مواد غذایی مفید برای رشد و تقویت ناخن

ناخن ها به عنوان معیاری برای تعیین سلامت کلی بدن استفاده شناخته می شوند . از آنجایی که بدن مواد مغذی را ابتدا به اندام های حیاتی می فرستد ، ناخن ها عموما آخرین عضوی هستند که این مواد مغذی را دریافت می کنند . به همین دلیل وجود سوء تغذیه در بدن، ناخن آن را نشان می دهد. راه های مراقبت از ناخن روش های مختلفی دارد مثل استفاده از مواد غذایی مفید برای رشد و استحکام ناخن ها و رعایت اصول بهداشتی صحیح می شود که در این مقاله از ورزش بلاگ به مواد غذایی مفید برای رشد و تقویت ناخن می پردازیم .

برای داشتن موهایی سالم مقاله روبرو را بخوانید : ویتامین های مورد نیاز رشد مو

آشنایی با مواد غذایی برای رشد و تقویت ناخن ها

برای داشتن ناخن سالم حتما با روش های تغذیه ای موثر در این زمینه آشنا شوید تغذیه و خورد و خوراک شما تاثیرات مهمی بر تقویت و سلامت ناخن ها می گذارد. حتی اگر رژیم غذایی سالمی داشته باشید، به این معنا نیست که ناخن ها به مشکلاتی از قبیل کدرشدن و رشد کم دچار نمی شوند. زیرا ژنتیک هم بر ناخن ها تاثیر می گذارد. با همه این ها ، خوردن غذاهایی که حاوی مواد مغذی مناسب ناخن است، می تواند کمک کند تا ناخن ها به بهترین حالت دربیایند.

ساختمان کلی ناخن

ناخن بطور طبیعی 3 میلی متر در ماه رشد می کند البته این میزان رشد به عواملی مثل سن، فعالیت های ورزشی و ژنتیک بستگی دارد. رشد ناخن های دست از ناخن های پا سریع تر می باشد. در فصل تابستان رشد ناخن ها سریعتر از زمستان است. ناخن ها از کراتین که یک پروتئین سخت است ساخته شده اند. ناخن قسمت های مختلفی دارد مثل : ریشه ناخن، و قسمت بیرونی ناخن که از کراتین مرده ایجاد شده و اساسا بی رنگ است اما به علت وجود مویرگ های خونی زیر آن کمی صورتی دیده می شود. پوست زیر ناخن شامل اعصاب و مویرگ های خونی است که نقش تغذیه را به عهده دارند. شاید سوال شما نیز باشد که برای رشد مو و ناخن چه باید کرد؟ در زیر راه های مختلفی برای تقویت ناخن و رشد آن گفته ایم.

در مورد نحوه ماساژ صورت در مقاله روبرو بیشتر بخوانید : آموزش ماساژ صورت

برای ضخیم و قوی تر شدن ناخن و مو چه بخوریم؟

تغذیه مناسب برای سلامت ناخن :

به طور کلی مواد غذایی مفید برای ناخن مربوط به مواد غذایی حاوی پروتئین و ویتامین های گروه B – زینک و آهن هستند و برخی از این مواد غذایی شامل غذاهای خوب و مغذی مانند برنج قهوه ای، آجیل، غلات کامل، سویا، شیر بدون چربی، تن ماهی، میوه و سبزیجات تازه که برای ناخن بسیار خوب هستند.

1. پروتئین

اگر در رژیم غذایی روزانه افراد، پروتئین کم باشد، ناخن ها شکننده و نازک شده و سرعت رشد ناخن ها کم می شود. همچنین رژیم غذایی نامناسب سبب بروز خطوط سفید رنگی روی ناخن می شود.

2. ویتامین های C و B

وجود ویتامین C در بدن موجب افزایش جذب آهن از مواد غذایی می شود. برای افزایش تاثیرات ویتامین C در بدن، بهتر است مواد غذایی حاوی ویتامین C را با مواد غذایی حاوی ویتامین E مصرف کنید. زیرا ویتامین E سبب گردش جریان خون بهتر شده و در نتیجه عمل اکسیژن رسانی به ناخن بهتر انجام شده و ناخن ها محکم تر می شوند.

برای بالا بردن سیستم ایمنی خواندن مقاله روبرو را به شما پیشنهاد می کنیم : مواد غذایی مفید برای تقویت سیستم ایمنی بدن

مواد غذایی مفید در سلامت ناخن‌ها

ویتامین های گروه B مانند ویتامین B12 نیز در سلامت و رشد ناخن ها موثر هستند. کمبود ویتامین B12 موجب تغییر شکل ناخن ها می شود. به علاوه تغییر شکل نوک ناخن ها ممکن است در اثر کمبود یک یا گروهی از ویتامین های B باشد.

3. مواد غذایی حاوی زینک

روی برای تشکیل ناخن و سلامت آن بسیار مفید است. عنصر زینک یا روی نقش مهمی در سنتز پروتئین دارد و وجود آن در رشد و سلامت بافت های بدن ضروری است. بنابراین کمبود روی در بدن روی رشد و سلامت ناخن ها موثر است. عنصر روی برای جذب بهتر به ویتامین B6 نیاز دارد که در مواد غذایی مختلفی ؛ مثل گوشت قرمز و گوشت سفید (مرغ و ماهی و سایر پرندگان) می باشد.

4. مواد غذایی شامل آهن

کمبود آهن در بدن باعث مشکلات مختلفی مثل خشکی و شکنندگی ناخن و همچنین تغییر شکل و بد فرم شدن آن می گردد. برای جلوگیری از کمبود آهن بهتر است غذاهای سرشار از آهن مثل انواع میوه های خشک شده، زرده تخم مرغ، جگر، گوشت قرمز کم چربی، گوشت مرغ، ماهی و سایر پرندگان، ماهی سالمون، ماهی تن و انواع دانه ها را مصرف کنید.

روش های درمان کم خونی را در مقاله روبرو شرح داده ایم : رژیم غذایی برای درمان کم خونی

ماده غذایی مناسب برای سلامت ناخن ها

بادام، گردو و سایر آجیل‌ ها حاوی مقادیر زیادی اسید‌های چرب امگا3 هستند. در این میان بادام انتخاب بهتری است چرا که بیشترین مقادیر ویتامین E، منیزیم، و کلسیم را در مقایسه با سایر آجیل‌ ها در خود جای داده است. این ویتامین‌ ها و مواد معدنی منجر به تقویت استخوان‌ ها و تقویت ناخن‌ ها می‌ شوند و از شکستگی ناخن جلوگیری می‌ کنند.

5. مرغ

سرشار از ویتامین B پروتئین و روی است. این پروتئین ها سبب تقویت رشد ناخن، مو و پوست می شود. مرغ یک پروتئین بدون چربی است. می‌ توانید اسید آمینه مورد نیاز را از مواد غذایی غیر گوشتی نیز دریافت کنید. مثل: لوبیا، کلم بروکلی و گل کلم که حاوی مقادیر زیادی پروتئین و بیوتین هستند. این مواد برای تولید کراتین در ناخن ها مناسب هستند؛ پروتئینی که به حفظ سلامت مو و ناخن‌ ها کمک می‌ کند.

برای جلوگیری از پوکی استخوان حتما مقاله روبرو را مطالعه کنید : بهترین ورزش ها برای درمان پوکی استخوان

6. دانه‌های آفتابگردان

علاوه بر اینکه تخمه آفتابگردان یک میان وعده سالم است، مقادیر زیادی منیزیم نیز دارد که باعث رشد ناخن‌ ها می‌ شود.

7. ماهی سالمون

از سالم‌ ترین غذا‌ها برای حفظ سلامت کلی بدن ماهی است. مقادیر بالای ویتامینDموجود در ماهی به جذب کلسیم بیشتر در بدن کمک می‌ کند. این افزایش جذب کلسیم برای جلوگیری از پوکی استخوان‌ ها و افزایش استحکام ناخن‌ ها می شود؛ بنابراین به‌ جای مصرف گوشت‌ های قرمز، حداقل هفته‌ ای دو بار ماهی سالمون بخورید.

با این خوراکی‌ها ناخن و موی خود را تقویت کنید

8. ماست

ماست های کم چرب و نه ماست‌ های پرچرب و شیرین، حاوی مواد معدنی تقویت‌ کننده ناخن‌ ها هستند. یعنی پروتئین، بیوتین، آهن، منیزیم، پتاسیم، کلسیم و ویتامین D را در خود دارد.

9. دانه کدو تنبل

یکی از مواد غذایی مفید برای سلامت ناخن‌ ها تخمه کدو تنبل است. این دانه سرشار از ویتامین E، روی و فیبر می باشد و به علت خاصیت قلیایی خود از التهاب در بدن جلوگیری می‌ کند.

10. تخم‌ مرغ

دقیقا مانند ماهی سالمون، تخم مرغ نیز حاوی پروتئین و ویتامین D است. تخم‌ مرغ منبع غنی از بیوتین نیز به حساب می‌ آید. بیوتین برای سلامت موها بسیار مفید است. علاوه بر این، مواد معدنی موجود در زرده تخم مرغ باعث مرطوب ماندن کوتیکول ناخن شده و باعث احیای و تقویت آن می شود.

برای تقویت ناخن چه بخوریم؟

11. آجیل ها

انواع آجیل مانند بادام و گردو حاوی مقادیر زیادی اسیدهای چرب امگا3 هستند. در این میان بادام به علت داشتن مقادیر بیشتری از ویتامین ای، منیزیم، و کلسیم در مقایسه با سایر آجیل ها مفید تر است. این ویتامین ها و مواد معدنی منجر به تقویت استخوان ها و تقویت ناخن ها می شوند و از شکستگی ناخن جلوگیری می کنند.

12. سبزیجات تیره رنگ

سبزیجاتی مثل لوبیا، کلم بروکلی، اسفناج و گل کلم حاوی مقادیر زیادی پروتئین و بیوتین هستند که از تولید کراتین حمایت می کنند. پروتئینی که به حفظ سلامت مو و ناخن ها کمک می کند.

مناسبترین رژیم غذایی برای داشتن ناخنهای سالم

13. غلات کامل

یکی از مواد غذایی که میزان زیادی بیوتین دارد، غلات است. در واقع غلات کامل مانند بلغور جوی دوسر یا برنج قهوه ای، استحکام ناخن ها را افزایش می دهند. ترکیب این ویتامین با کربوهیدرات های پیچیده موجود در غلات برای سلامت ناخن ها بسیار مفید است. بنابراین در صورت ضعیف شدن ناخن ها به سراغ این مواد غذایی بروید.

برای درمان ریزش مو مقاله روبرو را مطالعه کنید : برای جلوگیری از ریزش مو چه غذاهایی بخوریم؟

14. بلوبری

میوه بلوبری سرشار از آنتی اکسیدان ها است که از شکنندگی ناخن ها جلوگیری می کند. این آنتی اکسیدان ها به احیای سلول‌ های ناخن آسیب دیده و کاهش التهاب کوتیکول ها کمک می کنند.

مراقبت از ناخن و تقویت ناخن‌های دست و پا

15. مخمر آب جو

برای تقویت ناخن‌ ها، مخمر آب جو حاوی میزان زیادی سیلیکون است که جزو مواد معدنی افزایش دهنده جریان خون در ناحیه پوست سر و کوتیکول محسوب می شوند. مخمر آب جو، با افزایش سرعت تولید کراتین باعث تقویت ناخن ها و پیشگیری از شکستگی آن‌ ها می شود. این مکمل ها همچنین برای پیشگیری از ابتلا به سرطان نیز مؤثر هستند. البته توجه کنید که این قرص ها تا حدودی اشتها را زیاد می کنند و اگر پرخوری کنید ممکن است مبتلا به چاقی شوید.

16. گزنه

گیاه گزنه حاوی ویتامین برای رشد ناخن و موها است. می توانید این گیاه خشک را تهیه کرده و یک قاشق آن را با یک لیوان آب جوش به مدت 20 دقیقه دم کنید. یک قاشق سرکه سیب به آن اضافه کنید و ناخن‌ ها را به مدت ده دقیقه در این آب نگه دارید. در نهایت نیز دست‌ ها را با آب ولرم بشویید. بهتر است این کار را هفته ای یکبار انجام دهید تا ناخن‌ ها تقویت شوند. مصرف عرق گزنه نیز برای افزایش آهن بدن مناسب است.

ویتامین‌ها و مواد معدنی مناسب برای رشد ناخن

17. شیر

این ماده لبنی حاوی کلسیم و ویتامین دی به مقدار زیاد است. خوردن شیر باعث تامین کلسیم و ویتامین بدن می شود. میزان کلسیم در بدن رابطه مستقیمی با سلامت پوست و مو و ناخن و استخوان ها دارد. اگر کلسیم بدن به میزان کافی باشد ناخن های سالم و محکم و زیبایی خواهید داشت. و دیگر نباید نگران خم شدن و ضعیف شدن ناخن ها باشید .

برای درمان اگزما حتما مقاله روبرو را مطالعه کنید : رژیم غذایی مناسب درمان اگزما

18. شاه‌ دانه مکمل غذایی رشد ناخن

ان گیاه سرشار از تمام اسید‌های آمینه است و به راحتی جذب بدن می‌ شود. از آنجا که اسید‌های آمینه واحد سازنده پروتئین‌ها هستند و پروتئین هم برای رشد ناخن لازم است، پس حتما آن را در رژیم غذایی خود قرار دهید. شاه‌ دانه دارای چربی‌ های سالم است که بدن به آن‌ها نیاز دارد. همچنین دارای آهن، ویتامین D و ویتامین E می‌باشد.

مواد غذایی مفید برای سلامت پوست ، مو و ناخن

19. آووکادو

میوه آووکادو هم یکی دیگر از منابع غنی از ویتامین E، فولات و سایر ویتامین‌ های گروه B، پروتئین گیاهی و ویتامین A می‌ باشد. آووکادو غذای فوق‌ العاده‌ای است که در اکثر سالاد‌ها و سس‌ ها و چاشنی‌ های دیگر استفاده می‌ شود.

راه های داشتن ناخن های سالم و محکم

  • بهتر است ناخن ها را چهار گوش کوتاه کنید تا از گوشه کردن آن در پوست اطراف ناخن جلوگیری کنید.
  • از پوشیدن کفش های نوک تیز و تنگ بپرهیزید چون باعث فرو رفتن ناخن در گوشت پا می شود.
  • بهداشت ناخن ها را همیشه رعایت کنید و آن را با آب گرم و صابون خوب بشوئید.
  • زیاد مانیکور نکنید. زیرا با تراشیدن بیش از حد ناخن ها، آن ها حساس تر شده و بیشتر در معرض انواع بیماری های ناخن قرار می گیرید.
  • از جویدن ناخن ها دست بردارید.
  • از لاک های با کیفیت استفاده کنید، چون لاک های با کیفیت پایین به ناخن صدمه می زنند
  • بعد از استفاده از لاک پاک کن ها، حتما از یک مرطوب کننده خوب هم استفاده کنیم

می توانید در مقاله روبرو در مورد کفش های مناسب هر ورزش بیشتر بخوانید : راهنمای خرید کفش ورزشی

نقش تغذیه و سلامت ناخنها

افزایش سلامت ناخن ها

  • می توانید برای تقویت و زیبایی ناخن ها از دمکرده دم اسب و یا روغن شترمرغ به صورت موضعی استفاده کنید.
  • قبل از خواب می توانید چند دقیقه با روغن زیتون یا روغن نارگیل و یا لوسیون های مخصوص ناخن، آن ها را ماساژ دهید. بهتر است بعد از چرب کردن ناخن ها دستکش بپوشید تا مواد بهتر جذب ناخن بشوند.
  • یک ماسک تقویت ناخن، از مخلوط کمی آب پرتقال، سیر، و روغن زیتون درست می شود.
  • مایع ظرفشویی و مواد شوینده مینای ناخن را از بین می برند و روی رشد ناخن ها تاثیر می گذارند. بنابراین همیشه هنگام شستشو و استفاده از آب دستکش بپوشید تا ناخن های سالمی داشته باشید.
  • آب، نقش کلیدی و مهمی برای سلامت بدن و ناخن ها دارد. بنابراین به مقدار لازم در روز آب مصرف کنید.

در مقاله روبرو در مورد میزان آب مورد نیاز مصرفی شما در روز بیشتر توضیح داده ایم : میزان مصرف آب در روز بر اساس وزن

انواع بیماری های ناخن :

  • نقاط سفید

نقاط سفید بطور شایع روی ناخن ها دیده شده و در اثر آسیب به ریشه ناخن در زمانی که سلول های ناخن در حال تشکیل شدن هستند رخ می دهند و معمولا جای نگرانی ندارد.

راه های مراقبت و تقویت ناخن

خونریزی های خطی

انتشار عروق خونی در زیر ناخن موجب ایجاد خطوط عمودی زیر صفحه ناخن می شود. این مشکل ممکن است به علت ضربه به ناخن و یا مصرف داروی خاص و بیماری های خاص ناخن ایجاد شود. خونریزی خطی خود به خود بهبود می یابد.

برای درمان واریس پا مقاله روبرو را مطالعه کنید : بهترین ورزش ها برای درمان واریس

فرو رفتن گوشت در ناخن

این مشکل شایع اغلب برای انگشت بزرگ پا اتفاق می افتد. دلایل آن می تواند کوتاه کردن نامناسب ناخن ها و استفاده از کفش های تنگ باشد. این مساله ممکن است باعث افزایش انحنای ناخن، فرو رفتن کناره های ناخن در پوست کناری، بروز عفونت و درد شدید شود. برای درمان این مشکل باید قسمت فرورفته در پوست توسط پزشک بریده شده و عفونت نیز درمان شود

عفونت های قارچی

این عفونت در ناخن های پا شایع تر از ناخن های دست است چون قارچ ها بیشتر در نواحی مرطوب و گرم و محل های تحمل کننده وزن تشکیل می شوند. عفونت های مخمری در ناخن های دست شایع تر هستند، مخصوصا اگر دست ها مرتب در آب باشند و یا شخص مبتلا به دیابت باشد. در این موارد انتهای ناخن از بستر ناخن جدا شده و پوسته های سفید، سبز، زرد یا سیاه زیر صفحه ناخن جمع می شوند. این بیماری کم کم بستر زیر ناخن را نیز درگیر می کنند.

تقویت ناخن/ مواد غذایی مفید برای ناخن

تومورها و زگیل ها

در هر قسمتی از ناخن ممکن است تومورها و زگیل ها ایجاد شوند. در این حالت بستر ناخن تغییر شکل یافته و یا در اثر رشد تومور یا زگیل تخریب می شود. تومورهای ناخن به دو نوع خوش خیم و بدخیم تقسیم می شوند شایع ترین نوع خوش خیم زگیل ها هستند که نوعی عفونت های ویروسی اند. و پوست اطراف و زیر صفحه ناخن را گرفتار می کنند. این زگیل ها دردناک بوده و می توانند ایجاد محدودیت درحرکت و استفاده از انگشتان بکنند.

وجود هر مشکلی در بدن مانند بی‌ خوابی، خستگی، تغذیه ناسالم و غیره خیلی زود تاثیر خود را روی ناخن ها به جا می گذارد. در این صورت است که ناخن‌ ها شکننده و سست و نازیبا می شوند.

انواع بیماری های ناخن
1. تقویت کننده ناخن چی خوبه ؟

می توانید برای تقویت و زیبایی ناخن ها از دمکرده دم اسب و یا روغن شترمرغ به صورت موضعی استفاده کنید.

2. چه روغنی برای رشد ناخن خوب است ؟

قبل از خواب می توانید چند دقیقه با روغن زیتون یا روغن نارگیل و یا لوسیون های مخصوص ناخن، آن ها را ماساژ دهید. بهتر است بعد از چرب کردن ناخن ها دستکشی بپوشید تا مواد بهتر جذب ناخن بشوند.

منبع : سایت هلت لاین

کلید واژه های مرتبط : پنیر برای رشد ناخن و رشد ناخن در ۱۰ روز و رشد ناخن با جوش شیرین

دیدگاهتان را بنویسید