

کلید واژه های مرتبط : ورزش بعد از سنگ شکن کلیه و غلت زدن برای دفع سنگ کلیه

دیدگاهتان را بنویسید