بهترین ورزش ها برای بیماری آسم

بیماری آسم، بیماری است که در باعث مشکل در مجاری تنفسی شده و با باریک و متورم کردن آن، نفس کشیدن را سخت می کند. به طور کلی بیماری آسم (Asthma)، زمانی رخ می دهد که مجاری تنفسی فرد متورم می شود و مخاط اضافی تولید می کند. همین موضوع باعث سرفه و یا خس خس سینه و تنگی نفس خواهد شد. در این بخش از ورزش بلاگ به معرفی بدترین و بهترین ورزش ها برای بیماری آسم می پردازیم

بیماری آسم را با نام تنگی نفس نیز می شناسند، که البته این غلط است که در جامعه رواج دارد. در واقع می توان گفت آسم می تواند باعث ایجاد تنگی نفس شود. اما هر تنگی نفسی حتما بیماری آسم نیست.

ورزش و درمان بیماری آسم

طبق تحقیقات انجام شده، ورزش برای افراد مبتلا به آسم مفید است. اما باید توجه کنید که هر ورزشی برای افراد مبتلا به آسم مناسب نیست. به همین علت افراد مبتلا به بیماری های خاص باید در انتخاب ورزش مورد نظر دقت لازم را داشته باشند. برخی ورزش ها هستند که نه تنها بیماری را تسکین نمی دهند بلکه تشدید می کنند. در نتیجه بهتر است از ورزش های مناسب با شرایط بدنی خودتان آگاه باشید.

برای انتخاب بهترین زمان ورزش حتما مقاله روبرو را مطالعه کنید : بهترین زمان ورزش

علائم بیماری آسم

علائم آسم وقتی بروز می کند که، مسیر راه های تنفسی متورم شده و ماهیچه های اطراف آن منقبض می شود. این موضوع باعث کم شدن فضای تنفسی و در نتیجه تنگی نفس خواهد شد. نوع بیماری آسم می تواند بر علائم آن اثرگذار باشد و فرد علائم متفاوتی را تجربه کند. شایع ترین علائم بیماری آسم به شرح زیر است:

  • سرفه : مخصوصا در شب، هنگام خندیدن و یا هنگام فعالیت بدنی
  • شنیدن صدای خس خس در هنگام صحبت کردن
  • تنگی نفس
  • احساس سنگینی در سینه
  • خستگی بیش از حد
حرکات یوگا برای درمان آسم و تنگی نفس

در برخی افراد ممکن است علائم آسم در شرایط خاصی بروز کند. مانند:

  • آسم ناشی از ورزش کردن در هوای سرد و خشک
  • بروز آسم ناشی از تحریک کننده هایی مانند: گاز ها و مواد شیمایی
  • آسم ناشی از آلرژی نسبت به مواد موجود در هوا مثل: حشره کش ها، مواد شوینده و ذرات پخش شده در فضا

برای جلوگیری از حساسیت و آلرژی می توانید از رژیم غذایی معرفی شده در مقاله روبرو استفاده کنید : رژیم غذایی مناسب درمان اگزما

عوامل ابتلا به آسم

  • ژنتیک
  • چاقی، به ویژه در کودکانی که اضافه وزن دارند.
  • جنسیت، در کودکی، پسران به نسبت دختران بیشتر به این بیماری مبتلا می شوند. اما در بزرگسالی کاملا برعکس است. در سن بزرگسالی زنان بیشتر از مردان به این بیماری مبتلا می شوند.
  • زندگی در محیط آلوده
  • سن: این بیماری در افراد بزرگسال پیشرفت سریع تری دارد.
  • بیماری های زمینه ای: مثلا اگر فردی دارای شرایط خاصی مانند اگزما و یا حساسیت باشد، ریسک ابتلا به این بیماری در او بیشتر خواهد بود.

برای کاهش وزن و جلوگیری از چاقی پیشنهاد می کنیم مقاله روبرو را مطالعه کنید : رفع بلغم و کاهش وزن

ورزش های مفید و مضر برای افراد مبتلا به آسم

انواع َبیماری آسم

بیماری آسم را می توان به 4 نوع دسته بندی کرد، انواع این بیماری به شرح زیر است :

  • آسم برونشیت:

این آسم در اثر تورم برونش های موجود در ریه اتفاق می افتد. در این نوع آسم ریه ها تحت تاثیر خواهند بود. این نوع از آسم، هم در کودکان و هم در بزرگسالان بروز می دهد. در کودکان این بیماری با خس خس سینه شروع می شود.

ممکن است آسم بر اثر تیروئید نیز بروز کند. در مقاله روبرو بیشتر در این مورد بخوانید : درمان کم کاری تیروئید با ورزش

  • آسم آلرژیک یا بر اثر حساسیت :

موادی که باعث ایجاد آلرژی می شوند، علت این بیماری هستند. گاهی این بیماری را حساسیت فصلی نیز می نامند. مثل، حساسیت به حیوانات خانگی مانند سگ و گربه، غذا و گرد و خاک

  • آسم غیر آلرژیک :

این نوع از آسم به دلیل تحریک کننده هایی مثل دود سوختن چوب و سیگار، هوای سرد، عطر ها، محصولات تمیز کننده و خوشبو کننده های هوا اتفاق می افتد.

بهترین ورزش ها برای مبتلایان به آسم
  • آسم شغلی:

این نوع آسم، با وجود محرک هایی در محیط کار مثل رنگ و بوی رنگ، گازها و دودها، مواد شیمیایی و صنعتی به وجود می آید. این بیماری بیشتر هم در شغل های باغبانی، نجاری، نقاشی، صنعت پارچه و … دیده می شود.

ورزش برای بیماران آسمی

برای افراد مبتلا به آسم ورزش کردن بسیار مفید است. به خاطر اینکه اثرات مضر انقباض برونش ها را کم می کند و حملات آسم نیز کمتر می شوند. درمان آسم با ورزش، به کاهش احساس تنگی نفس و خفگی و بهبود شرایط جسمانی فرد کمک می کند. علاوه بر این با تحرک بدنی و ورزش، اعتماد به نفس را افزایش داده و به زندگی عادی نزدیک می شوید. ورزش در طولانی مدت تاثیر مثبتی در بهبودی بیماران مبتلا به آسم، دارد.

از دیگر فواید ورزش، بهبود سلامت عمومی، در طولانی مدت و کاهش علائم آسم است. برخی ورزش کردن را برای بیماران مبتلا به آسم مناسب نمی دانند زیرا اعتقاد دارند که ورزش برای آسم ممکن است باعث ایجاد حمله در فرد شود. طبق مقالات اخیر، ورزش برای بیماری آسم بی خطر است. ورزش باعث بهبود آمادگی قلبی و شرایط سلامت ریه شده و کیفیت زندگی را ارتقا می بخشد. نتایج این مقالات علمی نشان می دهد که بیماران مبتلا به آسم می توانند بدون نگرانی ورزش کنند.

برای بهبود وضعیت قلب توصیه می کنیم مقاله روبرو را مطالعه کنید : تغذیه مناسب بیماران قلبی

مزایای ورزش برای درمان آسم

بیشتر مبتلایان به آسم با راهنمایی و درمان مناسب می توانند بدون ظهور علائمی همچون سرفه، خس خس سینه و گرفتگی سینه در تمرینات ورزشی خود شرکت کرده و نتیجه مثبت نیز بگیرند. در حقیقت ورزش برای بیماری آسم، باعث بهبود سلامت ریه می شود. اما نکته قابل توجه، انجام مرتب و منظم تمرینات ورزشی است. برای انتخاب نوع ورزش مناسب می توانید از پزشک معالج خود، راهنمایی بگیرید.

ورزش های مناسب برای افراد مبتلا به آسم


برای انتخاب بهترین ورزش ها برای افراد مبتلا به آسم، ابتدا باید توجه داشته باشید که ورزش انتخابی باید با شرایط بدنی و سلامتی شما منطبق باشد. در نتیجه، قبل از انجام هر ورزشی، با پزشک خود مشورت کنید. بهترین ورزش ها برای افراد مبتلا به آسم ورزش هایی هستند که استقامت و تحمل بدن را بالا می برند و باعث بهبود وضعیت تنفس می شوند. بنابراین، ورزش های بی هوازی مانند پیلاتس برای بیماران آسمی مناسب است .

  • پیاده روی برای بیماران آسمی

یکی از ورزش های مناسب برای افراد مبتلا به آسم چه در داخل منزل و چه در محیط بیرون، پیاده روی است. البته باید توجه کنید که پیاده روی آرام و حتی به صورت دوی آهسته باشد تا به بهبود ضربان قلب کمک کرده و قدرت تنفس را بالا می برد. با انجام پیاده روی، قفسه ی سینه باز و پر از هوا شده و کنترل تنفس بهتر خواهد شد.

در مورد نحوه صحیح استفاده از تردمیل در مقاله روبرو بیشتر بخوانید : نحوه استفاده از تردمیل برای لاغری

تأثیر ورزش بر آسم و ورزش های مناسب بیماری آسم
  • شنا برای افراد مبتلا به آسم

یکی از ورزش های مناسب و سبک برای بهبود تنگی نفس در بیماران آسمی، شنا است. در این ورزش یادگیری نفس گیری از اهمیت بالایی برخوردار است. در شنا کردن از تمام عضلات بدن و به ویژه قفسه ی سینه استفاده می شود. البته بهتر است در این مورد با پزشک خود مشورتی داشته باشید. با این حال، به یاد داشته باشید که کلر موجود در استخر می تواند به خودی خود باعث حمله ی آسمی شود. زیرا در صورت استشمام بوی کلر، احتمال زیادی وجود دارد که برای تنفس مضر باشد.

درباره ی ورزش شنا در مقاله روبرو بیشتر توضیح داده ایم : آموزش شنا کرال، پروانه و قورباغه

  • دوچرخه سواری و بیماری آسم

می توانید از دوچرخه ثابت داخل منزل برای انجام این ورزش نیز استفاده کنید. البته حواستان باشد که پیمودن مسیرهای سربالایی برای مبتلایان به آسم توصیه نمی شود. بهتر است با مسیرهای کوتاه شروع کنید و کم کم آن را بیشتر کنید. با انجام این ورزش به تقویت عضلات پا و بهبود شرایط بدنی و قدرت تنفس کمک خواهید کرد

ورزش های خوب و بد برای بیماران مبتلا به آسم

ورزش های مفید برای بیماران آسمی

  • وزنه برداری

تمرین وزنه برداری به عنوان یک گزینه ورزشی عالی برای افراد مبتلا به آسم است. ورزش غیر هوازی به این معنی است که ریه ها کمتر درگیر می شوند. به علاوه، این ورزش برای ایجاد قدرت و استقامت بدن مناسب است.

فواید ورزش برای آسم

درمان آسم با یوگا

یکی دیگر از فعالیت های ورزشی مهم و تاثیرگذار، حرکات یوگا برای آسم است. از جمله فواید یوگا ایجاد قدرت، تعادل و انعطاف پذیری بدون آسیب به ریه ها و مجاری تنفسی است. یوگا شامل یک سری تمرینات تنفسی نیز می شود که می تواند به بهبود قسمت های بیشتری از ریه ها کمک کند. حرکات یوگا باعث می شود بهتر نفس بکشید
یوگا باعث می شود که آرامش بیشتری کسب کنید و استرس هایتان کنترل شود. در واقع ورزش یوگا باعث می شود که شما بهتر بدن خود را بشناسید و بهتر از آن استفاده کنید. با انجام این ورزش، شیوه نفس کشیدن بهتر خواهد شد و انعطاف پذیری و شرایط جسمانی تان افزایش خواهد یافت.

برای کنترل استرس و اضطرابتان ورزش های موجود در مقاله روبرو را انجام دهید : حرکات یوگا برای کاهش استرس و اضطراب

  • پیلاتس

ورزش پیلاتس مشابه یوگا است. اما یک مزیت دیگر آن نسبت به یوگا، ایجاد قدرت بدنی بیشتر و توده عضلانی که این ورزش را برای افراد مبتلا به آسم گزینه مناسبی کرده است.

در مقاله روبرو همه چیز را در مورد پیلاتس توضیح داده ایم : فواید ورزش پیلاتس

برنامه‌های ورزشی مناسب برای مبتلایان به آسم
  • گلف

ورزش گلف فعالیت هایی با شدت کم دارد. پس انجام این بازی در هوای تمیز و باز به تقویت ریه ها و جلوگیری از آسم کمک می کند. همچنین علائم آسم را کاهش می دهد.

علاوه بر ورزش های ذکر شده در بالا، افراد مبتلا به آسم، توانایی انجام ورزش های دیگر از جمله تنیس، قایقرانی، ژیمناستیک و غیره را زیر نظر پزشک متخصص دارند.

ورزش های مضر برای بیماران آسمی

به طور کلی، فعالیت هایی که در آن میزان ضربان قلب و تنفس به مدت پنج یا چند دقیقه حبس می شود، برای کسانی که مبتلا به آسم هستند، ایده آل نیستند. در عوض، ورزش با یک زمان آغاز و توقف معین و استراحت بین تمرینات انتخاب بهتری هستند.

  • ورزش های استقامتی مانند دویدن، فوتبال و بسکتبال

برای افراد مبتلا به آسم، فعالیت هایی که نیاز به درگیری طولانی مدت عضلات بدن دارند توصیه نمی شود. تنفس های سنگین برای چنین فعالیت هایی باعث خشک شدن و تحریک مجاری تنفسی می شود.

مقاله روبرو بیشتر در مورد فوتبال بخوانید : چکار کنیم تا در فوتبال نفس کم نیاوریم ؟

بهترین و بدترین ورزش برای بیماران آسمی
  • تمرینات مدار (Circuit Training)

مبتلایان به آسم باید مراقب انجام تمرینات ورزشی مانند تمرین های مدار باشند. این ورزش ها به طور معمول باعث بالا رفتن شدید ضربان قلب و تنفس سنگین برای مدتی طولانی می شود.

  • دوچرخه سواری سخت و طولانی

در حالی که دوچرخه سواری سبک در واقع ورزشی مفید برای افراد مبتلا به آسم می باشد. اما برای جلوگیری از تحریک علائم آسم باید از ورزش های استقامتی و فعالیت های با شدت بالا پرهیز کنید.

انجام ورزش های صبحگاهی بسیار مفید است. در این مورد در مقاله روبرو بیشتر بخوانید : ورزش صبحگاهی در خانه

ورزش های نامناسب برای بیماران آسمی

  • اسکی و دیگر ورزش های زمستانی

ورزش اسکی یکی از بدترین ورزش ها برای افراد مبتلا به آسم است. چون ترکیبی از فعالیت شدید استقامتی و هوای سرد است که مجاری تنفسی و ریه ها را بطور کامل خشک می کند.

آیا افراد مبتلا به آسم می‌توانند ورزش کنند؟
  • فعالیت های خارج از خانه، به ویژه در طول فصول آلرژی زا

لازم است که افراد قبل از ورزش حتما شرایط آب و هوا را چک کنند. زیرا آسم در فصل تابستان و رطوبت زیاد تشدید می شود. به همین دلیل، باید توجه زیادی به این مساله داشته باشید که علائم آسم شما در طول زمان خاصی از سال بدتر می شوند یا نه.

به منظور جلوگیری از گرمازدگی در فصل تابستان اقدامات موجود در مقاله روبرو را انجام دهید : روش های درمان گرمازدگی

برای تاثیر ورزش بر آلرژی، از ورزش کردن در مکان هایی که احتمال بروز آلرژی را بالا می برند و همچنین از انجام ورزش های رزمی و خشن بپرهیزید. مثل ورزش اسب سواری و راگبی.

آسم ورزشی یا آسم ناشی از ورزش
  • غواصی کردن

ورزشی که برای افراد مبتلا به آسم مطلقا ممنوع است، غواصی در زیر آب است. به این دلیل که کپسول های اکسیژن حاوی ترکیبات آلرژی زا هستند. ممکن است علاوه بر حمله آسم، باعث تشدید آسم نیز شوند. به علاوه، در زیر آب امکان مصرف داروها را ندارید و آمدن به سطح آب نیز مشکل خواهد بود. پس بنابراین، این ورزش برای شما خطرات زیادی به همراه دارد و باید از آن بپرهیزید.

توصیه های ورزشی برای افراد مبتلا به آسم

  • در شرایط آلودگی هوا ورزش نکنید.
  • هر ورزشی را به تدریج و آرامی شروع کنید.
  • قبل، حین و نیم ساعت بعد از ورزش آب بنوشید.
  • قبل از ورزش، گرم کردن بدن را انجام بدهید.
  • از طریق بینی نفس بکشید.
  • در محیط هایی که گرد و غبار دارند و باعث ایجاد آلرژی می شوند، ورزش نکنید.
  • نوع ورزش را متناسب با شرایط بدنی خودتان انتخاب کنید.
  • به شرایط آب و هوایی از قبیل رطوبت، مه، سرما، ارتفاع و غیره توجه داشته باشید.

به نظرتان می توان با ماسک ورزش کرد؟ جواب این سوال را در مقاله روبرو می گیرید : عوارض ورزش با ماسک

توصیه‌های ورزشی به بیماران مبتلا به آسم
  • همیشه داروهایتان را در دسترس خود قرار دهید تا بتوانید موقع حملات احتمالی آسم به سرعت مصرف کنید.
  • اگر می خواهید شروع به دویدن کنید، بار اول فقط 5 دقیقه دوی آهسته داشته باشید. در دفعات بعدی می توانید ده دقیقه بدوید و زمانی که احساس کردید آمادگی بدن تان بالا رفته است، این مدت را افزایش دهید. هیچ وقت به خودتان فشار نیاورید.
  • از طریق بینی دم عمیق داشته باشید و بازدم را از راه دهان انجام دهید.
  • تنظیم تنفس و دم و بازدم با حرکات بسیار مهم است.
  • اگر قبلا سایقه ی حمله ی آسم داشته اید، از ورزش کردن و فعالیت های شدید بپرهیزید.
  • در صورت سرد بودن هوا از یک پارچه مرطوب استفاده کنید و آن را به دور بینی و دهان خود ببندید تا احتمال حملات آسم کاهش یابد.

تاثیر ورزش بر بیماری های تنفسی

ورزش بخش مهمی از سبک زندگی سالم است. حتی اگر به بیماری آسم هم مبتلا باشید می توانید سبک زندگی سالمی را با ورزش منظم تجربه کنید. تمرینات ورزشی باید حدود نیم ساعت در روز و به مدت 4 تا 5 روز در هفته انجام شوند، تا از افزایش وزن و بیماری های مربوط به چاقی جلوگیری کنند. بنابراین ورزش قسمت مهمی از زندگی یک فرد مبتلا به آسم است.

برای شروع ورزش در خانه می توانید از مقاله روبرو کمک بگیرید : چگونه ورزش را در خانه شروع کنیم ؟

 اثر ورزش در بهبود و درمان آسم

منبع : سایت هلت لاین

کلید واژه های مرتبط : مقاله آسم و ورزش و مقاله در مورد آسم و اسم ورزش ها و تحقیق در مورد آسم و ورزش




1 دیدگاه دربارهٔ «بهترین ورزش ها برای بیماری آسم»

دیدگاهتان را بنویسید