عوارض ورزش با ماسک

موقع-ورزش-ماسک-بزنیم-یا-نزنیم-عوارض-ورزش-با-ماسک

زمانی که همزمان با انجام فعالیت ورزشی از ماسک روی صورت خود استفاده می کنید، تنفس مقدار هوای لازم برای داشتن عملکرد مناسب سخت تر می شود. ما می دانیم که پوشیدن ماسک باعث ایجاد مقاومت در برابر جریان هوای ورودی به ریه ها می شود. انجام فعالیت ورزشی نیز تنفس را سریعتر و سخت تر می کند ، از این رو عوارض ورزش با ماسک روی عملکرد و کیفیت ورزش و همچنین سلامت ما تاثیرگذار می باشد.

در طول انجام فعالیت ورزشی با شدت کم تا متوسط با استفاده از ماسک ، مقاومت کمی ایجاد می شود و تنفس کمی سخت می شود اما همچنان می توانید به راحتی راه بروید. اما این موضوع زمان انجام فعالیت ورزشی شدید چالش برانگیز می شود. منظور از ورزش های شدید فعالیتی است که نیاز به 40 تا 100 لیتر هوا در دقیقه داشته باشد (مانند تمرینات هوازی) .

زمان انجام فعالیت شدید ورزشی، عضلات ما اسید لاکتیک تولید می کنند، که باعث ایجاد احساس سوزش هنگام ورزش می شود. سپس این ترکیب به کربن دی اکسید تبدیل شده و از طریق بازدم از بدن ما خارج می شود. ولی زمانی که کربن دی اکسید داخل ماسک به دام بیافتد چه اتفاقی می افتد؟ زمانی که شدت ورزش خود را از متوسط به شدید تغییر می دهید، کربن دی اکسید را دوباره تنفس کرده و وارد ریه هایتان می کنید، این موضوع عملکرد شناختی را کاهش داده و نرخ دم و بازدم شما را افزایش می دهد ( شما را به نفس نفس می اندازد).

همچنین از دیگر عوارض ورزش با ماسک می توان به وجود اکسیژن کمتر در هوای تنفس شده اشاره کرد، که هنگام انجام فعالیت ورزشی با شدت بالا اتفاق می افتد. بنابراین مهم است که از عوارض ورزش با ماسک آگاه بوده و محدودیت هایش را درک کنیم.

عوارض ورزش با ماسک : آزمایش با تردمیل

برای اینکه از عوارض ورزش با ماسک درک کاملی پیدا کنیم، با دویدن روی تردمیل با سرعت 10 کیلومتر بر ساعت به مدت 3 دقیقه و پوشیدن ماسک تاثیر ماسک بر عملکرد ما هنگام ورزش را بررسی کردیم.

غلظت اکسیژن در سطح دریا حدود 21% می باشد. زمانی که روی تردمیل می دویم، غلظت اکسیژن به حدود 19.5% می رسد. این عدد معادل ورزش کردن در ارتفاعی به اندازه ی 600 متر بالا تر از سطح دریا است. اما همزمان با پوشیدن ماسک، غلظت اکسیژن در خون هنگام دویدن روی تردمیل به حدود 17% می رسد. این عدد معادل ورزش در ارتفاع 1500 متری می باشد.

کاهش غلظت اکسیژن خون بیشتر از این مقدار توسط افزایش شدت فعالیت ورزشی یا طولانی کردن زمان آن تاثیرات منفی زیادی روی پاسخ فیزیولوژیک بدن به ورزش خواهد گذاشت، این موضوع باعث علائمی مانند گیجی و سردرد در فرد خواهد شد.

یکی دیگر از عوارض ورزش با ماسک افزایش غلظت کربن دی اکسید در خون است. غلظت این ترکیب در هوا کمتر از 1% می باشد. آزمایش نشان داد که این عدد زمانی که با پوشیدن ماسک ورزش می کنیم تا 3% افزایش پیدا می کند. توجه داشته باشید که متخصصان قرار گرفتن در هوایی با غلظت بیش از 1.5% کربن دی اکسید به مدت 15 دقیقه را خطرناک می دانند.

با بررسی عوارض ورزش با ماسک درمی یابیم که خطرات ناشی از استفاده از ماسک در حین ورزش بیشتر از مزایای آن است. از این رو ورزش کردن با ماسک خطرناک است و نباید هنگام ورزش از ماسک استفاده کنید.
یکی از بهترین راه های جایگزین ورزش با ماسک و خارج از خانه، انجام تمرینات ورزشی داخل منزل می باشد.

ورزش های بسیاری وجود دارند که می توانند جایگزین تمرینات هوازی و ورزش های شدید باشند که می توانید در خانه از آنها استفاده کنید. ورزش هایی که با وزن بدن انجام می شوند به هیچ وسیله ای احتیاج نداشته و همان نتایج را به دنبال خواهند داشت. همچنین می توانید به منظور افزایش سطح تمرینی خود برخی از وسایل مورد نیاز برای ورزش در خانه را تهیه کرده و تمریناتی حرفه ای را برای تناسب اندام خود انجام دهید.

برای انجام تمرینات ورزشی می توانید از بهترین اپلیکیشن ورزش در خانه براي ایفون و اندرويد استفاده کنید یا با دانستن اینکه چگونه ورزش را در خانه شروع کنید یک برنامه ی تمرینی مناسب برای خود تهیه کرده و به صورت مرتب ورزش کنید.

دیدگاهتان را بنویسید