راهنمای کامل برای انتخاب و خرید زانوبند

آیا تا به حال افرادی که در هنگام دویدن، ورزش یا راه رفتن زانوبند دارند، دیده‌اید؟ به نظر شما دلیل افزایش استفاده از زانوبند نسبت به گذشته چه چیزی است؟ و چرا برخی از پزشکان برای بیماران خود آن را تجویز می‌کنند؟ شاید برای شما مهم باشد که بدانید چرا باید از زانوبند استفاده کنید. اما قبل از آن شما باید به این فکر کنید که اگر انتخاب و خرید درستی از یک زانوبند نداشته باشید، ممکن است حتی به زانوهایتان آسیب برسانید. ما در این مقاله انواع زانوبندها را برای شما معرفی کردیم که شما راهنمای کاملی برای انتخاب و خرید زانوبند داشته باشید.

قبل از هر چیزی بهتر است بدانیم که زانوبند چیست و چه کسانی از آن استفاده می‌کنند.

زانوبند چیست؟

به طور کلی به محصولاتی گفته می‌شود که باعث ترمیم و توان بخشی کردن به زانو شود و این حمایت، از طریق اعمال فشار روی آن است. طراحی زانوبند نیز به گونه‌ای است که زانو و نواحی اطراف آن را می‌تواند پوشش دهد.

چه کسانی از زانوبند استفاده می‌کنند؟

به طور کلی می‌توان گفت بیشتر زانوبندها توسط افرادی با شرایط زیر استفاده می‌شود:

  • کسانی که در ناحیه زانوی خود احساس درد می‌کنند.
  • کسانی که اخیرا عمل جراحی بر زانوی خود انجام دادند.
  • افرادی که از دردهای مزمن زانو رنج می‌برند.
  • افرادی که اخیرا در تصادف، به زانوهایشان آسیبی وارد شده است.
  • اشخاصی که دچار اضافه وزن هستند.
راهنمای انتخاب و خرید زانوبند

فواید خرید زانوبند مناسب چیست؟

  • حمایت کردن از زانو و نواحی اطراف آن
  • ایجاد فشار در آن ناحیه و در نتیجه کاهش میزان درد زانو
  • افزایش میزان گردش خون در آن ناحیه
  • کاهش میزان تحرک کشکک زانو
  • محافظت از زانو در برابر آسیب‌های دیگر
  • ایجاد گرما در زانو
  • افزایش میزان تحریکات درونی

اگر در فکر خرید مایو هستید این مقاله را ببینید: چگونه مایو بخریم

آیا استفاده از زانوبند می‌تواند باعث افزایش درد شود؟

 به طور کلی زانودرد نباید باعث افزایش درد شما شود با این حال ممکن است شما انتخاب مناسبی برای خرید زانوبندتان نداشته باشید و یا حتی اشتباه آن را پوشیده‌ باشید که باعث ایجاد درد شده است.

به هر حال خیلی مهم است که شما اطلاعاتتان را در زمینه انتخاب و خرید زانوبند افزایش دهید و در صورت ممکن هم با پزشک خود مشورت کنید. (در ادامه نواع مختلف زانوبند را برای کمک در خرید زانوبند به شما معرفی کردیم).

یادتان باشد، تنگ بودن زانوبند به معنای خوب بودن آن نیست.

همیشه به یاد داشته باشید، تنها وقتی از زانوبند استفاده کنید که به آن نیاز دارید. زیرا اگر درد شما خفیف باشد در صورت استفاده طولانی مدت باعث ضعیف شدن بافت اطراف می‌شود.

راهنمای انتخاب و خرید زانوبند

چه زمانی باید از زانوبند استفاده کنیم؟

از آنجایی که جنس زانوبندها با پوست بدن سازگار هستند، می‌توان آن‌ها را در هر زمانی از روز استفاده کرد.

اما…

به دلیل اینکه زانوان شما تحت فشار قرار می‌گیرند، بهتر است قبل از آن با پزشک خود حتما مشورت کنید. اما به طور کلی زمان‌هایی که می‌توانید از زانوبند خود استفاده کنید، شامل موارد زیر می‌شود:

  • هنگام بلندکردن اجسام سنگین
  • هنگام پیاده روی یا دویدن
  • هنگام انجام ورزش‌هایی مثل اسکوات یا وزنه برداری
  • هنگام ورزش کردن
  • هنگام دوچرخه سواری
  • و …

دلایل اصلی زانودرد چیست؟

تا این قسمت از مطلب متوجه شدیم که استفاده از زانوبند چه فایده‌ای دارد اما احساس درد در زانو دلایل مختلفی دارد که ما را وادار به استفاده از زانوبند می‌کند.

اصلی‌ترین دلیل زانودرد که افرادی زیادی را مجبور به خرید زانوبند و استفاده آن می‌کند، بالارفتن سن است. در ادامه دلایل دیگر را بررسی می‌کنیم که ممکن است این عوامل کسانی که سن کمتری دارند نیز به انتخاب زانوبند مناسب وادار کند:

چاقی مفرط

بله! یکی از دلایل استفاده از زانوبند چاقی مفرط است… دلیل آن هم خیلی ساده و علمی است؛ هرچه وزن شما بیشتر باشد، زانوهایتان باید بار بیشتری را تحمل کنند و اینجاست که دردزانو نیز شروع می‌شود.

ورزشکاران

شاید در ابتدا تصور کنید که ورزشکاران باید بدن سالمی داشته باشند، به دور از هر نوع بیماری… اما باید این تصور ذهنی شما را به هم بزنم و بگویم، به دلیل تمرینات فیزیکی شدیدی که ورزشکاران انجام می‌دهند، آسیبی جدی به زانوهایشان وارد می‌شود. در واقع فشاری که به مفاصل آن‌ها وارد می‌شود زیاد است، چه در طول بازی و چه تمرین.

آرتروز

معمولا افرادی که بالاتر از 60-65 سال سن دارند دچار آرتروز می‌شوند که منجر به آسیب جدی در زانوان می‌شود. همچنین آرتروز یکی از 5 دلایل اصلی ناتوانی بین سالمندان است.

جنسیت

محققان گفته‌اند که زنان بالای 50 سال سن، بیشتر به مشکلات زانو دچار خواهند شد.

تصادف

همه ما می‌دانیم، این از دلایلی است که نمی‌توانیم پیش‌بینی کینم. ممکن است با افتادن از جایی یا ضربه‌ای زانوهای ما دچار آسیبی شوند.

راهنمای انتخاب و خرید زانوبند

مقاله‌های پیشنهادی: ورزش های سیاتیک و دیسک کمر ، درمان آرتروز گردن در منزل ، حرکات کششی برای افزایش قد سریع 

راهنمای انتخاب و خرید انواع مختلف زانوبند

در ادامه چند نوع از بهترین زانوبندها که به کاهش درد کمک می‌کنند، معرفی شده است. در ادامه با ما همراه باشید تا راهنمای کاملی برای انتخاب و خرید زانوبند خود داشته باشید.

زانوبند لولایی (Hinged knee supports)

معمولا برای بعد از عمل جراحی یا برای بیماران و ورزشکارانی مناسب است که برای آسیب دیدگی‌شان نیاز به حمایت و ساپورت بیشتری دارند. این زانوبندها زانوان بیماران و ورزشکاران را حمایت و ساپورت می‌کند به گونه‌ای که باعث تسریع بهبود آن‌ها شود. این نوع زانوبند از کشیدگی بیش از حد زانو و فشار روی آن جلوگیری می‌کند و از رباط‌های آسیب دیده نیز محافظت می‌کند. خرید این زانوبند به ویژه به ورزشکارانی پیشنهاد می‌شود که نمی‌خواهند با استفاده از یک زانوبند سنگین سرعت‌شان در تمرین کم شود.

این محصول می‌تواند در دو نوع سفت و نرم باشد. نوع نرم‌ آن ساپورت کم‌تری از زانوان دارد.

پزشک شما ممکن است پس از عمل به شما خرید این زانوبند را توصیه کند و پس از رسیدن به سطح بهبود مشخصی نوع زانوبند شما را  تغییر دهد.

راهنمای انتخاب و خرید زانوبند

زانوبند آستین‌دار/ فشاری (Compression/Sleeves)

دردهای مزمن زانو و آرتروز (به طور متوسط) می‌تواند با این نوع زانوبند کاهش یابد. همچنین انتخاب این زانوبند و استفاده از آن باعث توزیع بهتر بار بر روی زانو شده و درنتیجه موجب بهبود عملکرد طی تمرین و ورزش می‌شود. از دیگر مزیت انتخاب این زانوبند استفاده از آن زیر لباس و فیت شدن آسان است که در اندازه‌های مختلف تولید شده است.

راهنمای انتخاب و خرید زانوبند

زانوبند دورپیچ (Wraparounds)

زانوبند دورپیچ ساپورت بیشتری از نوع قبلی دارد. ورزشکارانی که دچار دردهای زانو (خفیف تا متوسط) و یا بی‌ثباتی و دررفتگی کشکک هستند می‌توانند از آن استفاده کنند. از مزیت‌های انتخاب این زانوبند پوشیدن راحت، فیت کردن با سایز بدن خود و راحتی آن برای حمایت از زانو است.

برای کسانی که به دنبال استفاده از زانوبند در ورزش، فعالیت و تمرین هستند، می‌تواند انتخاب خوبی باشد و به شما این امکان را می‌دهد که بر فعالیت خود تمرکز بیشتری کنید. زیرا مثل ساپورت زانویی لولایی حجیم نیستند.

راهنمای انتخاب و خرید زانوبند

زانوبند بندی (Bands/Straps)

این زانوبند در کاهش دردزانوی دوندگان، درد ناشی از التهاب تاندون و درد حاد زانو مؤثر است. این زانوبند به گونه‌ای طراحی شده است که فشار مؤثرتری روی زانو وارد کند تا موجب کاهش درد آن شود. به راحتی قابل استفاده و پوشیدن است حتی در طول تمرین و فعالیت‌های دیگر زیر لباس نیز می‌توان آن را پوشید.

راهنمای انتخاب و خرید زانوبند

زانوبند سفارشی

این نوع از زانوبندها به طور ویژه و خاص برای زانوی شما و نوع آسیبی که دیده است، طراحی می‌شود. برای استفاده از زانوبند سفارشی، پزشک شما باید حداقل 5 اندازه‌گیری از زانوی شما انجام دهد و دقیقا نوع آسیب‌دیدگی شما را نیز مشخص کند تا بهترین زانوبند برای ساپورت از زانوی شما ساخته شود. مزیت انتخاب و خرید این زانوبند علاوه بر افزایش میزان حمایت از زانوان و ثابت نگه داشتن آن‌ها، این است که طراحی آن به گونه‌ای انجام شده است که دقیقا برای حل مشکل زانوی شما است. البته گران بودن آن هم محدودیتی است که شاید هر کسی به انتخاب و خرید این زانوبند تمایل نشان ندهد.

بریس‌های کشکک بسته و باز

نوع باز آن به گونه ای است که یک سوراخ در وسط زانوبند قرار دارد و باعث کاهش میزان فشار روی سرزانو و افزایش کمی حرکت در آن می‌شود.

راهنمای انتخاب و خرید زانوبند

تفاوت نوع بسته با باز آن در نبود هیچ گونه سوراخی روی سر زانو است. این نوع زانوبند فشار یکسانی همانند سایز قسمت‌ها، روی سر زانو وارد می‌کند و ساپورت و حمایت بسشتری دارد.

راهنمای انتخاب و خرید زانوبند

اگر شما از انتخاب نوع باز یا بسته آن اطمینان کافی ندارید، پیشنهاد می‌کنم حتما با پزشک خود در این باره مشورت کنید.

تا این قسمت از مطلب با انواع زانوبندها آشنا شدید. البته دسته‌بندی‌های مختلف دیگری نیز ممکن است برای زانوبند وجود داشته باشد. اگر شما تصمیم به خرید یک زانوبند گرفتید و نمی‌دانستید که چه سایزی مناسب شما است، می‌توانید دور زانوی خود را اندازه بگیرید و با توجه به جدول زیر به طور تقریبی سایز خود را ببینید.

اندازه دور زانوسایز مورد نظر
بین 35 تا 38 سانتی مترM
بین 38 تا 43 سانتی مترL
بین 43 تا 51 سانتی مترXL
بین 51 تا 56 سانتی مترXXL

امیدوارم مطالب گفته شده برای شما مفید باشد. علاوه بر موارد گفته شده اگر تجربه‌ای در خرید زانوبند دارید که می‌تواند راهنمای خوبی برای انتخاب و خرید زانوبند باشد، با ما به اشتراک بگذارید.

منبع مطلب: www.healthclues.net

دیدگاهتان را بنویسید