رژیم آب درمانی سه روزه و هرچیزی که درباره آن لازم است بدانید

رژیم آب درمانی سه روزه یکی از انواع رژیم‌هایی است که برای لاغری و کاهش وزن استفاده می‌شود. اگرچه افراد زیادی از این نوع رژیم‌های دوره‌ای برای کاهش وزن استفاده می‌کنند، اما این رژیم عوارضی هم دارد که هر کسی مجار به استفاده از آن نیست و حتما قبل از شروع آن، باید درباره آن بیشتر بدانید. در این مقاله به طور کلی هر چیزی که درباره این رژیم لازم است بدانید گفته شده است. پیشنهاد می‌کنم در ادامه مطلب با ما همراه باشید تا با فواید و مضرات این رژیم نیز آشنا شوید.

خواص درمانی آب خوردن چیست؟

حدود 60% از بدن انسان را آب تشکیل می‌دهد. بنابراین آب یک عنصر حیاتی برای زنده ماندن انسان است. به طور متوسط خانم‌ها در روز 2.2 لیتر باید بنوشند در حالیکه بدن آقایان روزانه 3 لیتر آب نیاز دارد. خوردن آب فواید زیادی دارد برای مثال چند مورد از فواید آن در ادامه گفته شده است:

  • مواد زائد را از راه ادرار، تعریق و مدفوع از بدن خارج می‌کند.
  • به تنظیم حرارت بدن کمک می‌کند.
  • باعث روانکاری مفاصل (حرکت نرم غضروف‌ها روی هم) می‌شود و در مفصل خاصیت ضربه‌گیری دارد.
  • از اعضای حساس مانند قلب و مغز، حمایت فیزیکی انجام می‌دهد.

رژیم آب درمانی سه روزه چیست و چگونه انجام میشود؟

رژیم آب درمانی یک نوع رژیم دوره‌ای است که در این مدت هیچ غذایی خورده نمی‌شود و تنها از آب در این رژیم استفاده می‌شود که یکی از روش‌های کاهش وزن است البته عوارض خود را نیز دارد. در واقع این بهترین روش برای لاغری نیست و در بلند مدت باعث ایجاد مشکلات جدی می‌شود. زیرا اگر در این نوع رژیم از خوردن غذاهای دیگر برای طولانی مدت پرهیز شود، باعث می‌شود افراد به عنوان پاداش خود در خوردن غذاهای ناسالم زیاده روی کنند.

رژیم آب درمانی سه روزه یک رژیم کوتاه مدت سه روزه است که در آن فقط از آب استفاده می‌شود. در حالیکه استفاده از آب در کنار سایر غذاها در طول روز به شدت توصیه می‌شود اما مصرف آب به تنهایی باعث ایجاد خطراتی می‌شود که در ادامه به آن می‌پردازیم. طبق تحقیقاتی که انجام شد، مشخص شده است که این نوع رژیم آب تراپی باعث افزایش فشارخون، سندروم متابولیک، آرتروز و بیماری‌های قلبی عروقی می‌شود.

مقاله پیشنهادی: رژیم مدیترانه‌ای ، رژیم 13 روزه کانادایی ، رژیم وگان ، رژیم غذایی مناسب در بارداری

رژیم آب درمانی چه مدت طول می‌کشد؟

به طور قطعی عدد دقیقی برای زمان این رژییم وجود ندارد، اما با توجه به توصیه‌های پزشکی در این باره پیشنهاد می‌شود که حداقل زمان استفاده از این رژیم یک روز و حداکثر سه روز باشد.

رژیم آب درمانی سه روزه

رژیم آب درمانی چه خطراتی دارد؟

قبل از اینکه شما رژیم آب درمانی سه روزه را برای خود انتخاب کنید، حتما باید درمورد آب درمانی تحقیق کنید و عوارض آن را بدانید. از جمله شایع‌ترین عوارض استفاده از رژیم آب درمانی سه روزه شامل موارد زیر می‌شود:

  • سردرد
  • حالت تهوع
  • فشار خون بالا
  • بی خوابی
  • خستگی

یکی دیگر از خطرات مربوط به این رژیم، این است که در این دوره همزمان تمرین و ورزش هم انجام شود. این کار باعث ایجاد حس سرگیجه و خستگی در شما می‌گردد. بنابراین در طی این رژیم، ورزش کردن خیلی پیشنهاد نمی‌شود.

رژیم آب درمانی سه روزه برای چه کسانی توصیه نمی‌شود؟

همانطور که در قسمت قبل گفته شد این رژیم که جزو رژیم‌های دوره‌ای به شمار می‌آید مضراتی نیز دارد؛ به همین دلیل استفاده از رژیم آب درمانی سه روزه برای کسانی که شرایط خاصی دارند مثل موارد زیر را دارند، اصلا توصیه نمی‌شود.

  • افراد دیابتی
  • کسانی که برای فشار خون دارو مصرف می‌کنند
  • خانم‌های باردار
  • در دوران شیردهی مادران
  • افرادی که دچار کمبود وزن هستند
  • کسانی که بیماری قلبی دارند

فواید استفاده از رژیم آب درمانی چیست؟

با توجه به مضراتی که درباره رژیم آب درمانی سه روزه گفته شد، اما به دلیل فواید آن، افرادی همچنان از این رژیم استفاده می‌کنند که در ادامه برخی از آن‌ها را بررسی می‌کنیم:

  • کمک به پاکسازی و تصفیه بدن
  • ایجاد حس سیری و در نتیجه جلوگیری از پرخوری
  • تنظیم فشار خون
  • کمک به روند عضله سازی
  • سوزاندن چربی

هنگامی که بدن به کربوهیدرات، که منبع ایجاد انرژی برای بدن است، دسترسی نداشته باشد از چربی استفاده می‌کند. رژیم آب تراپی باعث می‌شود که بدن انرژی خود را از طریق سوزاندن چربی تامین کند.

اگر می‌خواهید میزان موثر بودن رژیم آب درمانی را بدانید، پیشنهاد می‌کنم این مقاله را در سایت ما بخوانید:” با رژیم آب درمانی چند کیلو کم میکنیم

رژیم آب درمانی سه روزه

نکاتی که قبل از شروع رژیم آب درمانی سه روزه باید بدانید

کسانی که برای بار اول می‌خواهند این رژیم را شروع کنند بهتر است در ابتدا یک روز از آن استفاده کنند تا تاثیر آب درمانی را طی این یک روز مشاهده کنند و اگر عوارض جدی و خاصی مشاهده نکردند، می‌توانند این رژیم را انجام دهند. البته این رژیم نباید بیشتر از سه روز هم طول بکشد و از آنجایی که ممکن است باعث خستگی ذهنی و جسمی شود بهتر از قبل از شروع آن، بدن خود را به این صورت آماده کنید:

  • قبل از شروع رژیم به خوبی غذا بخورید تا انرژی کافی ذخیره کنید.
  • زمانی را برای این رژیم استفاده کنید که وقت استراحت داشته باشید؛ مثلا یک روز که سرکار نمی‌روید.
  • اگر حالتان خوب نبود و دچار خستگی شدید، رژیم را ادامه ندهید.
  • در طول رژیم ورزش نکنید.

در طول روز فقط از آب استفاده کنید و سعی کنید میزان استفاده از آن را در طول روز پخش کنید. پس از اتمام این دوره رژیم آب تراپی نباید یکدفعه به میزان زیادی غذا استفاده کنید چون باعث دل درد می‌شود و بهتر است کم کم غذا خوردن را شروع کنید.

مقاله پیشنهادی: آب کردن شکم در یک ماه ، ورزش های چربی سوز شکم و پهلو در خانه ، بهترین ورزش چربی سوزی شکم و پهلو

چه روش‌هایی برای کاهش وزن می‌تواند جایگزین رژیم آب درمانی سه روزه شود؟

شاید از خودتان بپرسید، با این همه عوارضی که در قسمت‌های قبل درباره رژیم آب درمانی سه روزه گفتیم، برای کاهش وزن باید از آن استفاده کرد؟ یا اینکه روش‌های دیگری برای لاغری و کاهش وزن نیز وجود دارد! خبر خوب این است که روش‌های مختلفی علاوه بر رژیم دوره‌ای و نوشیدن آب، برای کاهش وزن وجود دارد. در واقع طبق مطالعات انجام شده، بهترین روش کاهش وزن تغذیه مناسب در طول روز به همراه ورزش کردن است.

شما با تغییر بعضی از عادت‌های غذایی خود می‌توانید سالم‌تر زندگی کنید. برای مثال به جای سرخ کردن، از غذاهای بخارپز استفاده کنید. یا به جای استفاده از وعده‌های غذایی ناسالم، از سبزیجات، میوه‌ها و مواد غذایی حاوی پروتئین استفاده کنید.

سعی کنید فعالیت‌های فیزیکی روزانه خود را بیشتر کنید. فعالیت‌های فیزیکی و ورزش روزانه باعث سوختن کالری می‌شود و در لاغری و کاهش وزن شما موثر است. سعی کنید فعالیت‌هایی را پیدا کنید که از انجام دادن آن‌ها لذت ببرید. همچنین می‌توانید در انجام برخی از کارهای روزمره خود تغییراتی انجام دهید که باعث افزایش میزان فعالیت شما شود. برای مثال؛ به جای استفاده از آسانسور می‌توانید از پله استفاده کنید، یا ماشین خود را دورتر از محلی که همیشه پارک می‌کردید، بگذارید تا مجبور شوید بیشتر پیاده‌روی کنید.

همچنین شما می‌توانید از ورزش‌هایی مانند شنای کرال، پروانه و قورباغه برای کاهش وزن خود نیز استفاده کنید.

امیدوارم این مطالب برای شما مفید باشد، اگر شما تجربه‌ای از انجام این رژیم دارید، در قسمت دیدگاه برای ما بنویسید.

منبع مطلب: www.medicalnewstoday.com

دیدگاهتان را بنویسید