مضرات نوشابه زیرو،‌ آیا نوشابه های رژیمی مضر هستند ؟

نوشابه زیرو که معروف به Coke Zero Sugar است بنظر بهترین انتخاب در نوشیدنی‌های گازدار است. مانند کوکاکولا معمولی شکر، کربوهیدرات یا کالری ندارد، اما بسیاری از مواد تشکیل دهنده آن دارای خطرات احتمالی مانند افزایش وزن ، عدم تعادل در باکتری‌های روده و کاهش تراکم مواد معدنی استخوان می‌باشد.

کوکا-زیرو

نوشابه‌‌ی زیرو در کل شامل 9 ماده تشکیل دهنده است:

  • آب گازدار
  • رنگ کاراملی
  • اسید فسفریک
  • آسپارتام
  • بنزوات پتاسیم
  • طعم دهنده های طبیعی
  • سیترات پتاسیم
  • پتاسیم آسسولفام
  • کافئین

مانند همه لیست مواد تشکیل دهنده ، مواد تشکیل دهنده Coke Zero Sugar به ترتیب حجم نزولی لیست شده اند. به عبارت دیگر ، آب گازدار بیشترین درصد نوشیدنی را تشکیل می‌دهد در حالی که کافئین کمترین میزان این نوشیدنی را تشکیل می‌دهد. نشان داده شده است که از بین این ۹ ماده ، حداقل سه ماده غذایی تأثیرات منفی بر سلامتی مانند افزایش وزن و مشکلات کلیوی دارند. Coke Zero Sugar حاوی دو شیرین کننده مصنوعی است: آسپارتام و استوکولفام پتاسیم یا استوکولفام K. گرچه این شیرین کننده ها برای استفاده توسط سازمان غذا و دارو تأیید شده اند، اما به آن اندازه‌ای که تصور می‌کنیم جایگزین مناسبی نیست. در یک بررسی که در سال ۲۰۱۷ منتشر شده ، اشاره شده است که آسپارتام حتی در صورت مصرف در حد توصیه شده ، می‌تواند باعث استرس اکسیداتیو شود، تعادل آنتی اکسیدان ها را در بدن بر هم بزند ، به غشای سلول آسیب برساند و منجر به التهاب مزمن گسترده شود. مطالعه دیگری که در مجله بیماریهای کلیوی ایران در سال ۲۰۱۷ منتشر شد ، افزود که مصرف آسپارتام با افزایش وزن و چاقی ، سندرم متابولیک ، عدم تعادل در باکتریهای روده سالم و آسیب احتمالی به بافتهای کلیه ارتباط دارد.

فنیل آلانین در کک صفر

آسپارتام همچنین حاوی یک اسید آمینه به نام فنیل آلانین است. اگرچه اکثر افراد می توانند فنیل آلانین را بدون هیچگونه تأثیر منفی بر سلامتی پردازش کنند ، این یک مشکل خطرناک برای افراد مبتلا به اختلال ژنتیکی بنام فنیل کتونوریا یا PKU است. به طور معمول ، بدن فنیل آلانین را به اسید آمینه دیگری به نام تیروزین تجزیه می کند. مبتلایان به فنیل کتونوریا توانایی تجزیه فنیل آلانین را ندارند و در نتیجه ، اسید آمینه در بدن جمع می شود. اگر سطح بیش از حد بالا برود ، می تواند به مغز و سیستم عصبی آسیب برساند ، به طور بالقوه باعث آسیب مغزی ، تشنج و اختلالات یادگیری می شود. فنیل آلانین همچنین می تواند در افرادی که داروهای خاصی مانند MAOI و ضد روان پریشی و کسانی که مبتلا به اختلال عضلانی هستند ، دیسکینزی تاخیر آورنده اثرات منفی باشد. کسانی که دچار اضطراب ، اختلالات خواب و هرگونه شرایط روحی و روانی هستند نیز باید در هنگام مصرف فنیل آلانین احتیاط بیشتری داشته باشند زیرا می تواند اضطراب و عصبی بودن را افزایش دهد.

خطرات اسید فسفریک

اسید فسفریک یک اسید معدنی غیر آلی است که به عنوان ماده نگهدارنده در غذاها و نوشیدنی های فرآوری شده مانند نوشابه استفاده می شود. این ماده نه تنها ماندگاری نوشیدنی را افزایش می دهد ، بلکه برخی از ترش بودن آن را نیز به آن می بخشد. اگرچه تحقیقات در مورد تأثیرات اسید فسفریک بر سلامتی محدود است ، مروری که در مجله آمریکایی تغذیه بالینی در سپتامبر ۲۰۱۴ منتشر شد ، ارتباط بین نوشابه های حاوی اسید فسفریک و کاهش تراکم مواد معدنی استخوان در باسن زنان را گزارش داد. مطالعه دیگری که در ژانویه ۲۰۱۷ در مجله بالینی انجمن نفرولوژی آمریکا منتشر شد ، گزارش داد که نوشیدن نوشابه های گازدار که حاوی اسید فسفریک هستند ممکن است میزان اسید را در خون افزایش دهد ، همچنین خطر بیماری کلیوی را افزایش می دهد.

رنگ مورد استفاده در نوشابه

این رنگ قهوه‌ای طبیعتا بدون ضرر نیست. این رنگ کاراملی مصنوعی با ترکیبات آمونیوم تولید می‌شود که تجزیه شده و ماده‌ای به نام 4 methylimidazole یا 4 MEI تشکیل می‌شود. قرار گرفتن منظم در معرض 4MEI  یکی از خطرات نوشابه‌های رژیمی است و می‌تواند خطر ابتلا به برخی از انواع سرطان را افزایش دهد. با این حال ، این مطالعه همچنین خاطر نشان می کند که تولید کنندگان نوشابه ، مانند کوکاکولا توافق کردند که رنگهای کاراملی خود را دوباره تنظیم کنند تا دیگر حاوی 4-MEI نباشند. کوکا کولا در وب سایت خود یادآور شد که سطح 4-MEI در محصولات خود را کاهش داده است اما هنوز هم حاوی مقادیر کمی از ترکیب هستند.

نوشابه معمولی یا رژیمی

اگر بین انتخاب این دو مردد هستید، جواب ایده آل هیچکدام نیست. اثرات منفی رژیم غذایی و سایر نوشابه‌های رژیمی نیست که مسئله سلامتی است. کک معمولی ممکن است هیچ شیرین‌کننده مصنوعی نداشته باشد ، اما حاوی شربتی با فروکتوز بالا است که به خودی خود مشکلاتی را به همراه دارد. مانند:

  • چاقی
  • سندرم متابولیک
  • دیابت
  • بیماری کبد چرب غیرالکلی

اگر در انتخاب نوشیدنی تردید دارید، آب همیشه بهترین گزینه‌ی شماست.‌

3 دیدگاه دربارهٔ «مضرات نوشابه زیرو،‌ آیا نوشابه های رژیمی مضر هستند ؟»

  1. سلام من چند روز که کوکاکولا زیرو مصرف میکنم و خودم و پس و دچار مشکلاتی شدیم به خاطر آسپارتام که داخل نوشابه زیرو هست که سم خالص و واقعا ضرر داره برای همه

    پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید