تاثیر سونای خشک یا بخار برای لاغری

در بسیاری از کشورها به علت خواص زیاد سونا از آن بسیار استفاده می کنند. سونای خشک یا بخار روش خوبی برای ریلکس کردن بدن و افزایش تعریق است. اما آیا واقعا سونای خشک یا بخار برای لاغری کاربرد دارد؟ باید در جواب گفت که تقریبا تاثیر دارد.. با این حال تحقیقات زیادی در مورد تاثیر سونای خشک یا بخار برای لاغری در حال انجام است که اثرات ناشی از گرمای سونای خشک یا بخار برای لاغری و ارتباط بین سونا و لاغری شکم را نشان می دهد.

در صورت تمایل می توانید از رژیم های غذایی موجود در سایت برای لاغری استفاده کنید: رژیم لاغری اتکینز ،رژیم 13 روزه کانادایی

 حقیقت این است که شما در اتاق سونا عضله سازی نخواهید کرد. و همچنین میزان قابل توجهی کالری از دست نخواهید داد و بدن شما به علت تعریق، صرفا آب از دست خواهد داد. مقداری از این آب باید جایگزین شود چون در غیر این صورت بدن شما به شدت خشک خواهد شد. پس سونا یک روش سریع یا موقت برای کاهش وزن نخواهد بود، و اگر قصد دارید به این روش وزن خود را کاهش دهید، باید صبورانه و منظم مسیر خود را ادامه دهید.

تاثیر سونا خشک یا بخار برای لاغری

معرفی دستگاه سونا

سونا اتاقی است که دمای حدود 65 تا 90 c. را دارد. واژه سونا در زبان فنلاندی به معنی گرم‌خانه است. اتاقی کوچک که از چوب درخت سرو ساخته می‌شود و دمای محیطی کنترل‌ شده دارد و به منظور بهره گیری از هوای گرم در حالت خشک یا مرطوب مورد استفاده قرار می‌گیرد. سونا یکی از متداول ترین روش های کاهش وزن در ایران است. این روش توسط فنلاندی ها به دنیا معرفی شد. و همچنان فنلاند مرکز استفاده از سونا است، اما برخی خاستگاه آن را در شمال روسیه می‌دانند.

حرارت زیاد در سونا باعث افزایش متابولیسم، افزایش دمای بدن و در نتیجه تعریق می‌شود. و به این ترتیب در مدتی که فرد در داخل سونا قرار می‌گیرد مقدار زیادی آب از طریق تعریق از دست می‌دهد، و این ماجرا سبب کاهش وزن می‌شود. این کاهش وزن، در واقع کاهش حجم چربی بدن یا سلولیت است. حجم آب میان بافتی چربی ها کاهش پیدا می‌کند و چربی ها شروع به نرم شدن می‌کنند.

یکی از انواع سونا، سونای خشک و مدل دیگر آن سونای بخار است. نحوه استفاده از سونا برای لاغری در بین مردم عموما حدود 15 تا نیم ساعت است. همانطور که حرارت و رطوبت سونا تغییر می کند. باعث تغییر در حرارت و رطوبت بدن نیز می شود.

انواع مختلف سونا:

  • سونای خشک برای لاغری

این مدل از سونا حرارت بالا و رطوبت خیلی کمی دارد و عموما با سوختن چوب حرارت تولید می کند. دمای سونا خشک بین ۸۰ تا ۱۳۰ درجه سانتی گراد است. از فواید سونا خشک این است که با وجود اینکه تعرق در سونا خشک بیشتر است و در نتیجه دفع سموم زیر پوستی، افزایش گردش خون و باز شدن منافذ پوستی بهتر انجام می‌شود. اما به علت اختلاف در میزان رطوبت هوا، پیشنهاد می‌شود که سونای بخار را بعد از سونای خشک انجام دهید تا رطوبت بدن تنظیم شود.

  • سونای الکتریکی

یک وسیله گرمایشی برقی در کف اتاق یا دیواره ها قرار می گیرد تا اتاق را گرم کند.

 تاثیر سونای برقی در لاغری
  • سونای بخار

به این مدل حمام ترکی نیز می گویند. در این سونا حرارت کم است اما رطوبت بسیار بالاست. در سونای بخار به ندرت دما از ۵۰ درجه تجاوز می‌کند.تاثیر سونا بر بدن همانند انجام تمرینات ملایم است. در طول یک جلسه سونا ضربان قلب ۵۰ تا ۷۵ درصد افزایش می‌یابد، که همان تاثیری است که تمرین فیزیکی ایجاد می‌کند.

فواید سونا برای بدن

سونا برای افرادی که به دلیل محدودیت های جسمی، کهولت سن، زانو درد و یا وزن بالا قادر به تحرک و فعالیت های ورزشی نیستند، یک روش ایده‌آل برای لاغری محسوب می‌شود.

با وجود اینکه ورزش مزایای زیادی برای سلامتی انسان دارد. اما تعرق هنگام ورزش در دفع سموم کمک زیادی نخواهد کرد. چون در هنگام ورزش فعالیت سیستم اعصاب مانع حذف سموم می‌شود. همچنین با ورزش کردن انرژی زیادی صرف می‌شود و میزان تعرق به نسبت سونا کمتر خواهد بود.

سونا بخار برای لاغری

سایر فواید سونای خشک و بخار

سم زدایی بدن

حمام بخار چگونه از طریق سم زدایی وزنتان را کم می کند ؟ با چند دقیقه ایستادن در حمام بخار عرق زیادی می کنید. عرق کردن نه تنها کالری می سوزاند، بلکه مقداری آب هم از دست می دهید. همچنین در عرق مقداری سم وجود دارد مثل نیکل، جیوه، زینک و مس که معمولا این ها را از طریق غذایی که می خورید، جذب می کنید. هرچه بیشتر این فلزات از دستگاه لنفاوی خارج شوند، قادر به سوزاندن چربی بیشتری هستید .

برای سم زدایی بدن می توانید از رژیم معرفی شده در لینک مقابل استفاده کنید: رژیم ۷ روزه دیتوکس

کاهش استرس و اضطراب

زمانی که میزان استرس شما افزایش پیدا کند، سطح کورتیزول در بدن تان نیز افزایش می یابد. این هورمون استرس ،از استرس فیزیکی و یا ذهنی به وجود می آید و باعث افزایش رادیکال های اکسیژن مضر در بدنتان می شود، که باعث تورم خواهند شد. التهاب می تواند باعث افزایش وزن شود. بنابراین زمانی که یک حمام داغ سطح کورتیزول در بدنتان را کاهش می دهد، احتمال فراهم شدن وزن گیری تورمی کاهش می یابد.

بالا بردن مقاومت بدنی

حمام بخار این قابلیت را دارد که می تواند ظرفیت تنفسی و فعالیت تنفسی را افزایش دهد. و بسیاری از مشکلات دستگاه تنفسی اتان را نشانه بگیرد. هرچه توانایی شما برای ورزش کردن بیشتر باشد کالری بیشتری می سوزانید. این ها مزایای سلامتی حمام بخار هستند که به کاهش وزنتان کمک می کند. حمام های بخار جدا از نوع آن ها مزایای دیگری مثل از بین بردن درد عضلانی، هدف قرار دادن آسم پوستی و ارتقا سلامت قلب را به همراه دارند. با قرار دادن حمام های بخار در خانه ها می توانید از این مزایا حداکثر لذت را ببرید.

سونا برای تمیز کردن منافذ پوستی

زمانی که عرق از منافذ بدنتان خارج می شود، می تواند کثیفی ها و سلول های مرده پوست خود را که در آنجا جمع شده اند را بشوید و پوستتان را سالم تر و تمیزتر کند، حمام روزانه و مرتب به همراه آب گرم، کافی به نظر نمی رسد تا پوستتان را سالم نگه دارد. گرما به منافد اجازه می دهد تا باز شوند و نفس بکشند، همچنین گردش خون در پوست را افزایش می دهد، بنابراین اکسیژن و روغن های پوستی لازم را برای حفظ کشسانی پوست می گیرد و جذب می کند.

ساخت سونا بخار

کالری سوزی و کاهش وزن

تاثیر سونای خشک یا بخار برای لاغری یکی از اثرات قابل توجه سونا است. زمانی که بدنتان داغ می شود، متابولیسم افزایش می یابد و کالری بیشتری می سوزانید ، مثل رسوب چربی های سرسخت به علاوه توسط تعریق آب و سدیم دفع می کنید، در حالی که نیم ساعت ماندن در حمام بخار جایگزین نیم ساعت ورزش نمی شود، شما همچنان 400 تا 600 کالری می سوزانید و احساس سبک تری دارید، البته حمام بخار به تنهایی شما را به وزن ایده آل اتان نمی رساند.

برای اینکه میزان کالری مصرفی خود را حساب کنید، مقاله روبرو را مطالعه کنید: چگونه کالری مصرفی را محاسبه کنیم ؟

اول سونای خشک یا بخار را برویم؟

به علت اختلاف در میزان رطوبت هوا، پیشنهاد می‌شود که سونای بخار را بعد از سونای خشک انجام دهید تا رطوبت بدن تنظیم شود.

منبع : سایت هلث لاین

دیدگاهتان را بنویسید