فواید ماساژ شکم و تکنیک های آن

ماساژ شکم یک روش درمانی ملایم و غیر تهاجمی است که ممکن است تاثیرات آرامش بخشی و التیام بخشی برای برخی افراد دارد. حتی در ابتدایی‌ ترین سطح، ماساژ شکم می ‌تواند به تسکین برخی از این علائم ناخوشایند کمک کند. اما ما در این مقاله از ورزش بلاگ فواید ماساژ شکم و تکنیک های آن را بررسی خواهیم کرد. این تکنیک در عین سادگی به شما کمک می کند در طول عمر خود از سلامت جسم و ذهن برخوردار شوید. قبل از انجام ماساژ شکم مطمئن شوید که باردار نیستید و با پزشک مشورت کنید.

ماساژ شکم تکنیکی است که توسط فرهنگ های متعدد، از زمان باستان استفاده می شود. تصور بر این است که برای سلامت عمومی بدن و بسیاری از موارد دیگر از جمله کاهش درد، رهایی از استرس و بهبود کلی عملکرد دستگاه گوارش، ماساژ شکم شیوه ای مفید و موثر است. شکم در بخش میانی بدن و ناف، دقیقا دکمه وسطی آن است. که بر اساس طب سنتی و باورهای علم ماساژ و روغن درمانی و تجربه هایی که در این زمینه به وجود آمده است، نشان می دهد که روغن مالی این بخش ها و ماساژ آن، می تواند فواید بسیار ارزشمندی داشته باشد. که حتما برای شما هم خیلی جالب است که درباره فواید آن بیشتر بدانید.

فواید ماساژ شکم

خواص ماساژ شکم

  1. درمان یبوست

ماساژ منظم می تواند به درمان یبوست کمک کند. به این صورت که گاز های معده را آزاد می کند و مواد زاید را ازبین می برد. همچنین با کاهش دادن استرس به نوبه خود درد ناشی از سندروم روده تحریک پذیر را کاهش خواهد داد. ماساژ شکمی برای یبوست بسیار مفید است. شما می توانید برای این ماساژ از روغن های گیاهی چون نارگیل ، کرچک، آرگان، سیاهدانه و زیتون نیز استفاده کنید. البته به طور معمول ماساژ شکم با روغن زیتون برای یبوست بیشتر توصیه می شود.

برای رفع یبوست با ورزش مقاله روبرو را مطالعه کنید : بهترین ورزش های مناسب برای درمان یبوست

برای درمان یبوست در طول ماساژ به نقاط اعمال فشار دقت کنید. نقاط فشار به شرح زیر هستند:

  • فاصله ی پهنای دو انگشت پایین تر از ناف
  • فاصله ی بین ناف و قفسه ی سینه به صورت یک دایره

2. کمک به کارکرد بهتر دستگاه گوارش

تحقیقات نشان داده افرادی که 2 بار در روز به مدت 15 دقیقه ماساژ شکمی انجام داده اند پس از 3 روز احساس نفخ شکم کمی داشتند. و یبوست آن ها نیز درمان شده است.

روغن مالی شکم برای درمان یبوست

3. کاهش نفخ شکم

4. درمان خشکی پوست و درخشان کردن موها

فقط کافیست که چند قطره روغن زیتون یا نارگیل را در کف دستتان بریزید و شکم و اطراف ناف را با آن ماساژ دهید. بعد از یک دوش گرفتن، خواهید دید که پوست شما نرم تر و صاف تر خواهد شد.

5. بهبود درد قاعدگی و ماساژ شکم برای تقویت تخمدان


​​​​​​​​ فواید ماساژ شکم فقط به شکم محدود نمی‌شود. محققان طی تحقیقات دریافتند که تکنیک‌های ماساژ شکمی مانند نوازش دایره‌ای ‏می‌توانند به بهبود علائم PMS مانند درد، کاهش آب بدن و پریشانی کمک کنند. ماساژ شکم در تسکین درد قاعدگی و درد شکم بسیار موثر است. زنانی که ۶ روز قبل از قاعدگی، روزانه پنج دقیقه ماساژ دریافت کردند، درد و گرفتگی کمتری نسبت به زنانی که هیچ ماساژی دریافت نکردند، داشتند.

روغن هایی مانند روغن مریم گلی، روغن زنجبیل، روغن نعناع فلفلی و روغن سرو، خواص ضد درد و ضد گرفتگی دارند و می توانند درد و انقباضات ناحیه مورد نظر را کاهش دهند. فقط کافیست شکم و اطراف ناف را با چند قطره از این روغن ها، ماساژ دهید. ​با این حال، این یک مطالعه در مقیاس کوچک بود. تحقیقات بیشتری برای اثبات تاثیرگذاری استفاده از ماساژ شکمی در درمان درد قاعدگی مورد نیاز است. ​از جمله خواص ماساژ شکم با روغن سیاه دانه در درمان بیماری تنبلی تخمدان یا تخمدان پلی کیستک می باشد.

اگر قصد بارداری دارید برای افزایش قدرت باروری سری به مقاله روبرو از ورزش بلاگ بزنید: بهترین حرکات یوگا برای افزایش قدرت باروری

6. کاهش وزن و لاغری

صرف ماساژ درمانی باعث کاهش وزن، رفع سلولیت و یا کوچک کردن ران پا نمی شود. ماساژ به شما کمک می کند تا بهتر و مفید تر ورزش کنید و بتوانید به رژیم غذایی خود متعهد بمانید. همچنین سبب لاغری موضعی شکم با ماساژ خواهد شد. برای نتیجه بهتراز انواع تکنیک های ماساژ لاغری که مناسب شما هستند زیر نظر ماساژور متخصص میتوانید استفاده کنید. اگر ماساژ زیر نظر پزشک و افراد متخصص انجام شود عوارض ماساژ لاغری شکم به حداقل می رسد و مشکلی برایتان ایجاد نخواهد کرد.

در مقاله ی روبرو از اثرات سونای خشک و بخار روی لاغری بیشتر بخوانید: تاثیر سونای خشک یا بخار برای لاغری

لاغری شکم و پهلو با ماساژ

7. کاهش اضطراب و استرس

8.افزایش استحکام عضلات شکم

9. کاهش تنش جسمی و روحی

10. کاهش اسپاسم عضلانی

11.افزایش گردش خون در ناحیه شکم

بهترین ورزش برای لاغری را در این مقاله از ورزش بلاگ بخوانید : بهترین ورزش‌ برای لاغری شکم و پهلو

ماساژ شکم برای چه افرادی مناسب نیست؟

به طور کلی ماساژ شکم برای اغلب افراد ایمن است به شرطی که به روشی آرام و ایمن انجام شود:

  • اگر به تازگی عمل شکمی داشتید، از دریافت این ماساژ اجتناب کنید.
  • ​​​​​​​​اگر باردار هستید و یا بیماری خاصی دارید، پیش از گرفتن ماساژ با دکتر خود صحبت کنید. ​
  • بهترین کار این است که هیچ غذای سنگین و تندی به مدت چند ساعت قبل و بعد از ماساژ شکم نخورید.
  • افرادی که مبتلا به اختلالات دستگاه گوارش و یا شرایط التهابی روده، مانند بیماری کرون، بیماری سلیاک و کولیت اولسراتیو، هستند نباید در زمان عود کردن بیماری ماساژ شکم دریافت کنند. ​در حالی که تکنیک‌های ماساژ شکم آرام و سبک خوب هستند. اما بر روی شکم افراد مبتلا به فشار خون بالا و یا زنانی که در سه‌ ماهه اول بارداری هستند نباید فشار وارد شود. ​
  • در بسیاری از موارد، وجود اختلالات گوارشی یا تولید مثل کم ‌تر حاد، آنوریسم‌های آئورت، حاملگی پر خطر و یا جراحی‌های شکمی انجام این ماساژ نیازمند مشاوره پزشک است. و باید توسط متخصصان ماساژ با آموزشی بیش از آموزش پایه‌ای ماساژ انجام شود.

تغذیه مناسب در دوران بارداری را می توانید در مقاله روبرو مطالعه کنید : فهرست غذایی مناسب در دوران حاملگی

طرز ماساژ شکم برای لاغری

طرز ماساژ شکم برای لاغری

این ماساژ معمولا به صورت خوابیده و دراز کش انجام می شود.

1- به پشت دراز بکشید و با کف دست به شکمتان فشار ملایمی وارد کنید.

2 – این فشار را به صورت دورانی در جهت عقربه های ساعت در سمت راست شکم وارد کنید. (اگر این حرکت دایره ای را بزرگ تر و بیشتر کنیم ، کل شکم را ماساژ داده ایم ).

3- به قسمت داخلی استخوان لگن در زیر ناف فشاری وارد کنید.

4-زیر دنده ها را نیز به صورت دورانی ماساژ دهید.

5- این اعمال را برای قسمت چپ شکم نیز انجام دهید و تکرار کنید.

6- بااستفاده از نوک انگشتان به شکم فشار ملایمی وارد کنید و سپس شکمتان را بالا بیاورید.

7- مجددا این اعمال را برای تمام قسمت شکم تکرار کنید. فقط مراقب باشید بیش از حد این کار را تکرار نکنید.

نکات ماساژ شکم

در کودکان ماساژ های شکمی برای درمان یبوست ، ارتقای آرامش وکاهش استرس مفید است. ماساژ دادن کودکان همچنین حس عمیقی بین شما و کودکتان برقرار می کند. برای انجام آن معده و پایین شکم کودک را به آرامی ماساژ دهید. این کار را چندبار در روز تکرار کنید. قبل از ماساژ دادن کودک حداقل 45 دقیقه پس از تغذیه او صبر کنید. اگر کودک شما شرایط خاصی از قبیل درد معده و روده بیش از یک ساعت، خونریزی از مقعد، یبوستی که بیش از یک هفته طول کشیده و علائم استفراغ و ضعف داشت، با پزشک او مشورت کنید.

ماساژ شکم کودک

ماساژ شکم یک روش درمانی کم ‌خطر است که می‌توانید از آن برای کمک به درمان بیماری‌های مختلف استفاده کنید. این که بخواهید این ماساژ را خودتان انجام دهید یا از یک ماساژ درمانگر کمک بگیرید، به شما بستگی دارد. ​همچنین از فواید ماساژ شکم با روغن زیتون غافل نشوید.

حتی اگر یک ماساژ درمانگر شما را ماساژ بدهد، بازهم ممکن است بخواهید مقدار کمی از وقت خود را هر روز صرف ماساژ خود بکنید. به خصوص اگر سعی دارید یک بیماری خاص را درمان کنید. ​همیشه برای هر گونه شرایط جدی یا اگر هرکدام از علائمتان شدیدتر یا بدتر شدند، به پزشکتان مراجعه کنید. ​

منابع : سایت هلث لاین

دیدگاهتان را بنویسید