در دوران کرونا چه رژیم غذایی را رعایت کنیم؟

داشتن یک رژیم غذایی سالم در طول بیماری همه‌گیر COVID-19 بسیار مهم است. آنچه ما می‌خوریم و می‌نوشیم می‌تواند بر توانایی بدن ما در پیشگیری، مبارزه و بهبودی از عفونتها تأثیر بگذارد. در حالی که هیچ غذایی و یا مکمل‌های غذایی نمی‌تواند از COVID-19  جلوگیری یا درمان کنند، رژیم های سالم برای تقویت سیستم ایمنی بدن مهم هستند. تغذیه مناسب همچنین می‌تواند احتمال بروز سایر مشکلات سلامتی از جمله چاقی، بیماری قلبی، دیابت و برخی از انواع سرطان را کاهش دهد.

مقالات پیشنهادی: رژیم غذایی بیماران کرونایی

نکاتی برای حفظ یک رژیم غذایی سالم:

۱. مصرف انواع میوه‌ها و سبزیجات تازه

مصرف-میوه-و-سبزیجات

• هر روز ، مخلوطی از سبزیجات مانند گندم ، ذرت و برنج ، حبوبات مانند عدس و لوبیا ، میوه و سبزیجات تازه ، به همراه برخی غذاها از منابع حیوانی (مثل گوشت ، ماهی ، تخم مرغ و شیر) میل کنید.
• غذاهای سبوس دار مانند ذرت فرآوری نشده ، ارزن ، جو دوسر ، گندم و برنج قهوه ای را در صورت امکان انتخاب کنید. آنها سرشار از فیبرهای ارزشمند هستند و می توانند به شما در طولانی مدت احساس کامل بودن کمک کنند.
• برای میان وعده ها ، سبزیجات خام ، میوه تازه و آجیل های تمیز نشده را انتخاب کنید.

۱. کاهش مصرف نمک

کاهش-مصرف-نمک

• مصرف نمک را به 5 گرم (معادل یک قاشق چایخوری) در روز محدود کنید.
• هنگام پخت و پز و تهیه غذاها ، نمک را به مقدار کم مصرف کنید و استفاده از سس های شور و چاشنی ها (مانند سس سویا) را کاهش دهید.
• در صورت استفاده از مواد غذایی کنسرو یا خشک ، انواع سبزیجات ، آجیل و میوه‌هایی را انتخاب کنید که بدون نمک و شکر افزوده می‌باشند..
• نمکدان را از روی میزغذاخوری بردارید و به جای آن از گیاهان و سبزیجات تازه و خشک و ادویه‌جات برای افزودن طعم و مزه کمک بگیرید.
• برچسب های موجود در مواد غذایی را بررسی کرده و محصولاتی با محتوای سدیم کمتری انتخاب کنید.

۳. به میزان متعادل ​​چربی و روغن بخورید

کاهش-مصرف-روغن

• کره وچربی را با چربی های سالم مانند زیتون ، سویا ، آفتابگردان یا روغن ذرت در هنگام پخت و پز جایگزین کنید.
• گوشت های سفید مانند مرغ و ماهی را انتخاب کنید که به طور کلی از چربی های گوشت قرمز کمتر هستند. گوشت چربی قابل مشاهده را ریز کنید و مصرف گوشت فرآوری شده را محدود کنید.
•  شیر و لبنیات کم چرب مصرف کنید.
• از مصرف غذاهای فرآوری شده ، پخته شده و سرخ شده حاوی چربی ترانس تولید شده صنعتی خودداری کنید.

به جای سرخ کردن مواد غذایی هنگام آشپزی سعی کنید غذا را بخارپز یا آبپز کنید.

۴. مصرف قند را محدود کنید

کاهش-مصرف-قند

• مصرف شیرینی و نوشیدنی های قندی مانند آب میوه و کنسانتره مایع و پودر ، آب معطر ، نوشیدنی های انرژی زا و ورزشی ، چای آماده و قهوه و نوشیدنی های شیر طعم دار را محدود کنید.
• میوه های تازه را به جای میان وعده های شیرین مانند کوکی ها ، کیک و شکلات انتخاب کنید. وقتی گزینه های دسر دیگری انتخاب می شوند ، اطمینان حاصل کنید که از نظر قند کم هستند و بخش های کمی مصرف می کنند.
• از دادن غذاهای شیرین به کودکان خودداری کنید. نمک و قند را نباید به غذاهای مکمل داده شده به کودکان زیر 2 سال اضافه کرد و باید بیش از آن سن محدود شود.

۵. به اندازه کافی آب بنوشید

نوشیدن-آب-کافی

مصرف آب کافی برای سلامتی بسیار مهم است. آب سالم ترین و ارزان‌ترین نوشیدنی است. نوشیدن آب به جای نوشیدنی‌های شیرین دارای شکر و قند راهی ساده برای محدود کردن مصرف قند و کالری اضافی شما است. نوشیدن ۶ تا ۸ لیوان آب در روز برای سلامت بدن لازم است و باید برای جلوگیری از کم آبی بدن در زمینه سلامت افراد، آب به میزان کافی مصرف شود. در حالی که نوشیدن آب یکی از سالم ترین کارهایی است که می توانید انجام دهید ، نوشیدن مداوم آب راهی موثر برای جلوگیری از COVID-19 نیست. پیشنهاد این است که با نوشیدن هر 15 دقیقه می توانید ویروس را در مری بشویید بنابراین نمی تواند وارد ریه های ما شود. هنگامی که در معرض قرار می گیریم ، حداقل هزاران ویروس وجود دارد که در هر زمان با آنها تماس پیدا می کنیم. بسیار بعید است که همه ویروس ها را از گلو و در نهایت در معده بشویید. راه اصلی انتقال ویروس از طریق قطرات تنفسی در هوا ، مستقیماً به سیستم تنفسی است. این احتمال وجود دارد که برخی از آن ویروس ها قبل از شروع نوشیدن آب به بینی شما راه پیدا کرده باشند. بعلاوه ، ما اغلب با لمس بینی خود را آلوده می کنیم ، و اجازه می دهیم ویروس بلافاصله وارد دستگاه تنفسی ما شود.

۶ از مصرف الکل خودداری کنید

عدم-مصرف-الکل

الکل بخشی از یک رژیم غذایی سالم نیست. نوشیدن الکل در برابر COVID-19 از شما محافظت نمی‌کند و حتی می‌تواند خطرناک باشد. مصرف مکرر یا بیش از حد الکل، خطر فوری آسیب دیدگی و همچنین ایجاد اثرات طولانی مدت مانند آسیب کبد، سرطان، بیماری قلبی و بیماری روانی را افزایش می‌دهد. لازم به ذکر است که هیچ سطح مطمئنی از مصرف الکل وجود ندارد. افراد مبتلا به اختلال مصرف الکل بیشتر در معرض خطر COVID-19 قرار دارند نه تنها به دلیل تأثیر الکل بر سلامتی آنها بلکه به دلیل احتمال بی خانمانی یا حبس بیش از سایر افراد جامعه. بنابراین ، در شرایط فعلی ضروری است که افرادی که به دلیل استفاده از الکل نیاز به کمک دارند ، تمام پشتیبانی مورد نیاز خود را دریافت کنند.

دیدگاهتان را بنویسید