درمان سلولیت با ورزش

یکی از بیماری های ظاهری پوست که به علت تجمع چربی زیر پوست به شکل رگه های پرتقال، ایجاد می شود را سلولیت می گویند. این مشکل به علت تفاوت توزیع چربی، ماهیچه ها و بافت همبند در بدن، بیشتر در زنان رایج است. می توانید با انجام یک روتین ورزشی مناسب، به رفع سلولیت های بدن کمک کنید. در این مقاله از ورزش بلاگ می خواهیم در مورد درمان سلولیت با ورزش بیشتر توضیح بدهیم.

برخی از افراد فکر می کنند برای انجام تمرینات ورزشی نیاز به وقت، هزینه و لوازم ورزشی زیادی دارند. اما در واقع اینطور نیست شما به راحتی می توانید در خانه با حداقل تجهیزات ورزشی، تمرینات بدنی خود را انجام دهید. 80 تا 90 درصد زنان در زندگی خود دچار سلولیت می شوند. ورزش منظم می تواند به تقویت عضلات بدن و بهبود گردش خون و کم شدن سلولیت کمک زیادی کند.

در مقاله روبرو می توانید در مورد ورزش های مناسب در خانه بیشتر مطالعه کنید : ورزش صبحگاهی در خانه

ورزش هایی برای درمان سلولیت

دلایل ایجاد سلولیت

دلایل زیادی برای تشکیل سلولیت بدن وجود دارد. در زیر به برخی از آن ها اشاره می کنیم :

  • ضخیم شدن بافت همبند و نازک شدن پوست در اثر افزایش سن
  • رژیم غذایی ناسالم
  • رژیم های غذایی سخت
  • متابولیسم کند بدن و یا کم کاری تیروئید
  • بی تحرکی
  • تغییرات هورمونی
  • کم آبی بدن
  • میزان چربی کلی بدن
  • ژنتیک
  • از دست دادن کلاژن
درمان سلولیت ها با ورزش روزانه

ورزش های مناسب برای رفع سلولیت پا

درمان سلولیت با ورزش طناب زدن

ورزش های هوازی مثل طناب زدن، یکی از ورزش های ضد سلولیت است. طناب زنی باعث افزایش گردش خون و بهبود ظاهر سلولیت می شود. به علاوه برای پاکسازی بدن از سموم نیز بسیار مفید است. می توانید در طول روز چند ست 10 دقیقه ای را به طناب زدن اختصاص بدهید. از بین بردن سلولیت با تردمیل نیز به دلیل افزایش گردش خون در پاها موثر است.

ورزش های مناسب برای رفع سلولیت ران و باسن

حرکت کشش ساق پا

یکی دیگر از تمرینات ضد سلولیت بالا کشیدن ساق پا است. با توجه به اینکه سلولیت اکثرا در ناحیه پاها ایجاد می شود پس بهترین کار افزایش گردش خون در پا و کمک به چربی سوزی و عضله سازی پاها می باشد. برای انجام این حرکت روی سطحی بایستید به طوریکه پاشنه ها از لبه ی سطح آویزان باشند. سپس به آرامی مانند الاکلنگ خودتان را بالا و پایین بکشید.

جمع کردن پاها داخل شکم

این ورزش باعث کشش و تقویت عضلات باسن، کف لگن و درمان سلولیت خواهد شد. برای انجام این حرکت، روی زمین دراز بکشید. سپس پاها را از زانو خم کرده و با کمک دستها به سمت سینه و داخل شکم بکشید. چند ثانیه در این حالت بمانید. این تمرین را حداقل 15 مرتبه انجام دهید.

برای چربی سوزی بیشتر بدن پیشنهاد می کنیم مقاله روبرو را مطالعه کنید : بهترین ورزش برای چربی سوزی شکم و پهلو

حرکت سگ سر پایین

این تمرین یوگا، به باز شدن باسن کمک کرده، و باعث کشش عضلات ران و شکم می شود. برای انجام این تمرین، ابتدا از کمر خم شوید و کف دست ها مقابل خود روی زمین بگذارید. باسن خود را به سمت عقب و سقف بکشید. به طوریکه تقریبا با شکم زاویه 90 درجه بسازد. سعی کنید کف پا کامل روی زمین باشد. در این حالت کشش پشت ساق پا را حس می کنید. چند ثانیه در این حالت بمانید. برای ایجاد تنوع در این حرکت می توانید یکی از پاها را نیز از پشت به سمت بالا ببرید.

اگر بعد از ورزش دچار بدن درد شدید می توانید برای درمان آن مقاله روبرو را مطالعه کنید : درمان گرفتگی عضلات بعد از ورزش

درمان سلولیت ران با لیزر

تمرینات لانگز (Lungs)

هیچ تمرینی مانند حرکات لانگز بر روی تقویت عضلات پشت پا و ساق اثر نمی گذارد. برای انجام این حرکت ابتدا صاف بایستید. یک پای خود را از زانو خم کرده و ر مقابل پای دیگری بزارید. به طوریکه زانوی پای مقابل با زمین زاویه 90 درجه بگیرد. در این شرایط، بیشتر وزن باید روی پای عقب باشد. کمر و سینه را صاف نگه دارید. چند ثانیه در این حرکت بمانید. سپس برای پای دیگر نیز تکرار کنید.

تمرین لانژ تنوع مختلفی دارد. برای مثال، می توانید با باز کردن پاها به عرض شانه و قرار دادن یکی از پاها کنار بدن این تمرین را انجام بدهید. به طوریکه پای چپ صاف و کشیده باشد و پای راست از زانو خم شود و با زمین زاویه 90 درجه بسازد. سپس وزن خود را روی پای خم شده میندازید و پای صاف را کشیده و منقبض می کنید. چند ثانیه باید در این حالت بمانید. این نوع از لانژ پهلو، به تقویت عضلات چهار سر ران، باسن و داخل ران و بیرون ران کمک می کند. در نتیجه برای تناسب اندام پایین تنه و بهبود گردش خون مفید است.

سلولیت چیست و چگونه از بین می‌رود؟

بالا بردن پاها

این تمرین قدرتی، عضلات شکم و پاها را تقویت می کند و در نتیجه برای درمان سلولیت نیز مناسب است. برای انجام این حرکت باید، روی زمین دراز بکشید و دست ها را چسبیده به بدن دراز کنید. در این حالت هر دوپای خود را باهم بلند کنید بدون اینکه زانوها خم شوند یا دست ها تکان بخورند. چند ثانیه پاها را بالا نگه دارید. این حرکت را حداقل 10 بار تکرار کنید.

تمرینات اسکات برای رفع سلولیت

این حرکت یکی از تاثیر گذارترین تمرینات ورزشی برای کاهش سلولیت است. تقریبا تمام عضلات باسن، عضلات همسترینگ و چهار سر ران و داخل ران را به کار می گیرد. برای انجام این تمرین، ابتدا بایستید و پاها را به عرض شانه باز کنید. انگشتان پا را به سمت بیرون قرار دهید. حال باید پشت خود را صاف کرده وعضلات شکم را منقبض کنید. همزمان زانوها را خم کرده و به آرامی با دور کردن ران ها از هم به سمت پایین بیایید. وقتی باسن به موازات زمین قرار گرفت، چند ثانیه مکث کنید و سپس به آرامی بالا بیایید.

در مقاله روبرو تمریناتی برای درمان واریس را برای شما آماده کرده ایم : بهترین ورزش ها برای درمان واریس

برای تنوع در انجام اسکات، می توانید در هنگام ایستادن بعد از اسکوات همزمان روی پنجه پا به سمت بالا بپرید. این اسکات کمی سخت تر از اسکات عادی است.

نقش ورزش در درمان سلولیت

چرخش پاها

این تمرین باعث تقویت قسمت میانی بدن و عضلات کف لگن می شود. همچنین عضلات چهار سر ران و همسترینگ را تقویت می کند. برای انجام این حرکت، به پشت دراز بکشید. سپس یکی از پاها را تا نصفه بالا باورید. در همین حالت چندین بار به صورت ساعت گرد و چند مرتبه به صورت پاد ساعت گرد مثل ترسیم یک دایره بچرخانید. حداقل 10 بار این حرکت را تکرار کنید.

برای درمان سنگ کلیه پیشنهاد می کنیم مقاله روبرو را حنما مطالعه کنید : بهترین ورزش برای دفع سنگ کلیه

حرکت پل برای بهبود سلولیت

این تمرین ورزشی انواع مختلفی دارد که برای تقویت عصلات باسن، شکم و نیم تنه بسیار موثر است. برای انجام این حرکت، ابتدا دراز بکشید. دست ها در کنار بدنتان بچسبانید. سپس زانوها را خم کرده، پاها به اندازه عرض باسن از هم فاصله داشته باشند. کف پا باید روی زمین باشد. در همان حالت باسن را مانند حرکت پل با فشار پاها به زمین بالا بیاورید. چند ثانیه در این حالت بمانید. سپس به آرامی پشتتان را روی زمین بگذارید.

حرکت پل تنوع مختلفی دارد، می توانید برای ایجاد تنوع در این تمرین، یکی از پاهای خود را به صورت صاف بالای سر نگه دارید. و حرکت پل را فقط با فشار یکی از پاها به زمین انجام دهید.

در مورد بهترین زمان برای ورزش در طول روز در مقاله روبرو بیشتر بخوانید : بهترین زمان ورزش

درمان سلولیت شکم و ران

تمرینات ورزشی پا و باسن برای درمان سلولیت

سلولیت در ناحیه ی ران ها و باسن بیشتر از بقیه نواحی اتفاق می افتد. پس بهتر است تمرینات ورزشی متمرکز بر این مناطق داشته باشیم. یکی از این تمرینات به این صورت است که ابتدا به پهلو دراز بکشید. بدنتان را صاف کنید و هر پاهای خود را صاف روی همدیگر بگذارید. سپس دست خود را زیر سرتان گذاشته و دست دیگر را برای حفظ تعادل روی زمین قرار دهید. سپس پای بالایی را به سمت سقف بلند کنید. چند ثانیه نگه دارید سپس دوباره بدون اینکه به پای پایینی برخورد کند آن را پایین بیاورید و دوباره این حرکت را تا حداقل 15 بار تکرار کنید.

می توانید در انجام این حرکات تنوع ایجاد کنید. برای مثال، در همان حالتی که پاها را بالا بردید، کف پا را به سمت هم آورده و هم زمان زانوها را خم کنید. و پاها را به شکل بال پروانه حرکت بدهید. چند ثانیه این حرکت را انجام بدهید و سپس به حالت اول برگردید. انجام این ورزش روی قسمت داخلی پا، بخش داخلی ران، باسن و شکم کار می کند. انعطاف پذیری بدن را بهبود داده و چربی پا و باسن را از بین می برد.

برای شروع یک برنامه بدنسازی بهتر است ابتدا مقاله روبرو را مطالعه کنید : برنامه بدنسازی برای شروع بانوان

بهترین درمان سلولیت

حرکت خوابیده دوچرخه

این ورزش با تقویت عضلات شکم و بالا بردن گردش خون در ناحیه پا، برای مناطقی که توده کمی از چربی دارند مناسب است. به همین دلیل تمرین دوچرخه باید بخشی از ورزش شما باشد. برای انجم این حرکت، دراز بکشید و کمی سر خود را بلند کنید. می توانید دست های خود را از پشت به هم قلاب کرده و پشت سر بگذارید و سپس پاها را از زمین بلند کنید و پدال بزنید.

تمرین ورزشی برای تقویت عضلات داخل ران

با انجام این تمرین، علاوه بر تقویت عضلات داخلی ران، عضلات روی باسن، کف لگن و ران ها، به کاهش کمر درد نیز کمک می کند. برای انجام این تمرین، ابتدا به پهلو روی زمین دراز بکشید. زانوها را 45 درجه روی زمین به جلو خم کنید. دست پایینی خود را خم کرده و سرتان را روی کف دست بگذارید. سپس دست دیگر را در جلوی بدن روی زمین قرار دهید. تا تعادل خود را حفظ کنید. زانوی بالایی را بالا ببرید و پایین بیاورید.

برای انجام حرکات ورزشی مناسب کمردرد مقاله روبرو را مطالعه کنید : ورزش های سیاتیک و دیسک کمر

نحوه درمان سلولیت

حرکت نشستن با دیوار

این تمرین، کمک زیادی به چربی سوزی و بهبود ظاهر سلولیت ها می کند. برای انجام این تمرین، پشت خود را به یک دیوار تکیه بدهید. سپس به حالتی که می خواهید روی یک صندلی بنشینید، باسن خود را پایین بیاورید. همزمان خودتان را نیز به سمت پایین بکشید. زانوها را تا جاییکه با زمین زاویه 90 درجه بسازد پایین بیاورید. در این حرکت باید زانو و پاشنه پا در امتداد یکدیگر صاف قرار بگیرند. حداقل 60 ثانیه در این حالت بمانید.

در مقاله روبرو می توانید از ورزش های اصلاحی زانو بیشتر بخوانید : حرکات اصلاحی زانو ضربدری

بهترین حرکات ورزشی برای رفع سلولیت ران و باسن

تمرین لگد زدن با پا از پشت

این تمرین روی عضلات چهار سر ران و باسن فشار می آورد. به علاوه، باعث خوش فرم شدن پایین تنه می شود. برای انجام این حرکت، به صورت چهار دست و پا روی زمین قرار بگیرید، به طوریکه دست ها و پاها به عرض شانه باز باشند. سپس، یکی از پاها را به همان حالت به سمت عقب و بالا برده و لگد بزنید. چند ثانیه در این حالت بمانید. سپس دوباره حداقل 10 بار برای هر پا تکرار کنید.

بهترین روش ها برای درمان سلولیت در خانه

بالا رفتن از ارتفاع (step-ups)

برای انجام این تمرین می توانید جلوی یک سکو یا پله بایستید. سپس هر مرتبه با یک پا حرکات استپ پا را انجام بدهید. یعنی هر مرتبه، خود را بالا ببرید و از عقب پایین بیایید.

ورزش برای کاهش سلولیت در خانمها

برای نتیجه گیری سریع تر، فراموش نکنید که در کنار تمرینات ضد سلولیت، مقدار زیادی آب و میوه و سبزیجات تازه در رژیم غذاییتان استفاده کنید. انجام مرتب این عادت ها بهترین نتیجه را برای بهبود سلولیت شما دارند.

به علاوه، می توانید برای مناطقی که سلولیت دارند، ماساژ انجام بدهید. این کار، به اصلاح جریان لنفاوی و تحریک گردش خون موضعی کمک می کند.

برای آموزش ماساژ، مقاله روبرو را مطالعه کنید : فواید ماساژ شکم و تکنیک های آن

1. آیا سلولیت با ورزش درمان میشود ؟

بله، می توانید با انجام یک روتین ورزشی مناسب، به رفع سلولیت های بدن کمک کنید.

2. برای درمان سلولیت به چه دکتری مراجعه کنیم ؟

سلولیت یک مشکل زیبایی است. بنابراین، برای درمان آن می توانید به جراحان پلاستیک، متخصصین پوست و زیبایی مراجعه کنید.

3. بهترین دستگاه برای از بین بردن سلولیت چیست ؟

بسیاری از دستگاه ها و روش ها مانند مزوتراپی ، آر اف رادیو فرکانسی ، اولتراسوند کویتیشن برای گرم کردن پوست، تحریک تولید کلاژن و کاهش سلولیت استفاده می‌ شوند.

4. از بین بردن سلولیت با قهوه ممکن است ؟

بله استفاده از اسکراب قهوه برای بدن در کنار رژیم غذایی و ورزش در کاهش سلولیت موثر است.

5. آیا رفع سلولیت با لیزر ممکن است ؟

لیزر تری اکتیو روشی موثر برای کاهش سلولیت است که به دلیل ایجاد بهبودی چشمگیر رضایت بسیاری از بیماران را به دنبال دارد.

کلید واژه های مرتبط :
درمان سلولیت با الوورا
پماد رتینول برای درمان سلولیت


1 دیدگاه دربارهٔ «درمان سلولیت با ورزش»

دیدگاهتان را بنویسید