بیماران کرونایی چه چیزهایی بخورند و چه چیزهایی نخورند؟

تغذیه مناسب برای سلامتی بسیار مهم است، مخصوصا زمانی که سیستم ایمنی بدن شما مورد حمله قرار می‌گیرد و در وضعیت ضعیف‌تری نسبت به قبل قرار می‌گیرد. این مورد برای کسانی که در طی شیوع همه‌گیری کرونا مبتلا به COVID-19 شده‌اند صادق است و همچنین برای کسانی که در فصول سرد از تب ویروسی، سرماخوردگی یا آنفولانزا رنج می برند

رژیم غذایی برای بهبودی کویید۱۹

آنچه اکنون می‌خورید و می‌نوشید ، نقشی اساسی در تقویت سیستم ایمنی بدن شما ایفا می‌کند و به نوبه خود تعیین می‌کند که به چه سرعتی می‌توانید دوباره سلامتی خود را بدست آورید. سازمان بهداشت جهانی (WHO) ، خدمات ملی بهداشت ملی انگلیس (NHS) و وزارت بهداشت و رفاه خانواده هند (وزارت بهداشت هندوستان) توصیه‌های رژیم غذایی را در طول ماه‌های همه‌گیری کرونا ارائه داده‌اند. بر اساس همه این دستورالعمل‌ها، یک رژیم غذایی مناسب برای بیماران کرونایی شامل دسته‌های زیر می‌باشد.

بیماران-کرونایی-چه-بخورند؟

۱. کالری: بدن شما انرژی خود را به میزان زیادی از دست داده است، بنابراین بدن شما به غذاهای پرکالری نیاز دارد تا انرژی از دست رفته را جبران کند. برنج ، سیب زمینی ، نان ، ماکارونی ، غلات و حبوبات را در رژیم غذایی خود بگنجانید ، اما از مصرف غذاهای با، ارزش پایین غذایی  خودداری کنید.

۲. پروتئین: غذاهای غنی از پروتئین بخورید تا روزانه 75-100 گرم از این ماده مغذی دریافت کنید. تا جایی که می‌توانید در رژیم غذایی خود غلات ، عدس ، حبوبات ، محصولات لبنی ، محصولات سویا ، آجیل و دانه ها اضافه کنید. اگر غیر گیاهخوار هستید ، مرغ و تخم مرغ و همچنین ماهی مصرف کنید.

۳. میوه ها و سبزیجات: میوه ها و سبزیجات تازه منابع بسیار خوبی از فیبر غذایی، فولات ، ویتامین‌ها، مواد معدنی و آنتی اکسیدان ها هستند. از سیب و موز گرفته تا کدو و سبزیجات را در رژیم غذایی خود بگنجانید.

۴. تقویت کننده سیستم ایمنی: میوه‌ها ، سبزیجات، گیاهان و برخی ادویه‌ها دارای خاصیت تقویت ایمنی زیادی هستند زیرا در آنها مواد شیمیایی گیاهی و ترکیبات فعال زیستی وجود دارد. این موارد را به رژیم غذایی خود اضافه کنید و نوشیدنی های گیاهی تقویت‌کننده سیستم ایمنی مانند کادا ، شیر زردچوبه ، چای سبز ، دم‌نوش‌های طبیعی و غیره بنوشید.

۵. مایعات: عفونت‌ها می‌توانند باعث کمبود آب در بدن شوند، بنابراین مهم است که هنگام بهبودی، بدن را آبرسانی کنید. هر روز 8-10 لیوان آب بنوشید، آبگوشت، سوپ و سایر نوشیدنی‌ها را بخشی از رژیم روزانه خود قرار دهید.

نکات مهم در مورد رژیم بهبودی کرونا

جدا از افزودن همه این غذاها و نوشیدنی‌های ضروری به رژیم بهبودی، برای اثربخش‌تر کردن این رژیم باید موارد زیر را در نظر داشته باشید:

محصولات تازه مانند میوه، سبزیجات و محصولات حیوانی را نسبت به محصولات بسته‌بندی شده در اولویت قرار دهید.

به جای تکیه بر غذاهای حاضری سعی کنید که تمام وعده‌های غذایی شما در خانه، ساده و تازه‌ پخته شده است.

اطمینان حاصل کنید که در حین تهیه مواد غذایی کلیه اقدامات بهداشتی رعایت می‌شود. دست‌ها را قبل و بعد از دست‌زدن به مواد غذایی بشویید.

خوردن وعده‌های سنگین ممکن است در مراحل اولیه بهبودی از بیماری کرونا مشکل باشد، بنابراین وعده‌های غذایی با حجم کمتر اما مکرر مصرف کنید.

بسیاری از بیماران مبتلا به کویید-۱۹ در طول دوره بهبودی دچار مشکل بلعیدن می‌شوند ، بنابراین ابتدا مایعات، غذاهای نرم یا پوره شده را آمتحان کنید.

هر رژیم غذایی بدون خواب و ورزش مناسب بی اثر است ، بنابراین استراحت کافی داشته باشید و با فعالیت های بدنی سبک شروع کنید تا سلامتی خود را بازگردانید.

دیدگاهتان را بنویسید