ورزش برای درمان نفخ

نفخ معده مشکلی است که گاهی با افراط در خوردن به وجود می آید. این مشکل بعضی اوقات با درد شکم همراه است. و ریشه در مشکلات گوارشی و تغذیه دارد. در این مقاله از ورزش بلاگ سعی داریم تعدادی ورزش برای درمان نفخ شکم را به شما معرفی کنیم.

نفخ شکم دلایل مختلفی دارد از جمله شایع ترین این عوامل، خوردن غذاهای فرآوری شده، سریع خوردن و یا خوردن غذاهایی که باد دارند ( لوبیا یا بروکلی ) است. اما گاهی نفخ به علت عدم تحمل غذا، یبوست یا سندرم روده تحریک پذیر می باشد. کسانی که بعد از خوردن غذا دراز می کشند و می خوابند مقدار بیشتری گاز به روده هایشان وارد می گردد.

اگر مشکل یبوست دارید، مقاله ی روبرو به شما کمک می کند : بهترین ورزش های مناسب برای درمان یبوست

راه های درمان نفخ شکم

ورزش برای نفخ معده

باید گفت که بی تحرکی خود یکی از عوامل به وجود آمدن نفخ شکم است. پس انجام یک سری تمرین ها و حرکات ورزشی می تواند در درمان نفخ شکم موثر باشد. از جمله ی این ورزش ها می توان به موارد زیر اشاره کرد :

1. پیاده روی و ورزش های هوازی

فعالیت فیزیکی می تواند حرکات روده را منظم کرده و به دفع راحت تر و آزاد کردن گاز اضافی از بدن کمک کند. در مواردی که شخص مبتلا به یبوست هست فعالیت فیزیکی از جمله پیاده روی و حتی راه رفتن در منزل تاثیر زیادی در درمان یبوست دارد. فعالیت های هوازی مانند دوچرخه سواری، پیاده روی، دویدن و … به بهبود عملکرد دستگاه گوارش کمک می کنند.

در مقاله ی روبرو از فواید پیاده روی بیشتر بخوانید : پیاده روی کدام قسمت بدن را لاغر میکند ؟

2. حرکات یوگا برای درمان نفخ

برخی از حرکات یوگا برای روده هستند که شما می توانید با انجام آن ها به رفع نفخ شکم کمک کنید. این ورزش ها شامل موارد زیر را هستند :

حالت بچه (child’s pose)

در این حرکت باید دو زانو نشسته و سپس پاها را در امتداد زانوی خود قرار دهید. دست ها را در مقابل خود روی زمین دراز کنید. حداقل دو دقیقه در این حالت بمانید.

تمرینات یوگا برای نفخ شکم

خواندن مقاله روبرو اطلاعات بیشتری در مورد یوگا به شما می دهد : آموزش یوگا و مدیتیشن

حالت The wind-relieving pose

این حرکت یوگا بهترین حرکت ورزشی برای درمان نفخ معده است. برای انجام این حرکت به پشت دراز بکشید و پاها را در مقابل خود دراز کنید. سپس پاها را به سمت سینه خود بکشید و در آغوش بکشید. وقتی این حرکت را انجام می دهید سعی کنید با زانوی پا بینی خود را لمس کنید. حداقل 30 ثانیه برای هر کدام از پاها انجام شود.

درمان نفخ شکم با حرکات ورزشی

در مقاله روبرو می توانید حرکات یوگا برای کاهش استرس را بیاموزید : حرکات یوگا برای کاهش استرس و اضطراب

حالت The plow pose

یکی از عالی ترین تمرین ها برای خلاص شدن از نفخ، انجام این حرکت یوگا است. برای انجام این حرکت باید دراز بکشید و پاهای خود را بلند کنید. سپس سعی کنید بدن خود را بلند کرده و با دستانتان کمر خود را پشتیبانی کنید. به دریج پاهای خود را جلو ببرید تا کاملا بالای سرتان قرار بگیرد. اگر در ناحیه گردن مشکل دارید بهتر است این حرکت را انجام ندهید.

برای درمان آرتروز گردن در منزل و مشکلات گردن ما مطالعه مقاله های روبرو را به شما پیشنهاد می کنیم : درمان آرتروز گردن در منزل با ورزش و حرکات اصلاحی گردن رو به جلو

ورزش برای درمان نفخ

حالت The camel pose

برای انجام این حرکت روی پاها زانو بزنید بدون اینکه بنشینید. دست های خود را آویزان کنید و از پشت به آرامی خم شوید. اگر می توانید در این حالت پاها را با دستانتان لمس کنید.

درمان سریع نفخ شکم در خانه

اگر از فواید ماساژ بدن در رفع مشکل نفخ معده و یبوست آگاهی ندارید، پس حتما مقاله روبرو را مطالعه کنید : فواید ماساژ شکم و تکنیک های آن

حرکت cat-cow

در این حرکت با ایجاد فشار در ناحیه روده باعث به تحرک بیشتر روده کمک می کنیم. برای انجام این حرکت در وضعیت چهار دست و پا روی زمین قرار بگیرید و دست ها را دقیقا در امتداد شانه ها قرار بدهید. ابتدا ستوان فقرات و پشت خود را به سمت بالا گرد کنید بطوریکه سر و گردن به سمت زمین بیاید.چند ثانیه در این حالت بمانید. سپس در حرکت بعدی ستون فقرات و پشت خود را به سمت زمین گرد کنید و سر و گردن را به سمت بالا بکشید. چند ثانیه دیگر نیز در این حالت بمانید. می توانید چندین بار این حالت را تکرار کنید.

پیشگیری از نفخ شکم با ورزش

برای پیشگیری از یبوست و درمان نفخ بهتر است در محل کار خود نیز ورزش هایی را انجام دهید. به همین جهت خواندن مقاله روبرو به شما پیشنهاد می شود : ورزش در محل کار

حرکت توئیست شکم (twist)

این تمرین ورزشی به افزایش گردش و جریان خون در بدن کمک می ‌کند. برای انجام این حرکت باید روی زمین نشسته و پاها را مقابل خود دراز کنید. سپس زانوها را کمی خم کرده و به بالاتنه را کمی به عقب ببرید. سعی کنید حالت تعادل خود را حفظ کنید. حال باید دست های خود را به سمت جلو دراز کنید و انگشتان دست را در هم قفل کنید. در این ورزش عضلات شکم درگیر می شوند. سپس بالاتنه خود را ابتدا به سمت راست و سپس چپ بچرخانید. این ورزش را دو تا سه بار و هر بار 10 مرتبه تکرار کنید.

درمان نفخ با حرکات ورزشی

انجام ورزش صبحگاهی نیز کمک زیادی به حرکات روده و درمان نفخ شکم می کند. پس مقاله روبرو را مطالعه کنید : ورزش صبحگاهی در خانه

حرکت سگ سر پایین

اگر دچار نفخ شده اید بهتر است در ابتدا این حرکات یوگا برای درد معده را امتحان کنید تا معده تان آرام شود. برای انجام این حرکت باید به حالت چهار دست و پا روی زمین قرار بگیرید، دست‌ ها را در امتداد شانه به جلو بکشید. زانوها را هم طوری قرار بدهید که با ساق پا زاویهٔ ۹۰ درجه تشکیل بدهند. نوک انگشتان پا را هم به سمت زمین فشار دهید. دست‌ ها را در همان حالت به سمت جلو بکشید و باسن را به سمت عقب هل بدهید. به آرامی ناحیهٔ پایین‌ تنه را خم کنید. بدن را به مدت ۳۰ ثانیه تا یک دقیقه در این حالت نگه دارید.

ورزش برای درمان نفخ شکم

تمرینات هوازی که برای درمان نفخ نیز مناسب اند به طور کامل در مقاله روبرو توضیح داده شده اند : تمرینات هوازی بدنسازی

حالت کششی مثلت

برای انجام این تمرین درمانی نفخ شکم باید صاف بایستید و پاها را دو برابر عرض شانه باز کنید. کف پای چپ را روی زمین به طور مستقیم قرار بدهید یعنی کف پای راست نباید کج باشد و بدن را به سمت چپ متمایل کنید. کف دست راست را به سمت زمین ببرید و دست چپ را به سمت بالا حرکت دهید. موقعیت سرتان را هم طوری تنظیم کنید که راحت ‌تر هستید. می ‌توانید آن را به سمت بازوی چپ خود بگیرید یا صاف و مستقیم نگه دارید. این حالت را به مدت ۱۵ ثانیه حفظ کنید و مطمئن شوید که تنفس ‌تان عمیق و منظم است. این حرکت را برای سمت دیگر بدن هم انجام بدهید.

روش های طبیعی برای درمان نفخ

حالت ابوالهول

این حرکت باعث کشیدگی ناحیه شکم و مرکز بدن می ‌شود به همین خاطر به دستگاه گوارش کمک شایانی می‌ کند. روی زمین به شکم دراز بکشید. آرنج‌ ها را خم کنید و کف دست‌ ها را روی زمین قرار بدهید. سپس کمی ستون فقرات را به سمت بالا حرکت دهید. ماهیچه‌ های باسن را راحت نگه دارید و ضمن صاف نگه داشتن گردن از قسمت پایینی کمرتان برای حرکت دادن بدن به کمک دست ‌ها استفاده کنید. بعد از این با ارتفاع مناسبی، بالاتنه را با کمک دست ‌ها و آرنج به سمت بالا حرکت دهید، چند ثانیه صبر کنید و بعد با پایین آوردن بدن و کمر از نو حرکت را شروع کنید. این تمرین را پنج بار انجام بدهید.

درمان نفخ با ورزش

سالمندان نیز می توانند در خانه ورزش هایی را انجام دهند. در مقاله روبرو ما به طور کامل آن را برای شما توضیح داده ایم : ورزش برای سالمندان در خانه

با انجام این حرکات ورزشی و رعایت موارد تغذیه ای به راحتی نفخ شکم درمان می شود. اگر نفخ شکم از بین نرود و ادامه دار باشد باید حتما به پزشک مراجعه کنید. گاهی‌ اوقات، نفخ شکم نشانهٔ مشکلات جدی ‌تری مانند سرطان تخمدان در زنان است. برای تشخیص درست مشکل نفخ شکم ‌تان باید به پزشک مراجعه و از شکم‌ عکس ‌برداری کنید.

کلید واژه های مرتبط : ماساژ برای نفخ معده و ورزش برای ورم معده و ورزش تقویت عضلات معده و نفخ هنگام ورزش


دیدگاهتان را بنویسید