رفع بلغم و کاهش وزن

راهکارهای لاغری برای افراد با مزاج ‌های مختلف، با یکدیگر متفاوت است. یکی از سو مزاج های رایج بلغم است. تشخیص مزاج اولین گام برای رسیدن به وزن ایده‌ آل است. برای درمان چاقی با استفاده از طب سنتی، ابتدا باید مزاج تشخیص داده ‌شود و سپس بر اساس آن برای کاهش وزن اقدام کرد. افراد با مزاج بلغم علاقه ‌ای به خوردن سردی ‌ها و میوه‌ جات از خود نشان نمی‌ دهند. بلغم، یک مزاج سرد و تر می ‌باشد، یعنی رطوبت یا چربی بدن بالا است و در عین حال بدن سرد هم است. بنابراین لاغری کمی مشکل است و نیاز به صبر و همچنین رعایت دستورالعمل‌ های لازم دارد. علاوه بر این بلغمی ‌ها استعداد چاقی دارند. در ادامه ما در ورزش بلاگ، چندین روش و راهکار برای رفع بلغم و کاهش وزن ارائه داده ایم.

شناخت انواع مزاج ها و درمان آن

در افراد بلغمی مزاج، چشمان فرد حالت افتادگی دارد و اغلب اوقات احساس سنگینی و کرختی می‌ کنند. افراد بلغمی علاوه بر پوست و موی روشن و شفاف دچار چاقی شکمی و مقداری هم چاقی از ناحیة پهلو می ‌باشند که البته با تعدیل بلغم خود و روی آوردن به مصرف موادی که گرم و خشک هستند مثل خرما و زیره و اسپند و… می ‌توانند از چاق شدن مفرط جلوگیری به عمل آورند. و با مصرف مواد مسهل و تخلیه روده و معده از چاقی خود بکاهند.

در مقاله ی دیگری از درمان افتادگی پلک نیز برای شما گفته ایم : رفع افتادگی پلک

یکی از نکات مهمی که در درمان انواع سو مزاج ها کاربرد دارد و تقریبا نیمی از مسیر درمان را شامل می شود، استفاده ار زوغن های کنجد، زیتون و یا کره های حیوانی به جای روغن های صنعتی و کارخانه ای که با اسم روغن آفتابگردان یا ذرت به فروش میروند، است. برخلاف تصور عموم مردم مصرف چربی حیوانی نه تنها مضر نیست، بلکه دفع کننده چربی ‌های مضر نیز هست. افراد بلغمی نباید سردی ‌جات را به تنهایی میل کنند بلکه همراه با گرمی میل شود. برای مثال برنج را به همراه کمی زیره و پنیر را به همراه گردو استفاده کنند.

انواع درمان سو مزاج بلغم

می توانید رژیم های غذایی دیگر را نیز در سایت ما مطالعه کنید : رژیم ۷ روزه دیتوکس و رژیم کتوژنیک

برخی ازعلایم افراد بلغمی

در زیر برخی از علایم شایع سو مزاج بلغم را برای شما ذکر کرده ایم، توجه داشته باشید که ممکن است برخی افراد یک یا چند علامت را نداشته باشند. اما اگر بیشتر از 5 تا 6 علایم زیر را دارید حتما به متخصص طب سنتی مراجعه کنید.

  • نفخ معده و سردی سر دل
  • گرایش به علوم عقلی و ریاضیات، حسابگر و محتاط
  • منزوی و دارای حرکات کند
  • دارای استعداد افسردگی
  • درون گرا و منفی ‌باف
  • بی علاقه به یادگیری
  • میل و توان جنسی بسیار کم
  • دارای پوستی نرم و مرطوب و غالباً سرد
  • رنگ پوست سفید، سفیدی چشم، مردمک روشن ، دارای موهای نرم و نازک و لخت با رنگ زرد ،بور و خرمایی روشن و غالبا کم مو
  • دهانی بی مزه
  • اشتهای زیاد و خوراک فراوان دارند، توان کم هضم غذا و دیر هضمی غذا
  • گرایش به شیرینی و شوری دارند به میزان زیاد
علایم افراد بلغمی

درمان چاقی بلغمی ها

حال که با برخی از علایم سو مزاج بلغم آشنا شدید، میخواهیم چند روش خانگی برای درمان چاقی ناشی از بلغم را به شما آموزش بدهیم.

1. رژیم دفع بلغم از بدن

همانطور که می دانید مزاج بلغم سرد است، بنابراین باید خوراکی‌ هایی مصرف شود که طبع گرم داشته باشند و از طرفی متابولیسم یا سوخت و ساز بدن را برای کاهش چربی یا رطوبت افزایش دهند. همچنین برای کارکرد بهتر معده و هضم بهتر غذا باید از مواد غذایی که دستگاه گوارش را تقویت می کند بیشتر استفاده کرد. اکثر مواد خوراکی با طبع گرم، معده را تقویت می‌ کنند. پس به طور کلی، استفاده از ادویه‌ های گرم مثل نعناع، زنجبیل، دارچین، زردچوبه، هل، زیره، فلفل، زعفران، زنیان، سیر، موسیر و خردل و همچنین سبزیجات با طعم گرم مثل کرفس، ریحان، ترخون، مرزه و نعناع می ‌تواند تاثیر زیادی در کاهش وزن بلغمی‌ ها داشته باشد.

رژیم دفع بلغم و کاهش وزن

سردی زیاد ممکن است باعث آلزایمر شود پس مطالعه مقاله روبرو را فراموش نکنید : تغذیه مناسب برای پیشگیری از آلزایمر

از خوردن سیب زمینی، عدس، قارچ، چای، قهوه، نسکافه، میوه ترش و کال، نارنگی، کیوی، خیار، لیمو شیرین، کره گیاهی، نوشابه، برنج، سوسیس و کالباس و فرآورده‌های این چنینی به شدت پرهیز کنید.

افراد دارای بلغم باید خیلی کم از گوشت گوساله و گاو که سرد هستند استفاده کنند. به جای آن بیشتر از گوشت گوسفند، شتر یا بوقلمون استفاده کنند.

میوه هایی که برای افراد بلغمی مناسب هستند شامل : خرما، سیب، انبه، توت، انجیر، مویز، کشمش و گلابی می شود. به علاوه محصولات لبنی به ویژه ماست، ترشیجات، حبوبات و غذاهای ترش تا حد امکان باید از برنامه غذایی این افراد حذف شود.

در هنگام تشنگی باید از آب جوشیده شده یا ولرم استفاده کنند و از نوشیدن نوشابه یا آب میوه های صنعتی و آب یخ شدیدا پرهیز کنند. برای دیدن علایم اولیه بهبود باید در رژیم چهل روزه برای بلغمی ها به مدت 40 روز این رژیم را رعایت کنید.

میزان مصرف آب برای هرکسی به نسبت وزنش متفاوت است، پس مقاله روبرو را حتما مطالعه کنید : میزان مصرف آب در روز بر اساس وزن

2. دمنوش های مناسب برای کاهش وزن بلغمی مزاج ها

دمنوش لاغری برای مزاج بلغمی دمنوش هایی با طبع گرم مثل دمنوش زنجبیل، دمنوش به لیمو، دمنوش دارچین، بابونه، بهارنارنج، بادرنجبویه، گل گاو زبان و نعناع هستند که تاثیر بسیاری در کاهش وزن این افراد دارد .

دمنوش های دفع بلغم و کاهش وزن

در مقاله روبرو می توانید دمنوش ها و داروهای گیاهی بیشتری را برای کاهش وزن پیدا کنید : بهترین داروی گیاهی برای لاغری شکم و پهلو

برای درست کردن دمنوش زنجبیل باید مقداری از خود زنجبیل را داخل قوری ریخته و روی آن آب جوش بریزید. سپس بگذارید حدود 10 دقیقه دم بکشد. می ‌توانید این دمنوش را با یک قاشق غذاخوری عسل مخلوط کنید. اما افراد دارای فشار خون بالا بهتر است از این دمنوش استفاده نکنند. زیرا زنجبیل فشار خون را بالا می برد و باعث افزایش متابولیسم و سرعت گردش خون می شود.

برای تهیه دمنوش دارچین نیز، دو تکه چوب دارچین را با سه فنجان آبجوش بگذارید تا حدود 30 دقیقه دم بکشد و سپس آن را با یک قاشق غذاخوری عسل میل کنید.

دمنوش به لیمو نیز خواص زیادی برای معده دارد. طرز درست کردن این دمنوش به این صورت است که یک قاشق غذاخوری به لیمو خشک را داخل قوری بریزید. سپس آب جوش به آن اضافه کنید و بگذارید حدود 10 دقیقه دم بکشد. این دمنوش را می‌توانید 2 ساعت بعد از هر‌ وعده غذایی بنوشید. می توانید از ترکیب آن با گیاهان دیگر مثل آویشن، رازیانه و اسطوخودوس نیز استفاده کنید.

3. ورزش های مناسب برای کاهش وزن بلغمی ها

ورزش علاوه بر کمک به دفع مواد زائد از بدن از طریق عرق کردن، باعث کاهش رطوبت اضافه بدن از طریق افزایش حرارت در بدن نیز می شود. بنابراین بهتر است برای کاهش وزن سریع تر دست از کم تحرکی برداشت و شروع به ورزش کرد.

برای ورزش دویدن حتما باید از کفش های مناسبی استفاده کنید تا صدمه نبینید، در این مورد در مقاله روبرو بیشتر بخوانید: راهنمای خرید کفش ورزشی

کاهش وزن و دفع بلغم با ورزش

ورزش های مناسب کاهش وزن بلغمی مزاج ها، ورزش های بی‌ هوازی است که حرارت بدن را بالا می‌ برند. بی هوازی به این معنی است که بعد از مدتی حس کنید اکسیژنی در اطراف شما وجود ندارد و به نفس نفس بیوفتید. مثل: دو سرعت و تمرینات قدرتی. به علاوه، ورزش باید در حد اعتدال انجام شود. به طوریکه صورت سرخ شود و ضربان قلب بالا برود و کمی بعد از آن به حالت نرمال برگردد و حس سبکی در فرد ایجاد کند. همچنین حرکات مخصوص شکمی از جمله دراز و نشست، پیاده ‌روی و ورزش ‌های کششی نیز به کاهش وزن مخصوصا در نواحی شکم و پهلو کمک زیادی می کنند.

بر عکس ورزش هایی مثل استخر و شنا باعث افزایش وزن در افراد بلغمی می‌ شود. بنابراین یک توصیه‌ ی مهم برای این افراد، استفاده از سونای خشک است.

برای آگاهی بیشتر از تاثیر سونا خشک روی لاغری مقاله روبرو را مطالعه کنید :تاثیر سونای خشک یا بخار برای لاغری

نکات پایانی برای درمان بلغم

بهترین صبحانه برای بلغمی ها

به طور کلی افراد بلغمی دارای بدن درشت و چاق هستند. به همین دلیل لاغرشدن آن‌ ها سخت‌ تر از افراد غیر بلغمی است. از جمله نکات مهم دیگری که باید بلغمی مزاج ها رعایت کنند این است که:

  • خواب در زمان سحر باعث افزایش وزن در بلغمی ‌ها می ‌شود. افراد بلغمی مزاج باید در ساعات اولیه‌ ی شب بخوابند و صبح زود، قبل از طلوع آفتاب بیدار شوند.
  • هضم وعده‌ ی غذایی ناهار در بلغمی ‌ها به سختی انجام می ‌شود. پس بهتر است مصرف غذا در ناهار کمتر شود و یا این وعده را حذف کنند. ترک ناهار باعث کاهش سودا در افراد بلغمی می ‌شود. در نتیجه به کاهش وزن در آن‌ها کمک می‌ کند. اما وعده ‌ی عصرانه را جایگزین آن کنند.
  • برای لاغری سریع بلغمی ها باید صبحانه را کامل میل کنند. بهترین صبحانه برای بلغمی ها خرما یا شیره و ارده کنجد است. شام هم باید در ساعات اولیه ‌ی شب و یا در زمان غروب صرف شود.

کلید واژه های مرتبط : قرص بلغم و لاغری و رژیم چهل روزه برای بلغمی ها و درمان بلغم شکم و پهلو

منبع : سایت هلث لاین



دیدگاهتان را بنویسید