علت پف چشم در دوران قاعدگی

هیچ شخصی پف کردن چشم هایش را دوست ندارد، اما در بیشتر موارد با وجود آزاردهنده بودن نیازی به نگران شدن نیست. دلایل فراوانی می توانند عامل پف کردن چشم هایتان باشد . که در این مقاله از ورزش بلاگ می خواهیم علت پف چشم در دوران قاعدگی و راه کارهایی برای درمان آن را با هم بررسی کنیم.

گاهی به دلیل بروز برخی مشکلات جسمی، بدن انسان دچار تورم و افزایش وزن می شود. این عارضه در اصطلاح “حبس شدن آب در بدن” نامیده می شود که در نهایت باعث چاقی خواهد شد. در این حالت مقدار مایعات درون بدن قبل از دوران قاعدگی، بسیار بیشتر از مقدار مایعی است که بدن می تواند دفع کند. مصرف برخی غذاهای خاص می تواند علت ورم صورت و چشم باشد. علائم قبل از قاعدگی گوناگون هستند، مانند پف چشم که دقیقاَ چند ساعت قبل از شروع خونریزی آغاز می شوند اما ممکن است از 14 روز قبل نیز، به وجود آیند. در اکثر موارد، علائم چند روز پس از آغاز خونریزی یا با تمام شدن آن پایان می یابند. ینکه یاد بگیریم با تمام عوامل هورمونی ای که مزاحم زیبایی معمول مان می شوند، مبارزه کنیم، می تواند سخت باشد.

برای اطلاع بیشتر در مورد خوراکی های مناسب در دوران قاعدگی مقاله روبرو را مطالعه کنید: مواد غذایی خون ساز در دوران قاعدگی

راه های درمان پف چشم

ایشان علت این عارضه را “افزایش دمای هوا” می داند و آن را عامل اصلی حبس مایعات در بدن معرفی می کند. هر قدر که هوا گرمتر می شود، بدن احتیاج بیشتری به آب پیدا می کند.

در این بین زنان به دلایل هورمونی چند روز قبل از شروع دوره قاعدگی، احساس می کنند دچار این عارضه شده اند. بانوانی که به مرحله یائسگی رسیده اند هم به این عارضه دچار می شوند.
اختلال در کار غده تیروئید هم می تواند باعث پف چشم و علت سفت شدن شکم در قاعدگی شود. ممکن است سندرم پیش از قاعدگی نیز مقصر باشد. درست مانند دیگر قسمت های بدن که در طول قاعدگی ورم می کنند، چشمانتان نیز ممکن است آب در خود نگه دارند. درست مانند تورم شکم، پف کردگی چشم ها نیز پس از گذشت چند روز از بین می رود.

  • مصرف برخی داروها از جمله داروهای ضد دیابت
  • رژیم غذایی بدون پروتئین کافی
  • عدم نوشیدن آب کافی
  • زیاده روی در مصرف نمک
  • مصرف غذاهای پرچرب
  • نوشیدن مواد انرژی زا و کافئین
  • مصرف شکر طبیعی یا صنعتی
  • بیماری های غده هیپوفیز به خصوص کم کاری، ممکن است باعث حبس مایعات در بدن شود.
    همه و همه می توانند باعث بروز پف در چشم و بدن شوند.

برای اطلاع از رژیم های غذایی مناسب برای شما مقالات روبرو را به شما پیشنهاد می کنیم: رژیم مدیترانه‌ای ، رژیم کتوژنیک

باید از بدن به خوبی مراقبت کرد چون این عارضه می تواند مشکلات و بیماری های دیگری را برای بدن ایجاد کند از جمله کم کاری تیروئید. در مورد زنان نیز ممکن است به ایجاد کیست تخمدان منجر شود.

علت پف بالای چشم در صبح

راه کارهای درمان ورم دور چشم:

  • از پمادهای مخصوص چشم که کافئین دارند استفاده کنید. این پمادها رگ های خونی را تنگ می کنند و مایعات اضافی را از بین می برند. به جز اینکه پف چشم را کم می کنند، پوست را همسان می کنند و جلوی چین و چروک را می گیرند. البته خنک نگه داشتن محصولات پوستی که از آنها استفاده می کنید هم همیشه برای کم کردن پف پوست کارساز نیست.
  • صبحتان را با چشم بند شروع کنید. می توانید پدهای ژلی زیر چشم را نیز امتحان کنید که به گردش بهتر خون کمک می کنند.
  • هوای محیط خانه خود را زیادی گرم نکنید. گرمای بیش از حد باعث خشک شدن و بالا رفتن حساسیت چشم ها می شود. نتیجه همه این ها پف آلود شدن چشم ها است.
  • شب ها به خوبی بخوابید. می دانیم که از این مطلب اطلاع دارید اما لازم است که تکرار شود. خواب بد شب می تواند چشم ها را هنگام صبح متورم کند، مخصوصا اگر استرس داشته باشید. در هنگام استرس غده آدرنال هورمون کورتیزول ترشح می کند. این هورمون تعادل نمک در بدن را تغییر می دهد. از آنجا که تعادل نمک بدنتان بهم ریخته است امکان دارد بدنتان مایعات را در خود حبس کند و دچار تورم شود.
  • از مصرف الکل در دوران قاعدگی بپرهیزید. الکل باعث کم آبی بدن و خشک شدن چشم ها می شود.
  • در دوران قاعدگی از نمک کمتری استفاده کنید. زیرا باعث حبس مایعات در اطراف چشم می شود که منجر به پف کردگی چشم خواهد شد.
  • یک راهکار سریع برای درمان پف چشم این است که به مدت 15 دقیقه خیار یا چای کیسه ای خنک را دور چشم خود قرار دهید. چای حاوی آنتی اکسیدان است و باعث کاهش انقباض رگ‌های خونی چشم می شود. سرما نیز باعث کاهش التهاب می شود و تورم و پف چشم را کم می کند.
  • از خوردن مواد قندی و شکر بپرهیزید. مصرف نوشیدنی های گازدار و محصولاتی که شیرین کننده های مصنوعی دارند باعث ایجاد تورم و التهاب می شوند.
  • می توان از خوراکی هایی مثل توت، گوجه فرنگی و زنجبیل استفاده کرد تا پف چشم را کاهش بدهید.
  • پتاسیم به بدن خود برسانید!

سومین ماده معدنی فراوان در بدن و یک ماده معدنی ضروری برای عملکرد چندین اندام از جمله قلب، کلیه‌ها، مغز و بافت‌های عضلانی پتاسیم است. پتاسیم همچنین نقش مهمی در هیدراته نگه داشتن بدن و کار با سدیم برای پشتیبانی از عملکرد بافت‌های سلولی دارد. پتاسیم میتواند به کاهش حجم مایعات اضافی در بدن کمک کند. بهترین راه مصرف مواد غذایی سرشار از پتاسیم مثل اسفناج، آواکادو، لوبیا سفید، موز و انار است.

روش های درمان تورم چشم

پف چشم در دوران قاعدگی به علت نوسانات هورمونی این دوره است. تغییرات استروژن و پروژسترون منجر به حبس آب در بدن و در چشم ها می شود. این تورم در تمام خانم ها اتفاق نمی افتد اما برخی در عادات ماهانه با آن دست و پنجه نرم می کنند.
خبر خوب این که وقتی به انتهای عادت ماهانه می رسید، پف تمام بدن و همینطور چشم ها کم می شود. در دوران قاعدگی می توانید با کمپرس سرد چشم ها به مدت چند دقیقه و نوشیدن آب زیاد (که به تخلیه آب احتباس شده در بدن کمک می کند) پف چشم را کمتر کنید. به توصیه پزشکان می توانید به دنبال کرم های دور چشم و سرم های کافئین دار باشید تا تورم، کمتر به چشم بیاید.

اگر دچار افتادگی پلک هستید خواندن مقاله روبرو را به شما پیشنهاد می کنیم: ورزش صورت برای جلوگیری و رفع افتادگی پلک

معمولا پف و تورم در ناحیه اطراف چشم نمی تواند نشانه ی یک بیماری وخیم باشد. اما در صورت بروز موارد زیر بهتر است به پزشک مراجعه داشته باشید:

  • پف اطراف چشم بصورت پایدار
  • وجود درد و ورم شدید در اطراف چشم
  • بروز تورم در سایر نقاط بدن
راهکارهای درمان تورم چشم در دوران قاعدگی
علت پف چشم چیست؟

پف چشم در دوران قاعدگی به علت نوسانات هورمونی این دوره است، تغییرات استروژن و پروژسترون منجر به حبس آب در بدن و در چشم ها می شود.

منبع : سایت هلث

کلیدواژه های مرتبط: علت باد شکم در دوران قاعدگی، پف چشم و کرونا، علت پف كردن چشم كودكان

1 دیدگاه دربارهٔ «علت پف چشم در دوران قاعدگی»

  1. سلام
    آیا امکان داره به دلیل بالا بودن پرولاکتین و بدکارکردی غده هیپوفیز موقع پريود چشمها و صورت ورم کنه؟
    ممنون از پاسخگویی ما

    پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید