بهترین رژیم غذایی درمان کبد چرب

کبد یکی از مهم ترین ارگان های بدن است که وظیفه پاکسازی و سم زدایی بدن را به عهده دارد. یکی از بیماری های شایع کبد، بیماری کبد چرب است که باید حتما درمان و کنترل شود. برای درمان کبد چرب روش های زیادی وجود دارد. اما در بخش تغذیه از ورزش بلاگ می خواهیم به بهترین رژیم غذایی درمان کبد چرب بپردازیم.

کبد از مقداری چربی تشکیل شده اما اگر میزان این چربی بیشتر از حد متعادل شود، بیماری کبد چرب بروز می کند. کبد چرب به راحتی قابل درمان است اما در صورت پیشرفت، ممکن است عوارض خطرناکی داشته باشد. دلایل مختلفی از جمله زمینه ژنتیکی، بارداری، رژیم های ناسالم، انباشته شدن چربي در سلول‌ های كبدی، مصرف برخي دارو ها، چاقی يا اضافه وزن، كم تحركی و مصرف مشروبات الكلی از عمده دلایل بروز کبد چرب هستند.

مواد مفید برای کبد

تغذیه برای درمان کبد چرب

یکی از راه های اصلی درمان برای بیماری کبد چرب داشتن یک رژیم غذایی و ورزش های مناسب برای کبد چرب است. یکی از مشکلات کبد چرب این است که نشانه خاصی ندارد و فقط با انجام آزمایش یا سونوگرافی می‌ توان این بیماری را تشخیص داد. بنابراین، با رعایت رژیم غذایی سالم می توانید از آن تا حد زیادی پیشگیری کنید.

بیماری کبد چرب به کبد آسیب می‌ رساند و از کار کردن طبیعی آن جلوگیری می‌ کند. در زیر بهترین رژیم غذایی درمان کبد چرب را برای شما آورده ایم :

  • مصرف زیاد میوه و سبزیجات
  • مواد غذایی دارای فیبر زیاد مانند حبوبات
  • کمترین میزان مصرف قند، نمک، چربی ترانس، کربوهیدرات‌ های تصفیه شده و چربی اشباع شده
  • پرهیز از مصرف الکل
  • رژیم غذایی کم چرب و کم کالری که به کاهش وزن و کاهش احتمال ابتلا به بیماری کبد چرب کمک می کند. اگر اضافه وزن دارید، باید حداقل 10 درصد وزن بدن خود را از دست بدهید.

در مقاله روبرو یکی از روش های موثر در کاهش وزن را معرفی کرده ایم : رفع بلغم و کاهش وزن

بهترین و بدترین غذاها برای کبد چرب

غذاهای مناسب در درمان کبد چرب


مواد غذایی مختلفی در رژیم غذایی برای درمان کبد چرب وجود دارد. اولین قدم برای درمان کبد چرب کاهش کالری مصرفی و استفاده از فیبر زیاد و غذاهای طبیعی است. خوردن مواد غذایی حاوی کربوهیدرات‌ ها، فیبر و پروتئین به بدن برای تامین انرژی لازم کمک می کند. غذاهایی که باعث کاهش التهاب می شوند نیز در رژیم غذایی کبد چرب اهمیت دارند.

برخی از مردم رژیم های خاصی مانند رژیم غذایی مدیترانه‌ ای را برای درمان کبد چرب دنبال می‌ کند. اما برای انتخاب بهترین رژیم غذایی مناسب خود بهتر است در ابتدا با یک متخصص تغذیه مشورت کنید. تا مطابق با سلیقه‌، علائم و وضعیت سلامتی شما رژیم غذایی مناسب برای درمان کبد چرب تجویز کند. با این حال نقش مواد غذایی در درمان کبد چرب بسیار حائز اهمیت است. بنابراین، در زیر برخی از مهم ترین آن ها را به شما معرفی می کنیم :

کلم بروکلی

گنجاندن انواع سبزیجات برای درمان بیماری کبد چرب در تغذیه مثل کلم بروکلی مفید است. مصرف کلم بروکلی برای طولانی مدت باعث جلوگیری از افزایش چربی در کبد خواهد شد. مصرف غذاهای گیاهی خام و به خصوص سبزیجات خام، به شدت توصیه می شود. تا از بیماری های منجر به ناراحتی کبد جلوگیری کنند. سبزیجات پخته مثل هویج، زردک، سیب زمینی شیرین، ترب و چغندر نیز در درمان بیماری کبد چرب جایگزین مناسب برای پاستا و ماکارونی هستند.

رژیم غذایی برای درمان کبد چرب

خواص سیر برای درمان کبد چرب

سیر از مهم‌ ترین خوراکی های درمان کبد چرب است و مصرف آن برای افراد مبتلا به بیماری کبد چرب بسیار مفید می باشد. به علاوه استفاده از مکمل‌ های حاوی سیر به کاهش وزن و چربی بدن به خصوص در افراد مبتلا به بیماری کبد چرب کمک می‌ کند.

در مقاله روبرو ورزش های مفید در چربی سوزی را معرفی کرده ایم : ورزش های چربی سوز شکم و پهلو در خانه

چای سبز

نوشیدن چای سبز به کاهش میزان چربی، کلسترول بدن و چربی خون کمک می‌ کند. میزان آنتی‌ اکسیدان موجود در چای سبز نیز برای کاهش التهاب بدن و سلامت کبد مفید است.

بادام زمینی

مقادیر بالایی از چربی‌ های غیر اشباع و مفید برای سلامتی بدن در بادام زمینی وجود دارد. این نوع از چربی ها هیچ ضرری به کبد و سایر اعضای حیاتی بدن نمی رساند. مصرف چربی اشباع عملکرد کبد را با مشکل مواجه می کند. به علاوه سایر اعضای داخلی بدن، نیاز به چربی‌ های مفید و غیر اشباع دارند. تا به خوبی املاح و ویتامین‌ های لازم را جذب کنند. همچنین بادام زمینی در کاهش وزن نیز موثر است. بیماران با داشتن یک رژیم لاغری شامل بادام زمینی و کاهش میزان چربی مضر بدن می توانند از فشار به کبد را جلوگیری کرده و درمان را آسان تر پیش ببرند.

رژیم غذایی برای درمان کبد چرب

استفاده از گردو برای سلامت کبد

این خشکبار مقادیر زیادی امگا 3 دارد که برای درمان کبد چرب ضروری است. مطالعات نشان می‌ دهد، مصرف گردو سبب عملکرد بهتر کبد در افراد مبتلا به بیماری های کبد چرب غیر الکلی می شود.

برای اطلاع بیشتر در مورد انواع بیماری های کبد به مقاله روبرو مراجعه کنید : بهترین ورزش برای درمان کبد چرب

اسید چرب امگا 3

نتایج تحقیقات مشخص کرده است که برای در افراد درمان افراد مبتلا به بیماری کبد چرب، مصرف اسیدهای چرب امگا 3 در رژیم غذایی، بسیار مفید است. خوردن مواد غذایی غنی از اسیدهای چرب امگا 3 به کاهش چربی کبد کمک می کند. این نوع از چربی های غیر اشباع در غذاهایی مثل ماهی قزل‌ آلا، ساردین، گردو و تخم کتان یافت می شوند. بنابراین توصیه می شود این مواد غذایی را حتما به لیست غذایی کبد چرب خود اضافه کنید.

رژیم غذایی ویژه کبد چرب

آووکادو

میوه آووکادو سرشار از چربی‌ های سالم و غیر اشباع است. به علاوه این میوه مواد مغذی ضدالتهابی و فیبر را نیز در خود دارد. آووکادو به کاهش قند خون و استرس در بدن نیز کمک می کند.

رژیم غذایی کبد چرب

پروتئین سویا یا پروتئین وی

برخی از پروتئین‌ ها، با تقویت بدن، آن را در مقابل بیماری کبد چرب محافظت می کنند. پروتئین سویا و یا پروتئین موجود در آب پنیر به کاهش میزان قند خون کمک کرده و همچنین با حفظ توده عضلانی، وزن کلی بدن را کاهش می دهد. یا به نوعی چربی سوزی می کند. پروتئین، گرسنگی را بر طرف کرده و بدن نیز بدون نیاز به انسولین پروتئین را هضم می کند. به همین علت پروتئین خاصیت چربی سوزی نیز دارد.

در مقاله روبرو می توانید بیشتر در مورد انواع مکمل های ورزشی بخوانید : بهترین مکمل برای عضله سازی و چربی سوزی

مصرف قهوه برای کبد چرب

نوشیدن قهوه برای بسیاری از افراد تبدیل به یک عادت شده است. مصرف قهوه، به دلیل ترکیب قوی داخل آن، دارای خواص آنتی‌ اکسیدان و ضدالتهابی است. به علاوه قهوه باعث کاهش کلسترول و فشار خون نیز می‌ شود. قهوه از بدن در برابر بیماری کبد چرب غیرالکلی محافظت می‌ کند. اضافه کردن قهوه به رژیم غذایی مناسب درمان کبد چرب، علاوه بر درمان کبد چرب، به پیشگیری از بروز کبد چرب نیز کمک می کند.

بهترین رژیم غذایی برای درمان کبد چرب

ماست

مصرف ماست طبیعی یا پروبیوتیک که شکر یا شیرین کننده مصنوعی در آن به کار نرفته باشد، به رفع گرسنگی و همچنین سلامت کبد کمک می کند.

استفاده از ماست پروبیوتیک برای گرمازدگی نیز مفید است. برای اطلاع بیشتر در این مورد مقاله روبرو را بخوانید : روش های درمان گرمازدگی

پنیر

استفاده از پنیر های غیر فرآوری شده، همراه با ساقه های کرفس، فلفل رنگی، هویج، خیار، زیتون یا گوجه فرنگی میان وعده مناسبی برای اضافه کردن به رژیم غذایی کبد چرب است.

غذاهای مضر برای کبد چرب


مصرف غذاهای سالم در رژیم غذایی درمان کبد چرب، به بهبود شرایط افراد مبتلا به کبد چرب کمک زیادی می کند. اما، غذاهای خاصی نیز وجود دارند که نباید در تغذیه افراد مبتلا به کبد چرب استفاده شوند. بنابراین، محدود کردن مصرف برخی از غذاها اهمیت فراوانی دارد. در زیر به معرفی برخی از این مواد غذایی می پردازیم :

شکر و مواد قندی

شکر، آب نبات ها و شکلات که قند بالایی دارند و یا برخی از شکلات های ارزان به علت داشتن روغن های گیاهی ناسالم، بسیار مضر هستند. می توانید به جای آن هر چند وقت یکبار یک شکلات تلخ به مقدار کم بخورید البته زیاده روی نکنید.

باید و نبایدهای تغذیه ای برای درمان بیماری کبد چرب

مواد شیرین حاوی شیرین کننده های مصنوعی و یا قند و شکر، منجر به افزایش قند خون و افزایش چربی در کبد می شود. در رژیم غذایی درمان کبد چرب باید از مصرف قند و شکر در غذاها و محصولات فرآوری شده به شدت پرهیز کرد. قند موجود در غذاهای بسته بندی شده، محصولات آماده و حتی قهوه و چای کارخانه ای وجود دارند. به علاوه قند های مصنوعی، مثل فروکتوز و شربت ذرت، به کمترین مقدار چربی در کبد کمک کند. اما این نوع از قند نیز در طولانی مدت باعث مشکلات فراوانی از جمله به هم خوردن تعادل هورمون ها و یا ناباروری می شوند.

در مقاله روبرو حرکات ورزشی مناسب برای باردار شدن را آورده ایم : بهترین حرکات یوگا برای افزایش قدرت باروری

عوارض مصرف الکل در سلامت کبد

الکل یکی از عوامل بسیار خطرناک برای افراد مبتلا به بیماری کبد چرب به شمار می آید. مصرف الکل باعث بروز بیماری کبد چرب الکلی و اکثر بیماری‌ های کبدی مانند سیروز کبدی می‌ شود. افراد مبتلا به بیماری کبد چرب باید مصرف الکل را از رژیم غذایی خود حذف کنند.

رژیم غذایی سالم برای درمان بیماری کبد چرب

دانه‌های فرآوری شده

در نان سفید، ماکارونی و برنج سفید، دانه های فرآوری شده گندم یا جو وجود دارد. این دانه‌ها به علت انجام فرآیند زیاد فیبر خود را از دست داده‌ اند. به همین علت باعث افزایش سریع قند خون خواهند شد.

غذاهای سرخ کردنی یا شور

با مصرف غذاهای سرخ شده و شور کالری بدن افزایش یافته، و احتمال افزایش وزن و چاقی را به دنبال خواهد داشت. به جای استفاده از نمک در غذاها بهتر است از سایر ادویه جات یا گیاهان طعم دهنده استفاده کنید.

در مقاله روبرو می توانید دمنوش های مناسب برای کاهش وزن را بخوانید : بهترین دمنوش لاغری

رژیم غذایی گیاهخواری برای درمان کبد چرب

گوشت

مصرف گوشت قرمز، به علت وجود چربی‌ های اشباع بالا، برای افراد مبتلا به بیماری کبد چرب مناسب نمی باشد. گوشت سفید، ماهی و مرغ جایگزین خوبی برای گوشت قرمز هستند. در این بین گوشت ماهی به علت دارا بودن امگا 3 از انواع دیگر مفید تر است .

برخی از محصولات موجود در فروشگاه ها که ادعای رژیمی بودن دارند، مثل نوشابه رژیمی، ماست رژیمی، بستنی رژیمی و … اغلب اوقات حاوی شکر یا شیرین کننده های مصنوعی هستند که ضرر بسیار بیشتری از قند طبیعی دارند ! همچنین بیماران مبتلا به کبد چرب باید از مصرف چیپس سرخ کرده، گوشت های فرآوری شده مثل سوسیس، کالباس و ژامبون و همه انواع غذاهای سرخ شده پرهیز کنند. به علاوه بیسکوییت ها یا کلوچه ها علاوه بر آرد تصفیه شده حاوی مقادیر زیادی شکر و روغن های اشباع هستند که به شدت برای سلامت کبد مضر است.

روش های درمان کبد چرب


علاوه بر تغذیه سالم و رعایت رژیم غذایی درمان کبد چرب، انجام ورزش منظم برای درمان کبد چرب نیز بسیار موثر است. زیرا باعث کاهش علائم بیماری می شود. با انجام ورزش علاوه بر از دست دادن وزن و لاغری به حفظ شکل بدن و در نتیجه کاهش علائم بیماری کبد چرب نیز کمک می شود.

با انجام حداقل 30 دقیقه تمرین ورزشی 3 تا 5 بار در هفته، علائم بیماری به شدت کم می شود و احساس بهتری پیدا خواهید کرد. ورزش، در کنار داشتن رژیم غذایی درمان کبد چرب، در کاهش وزن اضافی، کاهش کلسترول بد خون و کنترل بیماری کبد چرب موثر خواهد بود.

بهترین و بدترین غذاها برای درمان فوری و قطعی کبد چرب

بیماری کبد چرب اغلب با دیابت همراه می‌ شود. رعایت رژیم غذایی مناسب و ورزش در کنترل هر دو بیماری بسیار به شما کمک می کند. در صورت داشتن قند خون بالا باید حتما توسط پزشک معاینه شوید و دستورات و داروهای لازم را دریافت کنید. توجه داشته باشید که قبل از انجام هر نوع رژیم غذایی یا ورزش حتما با پزشک یا متخصص تغذیه مشورت کنید.

برای رعایت رژیم غذایی کبد چرب گرید 3 و رژیم غذایی کبد چرب گرید 1، لازم نیست به بدن خود گرسنگی بدهید. می توانید تا حدی که سیر شوید و انرژی کافی را داشته باشید غذا بخورید. تنها نکته مهم این است که از مصرف غذاهای مضر برای کبد چرب خودداری کنید و مقدار سبزیجات طبیعی را در تغذیه خود اضافه کنید.

تغذیه و رژیم غذایی برای کبد چرب

منبع : سایت هلث لاین

کلید واژه های مرتبط :
رژیم غذایی کبد چرب pdf
نمونه رژیم غذایی کبد چرب
بهترین شام برای کبد چرب

2 دیدگاه دربارهٔ «بهترین رژیم غذایی درمان کبد چرب»

دیدگاهتان را بنویسید