قوانین کلاس یوگا

مقررات-و-قوانین-یوگا

برخی مقررات و قوانین یوگا نانوشته هستند اما به شما کمک می‌کنند بیشترین تاثیر را از تمرینات خود بگیرید.
یوگا ورزشی عالی است، اما زمانی که در کلاس یوگا هستید، قوانین باشگاه‌های بدنسازی کاربردی ندارند. برای اینکه واقعا از یوگا لذت ببرید و این فضای روحانی را با دیگران به اشتراک بگذارید، مهم است که به قوانین کلاس یوگا پایبند باشید و خود را مقرر به انجام آنها کنید. یوگا تنها یک ورزش نیست، بلکه تمرینی برای روح و مدیتیشن هم می‌باشد، و می‌تواند در فضایی نسبتا کوچک، گرم و حتی احساساتی انجام شود.

برای آشنایی با حرکات یوگا برای کاهش استرس و اضطراب کلیک کنید.

1- ساکت بودن

همه-آنچه-باید-برای-حضور-در-اولین-جلسه-کلاس-یوگا-بدانید-ساکت-یودن

در باشگاه‌های ورزشی، صحبت کردن با دوستان و هم تمرینی‌ها امری معمولی شمرده می‌شود ولی در یک کلاس یوگا باید ساکت باشید. این فضا به عنوان فضایی برای مدیتیشن شناخته می‌شود. زمانی که شما وارد اتاق می‌شوید، حتی اگر دقایقی به شروع کلاس باقی مانده باشد، باید ساکت بمانید و تا جایی که امکان دارد از حرف زدن پرهیز کنید.

2- کنار گذاشتن وسایل الکترونیکی

کاری-که-هرگز-نباید-در-کلاس-یوگا-انجام-دهید-کنار-گذاشتن-وسایل-الکترونیکی

حرف زدن با موبایل، پیام دادن و چک کردن پیام‌ها در اصول ورزش یوگا جایگاهی ندارد. در حالت ایده‌ال، تلفن خود را در رختکن بگذارید. اگر باید آن را با خود به داخل کلاس ببرید، آن را سایلنت کنید و خارج از دید قرار دهید. بعد از کلاس، تنها زمانی که اتاق را ترک کردید گوشی خود را چک کنید.

3- سبک بودن

قانون-طلایی-در-کلاس-یوگا-سبک-بودن

کوهی از وسایل شخصی را با خود به کلاس نبرید. از کمدهای رختکن استفاده کنید یا وسایل کم ارزش را در رختکن قرار دهید. کیف‌ و کوله‌های بزرگ نه تنها اتاق را شلوغ می‌کنند، بلکه حواس بقیه را نیز پرت خواهند کرد. همچنین برای مثال اگر کسی سیگار بکشد یا در کیف خود چیز بوداری قرار داده باشد، بوی ناشی از آن بعد از چند دقیقه در کلاس پخش می‌شود و باعث آزار بقیه خواهد شد.

4- درآوردن کفش‌ها

همه-چیز-در-مورد-یوگا-درآوردن-کفش-ها

کلاس‌های یوگا مانند باشگاه‌های ورزشی نیستند. شما باید کفش‌هایتان را در لابی دربیاورید و هیچگاه با خود به داخل اتاق نبرید و طبیعتا هیچگاه نباید با آنها روی مت و داخل سالن راه بروید. کفش هم کثیف است و راه رفتن روی مت دیگران، حتی با پای برهنه هم قوانین پاکیزگی را زیر پا می‌گذارد.

5- بهداشت شخصی

هفت-قانون-مهم-یوگا-بهداشت-شخصی

بیشتر کسانی که به کلاس‌های یوگا می‌روند صبر می‌کنند تا بعد از کلاس به حمام بروند. اما در کلاسی که قرار است عرق زیادی بریزید و قرار است با هم تمرینی خود کار کنید، به طور حتم با او در تماس قرار خواهید داشت.
با پوشیدن لباس‌های تمیز و دوش گرفتن قبل از تمرین از خجالت‌ زده شدن خود جلوگیری کنید.

6- زمان شناس باشید

اصول-ورزش-یوگا-زمان-شناس-باشید

برخی کلاس‌های یوگا پس از شروع شدن درب اتاق را می‌بندند. همه‌ی کلاس‌ها این کار را نمی‌کنند، اما دیر رسیدن موجب به هم ریختن نظم و تمرکز بقیه می‌شود، مخصوصا زمانی که مربی با یک مدیتیشن آرام کلاس را شروع کرده است. هدف خود را رسیدن 5 تا 10 دقیقه قبل از شروع شدن کلاس قرار دهید تا فرصت آماده شدن و پهن کردن مت خود را داشته باشید.

7- کلاس را زود ترک نکنید

اصول-پایه-ورزش-یوگا-برای-افراد-مبتدی-کلاس-را-زود-ترک-نکنید

جمع کردن وسایل و بستن کیف خود زمانی که بقیه در وضعیت نهایی ساواسانا (وضعیت جنازه) هستند کلاس را مختل می‌کند. باید زمان خود را جوری مدیریت کنید که مجبور به عجله کردن برای رسیدن به خانه نباشید.
برنامه‌های خود را طوری تنظیم کنید که زمان کافی برای کلاس داشته باشید و با زود رفتن خود کلاس را به هم نریزید.

اگر واقعا مجبور به زود ترک کردن کلاس هستید، از قبل با مربی خود هماهنگ کنید (این کار کمی زشت و توهین آمیز است که بدون هیچ توضیحی تصمیم به ترک کلاس بگیرید)، وضعیت آخر (ساواسانا) را سریع‌تر تمام کنید و بدون سر و صدا در هنگامی که بقیه در حال تغییر حرکت یوگای خود هستند کلاس را ترک کنید. مت خود را خارج از اتاق جمع کنید تا کمترین صدا را تولید کنید.

8- به اشتراک گذاشتن فضا

برخی کلاس‌های یوگا جای مت‌ها را روی زمین مشخص می‌کنند. ولی در بیشتر کلاس‌ها، این کار بر عهده‌ی تمرین‌کنندگان است. حواستان باشد که مت خود را کجا قرار می‌دهید. ممکن است در دقیقه‌ی آخر از شما خواسته شود که کمی خود را جابه‌جا کنید. باید به آن عادت کنید.

9- به هم نزدن نظم و تمرکز کلاس

هدف-از-یوگا-چیست-و-همه-چیز-درباره-ورزش-یوگا-به-هم-نزدن-نظم-و-تمرکز-کلاس

زمانی که با انجام یک حرکت به مشکل خوردید آن را با صدای بلند اعلام نکنید. این کار نظم و تمرکز سایر افراد را به هم می‌زند. به آرامی به مربی خود علامت دهید و مشکل خود را به او توضیح دهید. اگر حرکت خاصی باعث درد یا گرفتگی در ناحیه‌ی خاصی از بدن می‌شود، مربی می‌تواند آن را از قبل اعلام کند و حرکت ساده‌تر آن را به شما معرفی کند. این کار به مربی شما اجازه می‌دهد در طول انجام حرکات، نکاتی برای انجام ورزش یوگا‌ی امن را به شما گوشزد کند.

10- قوانین کلاس یوگا برای مربی

این مورد برای مربیان کلاس‌های یوگا است. موسیقی بلند در طول کلاس یوگا باعث حواس پرتی می‌شود. همچنین شنیدن دستورات و راهنمایی‌های مربی را سخت‌تر می‌کند، مخصوصا زمانی که دراز کشیده‌اید و نمی‌توانید توضیح حرکت را مشاهده کنید.

دیدگاهتان را بنویسید