تاثیر یوگا بر افسردگی | آموزش یوگا و مدیتیشن

تاثیر یوگا بر افسردگی یکی از موضوعات بحث برانگیز است. شاید برای شما اتفاق افتاده باشد که یک روز پاییزی از خواب بیدار ‌شوید و احساس پوچی و ناامیدی کنید. اگر این حالت برای مدتی در شما ایجاد شده باشد، باید بگویم به احتمال زیاد دچار افسردگی و ناامیدی شدید. اما یکی از راه‌های درمان افسردگی، حرکات ورزشی یوگا است. در این مطلب چند تمرین مؤثر برای ورزش ذهن و روح و به شما معرفی می‌کنیم. در ادامه نیز درباره تاثیر یوگا بر افسردگی و آموزش یوگا و مدیتیشن بیشتر توضیح خواهیم داد. با انجام این تمرین های آرامش شما می‌توانید به آرامش اعصاب خود کمک کنید.

افسردگی چیست؟

قبل از اینکه درباره تاثیر یوگا بر افسردگی صحبت کنیم، لازم است بدانیم افسردگی دقیقا چه حالتی است. به طور کلی، افسردگی یک نوع بیماری است که روی ذهن و روان انسان تاثیر می‌گذارد. معمولا هم واکنش شما نسبت به عواملی مثل از دست دادن یک شخص، مرگ عزیزی، اتفاقات ناگوار و رد شدن است. مثل قبول نشدن در کنکور یا سمت شغلی که مدت‌ها انتظار آن‌ را می‌کشیدید یا موارد دیگر. هنگامی که این عوامل خارجی شدت پیدا کنند و شرایط برای شما وخیم‌تر شود، حس افسردگی و پوچی به سراغ شما می‌آید.

نشانه‌های افسردگی چیست؟

اما صرفا با این حالت‌هایی که گفته شد، نمی‌توان به طور قطعی گفت کسی افسرده است. افسردگی نشانه‌های مشخصی دارد. در ادامه چند مورد را بررسی می‌کنیم:

  • احساس ضعف و پوچی داشتن و مقصر دانستن خود برای هر اتفاق کوچکی
  • کاهش میزان تمرکز و قدرت تصمیم‌گیری
  • از دست دادن جذابیت تفریحات گذشته در زمان حال
  • فکر کردن به خودکشی و مرگ
  • احساس عدم امنیت و ثبات
  • تغییر وزن چشم‌گیر (کاهش یا افزایش وزن)

با دیدن علائمی مثل موارد گفته شده، بعضی افراد به آموزش یوگا و مدیتیشن روی می‌آورند. به این دلیل که آموزش یوگای ذهن یک روش درمان طبیعی است. همچنین بهترین حرکات یوگا برای کاهش استرس نیز مفید است.

تاثیر یوگا بر افسردگی چگونه است؟

با آموزش یوگای ذهن و حرکات مختلف آن، شما می‌توانید به سادگی به حالت روحی خود بازگردید و افسردگی را کنار بزنید. انجام حرکات یوگا باعث افزایش میزان گردش خون به مغز می‌شود. در نتیجه هورمون‌هایی که بهتر شدن حالت شما کمک‌می‌کند، تولید می‌شود. انجام یوگا هیچ گونه عوارض جانبی برای بدن ندارد و در مقایسه با سایر روش‌های درمان یوگا روشی بهتر است. برخی از تمرین‌های مربوط به اموزش ریلکسیشن یوگا در ادامه گفته شده است. سعی کیند این تمرین‌ها را به مدت 12 هفته انجام دهید تا تاثیر چشم‌گیر آن را ببینید.

آموزش یوگا و مدیتیشن : 7 تمرین مؤثر برای درمان افسردگی

در ادامه 7 تمرین یوگا که به درمان افسردگی کمک‌ می‌کند. آورده شده است. البته برای انجام هر نوع ورزشی بهتر است در ابتدا بدن خود را گرم کنید که در مطلب گرم کردن بدن قبل از ورزش ، تمرین‌های مؤثری معرفی شده است.

1: وضعیت کودک (child pose)

بهترین حرکات یوگا برای کاهش استرس | بهترین ورزش برای ارامش اعصاب

تمرین بالانسا یکی از حرکات یوگا است که به آرامش ذهن کمک می‌کند و در کاهش استرس شما تاثیر مثبت دارد. این حرکت با ایجاد حس کشش در قسمت پشت بدن شما، به شما آرامش می‌دهد. داشتن آرامشی درونی به رفع افسردگی کمک شایانی خواهد کرد. حرکت وضعیت کودک یکی از حرکات مرسوم ورزش یوگا است. تمام کاری که برای انجام این حرکت باید انجام دهید این است که زانوی خود را روی زمین بگذارید و روی پاشنه پای خود بنشینید. مطمئن شوید که انگشتان شست پای شما در تماس با هم هستند. دستان خود را روی زانوهایتان قرار دهید و به آرامی به سمت جلو بکشید. توجه کنید که زانوها باید به اندازه عرض لگن باز باشند. در حالیکه بدن خود را به سمت جلو می‌کشید، باید دستان خود را مطابق تصویر بالا روی زمین قرار داده و سر به سمت زمین، مابین دستان باشد. وضعیت خود را در این حالت برای چند ثانیه حفظ کنید.

2: پل (Brige)

تاثیر یوگا بر افسردگی

دومین تمرین برای آموزش یوگا و مدیتیشن تمرین پل است. این حرکت باعث تقویت عضلات کمر می‌شود. علاوه بر آن برای کسانی که دچار افسردگی، استرس و هیجانات هستند این تمرین آرامش آن‌ها را تضمین می‌کند. اما چگونه؟

این تمرین قلب شما را باز می‌کند و باعث می‌شود شما احساس سبکی و آرامش کنید. برای انجام این تمرین ابتدا به پشت روی زمین دراز بکشید. دستان خود را در دو سمت خود قرار دهید. سعی کنید پاهای خود را با خم کردن زانوان خود، بالا بیاورید. مطمئن شوید که زانو و مچ پای شما، مطابق تصویر بالا، در یک راستا باشد. همچنین مچ پای شما باید در حد چند اینچ از هم دور باشند. بعد از چند ثانیه مجددا به حالت اول برگردید. سعی کنید طی این تمرین یوگا، چانه خود را خم نکنید. اگر آن را درست انجام دهید، چانه شما باید با قفسه سینه در تماس باشد.

اگر برای افزایش قد خود به دنبال تمرین‌های کششی هستید این مقاله را به شما پیشنهاد می‌دهیم: حرکات کششی برای افزایش قد سریع ، حرکات اصلاحی گودی کمر برای افزایش قد

3: Upward-Facing Dog

آموزش یوگا و مدیتیشن

تاثیر یوگا بر افسردگی طی این تمرین به این صوت است که، انجام آن می‌تواند افسردگی و خستگی خفیف را درمان کند. با انجام این تمرین تمامی استرس و نگرانی‌هایی که در قسمت پشتی بدن انبار شده است، رها می‌شود. همچنین باعث تقویت عضلات فوقانی بدن شما می‌گردد.

برای انجام این حرکت یوگا به این شیوه عمل کنید: ابتدا روی زمین دراز بکشید، به حالتی که صورت شما به سمت زمین و پاها کمی از هم فاصله داشته باشند. کف دستان خود را نزدیک قفسه سینه روی زمین بگذارید. سپس با کمک بازوان بدن خود را بالا بیاورید. می‌توانید به سر انگشتان پای خود فشار کوچکی وارد کنید که به بلند شدن شما کمک کند. سر خود را صاف و رو به جلو و شانه‌ها را دور از گوش خود نگه دارید.

برای رهایی از استرس و اضطراب شاید آموزش مدیتیشن قبل از خواب برای شما مفید باشد. این مقاله را حتما مطالعه کنید.

4: Downward-Facing Dog

تاثیر یوگا بر افسردگی | آموزش یوگای ذهن

این تمرین از حرکات یوگا باعث افزایش میزان گردش خون در بدن می‌شود. با انجام این حرکت ستون فقرات و گردن شما دچار کشش می‌شود. درنتیجه استرسی که در آن‌ها انباشته شده آزاد شده و موجب کاهش هیجانات و آرامش بیشتر شما می‌گردد. در واقع می‌توان گفت یکی از بهترین حرکات یوگا برای کاهش استرس به شمار می‌آید.

برای انجام این حرکت که در تقویت عضلات شکم و بهبود هضم نقش مفید دارد، به این صورت باید عمل کرد:

ابتدا بدن خود را مثل حالت یک صندلی دربیاورید. از دست و پاهای خود به جای پایه صندلی و از کمر خود به جای روی صندلی استفاده کنید. سپس زانو و آرنج خود را کاملا صاف کنید که باسن شما به سمت بالا بیاید. دستان شما به اندازه عرض شانه، پاها نیز به اندازه عرض لگن باید باز باشد. در این صورت بدن شما فرمی مانند حرف V به خود می‌گیرد. برای بازگشت به حالت اول خود به آرامی به دستان خود فشار وارد کرده تا بدن خود را صاف کنید.

شاید برای شما جالب باشد که یکی از راه‌های احساس آرامش، خوابیدن روی آب در استخر است. اگر شما به آموزش شنا علاقه‌مند هستید، با کلیک بر این مطالب آن‌ها را مطالعه کنید.

5: Plow

تاثیر یوگا بر افسردگی | آموزش یوگا و مدیتیشن

حرکت plow میزان تنش در پشت بدن را کاهش داده و موجب بهبود فرم بدنی می‌شود. این تمرین یوگا به ویژه به کسانی توصیه می‌شود که دچار بی‌خوابی و سردرد هستند. چراکه ذهن شما را آرام می‌کند و استرس را از بین می‌برد.

این تمرین یوگا برای آرامش ذهن را، به این صورت انجام دهید:

به پشت بخوابید و دستان را در کنار خود روی زمین قرار دهید. هر دو پای خود را بالا بیاورید تا با زمین زاویه 90 درجه بسازد. سپس برای ساپورت، دستان خود را روی باسن بگذارید تا لگن را به سمت قفسه سینه هدایت کند. در این حالت به آرامی پاهای خود را روی زمین بگذارید به طوریکه سر شما در میان پاها قرار گیرد. ران خود را صاف نگه دارید تا به سر شما برخورد نکند. سپس دستان خود را از باسن خود بردارید و روی زمین بگذارید.

تا این قسمت از مطلب، درباره تاثیر یوگا بر افسردگی صحبت کردیم و چند تمرین برای آموزش یوگا و مدیتیشن به شما معرفی شد. در ادامه دو تمرین دیگر نیز برای درمان افسردگی با یوگا به شما گفته می‌شود

6 : Standing Forward Fold

تاثیر یوگا بر افسردگی | آموزش یوگا و مدیتیشن

ایجاد کشش در پشت، شانه‌ها و گردن باعث بهبود وضعیت سیستم عصبی شما می‌شود. این تمرین نیز مانند سایر تمرینات یوگا با افزایش میزان گردش خون، باعث کاهش استرس و آرامش بیشتر شما می‌شود.

انجام این تمرین به این صورت است: ابتدا صاف بایستید و دستان در کنار بدن باشد. سپس بدن خود را خم کنید به طوریکه سر و قفسه سینه در تماس با ران قرار گیرد. در این حالت زانو و ران خود را صاف نگه دارید. همچنین با دستان خود، مچ پاهایتان را از پشت بگیرید. چند ثانیه در این وضعیت بمانید.

اگر شما جزو کسانی باشید که به یکی از انواع ناهنجاری‌های فیزیکی دچار هستند، مطالعه این مقالات را از دست ندهید. با انجام تمرین‌های اصلاحی بسیاری از عارضه‌ها قابل درمان است : تمرین اصلاحی کف پای صاف ، حرکت اصلاحی برای قوز کمر ، تمرین اصلاحی برای قوز شانه ، حرکت اصلاحی زانوی ضربدری ، حرکات اصلاحی برای گردن به جلو

7 : Corpse

بهترین حرکات یوگا برای کاهش استرس | آموزش مدیتیشن

و آخرین تمرین…

این حرکت باعث آرامش بیشتر بدن شما شده و فشار خون را کاهش می‌دهد.همچنین باعث می‌شود اثر حرکت‌های قبلی روی شما کامل گردد. نحوه انجام دادن آن هم طبق تصویر مشخص است. روی زمین دراز بکشید. به طوری که صورت شما به بالا باشد. دست و پاهای خود را در حالت آزاد قرار دهید و چشمان خود را ببندید و بدن خود را ریلکس کنید. نفس عمیقی بکشید و در این حالت برای چند ثانیه بمانید.

امیدوارم این مطالب برای شما مفید باشد.

منبع: www.stylecraze.com

دیدگاهتان را بنویسید