رژیم غذایی مناسب درمان اگزما

اگزما یا درماتیت آتوپیک، یک نوع بیماری پوستی مزمن است. این بیماری باعث ایجاد خارش، قرمزی و حساسیت نامطلوبی روی پوست می شود. که عوامل مختلفی باعث بوجود آمدن آن می شوند. مثل، اختلال در سیستم ایمنی بدن و یا عوامل محیطی. این بیماری پوستی از نظر شدت و علایم دارای تنوع مختلفی است. بسیاری از بیماران مبتلا به اگزما به داروهای موضعی و یا داروهای شیمیایی روی آورده اند. در حالیکه استفاده سرخود از این داروها ممکن است مشکل را حادتر بکند. در این مقاله از ورزش بلاگ می خواهیم در مورد رژیم غذایی مناسب درمان اگزما بیشتر توضیح بدهیم.

طبق تحقیقات انجام شده در سال های اخیر، برخی ازمواد خوراکی، غذاهای تشدید کننده اگزما هستند. اما برخی دیگر از غذاها باعث بهبود شرایط مبتلایان به اگزما می شوند. بنابراین، آشنایی با مواد غذایی مناسب درمان اگزما کمک زیادی به کنترل اگزما می کند. افرادی که به گلوتن آلرژی دارند، 3 برابر بیشتر در معرض ابتلا به اگزما هستند.

بهترین درمان اگزما

یک رژیم غذایی واحد برای اگزما وجود ندارد که بتوان تنها به آن اشاره کرد. اما داشتن رژیم غذایی سرشار از آنتی‌ اکسیدان می‌ تواند در کاهش علائم اگزمای دست، اگزمای صورت اگزمای پوست سر و غیره موثر باشد.

در مقاله روبرو می توانید درباره یک نمونه از رژیم های سرشار از آنتی اکسیدان بیشتر مطالعه کنید : رژیم خام گیاه خواری برای پاکسازی بدن

غذاهای مضر برای اگزما

در ابتدا باید برخی از غذاهایی که اگزما را تشدید میکند را به شما معرفی کنیم که شامل موارد زیر است :

  • غذاهای محرکی که باعث آلرژی می شوند. غذاهایی که به طور معمول در بیشتر افراد ایجاد آلرژی می کنند. شامل: تخم مرغ، لبنیات، گندم، آجیل،سویا و غذاهای دریایی هستند. برای تشخیص اینکه به کدام یک از مواد ذکر شده حساسیت دارید بهتر است هر کدام را برای چند روز به مواد غذایی خود اضافه کنید تا واکنش بدنتان را متوجه بشوید.
  • غذاهایی که دارای مواد نگه‌ دارنده و ترکیبات مصنوعی هستند. این خوراکی ها باعث بدتر شدن علائم اگزما می شوند. که شامل غذاهایی که دارای میزان زیادی چربی ترانس هستند مثل کره مارگارین، فست فودها و برخی از آب میوه ها می‌ شود.

برای کاهش کلسترول خون پیشنهاد می کنیم مقاله روبرو را مطالعه کنید : برای کاهش چربی خون چه بخوریم

چگونه اگزما را درمان کنیم ؟
  • لبنیات و مخصوصا شیر گاو و پنیرهایی که از فرآورده های گاوی درست شده اند، دارای مولکول های پروتئینی بزرگی هستند که هضم را دچار مشکل می کند. بهتر است این مواد را از رژیم غذایی خود حذف کنید. اگر باید حتما از شیر استفاده کنید، می توانید به جای شیر گاو از شیر بزغاله مصرف کنید. .شیر بزغاله سرشار از آنزیم ها و باکتری های مفید است که به سیستم گوارش بدن کمک می کنند.
  • مواد غذایی یا قند بالا و شیرینی ها را مصرف نکنید. مصرف مواد قندی، میزان انسولین خون را بالا می برند و تعادل هورمونی را بهم می ریزند. خوراکی هایی که قند بالایی دارند شامل : چیپس ذرت، کیک، پای، کرن فلکس های فرآوری شده، برنج سفید و آرد سفید هستند. می توانید به جای این مواد غذایی از میوه ها و یا شکلات تلخ استفاده کنید.
  • از مصرف نوشابه های انرژی زا و دارای کافئین بالا به شدت خودداری کنید. نوشیدنی هایی مثل قهوه، سودا و چای که باعث بالا رفتن استرس و تپش قلب می شوند. . خوراکی های کافئین دار غده های فوق کلیه را تحت تاثیر قرار می دهند. استرس نیز باعث آسیب های پوستی بسیاری می شود که می تواند به بروز علائم اگزما ختم شود.
  • استفاده از الکل، مواد غذایی فرآوری شده و سرخ کردنی باعث تشدید اگزما می شود. این غذاها باعث تورم، التهاب و در نتیجه بیماری های پوستی نظیر اگزما می شوند.

برای توضیح بیشتر در مورد نوشابه ها می توانید مقاله روبرو را مطالعه کنید : مضرات نوشابه زیرو

چه رژیم غذایی برای درمان اگزمای پوستی مناسب است

غذاهای مفید برای درمان اگزما

  • استفاده از پروبیوتیک ها، این مواد حاوی میکروارگانیسم های زنده ای هستند که باعث هضم آسانتر غذا شده و به تقویت سیستم گوارش و سیستم ایمنی بدن کمک می کنند. مصرف ترکیبی از پروبیوتیک ها و پری بیوتیک ها یا سین بیوتیک ها، که ترکیبی از هر دو هستند، می تواند در درمان بیماری اگزما موثر باشد. استفاده از غذاهایی مثل نان‌ های پخته شده با خمیرترش، خیارشور طبیعی، پنیرهای نرم مثل پنیر گودا، کلم ترش، ماست های پروبیوتیک، کفیر و کامبوجا راهى عالى براى افزایش پروبیوتیک هستند.
  • مصرف ویتامین D در بهبود بیماری اگزما موثر است. طبق تحقیقات افرادی که کمتر در معرض خورشید قرار می گیرند، به دلیل کمبود ویتامین D در بدن، احتمال ابتلا به اگزما بیشتری دارند. به علاوه، ویتامین دی نقش ضد التهابی دارد و در کاهش علائم بیماری های آلرژیک مثل آسم مفید است. محققان دریافته اند مصرف سه ماهه مکمل ویتامین D در بیماران مبتلا به اگزما، موجب کاهش شدت این بیماری و همچنین کاهش عفونت های باکتریایی در پوست می گردد.

برای رفع جای جوش و لک می توانید از روش معرفی شده در مقاله روبرو استفاده کنید : دستگاه تخلیه جوش صورت

راه درمان و پیشگیری از بیماری اگزما
  • تخم کتان برای درمان اگزما مناسب است. در این ماده غذایی امگا 3 و امگا 6 وجود دارد و می‌ تواند اگزما و جوش‌ های پوستی را درمان کند. البته توجه داشته باشید که نباید در دوران قاعدگی از این ماده استفاده کنید.
  • مصرف مکمل های امگا 3 یا روغن ماهی، باعث کاهش التهاب در بدن و در نتیجه کاهش ابتلا به بیماری های آلرژیک از جمله اگزما می شود. غداهاى سرشار از امگا ٣ شامل ماهی سالمون، روغن تخم بذر کتان، آجیل و و دانه ها (کدو، کنجد و آفتاب گردان) است . البته می توانید از مکمل های امگا 3 موجود در داروخانه ها نیز استفاده کنید. ماهی علاوه بر اینکه خاصیت ضد اگزمایی دارد سبب حفظ سلامتی مغز و حافظه و جلوگیری از آلزایمر هم می‌ شود.
  • از رژیم های غذایی سرشار از فیبر استفاده کنید. فیبر از بروز یبوست جلوگیری می کند، تا مواد زائد بدن راحت تر دفع بشوند. مواد غذایی شامل فیبر، سبزیجات، جوانه ى غلات، آجیل و دانه ها می باشند.
رژیم غذایی مناسب پسوریازیس
  • در جگر میزان زیادی سلنیوم وجود دارد که این ماده با خارش و اگزما مبارزه می‌ کند. اگر پوست شما دچار اگزما شده است باید حتما از این ماده غذایی کمک بگیرید.
  • مصرف میوه هایی برای درمان اگزما مثل سیب، بلوبری، گیلاس، بروکلی و اسفناج به تقویت سیستم ایمنی کمک می کنند و از بروز اگزما تا حد زیادی جلوگیری می کنند.
  • از مقدار آب کافی در طول روز استفاده کنید. آبرسانی برای سلامت پوست بسیار مهم است. همچنین آب به دفع و پاکسازی بدن نیز کمک می کند.

برای درمان کم خونی می توانید رژیم معرفی شده در مقاله روبرو را انجام دهید : رژیم غذایی برای درمان کم خونی

روش های بهبود اگزما

راه های دیگری نیز به غیر از رعایت رژیم غذایی مناسب وجود دارد. در زیر برخی از این روش ها را شرح می دهیم :

  • برای آرامش بدن بهتر است یک دوش آب گرم بگیرید. این کار باعث کاهش سوزش و خارش بدن نیز می شود. می توانید هنگام دوش از اسطخدوس، جو دو سر یا بابونه نیز استفاده کنید تا التهاب ها کم بشوند.
  • از نرم کننده، کرم ها، روغن ها، لوسیون ها و ژل هایی، که از کمبود آب در پوست جلوگیرى می کنند، استفاده کنید. متخصص پوست می تواند بهترین پماد برای درمان اگزما مناسب پوست شما را تجویز کند.
بهترین پماد درمان اگزما

داشتن یک رژیم غذایی و تغذیه مناسب با اگزما کلید کنترل انواع اگزمای پوستی است. به طور کلی خوردن غذاهایی که تاثیر ضدالتهابی در بدن دارند می‌ تواند باعث کاهش علائم اگزما شود. بهترین غذاها هم به این بستگی دارند که شما به آن‌ ها حساسیت دارید یا خیر. حتی غذاهایی که مناسب برای اگزما (eczema-friendly) هستند هم ممکن است باعث تشدید یا تحریک اگزما، در افرادی که به آن غذا حساسیت دارند، شود.

برخی از رژیم های غذایی و مواد غذایی ضد اگزما وجود دارند که بسیار پیشنهاد می شوند. مثل رژیم مدیترانه ای که سرشار از میوه‌ ها، سبزیجات، ماهی و چربی‌ های مفید مثل روغن زیتون برای درمان اگزما هستند. البته بهتر است که از گوشت قرمز و شیرینی های موجود در این رژیم خیلی کم استفاده کنید.

1. آیا مصرف هندوانه و اگزما به یکدیگر مربوطند؟

هندوانه می‌ تواند باعث التیام پوست آسیب‌ دیده و کنترل شرایطی مانند آکنه و بیماری درماتیت گردد.

2. بادمجان و اگزما به یکدیگر مربوطند؟

به ندرت گوجه‌ فرنگی و بادمجان و همچنین گردو، علایم اگزمای پوستی در آنها تشدید می شود.

3. غذاهایی که باعث اگزما در نوزادان میشود چیست ؟

وجود برخی مواد غذایی در رژیم غذایی مادر شیرده ممکن است موجب بروز مشکلاتی مانند اگزما در کودک شود. اگر شما به کودک خود شیر می دهید باید از مصرف برخی خوراکی ها که محرک سیستم ایمنی و در نتیجه بروز ایجاد مشکلاتی همچون اگزما در کودکان هستند خودداری کنید.

4. اگر اگزما درمان نشود چه میشود ؟

باعث بروز مشکلات مختلفی در پوست می شود و همچنین در موارد حادتر سکته مغزی، آسم و دیابت از عوارض این بیماری پوستی به شمار میروند

5. چه چیزهایی برای اگزما خوب است ؟

داشتن یک رژیم غذایی مناسب با اگزما کلید کنترل انواع اگزمای پوستی است. به طور کلی خوردن غذاهایی که تاثیر ضدالتهابی در بدن دارند می‌ تواند باعث کاهش علائم اگزما شود.


دیدگاهتان را بنویسید