بهترین ورزش ها برای کودکان

بهترین ورزش ها برای کودکان باید مفرح و همراه با بازی باشد، تا بتوان ورزش را وارد روتین زندگی کودکان کرد. ورزش منظم برای کودکان به آن­ها کمک می­ کند تا عملکرد بهتری چه از جنبه علمی و چه انضباطی در مدرسه داشته باشند. کودکان 5 تا 18 ساله حداقل به 60 دقیقه فعالیت بدنی متعادل در هرروز نیاز دارند. تمرین متعادل، تمرینی است که ضربان قلب را بالا برده، تنفس را سریع تر کرده و بدن را گرم می­کند.

به نظر موافق هستید که تکنولوژی امروزه برای کودکان خارج از حد کنترل شده است. هرجا ممکن است کودکی را ببینیم که به صفحه گوشی یا تلویزیون خیره شده است. برای والدین البته گاهی خوشایند است که در سکوت و آرامش باشند و کودک شان با گوشی بازی کند یا تلویزیون ببیند. اما مضرات تکنولوژی بسیار است و نرخ رشد بیماری­ هایی همچون چاقی و دیابت در کودکان رو به افزایش است. چاره این مشکلات مشخص است. والدین باید استفاده از تکنولوژی را در کودکان کاهش داده و آن­ها را تشویق به انجام فعالیت بدنی کنند.

برای کودکان زیر 5 سال، روش ­های ورزش برای کودکان در خانه کمی متفاوت است. طبق تحقیقات 3 ساعت فعالیت بدنی در روز، برای کودکان نوپا و مهدکودکی پیشنهاد شده است.

ورزش کودکان در خانه

فواید ورزش برای کودکان

فواید فعالیت های بدنی برای کودکان تفاوت چندانی با فواید آن برای بزرگسالان ندارد. ورزش برای کودکان  باعث افزایش تمرکز آن­ها، تقویت قلب، استخوان­ ها و ماهیچه­ های سالم ­تر، رشد بهتر، تقویت سیستم ایمنی، کاهش اضطراب و خواب بهتر می­ شود.

چند مورد از کارهایی که می­توان برای برنامه­ ریزی ورزش کودکان انجام داد:

  • یک روتین منظم برای ورزش در نظر بگیرید. برای مثال روی یک تخته یا برگه کاغذ روزها و ساعت مشخصی برای ورزش کردن تعیین کنید.
  • ورزش کردن را سخت نکنید. می ­توانید با رقص یا بازی شروع کنید.
  • خلاق باشید. روی حرکات تمرکز کنید و هربار ان­ها را با یکدیگر ترکیب کنید.
  • در مورد کارهایی که کودکان نباید انجام دهند مضطرب نباشید. اگرچه من فکر نمی­کنم که هیچ حرکت ورزشی باشد که برای کودکان مضر باشد. زیرا، بدن کودکان بسیار نرم­ تر و انعطاف­ پذیرتر از بزرگسالان است.
  • ورزش صبحگاهی در خانه برای کودکان بهترین گزینه تشویق کودکان به ورزش است.
فواید ورزش برای کودکان در خانه

ما در اینجا چند نمونه از آسان­ ترین و بهترین ورزش ها برای کودکان آورده­ ایم که به وسایل خاص و فضای زیادی برای انجام آن احتیاج ندارند. البته بهتر است که کمی قبل از این فعالیت­ ها بدن خود را با نرمش گرم کنند.

قبل از هر ورزشی باید بدن را گرم کرد برای مطالعه بیشتر در این مورد به لینک مقابل مراجعه کنید: گرم کردن بدن قبل از ورزش های مختلف

1. دویدن

دو یکی از ساده­ ترین و بهترین ورزش­ برای کودکان چاق است و برای بچه­ ها عالی است. بچه­ ها دویدن را دوست دارند! دویدن می­ تواند با سایر حرکات ادغام شده و تبدیل به یک بازی شود مثل مسابقه دو. می­ توان تنوع هم ایجاد کرد مثلا دو همراه با پرش، دوی سرعتی یا حتی می­توان با زانو بلند( بالاآوردن زانو تا نزدیک سینه در هر قدم) یا لگد زدن( رساندن پاشنه پا به باسن در هر قدم)  و یا تغییر جهت ( از چپ به راست یا جلو و عقب) نیز تنوع ایجاد کرد.

حرکات ورزشی برای کودکان

2. پریدن

پرش باعث تقویت عضلات، تناسب قلب و عروق، و افزایش استقامت کودکان می­ شود. برخی از انواع پرش­ ها که برای کودکان جالب است را در زیر نام بردیم:

  • پروانه (jumping jack)
  • پریدن تاک (tuck jump)
  • پرش با مانع(hurdle hops)
  • پرش با یک پا(one foot hops)
  • کراس پا  (criss cross feet)
حرکات ورزشی برای کودکان

3. اسکوات و لانچ

همانطور که بزرگسالان این ورزش را انجام می ­دهند، کودکان شما نیز می­ توانند انجام دهند. اسکوات، ورزش مناسب برای دختر بچه ها نیز هست.برای اسکوات و لانچ زانوها را خم کنید (اما نه زیاد) ! این ورزش ساده باعث عضله سازی پاها شده و اساس هرگونه ورزش یا فعالیت جسمی است. می­ توانید لانچ جلو، عقب، و کنار را هم امتحان کنید.

حرکات ورزشی برای کودکان

4. دراز نشست

ورزش ­هایی که با فشار دادن شکم به زمین انجام می­ شوند مثل دراز نشست و پلانک از جمله بهترین ورزش برای لاغری کودکان هستند. کودکان می­ توانند این ورزش­ ها را با دوچرخه، کرانچ و بالابردن پاها ترکیب کنند. دراز نشست تنوع زیادی دارد. با انجام پلانک نیز باعث تقویت عضلات نیم ­تنه بالا، شکم و پشت می­ شوند.

5. راه رفتن خرچنگی

برای این ورزش باید کودک نشسته و زانوهای خود را خم کند سپس دستان خود را در پشت قرار داده و خود را به سمت بالا بکشد، بنابراین می ­تواند مثل یک خرچنگ راه برود. این بازی جالب و بامزه، باعث تقویت عضلات بازو و شکم می­ شود.

بهترین ورزش ها برای کودکان

6. خزیدن خرسی

اگر کودک شما دوست نداشت مثل خرچنگ راه برود، پس او را برگردانید تا مثل یک خرس راه برود! این ورزش برای کودکان تمام عضلات بدن را درگیر می­ کند چون علاوه بر تقویت عضلات شکمی، به تقویت دست ­ها و پاها نیز کمک می ­کند.

بهترین ورزش ها برای کودکان

7. حرکت سوپرمن

تا حالا شده که کودک تان روی شکم بخوابد و دست­ ها و پاهایش را از روی زمین بلند کند؟ مثل یک سوپرمن که تو هوا پرواز می کنه!

این حرکت نیز باعث تقویت عضلات پشت، گردن و عضلات عقبی می ­شود.

بهترین ورزش ها برای کودکان

8. ورزش با هولاهوپ

انجام ورزش با هولاهوپ برای کودکان هم تفریح و هم فعالیت خوبی برای قلب است. هولاهوپ قدرت تمرکز را در کودکان بالا می ­برد. می توانید از هولاهوپ­ های شبرنگ هم برای جلب توجه بیشتر کودکان استفاده کنید.

بهترین ورزش ها برای کودکان

 9. طناب­ کشی

بچه­ ها مسابقه و رقابت را در حرکات ورزشی دوست دارند. طناب­ کشی قدرت عضلات میانی آن­ها را بالا می­ برد و برای عضلات دو سر بازو آن­ها مفید است.

بهترین ورزش ها برای کودکان

10. هنرهای رزمی

هنرهای رزمی می ­تواند باعث ایجاد برخی ویژگی­ ها در کودکان شود مانند:

  • اعتماد به نفس
  • تمرکز
  • انعطاف­ پذیری
  • حفظ تعادل

در کنار همه­ ی ویژگی­ های مفید روحی و ذهنی، ورزش­های رزمی مانند ورزش تکواندو برای کودکان باعث هماهنگی خوب چشم و دست، تقویت عضلات میانی، تعادل و توانایی حفظ آرامش در شرایط تحت فشار می­ شود.

بهترین ورزش های رزمی مناسب بانوان در مقاله ی روبرو آورده شده است: انواع ورزش های رزمی برای بانوان

11. سنگ نوردی

سنگ نوردی باعث افزایش استقامت عضلات میانی و توانایی بازوها و ماهیچه­ های پا می­شود. همچنین توانایی ایجاد یک استراتژی را که چه وقت و کجا قدم بعدی را برداریم، در کودکان بالا می­ برد.

ورزش­ های زیادی هستند که برای کودکان مفید خواهند بود مانند شنا، تنیس، ژیمناستیک، فوتبال، کشتی، پارکور و غیره.

در پایان باید گفت که ایجاد تعادل در استفاده از تکنولوژی و فعالیت­های جسمانی نقش موثری در رشد اخلاقی، ذهنی و جسمانی کودک دارد. شما ممکن است روش­های متنوعی را برای تشویق کودک خود به ورزش کردن امتحان کرده باشید اما فقط باید بدانید که علاقه­ ی کودکتان چیست و آن را پیدا کنید. در اینجا ما یک سری ورزش­ ها و فعالیت ­ها را نام بردیم، که سرگرم­ کننده نیز هستند. فعالیت­ هایی که می­ توانند با برنامه ­ها و بازی­ های موبایل رقابت کنند و درآخر تعادل را وارد زندگی شما کنند. اما بهترین ورزش ها برای کودکان، ورزشی است که کودک شما به آن علاقه دارد.

در آخر هر ورزشی بدن را سرد کنید تا گردش خون متعادل شود : سرد کردن بدن بعد از ورزش

منبع:

سایت گود هوس کیپینگ

دیدگاهتان را بنویسید